Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2004 > 2004-05-19

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 19. května 2004 č. 479 + P

k Národnímu akčnímu plánu boje proti terorismu

Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s c h v a l u j e Národní akční plán boje proti terorismu /aktualizované znění pro rok 2004/ obsažený v části III materiálu č.j. 624/04 (dále jen “Akční plán”);

II. u k l á d á

1. 1. místopředsedovi vlády a ministru vnitra sledovat úroveň protiteroristických opatření v České republice a Akční plán podle potřeby vyhodnocovat a aktualizovat,

2. předsedovi vlády, 1. místopředsedovi vlády a ministru vnitra, místopředsedovi vlády a ministru zahraničních věcí, místopředsedovi vlády a ministru financí, ministrům spravedlnosti, obrany, práce a sociálních věcí, dopravy, informatiky, průmyslu a obchodu, zdravotnictví, předsedkyni Státního úřadu pro jadernou bezpečnost a ředitelům Bezpečnostní informační služby, Národního bezpečnostního úřadu realizovat úkoly podle Harmonogramu opatření České republiky v boji proti terorismu uvedeného v příloze tohoto usnesení.


Provedou:

předseda vlády,
1. místopředseda vlády a
ministr vnitra,
místopředseda vlády a
ministr zahraničních věcí,
místopředseda vlády a
ministr financí, ministři spravedlnosti,
obrany, práce a sociálních věcí, dopravy,
informatiky, průmyslu a obchodu, zdravotnictví,
předsedkyně Státního úřadu
pro jadernou bezpečnost,
ředitelé Bezpečnostní informační služby,
Národního bezpečnostního úřadu




HARMONOGRAM OPATŘENÍ
ČESKÉ REPUBLIKY
V BOJI PROTI TERORISMU


1 AKTIVNÍ ÚČAST NA MEZINÁRODNÍM PROTITERORISTICKÉM ÚSILÍ

opatřeníčasový harmonogramodpovědný orgán
1Sledovat, zpřesňovat a vyhodnocovat schopnost ČR dostát závazkům, vyplývajícím z Deklarace Evropské rady k boji proti terorismu ze dne 26. 3. 2004.trvale, v souladu s vývojem na úrovni EUkoordinace: MV, ve spolupráci s MZV
2Po ukončení výzkumné fáze zahájit vývoj nebo technickou realizaci relevantních technických protiopatření v rámci informačních systémů a vojenské techniky.přechod z fáze řešení do fáze vývoje:
u projektu ”Energie” do 31. 12. 2006;
u projektu ”Elektron” do 31. 12. 2005.
MO (NÚV)
3Dokončit výzkum v oblasti zvýšení ochrany živé síly před účinky zbraní hromadného ničení.
Následně zahájit vývojové etapy a následnou industrializaci. Jedná se o projekty: ”Dálka”, ”Sedativa”, ”Expres”, ”Imunis”, ”Specmun”, ”Sarin”, ”Burneti”, ”Protilátky” AB-AGENS, C Agens a Biomonitoring.
pokračování výzkumu a zahájení vývojové etapy - do 31. 12. 2004MO (NÚV)
4Pokračovat v řešení výzkumných úkolů v rámci projektu ”Terror”: ”Kosa” a ”Klam”.podle harmonogramu studie ”Terror”MO (NÚV)
5Provádět policejní výcvik a dohled nad činností irácké policie.v průběhu roku 2004MO (Vojenská policie)
6Vyřešit dílčí nedostatky související s vysíláním záchranných misí ČR do zahraničí (např. nutnost odevzdat zálohu finančních prostředků v Kč nebo v cizí měně).31. 12. 2004MV - GŘ HZS
7Pokračovat v účasti na politické obnově a humanitární pomoci Afghánistánu.v průběhu roku 2004, podle vývoje situaceMZV, v případě humanitárního dopadu přítomnosti vojenských útvarů MO
8Pokračovat v účasti na politické obnově a humanitární pomoci Iráku.v průběhu roku 2004, podle vývoje situaceMZV, MV, v případě humanitárního dopadu přítomnosti vojenských útvarů MO
9Pokračovat v programu humanitárních evakuací zdravotně postižených obyvatel Irácké republiky.v průběhu roku 2004MV


2 MEZINÁRODNĚSMLUVNÍ ZÁVAZKY ČESKÉ REPUBLIKY A VNITROSTÁTNÍ
LEGISLATIVNÍ ÚPRAVA, VZTAHUJÍCÍ SE K MOŽNOSTEM BOJE PROTI TERORISMU, SE ZVLÁŠTNÍM ZŘETELEM NA PROBLEMATIKU BOJE PROTI FINANCOVÁNÍ
TERORISMU

opatřeníčasový harmonogramodpovědný orgán
1Provést bezodkladnou analýzu překážek, které ČR brání v ratifikaci Úmluvy OSN o potlačování financování terorismu (s cílem nalézt možnosti, jak Úmluvu ratifikovat).30. 6. 2004MV, ve spolupráci s MS, MZV a MF
2Ratifikovat a plně implementovat mezinárodní Úmluvu OSN o potlačování financování terorismu.v závislosti na přijetí vnitrostátních norem nezbytných pro plné provádění závazků obsažených v ÚmluvěMZV
3S cílem zajistit bezproblémové plnění úkolů, vyplývajících z Nařízení Rady EU č. 2580/2001 vypracovat návrh zvláštního zákona, který umožní ČR provádět úkoly, které státu z Nařízení vyplývají.30. 9. 2004MF ve spolupráci s MZV,MV a MS

3 OBLAST POLICEJNÍ PRÁCE A SOUČINNOSTI POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY S ARMÁDOU
ČESKÉ REPUBLIKY A DALŠÍMI SUBJEKTY

opatřeníčasový harmonogramodpovědný orgán
1Připravit a realizovat přijetí hodnotící mise Rady EU, zaměřené na úroveň protiteroristických opatření v ČR.s ohledem na období přítomnosti mise: listopad 2004MV, zpravodajské služby
2Vypracovat rámec kontinuálního zapojení ČR do práce pracovní skupiny Rady EU E12 (III. pilíř) ve smyslu včasné přípravy analytických materiálů o přehledu situace a vyhodnocování hrozeb v projednávaných regionech světa.30. 6. 2004koordinace: MV
3Vypracovat rámec kontinuálního zapojení ČR do práce pracovní skupiny Rady EU COTER (II. pilíř) ve smyslu včasné přípravy analytických materiálů o přehledu situace a vyhodnocování hrozeb v projednávaných regionech světa.30. 6. 2004koordinace: MZV ve spolupráci se zpravodajskými službami
4Dokončit přípravné práce pro vytvoření Národního Schengenského informačního systému (NSIS) v rámci Ministerstva vnitra.v závislosti na termínu předání příslušných dokumentů (orientační termín: 31. 12. 2004)MV (Policie ČR)
5Personálně doplnit ÚOOZ SKPV o jazykově vzdělané pracovníky, schopné adekvátního zapojení do práce pracovní skupiny E12 Rady EU a Europolu.Kontrolní termín: 31. 12. 2004MV (Policie ČR)

4 OBLAST PRÁCE ZPRAVODAJSKÝCH SLUŽEB ČESKÉ REPUBLIKY

opatřeníčasový harmonogramodpovědný orgán
1Realizovat projekt Komplexní koncepce vládního utajovaného spojení.v souladu s příslušným Usnesením Vlády ČR - do 31. 12. 2006výkonný místopředseda Výboru pro zpravodajskou činnost a 1. místopředseda vlády a ministr vnitra
2Vypracovat návrh zákona o kontrole zpravodajských služeb.v souladu s Plánem práce Výboru pro zpravodajskou činnost a Plánem legislativních prací vlády - do 30. 9. 2004gestor: předseda vlády;
spolugestor: 1. místopředseda vlády a ministr vnitra
3Analyzovat rozsah zákonných oprávnění zpravodajských služeb, potřebných pro plnění jejich úkolů při potírání mezinárodního terorismu. Posoudit, jak současná oprávnění zpravodajských služeb (zejména jejich účel, rozsah a zaměření) odpovídají oprávněním, která vnitrostátní legislativa přiznává zpravodajským službám jiných států EU. Oprávnění zpravodajských služeb ČR musí umožňovat účinnou spolupráci s partnerskými službami ostatních států EU, včetně výměny potřebných informací.
Přitom se zaměřit na možnost přiznání následujících oprávnění zpravodajským službám:
    - možnost získávat informace a nezbytnou pomoc nejen od orgánů veřejné správy, ale i od dalších subjektů uvedených v zákoně – např. od leteckých dopravců (informace o cestujících), od bank a jiných finančních ústavů (např. informace k účtům a jejich vlastníkům a pohybům peněz na účtech);
    - možnost získávat informace o podezřelých obchodech od Ministerstva financí (FAÚ);
    - možnost získávat informace a vyjadřovat se ke schvalovacím a kontrolním mechanismům při obchodu a nakládání s vybranými komoditami (např. obchod s vojenským materiálem, vývoz a dovoz zboží a technologií podléhajících mezinárodním kontrolním režimům, jaderný a chemický materiál);
    - možnost získávat informace vedené v rámci správy daní a poplatků, sociálního zabezpečení, zdravotního pojištění a obchodu s cennými papíry.
    31. 5. 2004MV a zpravodajské služby

    opatřeníčasový harmonogramodpovědný orgán
    4Zakomponování výsledků analýzy, uvedené v úkole 4-3 do nového návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky a návrh zákona o kontrole zpravodajských služeb České republiky.
      V rámci návrhu zajistit, aby oprávnění zpravodajských služeb, včetně stávajících oprávnění, splňovala následující předpoklady:
        - přesné vymezení, pokud jde o jejich účel, podmínky jejich uplatňování a jevy, kterých se týkají;
        - limitovanost principy subsidiarity a maximálního možného respektování lidských práv a základních svobod;
        - oprávnění lze uplatňovat pouze tehdy, existuje-li reálná závažná hrozba, hrozí nebezpečí z prodlení a příslušnou informaci nelze získat včas jiným způsobem; veškeré zákonné kompetence zpravodajských služeb budou podrobeny účinné kontrole zejména mocí zákonodárnou, mocí soudní a nezávislým orgánem.
          Uvedené kroky je přitom třeba koordinovat s relevantními materiály, projednávanými Výborem pro zpravodajskou činnost, návrhy obsaženými v materiálu Koncepce bezpečnostního systému ČR a aktuálním mezinárodním vývojem.
          v souladu s Plánem práce Výboru pro zpravodajskou činnost, Plánem legislativních prací vlády a plánem práce na Koncepci bezpečnostního systému ČR: do 30. 9. 2004gestor: předseda vlády;
          spolugestor: 1. místopředseda vlády a ministr vnitra


          5 OCHRANA INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ

          opatřeníčasový harmonogramodpovědný orgán
          1V rámci připravované novelizace zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů navrhnout legislativní opatření, na jejichž základě budou subjekty, vykonávající činnosti zařazené do národní kritické infrastruktury, povinně dodržovat předepsané standardy pro provoz informačních systémů a za krizových situací poskytovat služby a produkci tak, aby nebyla oslabena obranyschopnost, ekonomická stabilita nebo bezpečnost státu.31. 12. 2004MI ve spolupráci s MV
          2Předložit na schůzi vlády České republiky návrh úrovní zabezpečení informačních systémů nezbytných pro chod kritické infrastruktury České republiky.do konce května 2004MI, MV
          3Vypracovat jednoznačné standardy pro práci s informacemi, které NATO označuje stupněm UNCLASSIFIED, resp. EU stupněm LIMITÉ, čímž by byl dán jasný rámec, ve kterém se správci jednotlivých systémů mohou pohybovat.31. 12. 2004jednotlivé resorty a další ústřední orgány státní správy ve své působnosti
          4Dořešit plánované zprovoznění utajovaného spojení (MZV-D-KR) mezi SM Brusel a MZV, které by umožnilo operativně zasílat dokumenty EU do stupně ”Důvěrné”.kontrolní termín: 31. 12. 2004MZV
          5V rámci nově navrhovaného Zákona o elektronických komunikacích uložit provozovateli, zajišťujícímu síť elektronických komunikací nebo poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací, povinnost uchovávat po dobu 12 měsíců provozní údaje (telefonní číslo volaného a volajícího účastníka, popřípadě adresa elektronické pošty nebo jiný obdobný údaj identifikující komunikující stranu, použitá služba, datum, čas, doba trvání komunikace a místo připojení), resp. tyto údaje na vyžádání poskytnout orgánům oprávněným k jejich vyžádání podle zvláštního právního předpisu.dle legislativního plánu vlády na rok 2004MI
          6Zajistit realizaci archivace provozních údajů subjekty, zajišťujícími síť elektronických komunikací nebo poskytující veřejnou dostupnou službu elektronických komunikací.31. 12. 2004koordinace:
          Český telekomunikační úřad


          6 KONTROLA VÝVOZŮ A DOVOZŮ VOJENSKÝCH ZBRANÍ A VYBAVENÍ A ZBOŽÍ
          A TECHNOLOGIÍ DVOJÍHO UŽITÍ

          opatřeníčasový harmonogramodpovědný orgán
          1Realizovat příslušné legislativní kroky pro zakotvení spoluúčasti Ministerstva vnitra při správním řízení o vývozu a dovozu zboží a technologií podléhajících mezinárodním kontrolním režimům (zákon č. 21/1997 Sb.).do konce roku 2004MV ve spolupráci s MPO

          7 ZVÝŠENÍ BEZPEČNOSTNÍCH STANDARDŮ NA LETIŠTÍCH A NA PALUBÁCH
          LETADEL

          opatřeníčasový harmonogramodpovědný orgán
          1Předložit vládě návrh novely zákona č. 49/1997 Sb., o civilním letectvív souladu s plánem legislativních prací vlády na rok 2004MD
          2Legislativně a organizačně upravit problematiku ozbrojených a bezpečnostních doprovodů u vybraných rizikových letů.30. červen 2004MV
          opatřeníčasový harmonogramodpovědný orgán
          1Formou vyhlášky k zákonu o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými látkami a přípravky stanovit rozsah bezpečnostních opatření fyzické ochrany objektu nebo zařízení zařazeného do skupiny A nebo B.v souladu se obsahem zákona č. 353/1999 Sb.MPO ve spolupráci s MV a MŹP
          2Ustavit pracovní skupinu, sestávající ze zástupců SÚJB, Ministerstva vnitra (včetně zastoupení Policie ČR) a Bezpečnostní informační služby, která pod vedením SÚJB připraví novou definici modelů základní hrozby pro jaderná zařízení (včetně případů přepravy jaderných materiálů).V návaznosti na závěry pracovní skupiny Mezinárodní agentury pro atomovou energii k revizi Úmluvy o fyzické ochraně jaderných materiálů.SÚJB
          3Novelizovat vyhlášku č. 144/1997 Sb., o fyzické ochraně jaderných materiálů a jaderných zařízení, zohledňující nové modely základních hrozeb pro bezpečnost jaderných zařízení, nová doporučení Mezinárodní agentury pro atomovou energii v oblasti fyzické ochrany jaderných materiálů a jaderných provozů a nové požadavky na technické řešení systémů fyzické ochrany jaderných zařízení. V návaznosti na závěry pracovní skupiny Mezinárodní agentury pro atomovou energii k revizi Úmluvy o fyzické ochraně jaderných materiálů.SÚJB
          4Na základě usnesení Výboru pro civilní nouzové plánování ze dne 25. 11. 2003 dořešit odbornou problematiku zjišťování, předávání a vyhodnocování údajů o jaderné, chemické a biologické a radiologické situaci za stavu ohrožení státu nebo válečného stavu a při řešení krizových situací spojených s teroristickými útoky. Vypracovat návrh relevantního materiálu, řešícího uvedenou problematiku projednat na jednání Bezpečnostní rady státu a vlády ČR.Projednání : Bezpečnostní rada státu do 30. 6. 2004
          Vláda ČR do 31. 12. 2004
          MV - GŘ HZS, v součinnosti s SÚJB, MZ

          9 CELNÍ, MIGRAČNÍ A AZYLOVÁ OBLAST

          opatřeníčasový harmonogramodpovědný orgán
          1Personálně posílit Ministerstvo zahraničních věcí a Ministerstvo vnitra o odborníky v azylové a migrační problematice.Kontrolní termín: 31. 12. 2004MZV, MV
          2Zajistit k datu vstupu ČR do EU, v souladu s Nařízením Rady ES č. 2725/2000, o zřízení systému ”Eurodac”, srovnatelnost databáze otisků prstů žadatelů o azyl starších 14 let a cizinců starších 14 let, kteří byli zadrženi příslušnými kontrolními orgány v souvislosti s neoprávněným překročením pozemní hranice, hranice na moři nebo vzdušné hranice členského státu EU ze třetí země, a nebyli vráceni zpět.k datu vstupu ČR do EUMV
          3Zajišťovat fungování systému ”Eurodac”, jako prostředku pro zjištění totožnosti žadatelů o azyl a osob, zadržených ve spojitosti s neoprávněným překročením vnějších hranic EU, nebo hranic mezi jednotlivými členskými zeměmi EU.po vstupu ČR do EU, trvaleMV
          4Dokončit harmonizaci vízové politiky ČR s vízovou politikou EU.
          Po vstupu ČR do EU při uzavírání dohod o usnadnění vízového styku s některými státy přihlížet ke stanoviskům příslušných orgánů EU.
          k datu vstupu ČR do EU a dále trvaleMZV, MV
          5V souladu se zákonem č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, zajistit zvýšení ochrany občanských průkazů před paděláním, pozměňováním a zneužitím v případě odcizení prostřednictvím výměny občanských průkazů vydaných bez strojově čitelných dat za občanské průkazy personifikované strojově čitelnými daty.průběžně, do data 31. 12. 2008MV
          6Zajistit zvýšení ochrany na úseku řidičských průkazů.kontrolní termín: 31. 12. 2005MD
          7Zkušebně provést snímání biometrických údajů. I. etapa: digitální sejmutí podoby žadatele a digitální sejmutí podpisu ze žádosti (o cestovní doklad, občanský průkaz nebo řidičský průkaz) přímo v místě podávání žádosti, tj. na obci s rozšířenou působností.kontrolní termín: 31. 3. 2005MV ve spolupráci s MD
          8Zkušebně provést snímání biometrických údajů. II. etapa: v návaznosti na doporučení EU zajistit možnost digitálního sejmutí otisku prstu (případně dalšího doporučeného biometrického údaje) žadatele o cestovní doklad (případně i občanský průkaz) tak, aby bylo možno žádost o vydání dokladu komplexně zpracovat na obci s rozšířenou působností.kontrolní termín: 31. 3. 2006MV ve spolupráci s MZV
          9Na základě doporučení EU, případně v souladu s dalšími celosvětovými požadavky v oblasti bezvízového styku, zajistit změnu příslušných zákonů a následně i konstrukci příslušných dokladů tak, aby umožnily bezkontaktní kontrolu biometrických údajů.kontrolní termín: 31. 3. 2006MV ve spolupráci s MZV
          10Zajistit realizaci ”Koncepce integrace cizinců na území ČR” v roce 2003 a její další rozvoj v souvislosti se vstupem ČR do EU.v souladu s Usnesením Vlády ČR ze dne 11. února 2004 č. 126MPSV a další subjekty dle Usnesení Vlády ČR
          opatřeníčasový harmonogramodpovědný orgán
          1Provést analýzu zajištění bezpečnosti ZÚ ČR proti teroristickým útokům a navrhnout vládě ČR příslušná opatření ke zvýšení bezpečnosti ZÚ ČR v případě bezpečnostního ohrožení. 31. květen 2004MZV