| opatření | časový harmonogram | odpovědný orgán |
1 | Sledovat, zpřesňovat a vyhodnocovat schopnost ČR dostát závazkům, vyplývajícím z Deklarace Evropské rady k boji proti terorismu ze dne 26. 3. 2004. | trvale, v souladu s vývojem na úrovni EU | koordinace: MV, ve spolupráci s MZV |
2 | Po ukončení výzkumné fáze zahájit vývoj nebo technickou realizaci relevantních technických protiopatření v rámci informačních systémů a vojenské techniky. | přechod z fáze řešení do fáze vývoje:
u projektu ”Energie” do 31. 12. 2006;
u projektu ”Elektron” do 31. 12. 2005. | MO (NÚV) |
3 | Dokončit výzkum v oblasti zvýšení ochrany živé síly před účinky zbraní hromadného ničení.
Následně zahájit vývojové etapy a následnou industrializaci. Jedná se o projekty: ”Dálka”, ”Sedativa”, ”Expres”, ”Imunis”, ”Specmun”, ”Sarin”, ”Burneti”, ”Protilátky” AB-AGENS, C Agens a Biomonitoring. | pokračování výzkumu a zahájení vývojové etapy - do 31. 12. 2004 | MO (NÚV) |
4 | Pokračovat v řešení výzkumných úkolů v rámci projektu ”Terror”: ”Kosa” a ”Klam”. | podle harmonogramu studie ”Terror” | MO (NÚV) |
5 | Provádět policejní výcvik a dohled nad činností irácké policie. | v průběhu roku 2004 | MO (Vojenská policie) |
6 | Vyřešit dílčí nedostatky související s vysíláním záchranných misí ČR do zahraničí (např. nutnost odevzdat zálohu finančních prostředků v Kč nebo v cizí měně). | 31. 12. 2004 | MV - GŘ HZS |
7 | Pokračovat v účasti na politické obnově a humanitární pomoci Afghánistánu. | v průběhu roku 2004, podle vývoje situace | MZV, v případě humanitárního dopadu přítomnosti vojenských útvarů MO |
8 | Pokračovat v účasti na politické obnově a humanitární pomoci Iráku. | v průběhu roku 2004, podle vývoje situace | MZV, MV, v případě humanitárního dopadu přítomnosti vojenských útvarů MO |
9 | Pokračovat v programu humanitárních evakuací zdravotně postižených obyvatel Irácké republiky. | v průběhu roku 2004 | MV |
| opatření | časový harmonogram | odpovědný orgán |
1 | Provést bezodkladnou analýzu překážek, které ČR brání v ratifikaci Úmluvy OSN o potlačování financování terorismu (s cílem nalézt možnosti, jak Úmluvu ratifikovat). | 30. 6. 2004 | MV, ve spolupráci s MS, MZV a MF |
2 | Ratifikovat a plně implementovat mezinárodní Úmluvu OSN o potlačování financování terorismu. | v závislosti na přijetí vnitrostátních norem nezbytných pro plné provádění závazků obsažených v Úmluvě | MZV |
3 | S cílem zajistit bezproblémové plnění úkolů, vyplývajících z Nařízení Rady EU č. 2580/2001 vypracovat návrh zvláštního zákona, který umožní ČR provádět úkoly, které státu z Nařízení vyplývají. | 30. 9. 2004 | MF ve spolupráci s MZV,MV a MS |
| opatření | časový harmonogram | odpovědný orgán |
1 | Připravit a realizovat přijetí hodnotící mise Rady EU, zaměřené na úroveň protiteroristických opatření v ČR. | s ohledem na období přítomnosti mise: listopad 2004 | MV, zpravodajské služby |
2 | Vypracovat rámec kontinuálního zapojení ČR do práce pracovní skupiny Rady EU E12 (III. pilíř) ve smyslu včasné přípravy analytických materiálů o přehledu situace a vyhodnocování hrozeb v projednávaných regionech světa. | 30. 6. 2004 | koordinace: MV |
3 | Vypracovat rámec kontinuálního zapojení ČR do práce pracovní skupiny Rady EU COTER (II. pilíř) ve smyslu včasné přípravy analytických materiálů o přehledu situace a vyhodnocování hrozeb v projednávaných regionech světa. | 30. 6. 2004 | koordinace: MZV ve spolupráci se zpravodajskými službami |
4 | Dokončit přípravné práce pro vytvoření Národního Schengenského informačního systému (NSIS) v rámci Ministerstva vnitra. | v závislosti na termínu předání příslušných dokumentů (orientační termín: 31. 12. 2004) | MV (Policie ČR) |
5 | Personálně doplnit ÚOOZ SKPV o jazykově vzdělané pracovníky, schopné adekvátního zapojení do práce pracovní skupiny E12 Rady EU a Europolu. | Kontrolní termín: 31. 12. 2004 | MV (Policie ČR) |
| opatření | časový harmonogram | odpovědný orgán |
1 | Realizovat projekt Komplexní koncepce vládního utajovaného spojení. | v souladu s příslušným Usnesením Vlády ČR - do 31. 12. 2006 | výkonný místopředseda Výboru pro zpravodajskou činnost a 1. místopředseda vlády a ministr vnitra |
2 | Vypracovat návrh zákona o kontrole zpravodajských služeb. | v souladu s Plánem práce Výboru pro zpravodajskou činnost a Plánem legislativních prací vlády - do 30. 9. 2004 | gestor: předseda vlády;
spolugestor: 1. místopředseda vlády a ministr vnitra |
3 | Analyzovat rozsah zákonných oprávnění zpravodajských služeb, potřebných pro plnění jejich úkolů při potírání mezinárodního terorismu. Posoudit, jak současná oprávnění zpravodajských služeb (zejména jejich účel, rozsah a zaměření) odpovídají oprávněním, která vnitrostátní legislativa přiznává zpravodajským službám jiných států EU. Oprávnění zpravodajských služeb ČR musí umožňovat účinnou spolupráci s partnerskými službami ostatních států EU, včetně výměny potřebných informací.
Přitom se zaměřit na možnost přiznání následujících oprávnění zpravodajským službám:
- možnost získávat informace a nezbytnou pomoc nejen od orgánů veřejné správy, ale i od dalších subjektů uvedených v zákoně – např. od leteckých dopravců (informace o cestujících), od bank a jiných finančních ústavů (např. informace k účtům a jejich vlastníkům a pohybům peněz na účtech);
- možnost získávat informace o podezřelých obchodech od Ministerstva financí (FAÚ);
- možnost získávat informace a vyjadřovat se ke schvalovacím a kontrolním mechanismům při obchodu a nakládání s vybranými komoditami (např. obchod s vojenským materiálem, vývoz a dovoz zboží a technologií podléhajících mezinárodním kontrolním režimům, jaderný a chemický materiál);
- možnost získávat informace vedené v rámci správy daní a poplatků, sociálního zabezpečení, zdravotního pojištění a obchodu s cennými papíry. | 31. 5. 2004 | MV a zpravodajské služby |
| opatření | časový harmonogram | odpovědný orgán |
4 | Zakomponování výsledků analýzy, uvedené v úkole 4-3 do nového návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky a návrh zákona o kontrole zpravodajských služeb České republiky.
V rámci návrhu zajistit, aby oprávnění zpravodajských služeb, včetně stávajících oprávnění, splňovala následující předpoklady:
- přesné vymezení, pokud jde o jejich účel, podmínky jejich uplatňování a jevy, kterých se týkají;
- limitovanost principy subsidiarity a maximálního možného respektování lidských práv a základních svobod;
- oprávnění lze uplatňovat pouze tehdy, existuje-li reálná závažná hrozba, hrozí nebezpečí z prodlení a příslušnou informaci nelze získat včas jiným způsobem; veškeré zákonné kompetence zpravodajských služeb budou podrobeny účinné kontrole zejména mocí zákonodárnou, mocí soudní a nezávislým orgánem.
Uvedené kroky je přitom třeba koordinovat s relevantními materiály, projednávanými Výborem pro zpravodajskou činnost, návrhy obsaženými v materiálu Koncepce bezpečnostního systému ČR a aktuálním mezinárodním vývojem. | v souladu s Plánem práce Výboru pro zpravodajskou činnost, Plánem legislativních prací vlády a plánem práce na Koncepci bezpečnostního systému ČR: do 30. 9. 2004 | gestor: předseda vlády;
spolugestor: 1. místopředseda vlády a ministr vnitra |
| opatření | časový harmonogram | odpovědný orgán |
1 | V rámci připravované novelizace zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů navrhnout legislativní opatření, na jejichž základě budou subjekty, vykonávající činnosti zařazené do národní kritické infrastruktury, povinně dodržovat předepsané standardy pro provoz informačních systémů a za krizových situací poskytovat služby a produkci tak, aby nebyla oslabena obranyschopnost, ekonomická stabilita nebo bezpečnost státu. | 31. 12. 2004 | MI ve spolupráci s MV |
2 | Předložit na schůzi vlády České republiky návrh úrovní zabezpečení informačních systémů nezbytných pro chod kritické infrastruktury České republiky. | do konce května 2004 | MI, MV |
3 | Vypracovat jednoznačné standardy pro práci s informacemi, které NATO označuje stupněm UNCLASSIFIED, resp. EU stupněm LIMITÉ, čímž by byl dán jasný rámec, ve kterém se správci jednotlivých systémů mohou pohybovat. | 31. 12. 2004 | jednotlivé resorty a další ústřední orgány státní správy ve své působnosti |
4 | Dořešit plánované zprovoznění utajovaného spojení (MZV-D-KR) mezi SM Brusel a MZV, které by umožnilo operativně zasílat dokumenty EU do stupně ”Důvěrné”. | kontrolní termín: 31. 12. 2004 | MZV |
5 | V rámci nově navrhovaného Zákona o elektronických komunikacích uložit provozovateli, zajišťujícímu síť elektronických komunikací nebo poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací, povinnost uchovávat po dobu 12 měsíců provozní údaje (telefonní číslo volaného a volajícího účastníka, popřípadě adresa elektronické pošty nebo jiný obdobný údaj identifikující komunikující stranu, použitá služba, datum, čas, doba trvání komunikace a místo připojení), resp. tyto údaje na vyžádání poskytnout orgánům oprávněným k jejich vyžádání podle zvláštního právního předpisu. | dle legislativního plánu vlády na rok 2004 | MI |
6 | Zajistit realizaci archivace provozních údajů subjekty, zajišťujícími síť elektronických komunikací nebo poskytující veřejnou dostupnou službu elektronických komunikací. | 31. 12. 2004 | koordinace:
Český telekomunikační úřad |
| opatření | časový harmonogram | odpovědný orgán |
1 | Formou vyhlášky k zákonu o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými látkami a přípravky stanovit rozsah bezpečnostních opatření fyzické ochrany objektu nebo zařízení zařazeného do skupiny A nebo B. | v souladu se obsahem zákona č. 353/1999 Sb. | MPO ve spolupráci s MV a MŹP |
2 | Ustavit pracovní skupinu, sestávající ze zástupců SÚJB, Ministerstva vnitra (včetně zastoupení Policie ČR) a Bezpečnostní informační služby, která pod vedením SÚJB připraví novou definici modelů základní hrozby pro jaderná zařízení (včetně případů přepravy jaderných materiálů). | V návaznosti na závěry pracovní skupiny Mezinárodní agentury pro atomovou energii k revizi Úmluvy o fyzické ochraně jaderných materiálů. | SÚJB |
3 | Novelizovat vyhlášku č. 144/1997 Sb., o fyzické ochraně jaderných materiálů a jaderných zařízení, zohledňující nové modely základních hrozeb pro bezpečnost jaderných zařízení, nová doporučení Mezinárodní agentury pro atomovou energii v oblasti fyzické ochrany jaderných materiálů a jaderných provozů a nové požadavky na technické řešení systémů fyzické ochrany jaderných zařízení. | V návaznosti na závěry pracovní skupiny Mezinárodní agentury pro atomovou energii k revizi Úmluvy o fyzické ochraně jaderných materiálů. | SÚJB |
4 | Na základě usnesení Výboru pro civilní nouzové plánování ze dne 25. 11. 2003 dořešit odbornou problematiku zjišťování, předávání a vyhodnocování údajů o jaderné, chemické a biologické a radiologické situaci za stavu ohrožení státu nebo válečného stavu a při řešení krizových situací spojených s teroristickými útoky. Vypracovat návrh relevantního materiálu, řešícího uvedenou problematiku projednat na jednání Bezpečnostní rady státu a vlády ČR. | Projednání : Bezpečnostní rada státu do 30. 6. 2004
Vláda ČR do 31. 12. 2004 | MV - GŘ HZS, v součinnosti s SÚJB, MZ |
| opatření | časový harmonogram | odpovědný orgán |
1 | Personálně posílit Ministerstvo zahraničních věcí a Ministerstvo vnitra o odborníky v azylové a migrační problematice. | Kontrolní termín: 31. 12. 2004 | MZV, MV |
2 | Zajistit k datu vstupu ČR do EU, v souladu s Nařízením Rady ES č. 2725/2000, o zřízení systému ”Eurodac”, srovnatelnost databáze otisků prstů žadatelů o azyl starších 14 let a cizinců starších 14 let, kteří byli zadrženi příslušnými kontrolními orgány v souvislosti s neoprávněným překročením pozemní hranice, hranice na moři nebo vzdušné hranice členského státu EU ze třetí země, a nebyli vráceni zpět. | k datu vstupu ČR do EU | MV |
3 | Zajišťovat fungování systému ”Eurodac”, jako prostředku pro zjištění totožnosti žadatelů o azyl a osob, zadržených ve spojitosti s neoprávněným překročením vnějších hranic EU, nebo hranic mezi jednotlivými členskými zeměmi EU. | po vstupu ČR do EU, trvale | MV |
4 | Dokončit harmonizaci vízové politiky ČR s vízovou politikou EU.
Po vstupu ČR do EU při uzavírání dohod o usnadnění vízového styku s některými státy přihlížet ke stanoviskům příslušných orgánů EU. | k datu vstupu ČR do EU a dále trvale | MZV, MV |
5 | V souladu se zákonem č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, zajistit zvýšení ochrany občanských průkazů před paděláním, pozměňováním a zneužitím v případě odcizení prostřednictvím výměny občanských průkazů vydaných bez strojově čitelných dat za občanské průkazy personifikované strojově čitelnými daty. | průběžně, do data 31. 12. 2008 | MV |
6 | Zajistit zvýšení ochrany na úseku řidičských průkazů. | kontrolní termín: 31. 12. 2005 | MD |
7 | Zkušebně provést snímání biometrických údajů. I. etapa: digitální sejmutí podoby žadatele a digitální sejmutí podpisu ze žádosti (o cestovní doklad, občanský průkaz nebo řidičský průkaz) přímo v místě podávání žádosti, tj. na obci s rozšířenou působností. | kontrolní termín: 31. 3. 2005 | MV ve spolupráci s MD |
8 | Zkušebně provést snímání biometrických údajů. II. etapa: v návaznosti na doporučení EU zajistit možnost digitálního sejmutí otisku prstu (případně dalšího doporučeného biometrického údaje) žadatele o cestovní doklad (případně i občanský průkaz) tak, aby bylo možno žádost o vydání dokladu komplexně zpracovat na obci s rozšířenou působností. | kontrolní termín: 31. 3. 2006 | MV ve spolupráci s MZV |
9 | Na základě doporučení EU, případně v souladu s dalšími celosvětovými požadavky v oblasti bezvízového styku, zajistit změnu příslušných zákonů a následně i konstrukci příslušných dokladů tak, aby umožnily bezkontaktní kontrolu biometrických údajů. | kontrolní termín: 31. 3. 2006 | MV ve spolupráci s MZV |
10 | Zajistit realizaci ”Koncepce integrace cizinců na území ČR” v roce 2003 a její další rozvoj v souvislosti se vstupem ČR do EU. | v souladu s Usnesením Vlády ČR ze dne 11. února 2004 č. 126 | MPSV a další subjekty dle Usnesení Vlády ČR |