Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2001 > 2001-10-15

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 15. října 2001 č. 1052 + P

k návrhu zastupitelstva Plzeňského kraje na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 344/1992 Sb.,
o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon)
(sněmovní tisk č. 1050)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon) (sněmovní tisk č. 1050), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:
předseda vlády




S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zastupitelstva Plzeňského kraje na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí
České republiky (katastrální zákon)
(sněmovní tisk č. 1050)


Vláda na své schůzi dne 15. října 2001 projednala a posoudila návrh na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon) (sněmovní tisk č. 1050) a vyjádřila s tímto návrhem zákona n e s o u h l a s .

Návrh zákona, předložený zastupitelstvem Plzeňského kraje, nesplňuje základní předpoklady pro jeho posouzení a projednání, neboť neobsahuje nezbytnou důvodovou zprávu na jejímž základě by bylo možné posoudit nezbytnost navrhované právní úpravy, respektive nutnost jejího začlenění do právního řádu České republiky.

Návrh zákona neobsahuje ani vyčíslení předpokládaného hospodářského a finančního dosahu navržené úpravy, zejména nároky na státní rozpočet z titulu bezúplatného provedení úkonů katastrálními úřady ve prospěch obcí a krajů. Návrh zákona rovněž neobsahuje zhodnocení souladu návrhu zákona s mezinárodními smlouvami podle článku 10 Ústavy České republiky a s ústavním pořádkem České republiky. Tato skutečnost odporuje ustanovení § 86 odst. 3 zákona 90/1995 Sb., o Jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů. Přijetí navrhované změny by si vyžádalo změnu ukazatelů státního rozpočtu kapitoly 346 na rok 2002 i údajů střednědobého výhledu, neboť oba návrhy vycházejí ze současné právní úpravy; pro rok 2002 by úprava znamenala snížení příjmů o 100 mil Kč a naopak zvýšení kapitálových výdajů o 100 mil Kč a výdajů na zabezpečení rozšíření provozu v centrální databázi katastru nemovitostí o 50 mil Kč, což by v ročním vyjádření pasivního salda státního rozpočtu z kapitoly 346 vedlo k zatížení částkou 250 mil Kč, přičemž možné úspory v rozpočtech krajů a obcí nelze z daných podkladů dostatečně prokázat.

Vláda zastává názor, že zásady stanovené v ustanovení § 22 katastrálního zákona není důvodné měnit a nesouhlasí s tím, aby byla učiněna výjimka pro orgány státní správy, krajů a obcí, pro bezúplatné poskytování údajů z katastru. Platná zásada stanovící, že přístup k údajům katastru je možný pouze za úplatu se stala účinnou teprve od 1. září 2000, a proto také z hlediska zajištění stability předmětné právní úpravy nemůže s předloženým návrhem novely katastrálního zákona souhlasit.