Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1993 > 1993-04-21

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 21. dubna 1993 č. 196 + P

k návrhu skupiny poslanců na vydání zákona o Nejvyšším kontrolním
úřadu
(tisk č. 128)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p r o j e d n a l a návrh skupiny poslanců na vydání zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu a zaujala k němu stanovisko, které je uvedeno v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř i l a předsedu vlády, aby o tomto stanovisku informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ČR ze dne 21. dubna 1993 č. 196

S t a n o v i s k o

vlády České republiky

k návrhu skupiny poslanců na vydání zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu (tisk č. 128)

Vláda České republiky na svém zasedání dne 21. dubna 1993 projednala návrh skupiny poslanců na vydání zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu a vyslovila s uvedeným návrhem zákona souhlas s tím, že při jeho dalším zpracování bude přihlédnuto k těmto připomínkám:

Obecně

1. Struktura Nejvyššího kontrolního úřadu ("Úřad"), která vyplývá z předloženého návrhu zákona, se považuje za neúměrně složitou, do určité míry nefunkční a zároveň finančně náročnou.

Při zachování podstaty principu kolektivního posouzení kontrolních závěrů, jak je předpokládán v návrhu zákona, se navrhuje:

a) snížit počet členů Úřadu za navrhovaných 28 na 15 s tím, že tento počet členů bude tvořit kolektivní orgán Úřadu, který bude mít v podstatě působnost, jež je dosud v návrhu zákona předpokládána pro Kolegiální radu;

b) vypustit ustanovení, že člen Úřadu zpravidla řídí určitý úsek Úřadu;

c) vypustit institut senátů a zapracovat princip, že výše uvedený kolektivní orgán Úřadu rozhodne,

- které kontrolní závěry bude posuzovat sám,

- které kontrolní závěry posoudí užší skupina jeho členů,

- které kontrolní závěry budou posouzeny pouze jedním z členů

a promítnout tyto návrhy zejména do § 8 a 9, § 13 a 17 návrhu zákona.

Zároveň vláda předpokládá, a to oproti důvodové zprávě k návrhu zákona, že dopad navrhované právní úpravy bude ve vztahu ke státnímu rozpočtu neutrální, tzn., že při sloučení ministerstva státní kontroly a Nejvyššího kontrolního úřadu ČR bude mít nově zřízený orgán rozpočet a počet pracovníků, které budou odpovídat součtu rozpočtů a počtu pracovníků rušených orgánů.

2. Podle § 25 odst. 1 a 2 návrhu zákona se má postup členů Úřadu a kontrolorů při provádění kontrolní činnosti řídit základními pravidly kontrolní činnosti, které jsou upravena v zákoně ČN č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, a která se jinak vztahují pouze na postup orgánů státní správy při jimi prováděné kontrole jako specializované činnosti.

V zákoně navrhovaný odkaz na právní úpravu postupu orgánů státní správy vytváří dojem provázanosti nejvyššího kontrolního úřadu s orgány státní správy a zpochybňuje tak nezávislost Nejvyššího kontrolního úřadu na státní správě.

Kromě toho není předmětný odkaz vhodný ani z toho důvodu, že každá změna základních pravidel kontrolní činnosti orgánů státní správy by zároveň znamenala změnu, která by se přímo týkala Nejvyššího kontrolního úřadu, bez ohledu na to, zda by tato změna byla pro Nejvyšší kontrolní úřad vhodná či nikoliv.

Považuje se proto za potřebné upravit postup členů Úřadu a kontrolorů při provádění kontrolní činnosti (s důrazem na úplnost aprůkaznost kontrolních zjištění a na osobní odpovědnost kontrolorů), jakož i práva povinnosti kontrolovaných subjektů a odpovídající sankce, přímo v zákoně o Nejvyšším kontrolním úřadu a v návaznosti na to odkaz na zákon ČNR č. 552/1991 Sb. z návrhu zákona vypustit. Zároveň je třeba vymezit pojem "kontrolní závěry".

V této souvislosti se dále navrhuje zapracovat do návrhu zákona ustanovení, podle něhož Úřad vykonává kontrolu u Bezpečnostní informační služby a jiných zpravodajských jednotek, jakož i u České národní banky, podle zvláštní směrnice vydané Úřadem po předchozím projednání s těmito subjekty nebo jejich nadřízeným ústředním orgánem.

K jednotlivým ustanovením

K § 1

V odstavci 1 se doporučuje slovo "organizaci" nahradit slovy "organizační strukturu" a uvést tak text do souladu s Ústavou ČR.

K § 2

V odstavci 1 se navrhuje vypustit tento text: "který se ve své činnosti řídí Ústavou České republiky a zákony", a to z důvodu jeho nadbytečnosti.

K § 3 a 4

Ustanovení navržená v § 3 zčásti neodpovídají dikci Čl. 97 odst. 1 Ústavy ČR (např. ustanovení v písm. b/) a zčásti se překrývají (např. ustanovení písm. d/ s ustanovením písm. a/, ustanovení písm. e/ s ustanovením písm. f/).

Ustanovení navržená v § 4 jsou zčásti nadbytečná, neboť subjekty kontroly vyplývají z jejího předmětu vymezeného v § 3, zčásti překračují rámec daný Čl. 97 odst. 1 Ústavy ČR a i rámec vyplývající z § 3 návrhu zákona.

K odstranění těchto nepřesnotí se navrhuje:

1. text navržený v § 4 vypustit;

2. ustanovení § 3 členit na tři odstavce a

- v odstavci 1 předmět kontroly vymezit takto:

a) hospodaření se státním majetkem,

b) plnění státního rozpočtu České republiky,

c) hospodaření s prostředky zahraniční pomoci poskytnutými České republice a s prostředky, za které převzal stát záruku,

d) zadávání státních zakázek;

- v odstavci 2 upravit, že

Úřad může vykonávat kontrolu v rozsahu podle odstavce 1 u všech orgánů státní správy a ostatních státních orgánů, u právnických a fyzických osob;

- v odstavci 3 uvést, že

vláda kontrole Úřadu nepodléhá.

K § 5

V odstavci 1 se navrhuje převzít dikci § 6 zákona ČNR č. 61/92 Sb.

K § 6

1. Doporučuje se zvážit, zda Úřad má vypracovávat stanovisko k návrhu státního rozpočtu, neboť tím může být podvázáno jeho volné posuzování hospodaření s rozpočtovými prostředky, a v návaznosti na to případně text "k návrhu zákona o státním rozpočtu" z odstavce 1 vypustit. Obdobně se tato připomínka týká § 16 odst. 3 písm. c).

2. Závěrečnou část ustanovení odstavce 2 se doporučuje přeformulovat.

K § 8

1. V § 8 odst. 2 první větě je pro orgány Nejvyššího kontrolního úřadu tatáž úprava jako pro Nejvyšší kontrolní úřad v § 2 odst. 1. Orgány úřadu však nejsou samostatnými subjekty, jak by z toho mohlo vyplynout, ale jednají jménem úřadu; ustanovení navržené v § 8 odst. 2 první větě je proto nadbytečné; rovněž s ohledem na připomínku k § 2 odst. 1 se první věta navrhuje vypustit. Z druhé věty odst. 2 se doporučuje vypustit slova "pracovní řád Úřadu", která jsou s ohledem na zákoník práce nadbytečná.

2. Ustanovení navržené v § 8 odst. 3 je s ohledem na úpravu obsaženou v § 89 odst. 8 a v § 155 trestního zákona nadbytečné a navrhuje se proto z § 8 návrhu zákona vypustit.

K § 9

1. Doporučuje se vypustit z odstavce 1 právo prezidenta předsedat Kolegiální radě a zapracovat do § 9 ustanovení, podle něhož se prezident Úřadu může zúčastnit jednání kolektivního orgánu Úřadu.

2. Ustanovení odstavce 2 se navrhuje z § 9 vypustit, neboť je obsaženo rovněž v § 11 odst. 2 návrhu zákona.

3. V odstavci 3 se navrhuje za dosavadními slovy "Kolegiální rady Úřadu" písmeno "a" nahradit středníkem a vložit slova "návrh na" a slova "ke schváklení" nahradit s ohledem na navržený § 15 odst. 1 slovy "k vyslovení souhlasu".

4. V odstavci 4 písm. e/ se navrhuje slova "rozhodnutí o podjatosti" nahradit slovy "návrh na rozhodnutí o námitce podjatosti".

5. Ustanovení navržené v odstavci 6 se doporučuje změnit tak, aby v zájmu objektivnosti rozhodování při kárném řízení nebyl prezident Úřadu předsedou Kárné komory, ale aby způsob ustanovení (volby) předsedy Kárné komory byl řešen jiným způsobem.

6. V ustanovení odstavce 8 je třeba vypustit slova "nebo předseda vlády", neboť předseda vlády může jednat jen jménem vlády a vláda jako složka moci výkonné nemůže mít vůči Nejvyššímu kontrolnímu úřadu, resp. jeho prezidentovi žádné pravomoci.

7. V ustanovení odstavce 9 se navrhuje za slova "viceprezident Úřadu" vložit slova "po přechodnou dobu".

K § 10 a 11

1. V § 10 odst. 2 a v § 12 odst. 2 zkrátit funkční období prezidenta a viceprezidenta na 7 let.

2. V § 10 odst. 1 písm. d) a v § 12 odst. 1 písm. d) uvést pro prezidenta a viceprezidenta jako podmínku jmenování do funkce dosažení věku 35 let.

3. Ustanovení § 10, která se týkají prezidenta Úřadu, jsou shodná s ustanoveními § 12, která se týkají viceprezidenta Úřadu. Ke zjednodušení textu zákona se navrhuje:

- dosavadní § 11 označit jako § 10,

- dosavadní § 10 označit jako § 11 a jednotlivá ustanovení dopracovat tak, aby byla společná pro prezidenta Úřadu i viceprezidenta Úřadu,

- dosavadní ustanovení § 12 z návrhu zákona vypustit a v návaznosti na to přečíslovat označení následujících paragrafů návrhu zákona.

4. V dosavadním ustanovení § 10 odst. 1 písm. c) se navrhuje slovo "úplné" nahradit slovem "ukončené"; obdobně se tato připomínka týká § 14 odst. 2 písm. c) návrhu zákona.

5. V dosavadním ustanovení § 10 odst. 4 se navrhuje slova "Ústava České republiky a její zákony" nahradit slovy "Ústavu České republiky a další zákony" a slova "své postavení nezneužiji" jako nadbytečná vypustit; obdobně se tato připomínka týká § 14 odst. 5 návrhu zákona.

6. Ustanovení § 10 odst. 6 a 7 se doporučuje uvést souladně s § 52 odst. 3 a 4 zákona č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích.

Tato připomínka se obdobně týká i § 14 odst. 7 a 8, resp. § 12 odst. 6 a 6.

7. V § 10 odst. 8 se navrhuje vypustit z ustanovení písm. a) slova "nebo dosažením věku 65 let" a v návaznosti na to se navrhuje doplnit v odstavci 9 další písmeno a v něm uvést jako další titul pro návrh na odvolání dosažení věku 65 let; obdobně se tato připomínka týká § 12 odst. 8 a 9.

K § 13

Navrhuje se doplnit ustanovení o zákazu výdělecné činnosti pro členy Úřadu, obdobně jako u prezidenta a viceprezidenta Úřadu.

K § 14

1. V odstavci 9 se navrhuje vypustit ustanovení uvedené v písm. b) a doplnit v dosavadním ustanovení písm. c) na konci tento text: "nebo souhlasem Poslanecké sněmovny vysloveným na návrh prezidenta Úřadu v případě, kdy člen Úřadu dosáhl věku 65 let".

2. § 14 se navrhuje doplnit o další odstavec a v něm uvést, že pokud tento zákon nestanoví něco jiného, vztahují se na členy Úřadu ustanovení zákoníku práce.

3. Navrhuje se odstavec 3 jako nadbytečný (s ohledem na odstavec 2) vypustit a dále v odstavci 9 doplnit ustanovení, podle něhož výkon funkce člena končí, byl-li pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin nebo byl-li zbaven způsobilosti k právním úkonům.

K § 16

Slova "kontrolní program" nahradit slovy "plán kontrolní činnosti" a na konci ustanovení přijmout slova "a jeho změny".

K § 17

V úvodní větě odstavce 3 se navrhuje nahradit slovo "rozhoduje" slovy "se usnáší"; obdobnou úpravu se navrhuje provést v odstavci 1, druhé větě.

K § 18

Poslední větu dosud navrženého textu se navrhuje vypustit, resp. ji nahradit touto větou: "Pokud tento zákon nestanoví něco jiného, vztahují se na kontrolory ustanovení zákoníku práce".

K § 19 a 20

Ustanovení se navrhuje pro nadbytečnost vypustit.

K § 21

Ustanovení odstavce 1 a 2 se navrhuje pro nadbytečnost vypustit a ponechat jako neoznačený odstavec dosavadní ustanovení odstavce 3.

K § 22

Ustanovení se navrhuje vypustit.

K § 23

1. Slova "kontrolní program" se navrhuje nahradit slovy "plán kontrolní činnosti" a zároveň uvést, že se sestavuje na kalendářní rok.

2. V odstavci 2 se navrhuje za slovo "vycházejí" vložit slovo "zejména" a slova "Poslanecké sněmovny, jejích" nahradit slovy "Parlamentu České republiky, jeho".

K § 25

Viz obecnou připomínku uvedenou pod č. 2.

K § 26

Ustanovení odstavce 2, 3 a 6 se navrhuje vypustit a v odstavci 5 doplnit větu, podle níž rozpočtová kapitola Úřadu je součástí zákona o státním rozpočtu.

K § 27

Navrhuje se v odstavci 2 slova "může kontrolovat" nahradit slovy "kontroluje".

K § 28 a 29

Do uvedených ustanovení se navrhuje promítnout obdobnou úpravu, která je vyjádřena v zákoně č. 412/1991 Sb., o kárné odpovědnosti soudců v tom směru, že osoby uvedené v § 28 jsou kárné odpovědni i z jednání, které má znaky přestupku podle zvláštních předpisů; do § 28 se dále navrhuje doplnit i kontrolory.

K § 32

V návaznosti na připomínku k § 9 odst. 6 a dále s přihlédnutím k tomu, že není vhodné, aby se členy Kárné komory stávali soudci jmenovaní jinak pouze k výkonu funkce soudců, navrhuje se ustanovení odstavce 2 a 3 vypustit. Zároveň se navrhuje, aby členové Kárné komory byli vybíráni z řad pracovníků Úřadu.

K § 33

Na konci odstavce 2 se navrhuje připojit tuto větu: "Kárný řád upraví rovněž náležitosti rozhodnutí vydávaných Kárnou komorou Úřadu".

K § 38

S ohledem na § 29 odst. 2 se navrhuje z § 38 odst. 2 úvodní věty vypustit slova "nebo opakované kárné provinění".

K § 41

1. Vypustit z návrhu zákona zvláštní úpravu platů a požitků členů Úřadu a zapracovat do návrhu zákona ustanovení, podle něhož se na členy Úřadu vztahuje v tomto směru obecná právní úprava pro pracovníky státní správy.

2. V odstavci 9 se navrhuje vypustit slova "po tuto dobu mu nenáleží dávky nemocenského pojištění" a dále vypustit větu třetí a čtvrtou. Odstavec 10 se navrhuje vypustit. Návrh vychází z toho, že nároky na nemocenské a sociální dávky jsou upraveny v jiných právních předpisech a jednalo by se o duplicitní právní úpravu.

3. V odstavci 10 se navrhuje za slova "jsou účastni" vložit slova "zdravotního a".

4. Doporučuje se zvážit doplnění ustanovení odstavce 9 v tom směru, že u žen na další mateřské dovolené neplatí neplatí ustanovení § 10 odst. 7, § 12 odst. 7, § 14 odst. 8, pokud jde o zákaz výkonu výdělečné činnosti.

5. Na konci odstavce 11 se navrhuje připojit tuto větu: "Náhrada se vyplatí za každý měsíc, v němž se člen Kárné komory Úřadu účastní kárného řízení".

K § 43

1. V odstavci 1 se navrhuje za slova "státní kontroly" vložit slova "České republiky".

2. Ustanovení odstavce 2 se navrhuje vypustit, neboť působnost předmětných orgánů v souvislosti s jejich navrhovaným zrušením zaniká, přičemž působnost nového Nejvyššího kontrolního úřadu je vymezena v tomto navrhovaném zákoně.

Ustanovení uvedená v odstavcích 3 a 4 se navrhuje spojit do jednoho odstavce a přitom zároveň

- vypustit text "v souvislosti s přechodem působnosti podle odstavce 2",

- za slova "pracovněprávních vztahů" doplnit slovo "majetkových".

K § 44

Navrhuje se doplnit další bod a v něm uvést čl. I odst. 1 písm. d) a Čl. I odst. 3 písm. g) zákona České národní rady č. 288/1990 Sb., o opatřeních v soustavě ústředních orgánů státní správy České republiky.