Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1991 > 1991-07-22

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 22. července 1991 č. 249 + P

o zásadách státní politiky podpory vzniku a rozvoje středního stavu

Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s c h v a l u j e zásady státní politiky podpory vzniku a rozvoje středního stavu uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. u k l á d á

1. ministru pro hospodářskou politiku a rozvoj

a) koordinovat na úrovni ústředních státních orgánů podporu vzniku a rozvoje středního stavu,

b) předložit do 30. září 1991 vládě paragrafované znění návrhu zákona o středním stavu,

c) předložit do 31. října 1991 vládě společně s ministrem financí návrh systému státní podpory malých a středních soukromých podniků v souladu s prioritami státní hospodářské politiky včetně zahrnutí mechanismu využívání zahraniční pomoci,

d) předložit do 30. září 1991 vládě návrh projektu regionální sítě nestátních informačních a poradenských středisek pro soukromé podnikatele a návrh projektu nestátní instituce Domu obchodu, řemesel a průmyslu,

e) předložit do 31. října 1991 vládě společně s ministrem financí projekt finanční instituce na podporu středního stavu,

2. ministru pro správu národního majetku a jeho privatizaci stanovit v rámci metodiky tvorby a hodnocení privatizačních projektů státních podniků preferenci přímého aukčního prodeje státních podniků a jejich provozních jednotek včetně vymezení podniků, oborů a odvětví, na něž se preference nevztahuje,

3. ministru průmyslu a ministryni obchodu a cestovního ruchu preferovat při přípravě a schvalování privatizačních projektů státních podniků v jejich resortech metodu přímého aukčního prodeje podniků a jejich provozních jednotek.

Provedou:

ministři pro hospodářskou politiku a rozvoj, pro správu národního majetku a jeho privatizaci, průmyslu

ministryně obchodu a cestovního ruchu

Předseda vlády

JUDr. Petr P i t h a r t v. r.


Příloha usnesení vlády ČR ze dne 22. července 1991 č.249

Zásady státní politiky podpory vzniku a rozvoje středního stavu

V zájmu vzniku a rozvoje středního stavu jako významné soukromopodnikatelské společenské vrstvy a zároveň nezastupitelného sektoru národní ekonomiky fungující na tržním principu přijímá vláda České republiky následující zásady státní politiky podpory vzniku a rozvoje středního stavu:

1. Státní politika podpory vzniku a rozvoje středního stavu je orientována do oblasti ekonomické základny středního stavu, kterou tvoří malé a střední podniky zakládané soukromými podnikateli v oblasti průmyslu, řemesel, obchodu, služeb a svobodných povolání. (Tyto zásady se nevztahují na malé a střední soukromé zemědělské podniky, které představují svébytnou problematiku v rámci agrární politiky.)

2. Hlavním cílem státní politiky podpory vzniku a rozvoje středního stavu je kapitálově podpořit zakládání nových malých a středních soukromých podniků v současné fázi přechodu k tržní ekonomice.

3. Základním principem státní podpory vzniku a rozvoje středního věku je pomoc ke svépomoci - státní podpora je založena na návratnosti v případě finanční formy pomoci, na spolupodílnictví a vlastní iniciativě podnikatele a na časovém omezení pomoci.

4. Podpora vzniku a rozvoje středního stavu je realizována diferencovaně v souladu s prioritami regionální politiky, strukturální politiky, politiky zaměstnanosti, politiky vědeckotechnického rozvoje, energetické politiky a ekologické

politiky a tento soulad je zajišťován přímou vazbou konkrétních

forem podpory vzniku a rozvoje středního stavu na programy přijaté vládou k realizaci jednotlivých výše uvedených politik.

5. Základními oblastmi, v nichž se podpora vzniku a rozvoje středního stavu realizuje, jsou:

a) vytváření legislativních podmínek pro podporu středního stavu (zejména zákon o podpoře středního stavu),

b) přístup soukromých podnikatelů k bankovním úvěrům,

c) přístup soukromých podnikatelů k majetku, zejména k pozemkům, budovám a výrobním a provozním zařízením,

d) ekonomické podmínky malého a středního soukromého podnikání,

e) podnikatelská infrastruktura.

6. Tyto zásady státní politiky podpory vzniku a rozvoje středního stavu se přijímají k usměrnění okamžité přípravy konkrétních opatření k vytvoření nejnutnějších podmínek podporujících založení určitého kritického množství, resp. základní struktury, dostatečně kapitálově vybavených malých a středních soukromých podniků, které položí ekonomický základ středního stavu. Plný rozvoj středního stavu však vyžaduje komplexnější a legislativně zakotvenou podporu - proto vláda ukládá příslušným státním orgánům zahájit práce na přípravě zákona České národní rady o podpoře středního stavu.

7. Hlavními nástroji podpory vzniku a rozvoje středního stavu v oblasti přístupu ke kapitálu jsou státní půjčky, změkčení úvěrových podmínek a garance úvěrů poskytovaných komerčními bankami. Bude zřízena veřejně právní nestátní instituce, která

bude spravovat k tomu účelu vymezené státní prostředky a

příspěvky fondů zahraniční pomoci a na bázi časově vymezené návratnosti finančních prostředků poskytovat soukromým podnikatelům výhodné úvěry a garance na úvěry poskytované komerčními bankami. Soulad poskytování státních půjček a garancí s prioritami hospodářské politiky bude zajišťován účastí státních orgánů v řídících orgánech výše uvedené instituce a zakotvením pravidel její činnosti ve statutu.

8. Hlavním principem podpory vzniku a rozvoje středního stavu v oblasti přístupu k pozemkům, budovám, výrobním a provozním zařízením a dalšímu majetku je preference privatizace státních podniků metodou přímého aukčního prodeje privatizovaných státních podniků a jejich provozních jednotek a aukčního prodeje majetku likvidovaných státních podniků, a to zejména při privatizaci státních podniků v resortech ministerstva průmyslu a obchodu a cestovního ruchu. Přitom bude jmenovitě stanoveno, ve kterých konkrétních případech nebo ve kterých odvětvích či oborech tento princip nebude uplatňován.

9. Základním nástrojem podpory vzniku a rozvoje středního stavu v oblasti ekonomických podmínek jsou časově omezené a věcně podmíněné daňové úlevy pro začínající soukromé podnikatele. V zájmu odstranění dosavadních neodůvodněných a nelogických rozdílů v podmínkách pro podnikání podnikatelů zapsaných a nezapsaných do podnikového rejstříku bude hranice mezi tzv. malým (živnostenským) a středním soukromým podnikáním stanovena na základě výše obchodního obratu nebo zisku. Bude prověřena možnost státní účasti v systému pojištění podnikatelských rizik začínajících soukromých podnikatelů.

10. Vzhledem k dosud nerozvinuté a nestabilizované struktuře soukromopodnikatelských zájmových sdružení a obchodních, řemeslnických a průmyslových komor bude podpora vzniku a rozvoje středního stavu v oblasti podnikatelské infrastruktury orientována na organizační, technickou a finanční pomoc státních orgánů při budování regionální sítě nestátních informačních a poradenských středisek na pomoc začínajícím malým a středním podnikatelům. Vláda bude iniciovat a organizačně, technicky a finančně podporovat založení Domu obchodu, řemesel a průmyslu jako nestátní instituce umožňující spolkovou činnost, umožňující a organizující obchodní kontakty, udržující informační systémy a datové základny a organizující semináře a jiné formy vzdělávání soukromých podnikatelů. K těmto účelům bude také organizována nabízející se zahraniční pomoc.