Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2000 > 2000-05-22

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 22. května 2000 č. 501 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 335/1991 Sb.,
o soudech a soudcích, ve znění pozdějších předpisů,
a kterým se mění a doplňují některé další zákony
(sněmovní tisk č. 606)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se mění a doplňují některé další zákony (sněmovní tisk č. 606), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády




S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 335/1991 Sb.,
o soudech a soudcích, ve znění pozdějších předpisů,
a kterým se mění a doplňují některé další zákony
(sněmovní tisk č. 606)


Vláda na jednání své schůze dne 22. května 2000 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se mění a doplňují některé další zákony, (sněmovní tisk č. 606) a vyslovila s tímto návrhem n e s o u h l a s , a to z dále uvedených důvodů.

l. Vláda v rámci reformy soudnictví předložila Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky návrh zákona o soudech a návrh zákona o soudcích a přísedících a o změně zákoníku práce, jejichž obsahem je zásadně odlišná úprava organizace soudů a postavení soudců, než jaká je obsažena v předloženém návrhu zákona.

2. Předložený návrh zákona si ve způsobu jakým je navrhováno zakotvit podíl soudců na správě soudnictví, bere za vzor ojedinělý model Rakouské republiky, zatímco ve vládním návrhu se vychází ze zásad, které v evropských demokratických zemích převažují a které koncipují specifický centrální kolektivní orgán správy soudnictví, složený ze zástupců soudců a význačných odborníků právní praxe, mající v zájmu posílení záruk soudcovské nezávislosti rozhodující vliv na výběr soudců, jejich vzdělávání a kariérní postup.

3. Předložený návrh zákona oproti vládnímu návrhu zákona účast soudců na správě soudů vymezuje velice úzce, s důrazem na jejich poradní funkci a zachovává tak rozhodující vliv orgánů státní správy soudů ve všech oblastech správy soudů. Podle předloženého návrhu zákona by měl mít předseda soudu i nadále postavení orgánu státní správy soudů a současně by měl mít i funkci soudcovskou. Zakotvením účasti předsedy soudu v personálním senátu se ještě zmenšuje význam tohoto kolektivního orgánu. Naproti tomu je vládní návrh zákona koncipován tak, aby přispěl k posílení záruk nezávislého výkonu soudnictví a ke zkvalitnění soudcovského sboru a rozhodovací činnosti.

4. Předložený návrh zákona dále nereaguje na nutnost změn ve vymezení soudů soudní soustavy a ponechává stávající nedostatečnou úpravu vymezení práv a povinností soudců a přísedících (a v této souvislosti i ne zcela jasný podklad pro posuzování kárné odpovědnosti).

5. Případné přijetí navrhované právní úpravy by ve svých důsledcích vedlo k zachování současné roztříštěnosti právní úpravy organizace soudů a postavení soudců, která je pozůstatkem existence České a Slovenské Federativní Republiky a tehdejší dělby působnosti mezi zákonodárstvím federace a republik.