Úvodní stránka
>
Jednání vlády
>
Dokumenty vlády
>
2000
>
2000-05-22
VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY
USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne
22. května 2000
č.
501 + P
k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 335/1991 Sb.,
o soudech a soudcích, ve znění pozdějších předpisů,
a kterým se mění a doplňují některé další zákony
(sněmovní tisk č. 606)
Vazba na záznam z jednání vlády:
V l á d a
I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se mění a doplňují některé další zákony (sněmovní tisk č. 606), stanovisko uvedené v příloze tohoto usn
esení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
1. místo
předseda vlády
PhDr. Vladimír Š p i d l a , v. r.
P ř í l o h a
k usnesení vlády
ze dne 22. května 2000 č. 501
S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 335/1991 Sb.,
o soudech a soudcích, ve znění pozdějších předpisů,
a kterým se mění a doplňují některé další z
ákony
(sněmovní tisk č. 606)
Vláda na jednání své schůze dne 22. května 2000 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se mění a doplňují některé další zákony, (sněmo
v
ní tisk č. 606) a vyslovila s tímto návrhem
n e s o u h l a s
, a to z dále uve
dených důvodů.
l. Vláda v rámci reformy soudnictví předložila Poslanecké sněmovně Parl
amen
tu České republiky návrh zákona o soudech a návrh zákona o soudcích a přísedících a o změně zákoníku práce, jejichž obsahem je zásadně odlišná úprava organizace so
u
dů a postavení soudců, než jaká je obs
a
žena v předloženém n
ávrhu zákona.
2. Předložený návrh zákona si ve způsobu jakým je navrhováno zakotvit podíl soudců na správě soudnictví, bere za vzor ojedinělý model Rakouské republiky, z
atím
co ve vládním návrhu se vychází ze zásad, které v evropských demokratických zemích převažují a které koncipují specifický centrální kolektivní orgán správy sou
d
nictví, složený ze zástupců soudců a význačných odborníků právní praxe, mající v zájmu p
o
sílení záruk soudcovské nezávislosti rozhodující vliv na výběr soudců, jejich vzděláv
ání a kariérní postup.
3. Předložený návrh zákona oproti vládnímu návrhu zákona účast soudců na správě soudů vymezuje velice úzce, s důrazem na jejich poradní funkci a zachovává tak rozhodující vliv orgánů státní správy soudů ve všech oblastech správy soudů. Podle předloženého návrhu zákona by měl mít předseda soudu i nadále postavení o
r
gánu státní správy soudů a současně by měl mít i funkci soudcovskou. Zakotvením účasti předsedy soudu v personálním senátu se ještě zmenšuje význam tohoto kole
ktivního orgánu. Naproti tomu je vládní návrh zákona koncipo
ván tak, aby přispěl k posílení záruk nezávislého výkonu soudnictví a ke zkvalitnění soudcovského sboru a rozhod
o
vací či
nnosti.
4. Předložený návrh zákona dále nereaguje na nutnost změn ve vymezení soudů soudní soustavy a ponechává stávající nedostatečnou úpravu vymezení práv a povinností soudců a přísedících (a v této souvislosti i ne zcela jasný podklad
pro po
suzování kárné odpovědnosti).
5. Případné přijetí navrhované právní úpravy by ve svých důsledcích vedlo k zachování současné roztříštěnosti právní úpravy organizace soudů a postavení sou
d
ců, která je pozůstatkem existence České a Slovenské Federativní Republiky a tehdejší dělby působnosti mezi zákonodárstvím feder
ace a republik.