Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1992 > 1992-12-30

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 30. prosince 1992 č. 759 + 2P

k zásadám regionální hospodářské politiky vlády

Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s o u h l a s í

1. se zásadami regionální hospodářské politiky vlády uvedenými v příloze č. 1 tohoto usnesení,

2. s vymezením hospodářsky problémových oblastí v České republice uvedených v příloze č. 2 tohoto usnesení;

II. u k l á d á

1. ministru hospodářství ve spolupráci s místopředsedou vlády a ministrem financí vyhlásit k 31. lednu 1993 regionální program podpory malého a středního podnikání pro hospodářsky problémové oblasti České republiky na rok 1993 a pověřit Českomoravskou záruční a rozvojovou banku, a.s., realizací tohoto programu,

2. ministru hospodářství vyhlásit systém územní identifikace jako standard státního informačního systému České republiky v termínu do 30. června 1993;

III. r u š í usnesení vlády z 20. listopadu 1991 č. 481 k základním problémům hospodářského a sociálního rozvoje jednotlivých územních celků a vymezení priorit regionální politiky v České republice.

Provedou:

ministr hospodářství a

místopředseda vlády a ministr financí

Na vědomí:

přednostové okresních úřadů a

primátoři měst Plzně, Brna a Ostravy,

primátor hlavního města Prahy

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


P ř í l o h a č. 1 k usnesení vlády ČR ze dne 30. prosince 1992 č. 759

Z á s a d y

regionální hospodářské politiky vlády České republiky

1. Regionální hospodářskou politikou rozumíme v nejobecnější poloze aktivity státu a jeho orgánů podporující efektivní fungování trhu na území republiky jako celku, při zohlednění regionální dimenze hospodářství.

2. Smyslem regionální hospodářské politiky vlády je působit tržně konformními nástroji na podporu rozvoje nových aktivit v oblastech, které vykazují dlouhodobě nižší ekonomickou výkonnost nebo v kterých se vzhledem ke struktuře ekonomických aktivit nepříznivě projevuje průběh přechodu na tržní hospodářství nebo jsou jinak zasaženy silnými strukturálními změnami, to vše ve srovnání s ostatními oblastmi.

3. Regionální hospodářská politika je orientována na regionálně diferencované povzbuzení nabídkové strany ekonomiky převážně formou přímé podpory podnikání /včetně privátního poskytování veřejných služeb/ a podpory výstavby infrastruktury, která zatraktivňuje daný region pro podnikání.

4. Smyslem regionální hospodářské politiky není mechanické přerozděloání zdrojů vytvořených ve výkonnějších regionech do regionů zaostalejších. Kritériem regionální podpory je v prvé řadě ekonomická efektivnost; prostředky vynaložené na podporu rozvoje regionu /ať již formou podpory podnikání či rozvoje infrastruktury/ lze vynaložit jen na ty projekty, které jsou schopny efektivně fungovat dlouhodoběji i bez další podpory, resp. podnítit hospodářskou aktivitu v regionu.

5. Opatření regionální hospodářské politiky jsou zaměřena pouze na iniciování a přilákání podnikatelských aktivit, které svou konkurenceschopnost musí dlouhodobě potvdit a obhájit samy i bez asistence státu. Objektem regionální podpory jsou většinou apriorně neurčené subjekty v podporovaných regionech, podpora je vždy časově omezena a je realizována na pincipu spoluúčasti a spoluodpovědnosti podnikatelů, regionů či obcí.

Objektivnost předkládaných projektů /ať již podnikatelských ze stany firem, či infrastrukturních ze strany obcí či regionů/ a reálnost jejich efektů musí být vždy podpořena většinovou finanční účastí navrhovatelů /s možnou výjimkou v případě obcí/ či úvěrujících finančních ústavů; příjemcem podpory by měly být jen výjimečně velké firmy v oblastech silně zasažených strukturálními změnami.

6. Předpokladem provádění racionální politiky je permanentní statistické sledování a vyhodnocování hospodářského a sociálního vývoje podle jednotlivých územních celků. Prvotním úkolem regionální hospodářské politiky je exaktní, typologicky a územně přesné vymezení hospodářsky problémových oblastí /hospodářsky slabé, strukturálně postižené a příhraniční oblasti/ pomocí vhodných kriterií, charakterizujících zejména trh práce a demografickou situaci, životní úroveň obyvatel a hospodářskou úroveň a strukturu oblasti.

7. Druhým klíčovým úkolem regionální hospodářské politiky je výběr instrumentů, prostřednictvím nichž bude realizována podpory hospodářsky problémových oblastí. Vláda má k dispozici tento vějíř základních instrumentů:

- změkčování úvěrových podmínek

- garance za komerční úvěry

- kapitálové úlevy - urychlené odepisování

- zvýhodnění při reinvestování zisku

- investiční granty

- daňové úlevy

- rekvalifikační dotace

- veřejné zakázky

- podpory informačních a rozvojových regionálních studií

- zvláštním opatřením může být decentralizace státních úřadů a institucí.

8. Opatření regionální hospodářské politiky nesmí být tak výrazná, aby významněji blokovala či omezovala volný efektivní pohyb práce u kapitálu a tak konzervovala regionální strukturu výrobních faktorů. Na druhé straně by však měla být pozice regionální hospodářské politiky natolik "silná", aby mohla zabránit nebezpečnémíře diferenciace ekonomické a sociální úrovně mezi regiony.

9. Institucionálně se na koncipování a realizaci takto vymezené regionální hospodářské politiky podílí:

a) vláda ČR, která schvaluje koncepci regionální hospodářské plitiky, kritéria pro vymezení a vlastní vymezení hospodářsky problémových oblastí, jednotlivé programy podpory podnikání a rozvoje infrastruktury /včetně použitelných instrumentů/ a navrhuje rozsah prostředků státního rozpočtu pro tento účel,

b) ministerstvo hospodářství1), které vytváří koncepci regionální hospodářské politiky, předkládá vládě návrhy vymezení hospodářsky problémových oblastí a programů podpory,

---------

1) Zákon ČNR č. 474/1992 Sb., o opatřeních v soustavě ústředních orgánů státní správy ČR

c/ Českomoravská záruční a rozvojová banka, a.s., které jsou svěřeny prostředky vyčleněné na podporu podnikání a rozvoje infrastruktury v hospodářsky problémových oblastech a která je pověřena vlastní realizací podpory za vládou v programech určených podmínek.

10. Pro realizaci takto pojaté regionální hospodářské politiky není bezprostředně nutný samostatný zákon o regionální politice. Aktivity, které v rámci této koncepce přicházejí v úvahu jsou v zásadě ošetřeny Zákonem o podpoře malého a středního podnikání /pouze v případě podpory rozvoje infrastruktury, kdy příjemcem může být obec, či region by o tuto možnost musel být zákon rozšířen/. Je již jen na rozhodnutí vlády, do kterých programů implantuje dodatečné regionální kritérium, či které speciální regionální programy podpory nově vyhlásí a jakými prostředky ze státního rozpočtu tyto aktivity vybaví.

11. Mimo takto koncipovanou regionální hospodářskou politiku vlády stojí jako úzce svázaný, avšak samostatně /mimo tuto koncepci/, stojící blok aktivit ostatních ústředních orgánů majících výrazné regionální důsledky2) a realizovaný v rámci kompetencí těchto orgánů. Příslušné ústřední orgány v rámci svých rozpočtových kapitol či prostřednictvím státních fondů přispívají ke snižování disproporcí v rozmístění zařízení veřejného sektoru při současném respektování zásad racionálnízho prostorového uspořádání.

12. Podstatným předpokladem a podmínkou realizace regionální hospodářské politiky /aktivní spolurozhodování a spolufinancování rozvoje hospodářství blízké infrastruktury ze strany obcí a budoucích regionů a jejich spoluúčast na tvorbě a realizaci regionálních programů podpory/ je existence pevných, transparentních pravidel v rámci daňové a dotační politiky, které by vytvořily základnu pro ekonomicky racionální rozhodování orgánů místní samosprávy.

13. Při ministerstvu hospodářství České republiky bude zřízen poradní orgán ministra hospodářství, jehož účelem bude koordinovat opatření jednotlivých ústředních orgánů, zabezpečovat soulad opatření ústředních orgánů státní správy v oblasti hospodářské politiky, rozvoje infrastruktury a v tvorbě životního prostředí s cílem podpory rozvoje hospodářsky problémových oblastí; tento poradní orgán nebude přitom zasahovat do kompetencí jednotlivých orgánů.

---------

2) Jde zejména o veřejné investice hrazené z rozpočtových prostředků jednotlivě věcně příslušných resortů či z účelových rezerv státního rozpočtu, opatření aktivní politiky zaměstnanosti zaměřená na tvorbu 8nových pracovních míst /MPSV ČR/, opatření ke zlepšení stavu životního prostředí v ekologicky postižených oblastech /MŽP ČR/ a o podporu podnikání v agrokomplexu, řešenou v rámci rozpočtových prostředků přidělených MZe ČR.


Příloha č. 2 k usnesení vlády ČR ze dne 30. prosince 1992 č. 759

V y m e z e n í

hospodářsky problémových oblastí České republiky

Na základě vybfaných kritérií na úseku zaměstnanosti, demografické, hospodářské a životní úrovně a hospodářské struktury se za hospodářsky problémové oblasti v ČR považují:

1. Území okresů: B r u n t á l

B ř e c l a v

H o d o n í n

S v i t a v y

Š u m p e r k

T ř e b í č

V s e t í n

V y š k o v

Z n o j m o

Ž ď á r n a d S á z a v o u

2. Potencionálně strukturálně postižená území tvořená okresy: F r ý d e k - M í s t e k

C h o m u t o v

K a r v i n á

K l a d n o

M o s t

O s t r a v a - m ě s t o