Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1993 > 1993-05-12

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 12. května 1993 č. 243 + P

k návrhu zásad zákona o mimořádných opatřeních k zajištění
veřejného pořádku
(tisk č. 227)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zásad zákona o mimořádných opatřeních k zajištění veřejného pořádku stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o tomto stanovisku informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ze dne l2.května 1993 č.243

S t a n o v i s k o

vlády České republiky

k návrhu zásad zákona o mimořádných opatřeních k zajištění

veřejného pořádku (tisk č. 227)

Vláda České republiky na svém zasedání dne l2.května 1993 projednala a posoudila poslanecký návrh zásad zákona o mimořádných opatřeních k zajištění veřejného pořádku. Vláda s předloženým návrhem nevyslovila souhlas z těchto důvodů :

Předložený návrh zásad zákona omezuje základní lidská práva a svobody zaručená Listinou základních práv a svobod vyhlášenou pod č. 2/1993 Sb. Jedná se zejména o právo na ochranu před neoprávněným zasahováním do soukromého a rodinného života (Čl. 10 odst. 2 Listiny), právo na nedotknutelnost obydlí (Čl. 12 Listiny) a svobodu pohybu a pobytu (Čl. l4 Listiny). Uvedená základní lidská práva a svobody jsou garantována i na základě mezinárodních úmluv, kterými je Česká republika vázána. Konkrétně jde zejména o Mezinárodní pakt o občanských a politických právech z 16.12.1966 - vyhlášený pod č. 120/1976 Sb. a Evropskou úmluvu o ochraně lidských práv a základních svobod - vyhlášenou pod č. 209/1993 Sb. Garantovaná základní lidská práva a svobody lze omezit, jen připouští-li to Listina základních práv a svobod a příslušné mezinárodní úmluvy, a to pouze v případech a způsobem v nich uvedených. Konkrétně tak lze učinit jen ústavním zákonem nebo zákonem ve zcela výjimečných případech, zejména jestliže je ohrožen život národa, pro případ války nebo jiného veřejného ohrožení státní existence a udržení veřejného pořádku Předložený návrh zákona váže omezení základních lidských práv a svobod na vágní pojem "místa ohrožená migrací", který není v návrhu definován, a vyhlášení těchto míst ponechává zcela na úvaze a v pravomoci obecních úřadů. Taková právní úprava je v rozporu s naším ústavním pořádkem. Text návrhu je zpracován nekvalitně a jednotlivé zásady odporují i platným právním předpisům v oblasti práva občanského, trestního, finančního a správního. S ohledem na tyto zásadní nedostatky se považuje přijetí navrhované právní úpravy za vyloučené.

K řešení problémů spojených s migrací v rámci České republiky je třeba přistupovat konstruktivním způsobem a využít přitom všech možností, které zakotvuje platná právní úprava. Vláda České republiky se uvedenými otázkami zabývala na svém zasedání 20.ledna 1993 a přijala věcná opatření v oblasti bezpečnosti, veřejného pořádku a sociální prevence a legislativní opatření k novelizaci trestního zákona, občanského zákoníku, zákona o Policii České republiky a zákona o obecní policii.