Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1993 > 1993-07-14

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 14. července 1993 č. 394 + P

ke zprávě o kontrole činnosti vybraných okresních úřadů a
pověřených obecních úřadů a zásadách řízení okresních a
obecních úřadů ve věcech pověřených výkonem státní správy


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. r u š í usnesení vlády ze 14. srpna 1991 č. 277 k návrhu systému řízení okresních úřadů vládou a poskytování odborné pomoci těmto úřadům ústředními orgány státní správy České republiky;

II. s c h v a l u j e zásady řízení okresních a obecních úřadů ve věcech pověřených výkonem státní správy, uvedené v příloze tohoto usnesení;

III. p ř i p o m í n á ministru školství, mládeže a tělovýchovy a přednostům okresních úřadů povinnost plnit úkoly dlouhodobého charakteru obsažené v usnesení vlády z 13. ledna 1993 č. 16 ke zprávě o provedení kontroly činnosti vybraných okresních úřadů a pověřených obecních úřadů.

Provedou:

členové vlády,

vedoucí ostatních ústředních orgánů státní správy,

přednostové okresních úřadů ,

primátoři měst Plzně Brna a Ostravy,

primátor hlavního města Prahy

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ze dne 14.července 1993 č.394

ZÁSADY ŘÍZENÍ OKRESNÍCH A OBECNÍCH ÚŘADU

ve věcech pověřených výkonem státní správy

Vzhledem k novelizaci zákona ČNR č.425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ukazuje se jako nezbytné aktualizovat principy řízení okresních a obecních úřadů. Vliv na charakter řídících a metodických vztahů měla též novelizace zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zařízení).

Po zrušení okresních úřadů v Brně, Ostravě a Plzni vykonávají jejich působnost magistráty těchto měst s vyjímkou působnosti podle § odst. 1 a 2 zákona ČNR č.172/1991, kterou pro uvedená města vykonává Ministerstvo financí. Možnost vztažení principů řízení okresních úřadů usnesením vlády též na magistráty měst Brna, Ostravy a Plzně vyplývá z § 21 ods. 2 zák.č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších změn a doplňků, podle kterého se při výkonu přenesené působnosti obec řídí zákony a ostatními obecně závaznými právními předpisy a v jejich mezích usneseními vlády a směrnicemi ústředních orgánů státní správy. Z tohoto důvodu se v následujícím textu pod obecně užitým pojmem okresní úřad rozumějí též magistráty měst Brna, Ostravy a Plzně.

I. Úloha vlády ČR

Vláda podle zákona ČNR č.425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalšíchopatřeních s tím, souvisejících, ve znění pozdějších změn a doplňků (dále jen zákon), řídí a kontroluje činnost okresních úřadů a sjednocuje činnost ústředních orgánů státní správy ve vztahu k okresním úřadům. Podle zákona ČNR č.367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších změn a doplňků, plní úkoly též vůči obcím v oblasti výkonu státní správy, která na ně byla přenesena.

Svou působnost vláda realizuje zejména takto:

- Projednává jednou za dva roky komplexní zprávu o výkonu státní správy, zebezpečované okresními a obecními úřady, a to na základě výsledků kontrol, prováděných jednotlivými ministerstvy za koordinace Ministerstva vnitra. Současně kontroluje úroveň metodické činnosti ministerstev,

- projednává návrhy koncepcí rozvoje jednotlivých odvětví státní správy včetně návrhů na její zabezpečování v nižších územních celcích,

- požaduje na překladatelích návrhů zákonů a nařízení vlády, které se dotýkají organizace a působnosti okresních nebo obecních úřadů, aby byly v předstihu projednány s představiteli těchto úřadů, určenými Asociací přednostů okresních úřadů, resp. Svazem měst a obcí,

- zaujímá stanovisko k návrhům obcí na jejich určení městy na základě podkladů, předložených Ministerstvem vnitra a příslušnými okresními úřady,

- projednává zprávy ústředních orgánů státní správy o plnění úkolů v jimi spravovaném odvětví a na základě zjištění ukládá usnesením konkrétní úkoly okresním úřadům a obcím v oblasti přenesené působnosti,

- při rozšíření působnosti okresních úřadů na základě zákona rozhoduje současně o posílení finančních prostředků nezbytných pro její zabezpečení.

II. Úloha Ministerstva vnitra

Ministerstvo vnitra k zabezpečení úkolů vlády ve vztahu k okresním úřadům plní úkoly obsažené v § 15 zákona. Stejným zákonem má svěřeny další úkoly vůči okresním úřadům a zákonem o obcích též vůči obcím.

Při plnění výše uvedených úkolů uplatňuje Ministerstvo vnitra ČR následující postupy:

- Při koordinaci vydávání směrnic řídí se zásadami pro koordinaci a přípravu směrnic (instrukcí) ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy (usnesení vlády ČR č.42/1991),

- soustavně se zabývá otázkami postavení a působnosti okresních úřadů a obecních úřadů a předkládá vládě příslušné návrhy v oblasti výkonu státní správy a její organizace,

- zaujímá stanoviska k návrhům zákonů, nařízení vlády, vyhlášek a usnesení vlády, týkajících se výstavby, postavení a působnosti okresních úřadů,

- zabezpečuje informační servis pro okresní úřady,

- při kontrolách, prováděných ve spolupráci s ostatními ústředními orgány státní správy, ověřuje poznatky získané na okresních úřadech též na vybraných pověřených obecních úřadech. Do kontrolních skupin, kromě pracovníků ústředních orgánů státní správy, zapojuje též odborníky z teoretických pracovišť,

- ve spolupráci s ostatními ústředními orgány státní správy připravuje programy porad přednostů okresních úřadů. Základní obsahové zaměření porad vychází z plánu práce vlády, Civilněsprávního úseku Ministerstva vnitra a je vždy doplněno o aktuální úkoly, které se v daném období týkají okresních a obecních úřadů, vychází též z požadavků vznesených přednosty okresních úřadů,

- odbornou přípravu pracovníků okresních a obecních úřadů uskutečňuje především v Institutu pro místní správu MV ČR, ve spolupráci s okresními úřady napomáhá územně organizovaným formám přípravy na ověřování zvláštní odborné způsobilosti,

- v zájmu kvality a jednotnosti odborné přípravy pracovníků okresních a obecních úřadů požaduje na ústředních orgánech státní správy, aby do Institutu vysílaly jako lektory své nejkvalitnější odborníky. Na případné nedostatky je upozorňuje, v případě

jejich trvání informuje vládu,

- při stanovení platů a odměn přednostům okresních úřadů přihlíží k dosahovaným výsledkům práce. K tomu využívá výsledků průzkumu a kontrol činnosti okresních úřadů a poznatků příslušných ústředních orgánů státní správy z běžného pracovního styku a z vyřizování stížností,

- zabezpečuje odbornou pomoc okresním úřadům, vydává

metodické pomůcky a poskytuje odborné konzultace svými pracovníky. K metodickým informacím využívá zejména týdeníku vlády Státní správa a samospráva.

Na úseku informatiky

- Metodicky usměrňuje informační systém okresních úřadů (ISOkÚ), a to především z hlediska unifikace aplikačního programového vybavení a kompatibility ISOkÚ se státním informačním systémem (SIS),

- jako svůj poradní a výkonný orgán ustavuje Pracovní komisi pro výstavbu ISOkÚ a vydává její statut,

- metodicky usměrňuje komplexní ISOkÚ při důsledném dodržování standardů SIS,

- posuzuje projekty resortních informačních systémů z hlediska systémových vazeb s ISOkÚ i potřeb okresních úřadů,

- metodicky usměrňuje datovou a funkční propojitelnost jednotlivých programů na základě úvodní studie ISOkÚ,

- navrhuje řešení nových projektů nebo inovaci stávajících systémů,

- na základě harmonogramu řešení úloh ISOkÚ zajišťuje z vlastního rozpočtu řešení jednotlivých úloh,

- v rámci pravidelných kontrol činnosti okresních úřadů prověřuje, ve spolupráci s vybranými ministerstvy, zavádění ISOkÚ do praxe,

- organizuje hromadné nákupy technických prostředků a programového vybavení,

- organizuje pravidelné semináře informatiků okresních úřadů a další školení v oblasti informačního systému.

III.Úloha ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy

Ministerstva a ostatní ústřední orgány státní správy plní vůči okresním úřadům úkoly podle § 17 ods. 1 zákona, přičemž uplatňují následující postupy:

- V rámci své působnosti pro pracovníky okresních a obecních úřadů zabezpečují odborná školení, zejména k výkladu nových zákonů, prováděcích předpisů a k aplikaci správního řádu,

- vydávají odborná stanoviska k zajištění jednotného výkonu státní správy na okresních a obecních úřadech a publikují je zejména v časopisu Státní správa a samospráva,

- informují Asociaci přednostů okresních úřadů o záměrech na uspořádání výkonu státní správy ve svém odvětví, do tvorby koncepcí a nových právních předpisů zařazují též odborníky z okresních úřadů, určené Asociací přednostů,

- svolávají ve své působnosti (především územně) nejméně jednou za půl roku porady vedoucích referátů a ostatních odborných pracovníků okresních úřadů prostřednictvím jejich přednostů,

- podle potřeby organizují konzultační dny pro okresní a obecní úřady buď ve svých sídlech, nebo regionálně,

- poskytují okresním úřadům informace o vlastní organizační struktuře a údaje, nezbytné k běžnému pracovnímu styku,

- kromě společných kontrolních akcí s Ministerstvem vnitra provádějí vlastní kontrolní činnost,

- na písemné dotazy okresních úřadů, týkající se výkonu státní správy, odpovídají zásadně písemnou formou a ve lhůtě nejpozději do 30 dnů,

- zasílají Ministerstvu vnitra zprávy o výsledcích kontrol výkonu státní správy a o zabezpečení metodické pomoci na příslušných úsecích,

- informují Ministerstvo vnitra o výsledcích šetření stížností na přednosty okresních úřadů, které vyřizovaly,

- informují Ministerstvo vnitra o zjištěných nedostatcích v kontrolní činnosti a metodické pomoci okresních úřadů ve vztahu k pověřeným obecním úřadům.

Na úseku informatiky

- Výběrová řízení pro technické i programové vybavení, které souvisí s činností okresních úřadů, realizují po projednání s Ministerstvem vnitra,

- řešení projektů informačních systémů, které souvisí s činností okresních úřadů, realizují po projednání s Ministerstvem vnitra, při respektování úvodní studie ISOkÚ,

- pravidelně hodnotí provoz úloh, týkajících se ISOkÚ a průběžně je aktualizují po projednání s Ministerstvem vnitra.

IV. Vztahy okresních úřadů k obcím

Okresní úřady podle § 5 zákona a podle některých ustanovení zákona o obcích plní vůči obcím úkoly v oblasti přenesené působnosti, přičemž uplatňují především následující postupy:

- Kontrolují pravidelně úroveň výkonu přenesené působnosti,

- vedou obecní úřady k přijímání účinných opatření k odstraňení zjištěných nedostatků a kontrolují plnění těchto opatření, o opakovaných nedostatcích informují obecní zastupitelstvo,

- zjištěné nedostatky projednávají na poradách starostů,

- uskutečňují pravidelné porady vedoucích referátů s příslušnými pracovníky obecních úřadů,

- organizují pro pracovníky obecních úřadů školení v jednotlivých odvětvích státní správy a umožňují jim odborné stáže na referátech okresních úřadů.

Na úseku informatiky

- Zřizují útvar na úrovni oddělení pro tvorbu, zavádění a provoz ISOkÚ a jeho prostřednictvím uplatňují v dané oblasti vztahy k obecním úřadům.

V.Zásady vztahů vlády a ústředních orgánů státní správy k orgánům hlavního města Prahy

V podmínkách hlavního města Prahy se doporučuje uplatnit výše uvedené principy s nezbytnou modifikací, vycházející z působení zákona č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů.

VI. Zásady pro práci s usneseními vlády na okresních a obecních úřadech

- Úřad vlády rozesílá do tří dnů po podpisu předsedou vlády okresním úřadům ta usnesení vlády, jež se týkají jejich činnosti a činnosti obecních úřadů,

- okresní úřad vede evidenci všech došlých usnesení vlády, z níž musí být patrné, kdy usnesení došlo okresnímu úřadu, jaké z něj vyplynuly úkoly, kdo odpovídá za jejich plnění, v jakých termínech mají být úkoly plněny, informace o postupu jejich plnění (pokud jde, o dlouhodobější úkoly), způsob kontroly plnění a kdy byly splněny,

- přednosta okresního úřadu zajistí, aby do pěti dnů po obdržení byl o usnesení informován ten, kdo je má plnit - příslušný referát okresního úřadu, případně obecní úřady,

- obecní úřady vedou jednoduchou evidenci došlých usnesení, z níž musí být patrné úkoly, které mají být plněny, termín plnění, odpovědná osoba, způsob kontroly plnění a výsledek této kontroly,

- starostové obcí (primátoři, s vyjímkou primátorů měst Prahy, Brna, Ostravy a Plzně) informují o plnění úkolů vyplývajících pro ně na úseku přenesené působnosti z usnesení vlády, přednostu okresního úřadu neprodleně po jejich splnění; v informaci uvedou též přijatá opatření k odstranění nedostatků, které se při jejich plnění vyskytly.

- ústřední orgány státní správy, které provádějí v rámci spolupráce s Ministerstvem vnitra kontrolu úseku činnosti okresních úřadů, kontrolují vždy plnění usnesení vlády v odvětvích své působnosti a na závažná zjištění upozorňují Ministerstvo vnitra,

- výsledky plnění usnesení vlády jsou vždy součástí hodnocení činnosti okresních úřadů v rámci kontrol, organizovaných Ministerstvem vnitra a tvoří součást zprávy pro vládu,

- za plnění usnesení vlády a zabezpečení úkolů z nich vyplývajících pro okresní úřady odpovídá přednosta, za plnění úkolů orgány obcí starosta nebo tajemník, je-li funkce tajemníka zřízena,

- usnesení, o kterých tak vláda rozhodne, se publikují ve Věstníku vlády ČR pro okresní úřady s orgány obcí,

- úkoly určené okresním úřadům ukládá vláda jejich přednostům; v Brně, Ostravě, Plzni a Praze primátorům těchto měst.