Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1999 > 1999-04-21

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 21. dubna 1999 č. 362 + P

k poslaneckému návrhu zákona o evidenci silničních vozidel
(sněmovní tisk č. 165)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona o evidenci silničních vozidel (sněmovní tisk č. 165), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády




1. místopředseda vlády

PhDr. Vladimír Š p i d l a , v. r.

P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 21. dubna 1999 č. 362


S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona o evidenci silničních vozidel
(sněmovní tisk č. 165)



Vláda na jednání své schůze dne 21. dubna 1999 projednala a posoudila návrh zákona o evidenci silničních vozidel (sněmovní tisk č. 165) a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s zejména z dále uvedených důvodů.

1. Předložený návrh zákona ponechává výkon státní správy ve věcech evidence silničních vozidel v kompetenci Policie České republiky - dopravních inspektorátů - zatímco vláda již rozhodla o převodu některých správních činností jednak z Policie České republiky na okresní úřady a jednak z Ministerstva vnitra na Ministerstvo dopravy a spojů a připravuje k tomu příslušné návrhy zákonů.
Předložený návrh zákona sice uvádí právní úpravu evidence silničních vozidel do souladu s ústavními požadavky, ponechává však z tohoto hlediska stranou celý komplex dalších podzákonných předpisů vztahujících se k oblasti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích.
Vláda si je vědoma potřeby nově a komplexně upravit celou tuto oblast a proto v souladu se svým plánem legislativních prací do konce 1. pololetí 1999 projedná a poté Parlamentu České republiky předloží návrh zákona o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, který nově upraví i evidenci vozidel.

2. Předložený návrh zákona vymezuje pojem “vlastník vozidla” a stanovuje mu povinnosti, přitom však nebere v úvahu, že další právní předpisy, relevantní pro oblast bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích, pojem “vlastníka motorového vozidla” neznají a neukládají mu tudíž žádné povinnosti. Povinnosti jsou v těchto právních předpisech ukládány výhradně držiteli vozidla.

3. Předložený návrh zákona postrádá kvalitní odůvodnění logických, terminologických a právních vazeb na související právní předpisy v oblasti práva soukromého i veřejného. Zejména se jedná o vztah k zákonu č. 38/1995 Sb., o technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích a k zákonu č. 40/1964 Sb., občanský zákoník. Předložený návrh zákona fakticky provádí nepřímou novelizaci uvedených zákonů (viz například vymezení pojmu “vlastník vozidla” pro účely navrhovaného zákona, nebo užívání pojmů “držitel” a “držba” ve zcela odlišném smyslu než jak jsou užívány v zákoně č. 40/1964 Sb., občanský zákoník).

4. Z předloženého návrhu zákona není zřejmé, zda se evidence silničních vozidel má vztahovat pouze na silniční vozidla, která jsou v současnosti evidována dopravními inspektoráty Policie České republiky nebo i na jiná vozidla. Z navrhovaného § 6 odst. 1 lze sice dovodit, že má jít o všechna vozidla, v tomto případě by však navržené ustanovení bylo v rozporu se zákonem č. 124/1992 Sb., o Vojenské policii, podle něhož evidence vojenských vozidel patří do působnosti Vojenské policie.

5. Nehledě k výše uvedenému vláda zároveň upozorňuje, že předložený návrh zákona obsahuje i řadu dílčích věcných a legislativních nedostatků. Jedná se například o to, že:

- nevymezuje rozsah údajů, které by měly být vedeny v evidenci silničních vozidel,

- mechanicky přebírá současnou právní úpravu ohledně toho, která vozidla podléhají evidenci, nezohledňuje však, že některé skupiny vozidel nepodléhají evidenci a tuto věc je třeba v nové právní úpravě evidence silničních vozidel upravit, neboť dosud je upravena pouze interními předpisy Ministerstva vnitra a Policie České republiky,

- předpokládá vydání osvědčení držiteli vozidla, aniž stanoví, co bude obsahem tohoto osvědčení,

- zavádí pro pojem “držitel silničního vozidla” nelogicky legislativní zkratku “vozidlo”,

- stanoví povinnost držiteli přihlásit vozidlo do evidence, přitom však zavádí institut vlastníka a další evidenční povinnosti ukládá vlastníkovi vozidla,

- navržená úprava příslušnosti dopravních inspektorátů k zápisům do technického průkazu vozidla je nadbytečná, neboť je již obsažena v zákoně č. 12/1997 Sb., o bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích,

- neřeší právní povahu technického průkazu z toho hlediska, zda je listinou potřebnou k nakládání s věcí a listinou prokazující vlastnictví vozidla, či nikoliv.