I. p ř i j í m á
k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (tisk č. 2038), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e
předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.
Příloha k usnesení vlády ze dne 24. ledna 1996 č. 87
S t a n o v i s k o
k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
(tisk č. 2038)
Vláda na své schůzi dne 24. ledna 1996 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a vyjádřila s tímto návrhem zákona n e s o u h l a s .
Předložený návrh zákona nebere v úvahu, že
a) navrhované výrazné, jednorázové snížení daní z příjmů by při trvalém tlaku na růst potřeb nutně vedlo ke vzniku nesouladu mezi příjmy a výdaji státního rozpočtu;
b) navrhovaný způsob snížení daní z příjmů by se natolik promítl ve snížení příjmů rozpočtů obcí a měst, že by tento propad bylo nutno krýt ze státního rozpočtu. Došlo by tak k růstu přerozdělování prostředků přes státní rozpočet a nikoliv, jak o to usiluje vláda, k jeho snižování;
c) navrhované opatření je třeba posuzovat nejen z globálního hlediska, ale i z hlediska jeho dopadu na jednotlivé poplatníky; toto opatření je výhodné pro osoby s vysokými příjmy, naproti tomu u osob s nízkými příjmy je jeho vliv zanedbatelný.
Z problematiky rozpočtování veřejných rozpočtů se předložený návrh jednostranně soustřeďuje na příjmovou stránku a výdajovou stránkou se téměř nezabývá. I přitom však předkladatelé neberou v úvahu, že
- rapidní snížení sazby daní z příjmů omezuje prostor pro další opatření, například pro snižování základu daně z příjmů zvýšením ročních odpisových sazeb,
- je třeba restrukturalizovat daňové zatížení jednotlivými daněmi a neřešit tak celkové daňové zatížení pouze prostřednictvím daně z příjmů,
- údaje o růstu inflace a mezd, s nimiž materiál pracuje, jsou nadhodnoceny, což předkladatelům umožňuje počítat s neúměrně vyššími rozpočtovými příjmy.