Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2000 > 2000-08-30

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 30. srpna 2000 č. 844 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 40/1964 Sb.,
občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 682)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 682), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:
předseda vlády





S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 682)


Vláda na jednání své schůze dne 30. srpna 2000 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 682), a vyslovila s tímto návrhem n e s o u h l a s , a to z dále uvedených důvodů.

1. Podle odůvodnění navrhované právní úpravy je jejím účelem, mimo jiné, postihnout negativní jevy označované jako „černý trh" s byty. Předložený návrh zákona, však tento cíl neřeší. Navrhovaná úprava nepostihuje v širším rozsahu otázky spojené s nájmem bytů a s nájemným z bytů a už vůbec se nedotýká otázek nájmu nebytových prostorů a úpravy nájemních vztahů obecně, které s problematikou nájmu bytů bezprostředně a úzce souvisejí. Z těchto důvodů je třeba řešení obsažené v předloženém návrhu zákona považovat za neucelené a nekomplexní.

2. V důvodové zprávě k předloženému návrhu zákona se uvádí, že navrhované změny mají přispět k větší smluvní volnosti a k narovnání vztahu mezi nájemci a pronajímateli. Již ze samotného výčtu jednotlivých navrhovaných změn je však jasně patrno, že ve skutečnosti je novela koncipována především jako ochrana vlastníků a nikoliv jako racionální řešení sporných vztahů mezi pronajímateli a nájemci. Jak uvádějí sami předkladatelé, jedná se především o možnost

a) sjednat nájemní smlouvu na dobu výkonu práce pro pronajímatele,

b) uzavřít dohodu, že nájemce převezme byt ve stavu nezpůsobilém k řádnému bydlení,

c) požadovat od nájemce složení tzv. kauce,

d) vypovědět nájem bez přivolení soudu a zpřísnění podmínek pro poskytování bytových náhrad a zpřísnění podmínek pro přechod nájmu.

Takováto novela občanského zákoníku je v rozporu s cíli, které vláda sleduje, tj. zajistit vyváženou, a nikoliv jen jednostrannou změnu právní úpravy nájemních vztahů. 3. Vláda nesouhlasí s tím, aby pronajímatelé měli možnost dát nájemci výpověď bez přivolení soudu a je toho názoru, že v tak citlivé otázce, jakou je skončení nájemního vztahu k bytu proti vůli nájemce, není důvod měnit dosavadní právní úpravu. Odůvodnění, že dosavadní právní úprava značně zvyšuje množství soudních sporů a prodlužuje dobu potřebnou k uvolňování bytů nepovažuje vláda v těchto souvislostech za adekvátní.

4. Návrh na skládání peněžních prostředků k zajištění nájemného a úhrady za služby spojené s bydlením (kauce) je nepropracovaný a nedořešený a v předložené podobě nepřijatelný. Výše kauce je neúměrně vysoká a nepřiměřeně zdražuje nájemní bydlení. Uložení kaucí na účtu pronajímatele nevylučuje jejich postižení výkonem rozhodnutí k úhradě pohledávek za pronajímatelem, vzniklých z důvodů nikterak nesouvisejících s vlastnictvím domu s pronajatými byty. Peněžní prostředky kaucí by vstupovaly do konkurzní podstaty v případě vyhlášení konkurzu na pronajímatele, nebo pokud pronajímatel zemře, by byly zahrnuty do dědictví po něm. V návrhu není řešeno, jak budou nájemcům připisovány úroky z peněžních prostředků na zvláštním účtu u banky a jak budou tyto prostředky posuzovány v dědickém řízení v případě smrti nájemce.

Vláda současně upozorňuje, že připravuje obsahově širší návrh právní úpravy týkající se nájmu bytů, jakož i návrh standardního řešení úpravy nájemného z bytů. Dále hodlá řešit již nevyhovující úpravu nájmu nebytových prostorů a rovněž připravuje novou právní úpravu státní podpory bydlení. Tyto úpravy vyvolají změny občanského zákoníku v oblasti nájemních vztahů. Považuje se proto za vhodné přijmout namísto dílčích novel komplexní novelu občanského zákoníku týkající předmětné oblasti.