Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1991 > 1991-07-22

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 22. července 1991 č. 254 + P

k návrhu zásad zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení) /tisk ČNR č. 334/

Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zásad zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), (tisk ČNR č. 334) stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o tomto stanovisku informoval předsedkyni ČNR Dr. Burešovou.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

JUDr. Petr P i t h a r t v. r.


Příloha k usnesení vlády ČR ze dne 22. července 1991 č. 254

S t a n o v i s k o

vlády České republiky k návrhu zásad zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení) /tisk ČNR č. 334/

Vláda na svém zasedání dne 22. července 1991 projednala a posoudila návrh poslanců ČNR Jiřího Payna a Hany Marvanové na projednání zásad zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákona České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení) /tisk ČNR č. 334/. S návrhem zásad zákona ČNR vyslovila souhlas. Doporučuje, aby při dalším zpracování bylo přihlédnuto k následujícím připomínkám:

Obecně:

1. Předložený návrh neobsahuje komplexnější odůvodnění, které by zhodnotilo platný právní stav a nutnost nové právní úpravy jako celku.

Z obsahu navrhovaných zásad vyplývá, že cílem novelizace dosavadního zákona ČNR o obcích je upravit ta ustanovení, která se týkají místního referenda zejména v souvislosti se slučováním obcí. Novelizace tak má navázat na souběžně předkládané zásady zákona ČNR o místním referendu. Proto se doporučuje, aby navrhovaná novelizace zákona ČNR o obcích byla provedena přímo

v zákoně ČNR o místním referendu, s nímž bezprostředně souvisí. Tento postup se považuje za účelný též z toho důvodu, že navrhovaná novelizace zákona ČNR o obcích je jen nepatrného rozsahu a že podle plánu legislativních prací vlády ČR na 2. pololetí r. 1991 má být širší novela zákona ČNR o obcích projednána v prosinci t.r.

2. Upozorňuje se na to, že návrh je sice označen jako návrh zásad zákona, avšak jednotlivé zásady jsou formulovány již jako podrobné návrhy na konkrétní znění změn určitých ustanovení dosavadního zákona ČNR o obcích v paragrafovaném znění, navíc s některými formálními nepřesnostmi.

K jednotlivým zásadám:

K zásadě č. 1

1. V § 10 odst. 2 ve třetí větě se doporučuje slovo "patří" nahradit slovy "bude patřit", neboť v době rozhodnutí vlády nebude ještě uzavřena dohoda o sloučení obcí.

2. V § 10 odst. 3 chybí označení subjektu, který bude uzavírat dohodu o sloučení obcí. Jen z odůvodnění zásady č. 1 lze dovodit, že jím má být obecní rada. Navíc v odůvodnění zásady č. 1 se předpokládá, že dohoda o sloučení obcí uzavřená obecními radami podléhá schválení obecními zastupitelstvy, což však rovněž odporuje textu § 10 odst. 3.

Text § 10 odst. 3 se proto doporučuje upravit tak, aby vyjadřoval, že dohodu o sloučení obcí uzavírají obecní rady na základě rozhodnutí obecních zastupitelstev, a v případě konání místního referenda, na základě jeho souhlasného rozhodnutí.

Slova "rozhodnutí zastupitelstva obce" v první větě § 10 odst. 3 se doporučuje nahradit zákonnou dikcí "rozhodnutí obecního zastupitelstva".

3. V § 10a se doporučuje slovo "přiměřeně" nahradit slovem "obdobně" a v souladu s § 3 odst. 2 zákona ČNR o obcích se dále doporučuje slova "o slučování městských částí" nahradit slovy "o slučování městských obvodů nebo městských částí".

K zásadě č. 2

1. V § 11 je třeba doplnit náležitosti rozhodnutí ministerstva vnitra ČR o rozdělení obce.

2. V § 11b se doporučuje slovo "přiměřeně" nahradit slovem "obdobně" a zároveň text doplnit tak, aby bylo vyjádřeno, že se týká i rozdělení městských obvodů statutárních měst (viz připomínka č. 3 k zásadě č. 1).

Text § 11b se dále doporučuje doplnit ustanovením, že zastupitelstvo města může zamítnou návrh na rozdělení městského obvodu nebo městské části statutárního města jen tehdy, pokud by nově vzniklé městské obvody nebo městské části nemohly plnit úkoly podle tohoto zákona (obdoba § 11 odst. 3 návrhu).

K zásadě č. 4

1. Pravomoc obecního zastupitelstva navrženou v § 36 odst. 1 písm. n) se s poukazem na připomínku č. 2 k zásadě č. 1 doporučuje upřesnit tak, že obecní zastupitelstvo rozhoduje o sloučení obce s jinou obcí, nekoná-li se o sloučení obcí místní referendum.

2. Upozorňuje se, že v souvislosti s nově navrženou pravomocí obecního zastupitelstva je třeba upravit i stávající text § 36 odst. 1 písm. d), který se s nově navrženým textem částečně překrývá. Doporučuje se § 36 odst. 1 písm. d) formulovat tak, že obecní zastupitelstvo rozhoduje o změnách hranic obce, při nichž nedochází ke sloučení nebo rozdělení obce.

3. Mají-li dohodu o sloučení obcí uzavírat obecní rady, je třeba na to pamatovat novelizací § 45 zákona ČNR o obcích, který se doporučuje doplnit tak, že obecní rada uzavírá dohodu o sloučení obcí.