I. p ř i j í m á k návrhu zásad zákona České národní rady o vinohradnictví a vinařství stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o tomto stanovisku informoval předsedu České národní rady.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc. v. r.
Příloha k usnesení vlády ČR ze dne 7. října 1992 č. 583
S t a n o v i s k o
vlády České republiky
k návrhu zásad zákona České národní rady o vinohradnictví a vinařství
Vláda České republiky na svém zasedání dne 7. října 1992 projednala a posoudila návrh skupiny poslanců České národní rady na vydání zásad České národní rady o vinohradnictví a vinařství /tisk ČNR č. 30/.
Vláda České republiky nedoporučuje přijmout návrh zásad tohoto zákona z těchto důvodů:
1. Předložený návrh zákona by v případě jeho přijetí představoval specielní úpravu ve vztahu k připravované obecné právní úpravě ochrany spotřebitele před negativními účinky zdravotně závadných a neupotřebitelných potravin.
Je třeba proto posoudit, zda k docílení zamýšleného účelu nepostačuje obecná úprava tak, jak se připravuje ve formě návrhu zásad zákona o potravinách a návrhu zásad zákona o ochraně spotřebitele. Pokud by z provedené analýzy vyplynulo, že přijetí specielní úpravy je nezbytné bylo by nutno z navrhovaného zákona vypustit všechny obecná ustanovení týkající se všech potravin, popřípadě vyplývající z návrhu právní úpravy ochrany spotřebitele.
2. Předložený návrh zásad zákona, který je iniciativním návrhem skupiny poslanců ČNR, je předkládán v podstatě ve stejném znění, v jakém byla pracovní verze tohoto návrhu zákona zpracovaná ministerstvem zemědělství ČR zaslána v dubnu 1991 do připomínkového řízení.
Tento návrh byl však z mnoha důvodů odmítnut.
Příkladmo se upozorňuje na tyto nedostatky:
a/ návrh neřeší důsledně vztah k platné úpravě obsažené v zákoně č. 61/1964 Sb., o rozvoji rostlinné výroby a zákoně ČNR č. 63/1986 Sb., o České zemědělské a potravinářské inspekci,
b/ předložený návrh v některých částech neodpovídá požadavkům požadavkům kladeným na právní předpis, zejména
- u řady ustanovení nejsou s porušením navrhovaných povinností spojeny právní důsledky /např. zásada č. 4 - územní rozdělení vinohradnictví, zásada č. 5 - třídění vína/,
- součástí návrhu jsou nenormativní a nekonkrétní ustanovení /např. zásada č. 1 odst. 2, zásada č. 8 odst. 3, zásada č. 9 odst. 2/,
- návrh obsahuje ustanovení přesahující předmět úpravy zákona /zásada č. 14/,
c/ návrh užívá nepřesné a nejednotné terminologie, která činí návrh nepřehledný a nejasný /např. "výrobce" - zásada č. 1, podnikající právnické a fyzické osoby" - zásada č. 12/, "podnikatel" - zásada č. 13,
d/ pokud je záměrem koncipovat nové zvláštní orgány odborného dozoru, byť již existuje Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský a Česká zemědělská a potravinářská inspekce, je třeba tak učinit zákonem, nikoliv zařazením zmocnění pro ministerstvo zemědělství ČR /zásada č. 15/,
e/ z návrhu je zřejmý rozpor mezi důvodovou zprávou, která uvádí, že nový vinařský zákon má nahradit technické normy a vlastním textem návrhu zákona, který na ně naopak odkazuje.
3. Předložený návrh má i nedostatky legislativní povahy, např.:
a/ v názvu návrhu zákona chybí vyjádření, že jde o zákon České národní rady,
b/ číslování odkazů v textu neodpovídá číslování poznámek pod čarou /chybí poznámky pod čarou č. 5 a odkaz v textu a poznámka pod čarou č. 7/.
Vzhledem k výše uvedeným podstatným nedostatkům je třeba návrh před jeho případným dalším legislativním projednáváním podrobit celkové koncepční i obsahové revizi.