Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1993 > 1993-03-24

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 24. března 1993 č. 137 + P

o opatřeních k dalšímu postupu privatizace zdravotnických
zařízení


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s c h v a l u j e opatření k dalšímu postupu privatizace zdravotnických zařízení uvedená v příloze tohoto usnesení;

II. u k l á d á

1. ministru zdravotnictví rozhodnout o zařazení zdravotnických zařízení do kategorie volně privatizovaných zařízení (kategorie A) nebo vázaně privatizovaných zařízení (kategorie B) nebo neprivatizovatelných a nezařazených do privatizace (kategorie C) a stanovit rozsah a strukturu zdravotnických služeb, kterými bude vázáno privatizované zdravotnické zařízení kategorie B,

2. primátorovi hlavního města Prahy a přednostům okresních úřadů a primátorům měst Plzně, Brna a Ostravy navrhnout ministru zdravotnictví zařazení zdravotnických zařízení v rámci jejich působnosti do výše uvedených kategorií a stanovení rozsahu a struktury zdravotnických služeb, kterými bude vázáno privatizované zdravotnické zařízení kategorie B,

3. ministru pro správu národního majetku a jeho privatizaci zakotvit podmínky vyplývající pro nabyvatele ze zařazení do kategorie A nebo B do příslušných dokladů k převodu majetku,

4. ministrům zdravotnictví a pro správu národního majetku a jeho privatizaci zajistit účast zástupce ministerstva zdravotnictví ve schvalovací komisi ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci při posuzování privatizačních projektů zdravotnických zařízení,

5. ministrům dopravy, průmyslu a obchodu, vnitra, obrany a spravedlnosti spolupracovat s ministrem zdravotnictví při zařazování zdravotnických zařízení jejich resortů do výše uvedených kategorií.

Provedou:

ministři zdravotnictví, pro správu národního majetku a jeho privatizaci,

dopravy,průmyslu a obchodu, vnitra, obrany, spravedlnosti,

primátor hlavního města Prahy,

přednostové okresních úřadů,

primátoři měst Plzně, Brna, Ostravy

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ze dne 24.března 1993 č.137

Opatření k dalšímu postupu privatizace zdravotnických zařízení

-------------------------------------------------------------

Podle struktury nabídkové stránky se zdravotnická zařízení v procesu privatizace dělí na :

A. Zdravotnická zařízení volně privatizovatelná

B. Zdravotnická zařízení vázaně privatizovatelná

C. Zdravotnická zařízení neprivatizovatelná a nezařazená do privatizae

Smyslem dělení mezi kategorie A a B je nezbytnost regulovat činnosti těch zdravotnických zařízení, která mají postavení lokálních monopolů. Monopolním postavením se rozumí stav, kdy v dané oblasti není konkurence při poskytování určitého typu zdravotnické služby, což může vést k negativní změně struktury a podmínek poskytování zdravotní péče.

Kritéria pro zařazení do výše uvedených skupin určí ministerstvo zdravotnictví České republiky. Tato kritéria a zásady privatizace zdravotnických zařízení jsou závazná pro zdravotnická zařízení všech resortů.

Ministerstvo zdravotnictví rozhoduje o zařazení zdravotnických zařízení do jednotlivých kategorií u všech zdravotnických zařízení, v případě nepřímo řízených zdravotnických zařízení rozhoduje na návrh příslušného okresního úřadu (magistrátního úřadu hl.m.Prahy, Brna, Ostravy a Plzně). V případě státních zdravotnických zařízení v řídící působnosti jiných resortů rozhoduje na základě jejich návrhu.

Ministerstvo zdravotnictví rozhoduje o konkrétní struktuře a rozsahu zdravotní péče, kterou bude vázáno zdravotnické zařízení kategorie B po privatizaci u všech zdravotnických zařízení, v případě nepřímo řízených zdravotnických zařízení rozhoduje na návrh příslušného okresního úřadu (magistrátního úřadu hlavního města Prahy, Brna, Ostravy a Plzně). V případě státních zdravotnických zařízení v řídící působnosti jiných resortů rozhoduje na základě jejich návrhu.

Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci si vyžádá rozhodnutí MZ ČR ke kategorizaci, struktuře a rozsahu zdravotní péče a dalším podmínkám pro nabyvatele s dostatečným časovým předstihem před projednáváním privatizačních projektů.

Zasedání schvalovací komise MSNMP ČR se vždy účastní zástupce ministerstva zdravotnictví ČR.

Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky odpovídá za účinné zakotvení podmínek vyplývajících ze zařazení zdravotnického zařízení do kategorie A nebo B do smluv o převodu majetku.

Podmínky smlouvy uzavřené mezi FNM a nabyvatelem, jakož i případné změny a doplňky smlouvy, zejména struktury a rozsahu poskytované zdravotní péče, či doby, po kterou je zdravotnické zařízení zavázáno poskytovat svoji péči, mohou být upraveny za souhlasu nabyvatele, FNM, ministerstva zdravotnictví a Všeobecné zdravotní pojišťovny.

Průběžnou kontrolu všech ustanovení smlouvy provádí MZ ČR, popřípadě jím pověřený orgán. Nabyvatel je povinen tuto kontrolu umožnit a poskytnout při jejím provádění příslušnému kontrolnímu orgánu všechny požadované informace a nezbytnou součinnost.

Součástí tohoto materiálu je souběžný materiál MSNMP ČR s návrhem na řešení otázky bankrotu zdravotnického zařízení.

A. Zdravotnická zařízení volně privatizovatelná

Do této skupiny budou zařazena zdravotnická zařízení, u nichž není nezbytné regulovat strukturu a rozsah poskytované zdravotní péče a která nemají v dané oblasti monopolní postavení v poskytování zdravotní péče.

Ve smlouvě mezi Fondem národního majetku a nabyvatelem zdravotnického zařízení kategorie A bude uvedeno, že :

1. Nabytý majetek bude využíván k poskytování zdravotní péče a bude sloužit jako zdravotnické zařízení po dobu nejméně deseti let, výjimečně i déle.

2. Zdravotnické zařízení je povinno, na žádost zdravotní pojištovny uzavřít s ní smlouvu na poskytování zdravotní péče v rámci své odborné způsobilosti, a to i po uplynutí kontraktační povinnosti podle § 26 zákona ČNR č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně ČR.

3. Nabyvatel je povinen uzavřít smlouvu s příslušným orgánem státní správy k plnění úkolů v rámci své odborné působnosti, které jsou ve veřejném zájmu.

V této smlouvě může být dále zdravotnické zařízení zavázáno např. :

a) poskytovat zdravotní péči hrazenou z všeobecného zdravotního pojištění občanům s bydlištěm ve stanoveném spádovém území, kteří neuspěli při svobodné volbě lékaře,

b) plnit úkoly státní správy v oblasti zdravotní péče, které nejsou hrazeny z všeobecného zdravotního pojištění, nýbrž z jiných zdrojů (zejména lékařské služby první pomoci, lékařské prohlídky branců a posuzování zdravotní způsobilosti ke studiu).

4. V případě prodeje zdravotnického zařízení má Fond národního majetku nebo jeho právní nástupce předkupní právo na dobu stanovenou ve smyslu bodu 1 ve výši aktuální účetní hodnoty.

B. Zdravotnická zařízení vázaně privatizovatelné

Do této skupiny budou zařazena zdravotnická zařízení, u nichž je nezbytné smluvně zajistit strukturu a rozsah poskytované zdravotní péče, protože mají v určité oblasti monopolní postavení.

Ve smlouvě mezi Fondem národního majetku a nabyvatelem zdravotnického zařízení bude uvedeno, že :

1.Nabytý majetek bude využíván k poskytování zdravotní péče ve stanovené struktuře a rozsahu a bude sloužit jako zdravotnické zařízení po dobu nejméně deseti let, výjimečně i déle. Stanovená struktura a rozsah poskytované zdravotní péče představuje závazné minimum předmětu činnosti privatizovaného zdravotnického zařízení. Aktivity nad rámec tohoto minima nejsou omezeny.

2. Nabyvatel má povinnost uzavřít smlouvu na stanovenou strukturu a rozsah zdravotní péče se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou, a to i po uplynutí kontraktační povinnosti podle § 26 zákona ČNR č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně ČR. Tím není dotčeno právo nabyvatele uzavřít smlouvu s jinou zdravotní pojišťovnou.

3. Nabyvatel je povinen uzavřít smlouvu s příslušným orgánem státní správy k plnění úkolů v rámci své odborné způsobilosti, které jsou ve veřejném zájmu. V této smlouvě je vymezeno i spádové území, které stanoví příslušný orgán státní správy.

V této smlouvě může být dále zdravotnické zařízení zavázáno např. :

a) poskytovat zdravotní péči hrazenou z všeobecného zdravotního pojištění občanům s bydlištěm ve stanoveném spádovém území, kteří neuspěli při svobodné volbě lékaře

b) plnit úkoly státní správy v oblasti zdravotní péče, které nejsou hrazeny z všeobecného zdravotního pojištění, nýbrž z jiných zdrojů (zejména lékařské služby první pomoci, lékařské prohlídky branců a posuzování zdravotní způsobilosti ke studiu).

4. V případě, že nabyvatel hodlá po uplynutí ve smlouvě stanovené doby ukončit činnost zdravotnického zařízení, je povinen tuto skutečnost oznámit orgánu příslušnému k registraci nejpozději 3 roky před ukončením platnosti smlouvy.

5. V případě prodeje zdravotnického zařízení má Fond národního majetku nebo jeho právní nástupce předkupní právo na dobu stanovenou ve smyslu bodu 1 ve výši aktuální účetní hodnoty.

C. Zdravotnická zařízení nepřivatizovatelná a zatím neprivatizovaná

Zdravotnická zařízení této kategorie se dělí na

a) trvale neprivatizovatelná z důvodu výkonu státní správy a kontroly v oblasti ochrany veřejného zdraví

Státní zdravotní ústav

Státní ústav pro kontrolu léčiv

antidopingová laboratoř

hygienické stanice (část zajišťující výkon státního dozoru)

b) v současné době neprivatizovatelná z důvodu žádoucí účasti státu na jejich funkci

Jedná se o zdravotnická zařízení, která jsou svou činností ojedinělá, výjimečná nebo plní vědeckovýzkumné úkoly v souvislosti s léčením.

c) nezařazená do privatizace

fakultní nemocnice, některé nemocnice fakultního typu, některé další nemocnice a polikliniky, odborné léčebné ústavy s celorepublikovou působností, některé léčebny dlouhodobě nemocných.