Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2000 > 2000-10-16

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 16. října 2000 č. 1022 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 718)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 718) stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:
předseda vlády




S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 140/1961 Sb.,
trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 718)


Vláda na své schůzi dne 16. října 2000 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů, (sněmovní tisk č. 718) a konstatuje, že daná problematika vyžaduje legislativní řešení.

Vláda si je vědoma nedostatečnosti současné právní úpravy trestného činu znásilnění podle ustanovení § 241 trestního zákona, kdy trestně postižitelný je pouze pachatel, který za použití násilí nebo pohrůžky bezprostředního násilí donutí ženu k souloži, nebo k takovému činu zneužije její bezbrannosti, nikoliv však ten pachatel, který jiným způsobem vynuceného pohlavního uspokojení, než je soulož, naruší osobní integritu obětí i ženského i mužského pohlaví; v rámci připravované novelizace trestního zákona proto vláda navrhne vlastní řešení této problematiky. Ohledně předloženého návrhu zákona však vláda poukazuje na řadu nedostatků:

1. Podle navrhované právní úpravy má být zákonný znak skutkové podstaty trestného činu znásilnění podle ustanovení § 241 trestního zákona, spočívající v násilném vykonání soulože, doplněn o „jiný obdobný pohlavní styk" vykonaný násilnou formou. V této souvislosti se upozorňuje, že pojem „pohlavní styk" je v soudní praxi i judikaturou vykládán velmi široce, neboť za pohlavní styk je považován jakýkoliv způsob ukájení pohlavního pudu na těle jiné osoby, ať stejného nebo různého pohlaví. Může se jednat o spojení pohlavních orgánů, o orální sex, o různé typy tzv. erotických masáží prováděných zejména na pohlavních orgánech i s pomoci vibrátorů nebo jiných přístrojů a o další jednání směřující k pohlavnímu ukojení jiné osoby, bez ohledu na to, zda tato osoba svého cíle dosáhne. Takové jednání zahrnuje celou škálu případů, od relativně nenásilného jednání, kdy si oběť ani nemusí uvědomit, že je objektem sexuálně motivovaného činu, až po brutální jednání, která mají zpravidla závažné zdravotní následky, případně končí smrtí oběti. Závažnost takového jednání a způsob jeho provedení jsou podle stávající judikatury rozhodující pro posouzení, zda skutek kvalifikovat jako znásilnění podle ustanovení § 241 trestního zákona, nebo jako vydírání podle ustanovení § 235 trestního zákona, či omezování osobní svobody podle ustanovení § 236 trestního zákona. Navrhovaná právní úprava dostatečně nepřihlíží nejen ke škále rozdílných jednání, která lze zařadit pod pojem „pohlavní styk", nepřihlíží však ani ke skutečnosti, že stejně jako znásilnění formou soulože by nově upravená skutková podstata měla postihovat jen taková jednání, která jsou násilnému vykonání soulože především z hlediska následků pro oběť srovnatelná. Pojem „jiný pohlavní styk" tuto skutečnost dostatečně nevyjadřuje, naopak připouští možnost značně subjektivního výkladu. 2. Další výkladové problémy by přijetí navrhované právní úpravy způsobilo tím, že v ustanovení § 241 trestního zákona by byly zakotveny pojmy „soulož" a „jiný obdobný pohlavní styk" a v ustanovení § 246 trestního zákona – Obchodování se ženami – by zůstal pojem „pohlavní styk", který v sobě zahrnuje i pojem „soulož". Vzhledem k závažnosti trestné činnosti, která je těmito ustanoveními postihována, i k vyšším trestním sazbám, musí být právní úprava skutkových podstat uvedených trestných činů co nejurčitější.

Vláda nabízí Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky při projednávání tohoto zákona odbornou pomoc prostřednictvím Ministerstva spravedlnosti.