Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1999 > 1999-01-06

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 6. ledna 1999 č. 1

ke Koncepci státní politiky ve vztahu k mladé generaci
v České republice do roku 2002


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s e p ř i h l a š u j e k odpovědnosti za zdravý vývoj mladé generace a vytváření podmínek pro její co nejširší participaci na společenském, politickém a ekonomickém životě České republiky;

II. s c h v a l u j e

1. Koncepci státní politiky ve vztahu k mladé generaci v České republice do roku 2002 obsaženou v části III předloženého materiálu (dále jen “Koncepce”),

2. úkoly k zajištění realizace státní politiky ve vztahu k mladé generaci uvedené v příloze tohoto usnesení;

III. b e r e n a v ě d o m í informaci, že finanční nároky, které plnění úkolů uvedených v bodě II/2 tohoto usnesení vyvolá, budou v roce 1999 pokryty v rámci příslušných kapitol státního rozpočtu a jejich vymezení v budoucnosti bude součástí standardních postupů používaných při sestavování státního rozpočtu;

IV. u k l á d á

1. ministrům věcně příslušných resortů a ministru bez portfeje

a) zabezpečit plnění úkolů vyplývajících z Koncepce uvedených v bodě II/2 tohoto usnesení,

b) rozpracovat resortní programy související s podporou a ochranou dětí a mládeže a vyčlenit ve svých rozpočtových kapitolách finanční prostředky na realizaci těchto programů,

2. ministru školství, mládeže a tělovýchovy předložit do 30. června 1999 návrh statutu, jednacího řádu a personálního zajištění Republikového výboru pro otázky dětí, mládeže a rodiny,

3. místopředsedovi vlády a předsedovi Legislativní rady vlády předložit do 30. června 1999 informaci o zajištění koncepčního řešení problematiky ochrany práv dítěte v rámci působnosti zmocněnce vlády pro lidská práva,

4. ministru školství, mládeže a tělovýchovy předložit do 31. prosince 2000 průběžnou zprávu o plnění úkolů, uvedených v bodě II/2 tohoto usnesení, a do 31. prosince 2002 Koncepci státní politiky ve vztahu k mladé generaci na další období.



Provedou:

místopředseda vlády a
předseda Legislativní rady
vlády,
1. místopředseda vlády a
ministr práce a sociálních věcí,
ministři, školství, mládeže
a tělovýchovy, spravedlnosti,
obrany, zemědělství, vnitra,
zdravotnictví, kultury, životního
prostředí, pro místní rozvoj,
ministr bez portfeje

Předseda vlády
Ing. Miloš Z e m a n , v. r.

P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 6. ledna 1999 č. 1


Úkoly k zajištění realizace státní politiky
ve vztahu k mladé generaci

Úkoly jsou termínovány jako průběžné, nejpozději k 31.12. 2002 s předpokladem, že jejich termíny budou, po jeho ustavení, zpřesňovány Republikovým výborem pro otázky dětí, mládeže a rodiny (dále jen “Republikový výbor”). Průběžná kontrola plnění úkolů bude zajištěna podle bodu IV/4 tohoto usnesení. Úkoly, související s problematikou dětí a mládeže, uvedené v jiných usneseních vlády ČR zde nejsou zahrnuty. Dále uvedené úkoly nejen umožní vládě důsledně kontrolovat jejich plnění, ale přispějí i k rychlejšímu řešení celé řady problémů dotýkajících se dětí a mládeže. Resorty v roce 1999 pokryjí své potřeby v rámci rozpočtů jednotlivých kapitol, případně vzniklé potřeby v dalších letech budou řešeny prostřednictvím standardních politických a odborných jednání ve vládě a Parlamentu.


Útvary, spadající do kompetence ministra bez portfeje
· Dále rozvíjet činnosti, stanovené v rámci materiálu Koncepce a program protidrogové politiky vlády na období 1998 až 2000.


Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
· Zpracovat věcný záměr zákona o mládeži.

· Zpracovat návrh statutu, jednacího řádu a personálního zajištění Republikového výboru.

· Zpracovat koncepci rozvoje participace mládeže na vytváření a působení poradních orgánů pro mládež a volených orgánů zastupujících mládež na všech úrovních státní správy a samosprávy a legislativní zajištění podmínek pro vznik a působení těchto orgánů.

· Dopracovat celkovou koncepci systému komplexního poradenství o informační a další služby pro děti a mládež do doby ukončení studia a provázat ji ve spolupráci s MPSV se systémem poradenství pro volbu povolání úřadů práce. Dořešit a realizovat systém výuky k uvědomělé volbě povolání.

· Zabezpečit výzkumné a informační činnosti, směrované k trvalému poznávání a řešení problematiky dětí a mládeže.

· Přijímat a vyhodnocovat opatření v oblasti boje proti šikaně ve školách a dalších školských zařízeních. V rámci výchovy a vzdělávání dětí a mládeže důsledně uplatňovat Minimální preventivní programy v každém školském zařízení.

· Přijmout opatření ke snížení úrazovosti ve školách a školských zařízeních.

· Zachovat institut bezplatného povinného vzdělávání, vytvářet podmínky vč. finanční podpory pro studium nadaných mladých lidí z ekonomicky slabších rodin. K tomu využít i zahraničních zkušeností v oblasti státních, nadačních a dalších stipendií.

· Ve spolupráci s ministerstvy průmyslu a obchodu, zemědělství, dopravy a spojů zpracovat koncepci přípravy mládeže na dělnická povolání a technické profese.

· Prostřednictvím stávajících i nově vytvářených kontrolních mechanismů ověřovat výsledky škol a tak působit na zvyšování kvality jejich práce, školy, vykazující dlouhodobě vážné nedostatky vůči vzdělávacím standardům vyřazovat ze sítě, (včetně nestátních škol). Pokračovat ve vytváření systému umožňujícího porovnávat výsledky středních a vysokých škol a poskytujícího rodičům, dětem a studentům potřebné informace.

· Ve spolupráci s MPSV působit na přizpůsobování náplně přípravy a struktury žáků potřebám budoucí poptávky po pracovních silách z hlediska profesní a kvalifikační struktury, především v oblasti odborného školství. V plném rozsahu využívat dostupných služeb a informací úřadů práce v oblasti profesního poradenství pro výchovné poradenství na školách. Optimalizaci sítě škol provádět s ohledem na potřeby trhu práce.

· Koncipovat další vzdělávání učitelů se zaměřením na sledování vývoje ve vědě a technice, na otázky péče o životní prostředí, environmentální osvětu, vzdělávání a výchovu (EOVV) a na výchovu k občanství a právům dítěte.

· Ve své působnosti zajistit ve školní a mimoškolní výchově environmentální osvětu, vzdělávání a výchovu (EOVV) podle § 13 zákona č. 123/98 Sb., o právu na informace o stavu životního prostředí a ve smyslu mezinárodního dokumentu Agenda 21, kapitoly 36 - Podpora vzdělávání, veřejného povědomí a odborného školení, k jehož plnění se Česká republika zavázala.

· Zvýšit podíl škol jako výchovných institucí na zajištění kvalifikované environmentální osvěty, vzdělávání a výchovy vedoucí k pozitivním postojům mladé generace k přírodě a životnímu prostředí a udržitelnému rozvoji.

· Vytvořit systém vyhledávání talentů a péče o ně, včetně stanovení role státu, nestátních organizací i soukromé sféry a jejich podílu na materiálním, personálním a finančním zajištění, zpracovat systém stipendií pro nadané a talentované děti.

· Zpracovat koncepci působení státu, regionů a obcí v oblasti volného času mládeže a vytvořit vhodné legislativní a přímé i nepřímé ekonomické nástroje. Vytvořit koncepci výchovy pedagogů volného času, včetně vytvoření systému jejich přípravy, ověřování vědomostí a dovedností a udělování osvědčení opravňujícího k této činnosti.

· V duchu usnesení vlády České republiky č. 686/1997 zpracovat koncepci vzdělávání, výchovy a socializace marginálních a rizikových skupin, s důrazem na rómské děti a mládež. Zpracovat systém a metody dalšího vzdělávání dospělé rómské populace, ev. dalších minorit, jazykově handicapovaných a kulturně odlišných. Ve spolupráci se středisky volného času a občanskými sdruženími rozvíjet specifické volnočasové aktivity pro rizikové skupiny dětí a mládeže, rozšiřovat výchovu a případně pořádat akce vedoucí k toleranci, k výchově proti rasismu a proti nejrůznějším formám diskriminace násilí ve společnosti. V rámci péče o rizikové skupiny rozvíjet programy včasné intervence.

· Důsledně zapracovat zásadní ustanovení Úmluvy o právech dítěte a jejich výklad, včetně oblasti práv dítěte, vyplývajících z mezinárodních úmluv, do učebních osnov příslušných vyučovacích předmětů základních a středních škol. Výrazněji zaměřit pozornost na tento učební blok, poskytovat i informace o aplikaci práv dítěte.

· Ve školách a školských zařízeních všech typů důsledně zařazovat výuku a výchovu ke zdravému životnímu stylu, prevenci drogových závislostí (včetně alkoholu a tabáku), péči o životní prostředí. Věnovat zvýšenou pozornost výchově citové a mravní a výchově k rodičovství. Zdravotní osvětu (včetně prevence HIV a AIDS, prevence drogových závislostí včetně tabáku a alkoholu a podobně) šířit nejen ve vzdělávacím procesu, ale i ve výchově mimo vyučování. Věnovat náležitou pozornost školní i mimoškolní výchově a orientaci v náboženských a filosofických směrech a hnutích.

· Důsledně kontrolovat dodržování práv dětí a mládeže v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy.


Ministerstvo zdravotnictví
· Působit na snižování dětské úmrtnosti, zejména posilováním prevence dětské úrazovosti, snižovat riziko vrozených vad, poskytovat potřebnou lékařskou pomoc a zdravotní péči všem dětem bezúplatně.

· Nadále systematicky působit v oblasti prevence, včetně prevence úrazů,

· Aktivně rozvíjet stávající systém každoročních bezplatných komplexních preventivních lékařských vyšetření u dětí a dorostu a udržovat dosaženou úroveň perinatální bezplatné péče o matku a dítě.


Ministerstvo obrany
· Přijímat a vyhodnocovat opatření v oblasti boje proti šikaně ve vojenských útvarech a školách.

· Analyzovat stávající koncepci základní služby a ev. ji novelovat s cílem vyššího využití profesního zaměření branců a další humanizace základní služby.


Ministerstvo pro místní rozvoj
· V rámci koncipování bytové politiky státu optimalizovat stávající opatření a v případě potřeby přijmout nová opatření, která zajistí dostupnost bydlení, především nájemního, pro nejširší vrstvy obyvatelstva, tj. např. i pro rodiny s dětmi.


Ministerstvo životního prostředí
· Podporovat environmentální osvětu, vzdělávání a výchovu, v souladu se Státní politikou životního prostředí, jako nástroj trvale udržitelného rozvoje.

· Na základě svých kompetencí koordinovat environmentální osvětu, vzdělávání a výchovu ve smyslu usnesení vlády č. 232/92 ke strategii státní podpory ekologické výchovy na 90. léta, zákona č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí § 13, Agenda 21 - kapitoly 36 - “Podpora vzdělávání, veřejného povědomí a odborného školení” a úkolů dokumentu EHK při OSN, “Úmluvy o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí” - ve spolupráci s MŠMT a ostatními resorty.

Ministerstvo kultury

· Dlouhodobě sledovat a vyhodnocovat působení stávajících rozhlasových a televizních programů a tiskových periodik zaměřených na děti a mládež. Změnou legislativních norem zajistit ochranu dětí a mladistvých před negativními vlivy mediálních pořadů a zamezit přístupu dětí k materiálům násilnické, sadistické a pornografické povahy.


Ministerstvo práce a sociálních věcí
· Podle situace na trhu práce nadále průběžně novelizovat “Opatření na řešení problematiky zaměstnanosti mladistvých a absolventů škol” a podávat podněty k novelizaci právních předpisů, týkajících se této problematiky.

· Dále rozvíjet podporu handicapovaných dětí a mládeže a rodin s těmito dětmi.

· Připravit věcný záměr pro usnesení vlády, které se bude zabývat rekvalifikací mladých lidí v průběhu rodičovské dovolené s důrazem na další uplatnění na trhu práce.

· Znovu připravit k předložení vládě materiál, zaměřený na řešení problematiky zaměstnanosti osob obtížně umístitelných na trhu práce se zřetelem na příslušníky rómské komunity, mladistvé bez kvalifikace s kumulovanými handicapy, včetně řešení komplexního přístupu státní správy, sociálních partnerů, obcí a nevládních organizací.

· Prioritně řešit dlouhodobé nespecifické rekvalifikace absolventů škol, včetně jejich uplatnění ve státní správě, jako pomoc pro získání praktických zkušeností, které následně zvýší jejich šanci, uplatnit se na trhu práce


Ministerstvo spravedlnosti
· Realizovat koncepci vzdělávání a výchovy mladistvých a mladých lidí v podmínkách výkonu trestu.


Ministerstvo vnitra
· V rámci systému prevence sociálně patologických jevů mezi mládeží, kriminality mládeže a trestné činnosti páchané na mládeži pokračovat a dále rozvíjet činnosti stanovené v rámci materiálů Strategie prevence kriminality do roku 2000.

· V rámci plnění úkolu Reforma veřejné správy vytvořit organizační podmínky pro péči o děti a mládež na všech úrovních veřejné správy a po jejím schválení vládou ČR napomoci na všech úrovních veřejné správy při vytváření podmínek pro realizaci státní politiky vůči mladé generaci v České republice


Ministerstvo zemědělství
· Zajistit péči o volný čas učňovské mládeže ve školách a školských zařízeních, spadajících do kompetence resortu.