Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1999 > 1999-06-23

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 23. června 1999 č. 642 + P

o Zásadách vlády pro poskytování dotací ze státního rozpočtu
České republiky občanským sdružením


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s c h v a l u j e Zásady vlády pro poskytování dotací ze státního rozpočtu České republiky občanským sdružením uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. m ě n í usnesení vlády z 27. listopadu 1992 č. 663, o státním rozpočtu České republiky na rok 1993, ve znění usnesení vlády z 5. května 1993 č. 223 a usnesení vlády ze 17. února 1999 č. 131, tak, že se vypouští příloha uvedeného usnesení - Zásady pro poskytování dotací ze státního rozpočtu České republiky občanským sdružením.




Předseda vlády

Ing. Miloš Z e m a n , v. r.


Z Á S A D Y

vlády pro poskytování dotací ze státního rozpočtu České republiky občanským sdružením

I.
Úvodní ustanovení

(1) Tyto zásady upravují poskytování dotací ze státního rozpočtu České republiky (dále jen “státní rozpočet”) občanským sdružením, která vyvíjejí činnost podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů.

(2) Občanská sdružení se účastní na realizaci úkolů státu a přispívají k naplňování cílů státní politiky. Dotace mohou být poskytovány těm občanským sdružením, kterým stát svěří realizaci svých úkolů, zejména v oblasti sociální a zdravotní péče, tělovýchovy a sportu, kultury, naplňování volného času občanů, zvláště pak dětí a mládeže, výchovy k vlastenectví a brannosti, ochrany přírody, ochrany majetku před požáry a povodněmi, záchranářských prací, v oblasti ochrany lidských práv, vstupu České republiky do Evropské unie a případně dalších aktuálních úkolů.

(3) Občanskému sdružení může být poskytnuta ze státního rozpočtu podle § 5 odst. 2 a odst. 3 písm. c) zákona č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění pozdějších předpisů, účelová dotace na zajištění schváleného úkolu, programu - projektu a akce (dále jen “projekt”). Dotace je občanskému sdružení uvolňována podle věcné příslušnosti ústředním orgánem státní správy (dále jen “ústřední orgán”), který má finanční prostředky v rozpočtu kapitoly za podmínek uvedených v těchto zásadách.

(4) Ústřední orgány spolupracují s občanskými sdruženími vyhlašováním programů projektů veřejně prospěšného charakteru, především formou výběrových řízení, jejichž podmínky stanoví ústřední orgán. Vyhlašování priorit a podmínek předkládání projektů k vyhlášeným programům zajišťuje ústřední orgán, zpravidla do 1. září předcházejícího kalendářního roku. Výběrová řízení ústřední orgán předběžně vyhodnotí do 31. prosince kalendářního roku předcházejícího příslušnému rozpočtovému období. Ústřední orgány mezirezortně koordinují přípravu a vyhodnocení projektů a poskytování finančních prostředků tak, aby nedocházelo k duplicitnímu poskytování dotací na tutéž činnost.

II.
Postup při poskytování dotací

(1) Dotace se poskytuje na základě žádosti, jejíž podmínky stanoví příslušný ústřední orgán.

(2) Na dotaci není právní nárok.

(3) Žádost o poskytnutí dotace předkládá občanské sdružení tomu ústřednímu orgánu, do jehož působnosti zajišťovaný projekt věcně spadá, a to v termínu stanoveném tímto ústředním orgánem.

(4) Pokud občanské sdružení žádá o dotaci, předkládá žádost o poskytnutí dotace a současně předkládá celkový rozpočet předpokládaných příjmů, případně výnosů a výdajů, případně nákladů v členění uvedeném v příloze č. 1 těchto zásad. V případě, že občanské sdružení žádá o dotaci formou předložení projektu k vyhlášenému programu, uvede i rozpočet příjmů a výdajů, které občanskému sdružení vzniknou realizací tohoto projektu. Ústřední orgán může podle potřeby přílohu č. 1 těchto zásad upravit.

(5) Ústřední orgán uplatňuje požadavky na finanční prostředky na dotace občanským sdružením v rámci procesu sestavování návrhu státního rozpočtu v souladu s platnou metodikou.

(6) Ústřední orgán, který žádá o dotaci pro občanské sdružení, odpovídá za registraci občanského sdružení u Ministerstva vnitra.

(7) Dotace ze státního rozpočtu nesmí přesáhnout 70 % rozpočtových výdajů na schválený projekt. Pokud budou výdaje nižší než rozpočtované, nesmí použití poskytnuté dotace přesáhnout 70 % skutečných výdajů projektu. V případě vykázaného vyššího podílu, musí být prostředky připadající na překročený podíl v rámci zúčtování poskytnuté dotace vráceny do státního rozpočtu. V odůvodněných případech může ústřední orgán na žádost občanského sdružení stanovené procento zvýšit.

(8) Dotace občanskému sdružení se poskytuje jen na úhradu nezbytných nákladů realizovaného projektu, což znamená, že do rozpočtu projektu nesmí být zakalkulován zisk.

(9) Z dotace ze státního rozpočtu nelze hradit mzdy funkcionářů a zaměstnanců občanského sdružení a výdaje na pohoštění a dary. Z dotace lze hradit jen mzdy, včetně odvodů zaměstnavatele, zaměstnanců občanských sdružení, která vyvíjejí činnost v oblasti péče o zdravotně postižené nebo v oblasti poskytování služeb pro občany v sociální nouzi1). V odůvodněných případech může tuto výjimku povolit příslušný ministr, a to pro občanská sdružení dětí a mládeže, pro občanská sdružení národnostních a etnických menšin pro

_____________________
1) Sociální nouze je obtížná sociální situace, ve které se nachází občan pro nezaopatřenost, vysoký věk, ztrátu soběstačnosti, nemoc, zdravotní postižení, disfunkci rodiny, ohrožení práv a zájmů jednáním jiné osoby nebo z jiných závažných důvodů.

občanská sdružení zdravotně postižených, která působí v oblasti kultury a pro občanská sdružení poskytující veřejné služby, které nejsou dostatečně zajištěny státními institucemi. Z prostředků dotace lze hradit mzdové náklady, včetně odvodů zaměstnavatele, které jsou odměnou za realizaci schváleného projektu, zaměstnancům občanského sdružení a osobám činným na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr (dále jen “zaměstnanci”), se kterými uzavře občanské sdružení pro tento případ a v zájmu prokazatelnosti smlouvu v rámci pracovněprávního vztahu podle zákona č. 65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů. Při poskytování prostředků na mzdy se postupuje podle zákona č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku, ve znění pozdějších předpisů. Konkrétní výši mzdy se doporučuje stanovovat obdobně na úrovni, na níž je stanoven plat za srovnatelnou činnost vykonávanou v rozpočtové sféře, v níž je aplikován zákon č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a některých dalších organizacích a orgánech, ve znění pozdějších předpisů.

(10) Z prostředků dotace ze státního rozpočtu lze hradit náklady spojené se zahraničními cestami, pokud jsou součástí programů vyhlašovaných příslušným ústředním orgánem jen ve zdůvodněných a výjimečných případech, které musí být zahrnuty v rozpočtu projektu a musí být odsouhlaseny příslušným ministrem.

(11) Občanské sdružení nemůže poskytovat prostředky z dotace ze státního rozpočtu jiným fyzickým nebo právnickým osobám, pokud se nejedná o úhradu výkonů a služeb spojených s realizací schváleného projektu a podle schváleného rozpočtu, na který byly prostředky poskytnuty.

(12) Pokud ústřední orgán rozhodne o poskytnutí dotace ze státního rozpočtu občanskému sdružení na pořízení investičního majetku, postupuje podle Zásad pro poskytování a čerpání prostředků státního rozpočtu určených na pořizování, technická zhodnocení, opravy a udržování investičního majetku uveřejněných ve Finančním zpravodaji č. 12/1998 pod č.j. 113/43 850/1998. Oznámení limitu výdajů vystaví příslušný ústřední orgán.

(13) Na nákup nemovitosti nebo pozemku může ústřední orgán poskytnout dotaci občanskému sdružení jen po předchozím souhlasu Ministerstva financí. Žádost musí obsahovat rozbor investičních nákladů na pořízení, zhodnocení využití nemovitosti (pozemku) a rozbor vlastních zdrojů občanského sdružení, včetně podílu vlastních prostředků občanského sdružení na celkové úhradě. Investiční dotaci nelze poskytnout na pořízení hmotného investičního majetku k zajištění podnikatelské činnosti. Majetek pořízený z dotace ze státního rozpočtu nemůže občanské sdružení vkládat do majetku fyzických nebo právnických osob.

(14) Do najatého nemovitého majetku ve vlastnictví právnických osob (například obcí), může občanské sdružení vkládat finanční prostředky poskytnuté ze státního rozpočtu jen na nejnutnější opravy a údržbu a úpravy zajišťující užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace, a to v případech, kdy se jedná o dlouhodobý nájem (na 10 a více let) a najaté prostory jsou určeny k zabezpečení hlavního poslání občanského sdružení za předpokladu, že použití finančních prostředků bylo schváleno v rozpočtu projektu.

(15) Ústřední orgán stanoví při poskytnutí dotace občanskému sdružení písemně podmínky ve smlouvě o poskytnutí dotace, které je příjemce dotace při používaní finančních prostředků povinen dodržet. Kromě všeobecných ustanovení stanovených Ministerstvem financí v Náležitostech smluv o dotacích a návratných finančních výpomocích poskytovaných ze státního rozpočtu, uveřejněných ve Finančním zpravodaji č. 5/1998 pod čj. 114/23 428/1998 z 30. dubna 1998, musí smlouva obsahovat:

a) ustanovení, že v případě vázání rozpočtových prostředků, o kterém rozhodla vláda (§ 13 zákona č. 576/1990 Sb.), může poskytovatel snížit smluvenou částku dotace,

b) samostatné vymezení objemu prostředků dotace, které budou použity na úhradu mzdových nákladů a odměn na základě podrobného rozpočtu projektu, který vymezí objem prostředků dotace za realizaci schváleného projektu,

c) ustanovení, zda se na financování projektů podílí jiný ústřední orgán nebo obec,

d) ustanovení, že příjemce souhlasí se zveřejněním svého jména (obchodního jména), adresy, dotačního titulu a výše poskytnuté dotace,

e) ustanovení, že občanské sdružení umožní kontrolu dodržení rozpočtu schváleného projektu a svého hospodaření ústředním orgánem a

f) ustanovení, že se občanské sdružení zavazuje současně s vyúčtováním dotace vydat a souhlasit se zveřejněním veřejné výroční zprávy o svých aktivitách v rozpočtovém období, v němž mu byla poskytnuta dotace ze státního rozpočtu.

Ústřední orgán může ve smlouvě o poskytnutí dotace stanovit další podmínky.

(16) Neinvestiční dotace ze státního rozpočtu schválená občanskému sdružení z rozpočtu příslušné kapitoly ústředního orgánu bude čerpána prostřednictvím bankovního výdajového účtu vedeného u České národní banky s předčíslím 2823 - Dotace občanským sdružením na činnost.

(17) Investiční dotace ze státního rozpočtu schválená občanskému sdružení z rozpočtu příslušné kapitoly ústředního orgánu bude čerpána podle Zásad pro poskytování a čerpání prostředků státního rozpočtu určených na pořizování, technická zhodnocení, opravy a udržování investičního majetku uveřejněný ve Finančním zpravodaji č. 12/1998 pod č.j. 113/43850/1998 z 30. prosince 1998. Příslušné ústřední orgány uvolňují prostředky státního rozpočtu prostřednictvím bankovního výdajového účtu vedeného u České národní banky s předčíslím 924 - Systémové investiční dotace a půjčky občanským sdružením, popřípadě s předčíslím 1927 - Individuální investiční dotace a půjčky občanským sdružením, ze kterého poukazují zálohově platby podle platebního kalendáře na centrální účet Ministerstva financí u České spořitelny, a. s., (číslo účtu 400352 - 988/0800). Jednotliví přímí investoři (příjemci dotace) čerpají pak dotaci po předložení faktur z účtu zřízeného u příslušné pobočky České spořitelny, a.s., na základě vystaveného oznámení limitu výdajů (vysta-veného správcem programu).

(18) Občanské sdružení odpovídá za hospodárné použití rozpočtových prostředků v souladu s účely podle schváleného rozpočtu projektu, pro které byly poskytnuty, a za jejich řádné a oddělené sledování v jednoduchém nebo podvojném účetnictví.

(19) Občanské sdružení, kterému ústřední orgán poskytl dotaci ze státního rozpočtu, je povinno oznámit do 8 dnů tomuto orgánu svůj zánik, transformaci, sloučení apod. a současně je povinno přednostně vypořádat případné vztahy se státním rozpočtem.

III.
Sledování a kontrola čerpání dotace

(1) Správnost použití poskytnutých prostředků, zejména zda jsou hospodárně a účelně využívány, podléhá kontrole finančních orgánů a Nejvyššího kontrolního úřadu2). Ústřední orgány, které poskytují dotace ze státního rozpočtu občanským sdružením, budou předkládat pro potřeby územních finančních orgánů údaje o dotacích do centrální evidence dotací Ministerstva financí, která byla zavedena na základě bodu IV/5g usnesení vlády z 25. září 1997 č. 584, k návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 1998.

(2) Ústřední orgán, který poskytl občanskému sdružení dotaci ze státního rozpočtu, je rovněž oprávněn ověřovat správnost věcného použití poskytnuté dotace ze státního rozpočtu, zejména zda jsou prostředky dotace hospodárně a účelně využívány a zda byly dodrženy podmínky stanovené smlouvou o poskytnutí dotace. Občanské sdružení, kterému byla poskytnuta dotace ze státního rozpočtu, umožní na požádání ústředního orgánu provedení kontroly a ověření správnosti použití prostředků dotace v účetní evidenci.

(3) Při zjištění neoprávněného použití nebo zadržení prostředků státního rozpočtu bude uplatněno ustanovení § 30 zákona č. 576/1990 Sb. V případě, že kontrolní orgán nebo ústřední orgán zjistí kontrolou neoprávněné použití prostředků nebo zadržení prostředků, zajistí jejich vrácení do státního rozpočtu prostřednictvím příslušného finančního úřadu. Pokud občanské sdružení nevrátí ve stanoveném termínu neoprávněně čerpané, zadržené nebo nevyčerpané prostředky, pozastaví ústřední orgán uvolňování dalších prostředků schválené dotace příslušnému občanskému sdružení, a to do doby, než budou prostředky odvedeny do státního rozpočtu.

IV.
Finanční zúčtování dotace se státním rozpočtem

1) Občanské sdružení po skončení roku vyhotoví v rámci účetní závěrky zúčtování poskytnuté dotace podle přílohy č. 2 těchto zásad, které předloží příslušnému ústřednímu orgánu nejpozději do 31. ledna následujícího roku. Nevyčerpané finanční prostředky z dotace současně poukáže podle dispozic příslušného ústředního orgánu na jeho běžný účet cizích prostředků. Příslušný ústřední orgán může stanovit další podmínky pro zúčtování poskytnuté
__________________________
2) Zákon č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech, ve znění pozdějsích předpisů
Zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění pozdějších předpisů

dotace. V případě, že občanské sdružení nepředloží v termínu finanční zúčtování poskytnuté dotace a neodvede nevyčerpané prostředky, posoudí ústřední orgán důvody a rozhodne o poskytnutí a výši další dotace. Pokud by ani v náhradním termínu, který stanoví ústřední orgán, nebyly občanským sdružením nevyčerpané prostředky z vyúčtování dotace za předchozí rok vráceny, pozastaví ústřední orgán poskytování další dotace a bude vymáhat nevrácené prostředky na základě příslušných právních předpisů.

(2) Ústřední orgán, který poskytl dotaci občanskému sdružení, předloží Ministerstvu financí finanční zúčtování dotace podle přílohy č. 2 těchto zásad v termínu stanoveném Ministerstvem financí v Postupu pro finanční zúčtování se státním rozpočtem za příslušný rok. V téže lhůtě odvede vrácené nevyčerpané finanční prostředky podle bodu IV/1 těchto zásad do státního rozpočtu. Zúčtování poskytnuté dotace občanskému sdružení je součástí závěrečného účtu příslušného ústředního orgánu.

V.
Přechodná ustanovení

(1) Dotace poskytnuté na činnost občanským sdružením v roce 1999 budou zúčtovány podle Zásad pro poskytování dotací ze státního rozpočtu České republiky, které byly schváleny usnesením vlády České republiky z 27. listopadu 1992 č. 663, o státním rozpočtu České republiky na rok 1993, ve znění usnesení vlády z 5. května 1993 č. 223 a usnesení vlády ze 17. února 1999 č. 131.

(2) Ústřední orgány a občanská sdružení postupují při přípravě dotačního řízení a při podávání žádostí o poskytování dotací ze státního rozpočtu na rok 2000 podle těchto zásad.
VI.
Závěrečné ustanovení

Tyto zásady nabývají účinnosti dne 1. července 1999.


A.
Údaje o rozpočtu občanského sdružení, které žádá o dotaci ze státního rozpočtu - příloha k žádosti

(organizace účtující podle Účtové osnovy a směrnice k účtové osnově pro politické strany, hnutí, občanská sdružení a jiné nevýdělečné organizace vydané Ministerstvem financí pod č.j. V/20 531/1992, ve znění pozdějších změn a doplňků)

Název sdružení

v tis. Kč
__________________________________________________________________
Ukazatel Skutečnost Schválený Návrh
minulého rozpočet rozpočtu
roku běžného na rok
roku
__________________________________________________________________
Výnosy (příjmy) z činností organizace (60-67)
Výnosy spojené s hospodařením stálých
a oběžných aktiv (68)
Přijaté příspěvky (69)
Výnosy celkem
__________________________________________________________________
Náklady (výdaje) na provozní
činnosti organizace (40-47)
z toho:
- materiální náklady bez odpisů nehmotného a
hmotného investičního majetku (40-47)
- odpisy nehmotného a hmotného investičního
majetku (40-47)
- mzdové náklady (40-47)
- odvody a daně (40-47)
Prodaná stálá a oběžná aktiva (48)
Poskytnuté příspěvky (49)
Náklady celkem
__________________________________________________________________
Hospodářský výsledek (+zisk - ztráta)
__________________________________________________________________
Požadovaná dotace ze státního rozpočtu
a) neinvestiční
b) investiční

Který další ústřední orgán poskytuje
dotaci a v jaké výši


B.
Údaje o rozpočtu občanského sdružení, které žádá o dotaci ze státního rozpočtu - příloha k žádosti

(organizace, které vedou jednoduché účetnictví formou peněžního deníku)


Název sdružení

v tis. Kč
__________________________________________________________________
Ukazatel Skutečnost Schválený Návrh
minulého rozpočet rozpočtu
roku běžného na rok
roku
__________________________________________________________________
Výnosy (příjmy) celkem
z toho: členské příspěvky

Náklady (výdaje) celkem
z toho: mzdové náklady
__________________________________________________________________
Hospodářský výsledek (+ zisk - ztráta)
__________________________________________________________________
Požadovaná dotace ze státního rozpočtu
a) neinvestiční
b) investiční

Který další ústřední orgán poskytuje dotaci
sdružení a v jaké výši
__________________________________________________________________



Zúčtování finančních vztahů se státním rozpočtem

Název občanského sdružení

v Kč
__________________________________________________________________
Schválený Poskytnutá Z poskytnuté Při finančním
rozpočet dotace dotace vypořádání
dotace na k 31. 12. příjemce příjemce
rok příslušného skutečně odvede
roku vyčerpal
__________________________________________________________________
Neinvestiční dotace ze státního
rozpočtu podle jednotlivých
úkolů (programů) poskytnutých
občanským sdružením celkem
__________________________________________________________________
Stručné uvedení účelů, na které byly dotace
čerpány včetně finančního vyjádření