Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1992 > 1992-09-23

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 23. září 1992 č. 562 + P

o změně v pravidlech vlády, kterými se upravuje projednávání
a schvalování privatizačních projektů, schválených usnesením
vlády z 29. července 1992 č. 510 o projednávání a schvalování
privatizačních projektů


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s c h v a l u j e změnu v pravidlech vlády, kterými se upravuje projednávání a schvalování privatizačních projektů uvedenou v příloze č. 1 tohoto usnesení; v příloze č. 2 tohoto usnesení je uvedeno úplné znění pravidel vlády, kterými se upravuje projednávání a schvalování privatizačních projektů, jak vyplývá z usnesení vlády z 29. července 1992 č. 510 a ze změn schválených tímto usnesením vlády;

II. u k l á d á ministru pro správu národního majetku a jeho privatizaci realizovat schválenou změnu v procesu projednávání a schvalování privatizačních projektů.

Provede:

ministr pro správu národního majetku a jeho privatizaci

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha č. 1 k usnesení vlády ČR ze dne 23. září 1992 č. 562

Změna v Pravidlech vlády České republiky, kterými se upravuje projednávání

a schvalování privatizačních projektů

Pravidla vlády České republiky, kterými se upravuje projednávání a schvalování privatizačních projektů, schválená usnesením vlády ze dne 29. července 1992 č. 510, o projednávání a schvalování privatizačních projektů se mění takto:

1. Bod II/5 přílohy č. 1 k usnesení vlády z 29. července č. 510 zní:

"5. Ministerstvo předložené projekty projedná a vypracuje informaci:

- o projektech, které doporučilo ministrovi pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR (dále jen "ministrovi privatizace"), resp. vládě ČR ke schválení a

- o projektech, které doporučilo ministrovi privatizace neschválit

Tyto informace poskytne ministerstvo zakladatelům privatiovaných subjektů, vedoucímu úřadu vlády ČR a následujícím ministrům:

- ministru financí

- ministru pro hospodářskou politiku a rozvoj

- ministru průmyslu, obchodu a cestovního ruchu

- ministru zemědělství

- ministru státní kontroly

Informace bude zpracována na základě osnovy uvedené v Příloze č. 2."

2. Bod II/7 přílohy č. 1 k usnesení vlády z 29. července č. 510 zní:

"7. Pokud ani zakladatel ani vyjmenovaní členové vlády svého práva uvedeného v bodě 6 nevyužijí, pak:

- u projektů, jejichž schválení ze zákona přísluší vládě nebo jejichž schválení si vláda v minulosti vyžádala, zajistí ministr privatizace jejich projednání vládou. V souvislosti s tím předkládá vládě souhrnný materiál obsahující:

- návrh usnesení vlády,

- seznam projektů navržených ke schválení a závazné podmínky jejich realizace,

- důvodovou zprávu obsahující přehled o způsobu a výsledcích dosavadního projednávání projektů zařazených v seznamu.

- u ostatních projektů zajistí ministr privatizace jejich realizaci v intencích doporučení Ministerstva, tj. podepíše a odešle schvalovací dopisy a předá aktualizovaný projekt Fondu národního majetku."

3. Bod II/10 přílohy k usnesení vlády z 29. července 1992 č. 510 se doplňuje další odrážkou s tímto textem:

- ministr státní kontroly a jím pověřený náměstek

4. Bod III/4 přílohy č. 1 k usnesení vlády z 29. července 1992 č. 510 zní:

V případech, kdy je na privatizovaný majetek předloženo více projektů, které navrhují přímý prodej předem vybranému vlastníkovi a obsahují srovnatelný podnikatelský záměr, bude proveden mezi předkladateli všech projektů výběr na základě neveřejného výběrového řízení, jehož pravidla upravuje Příloha č. 3. Vláda bude výsledky tohoto neveřejného výběrového řízení respektovat, pokud proběhne v souladu s pravidly uvedenými v příloze č. 3.

5. V bodech III/2, III/3, III/4, III/5, III/8 a III/11 se na příslušné místo doplňuje slovo:

"...zpravidla..."

6. V bodě III/3, druhý odstavec zní:

"Přímému prodeji předem vybranému zájemci může být dána přednost zejména tehdy, jestliže se jedná o:

- přímý prodej ..."

7. Příloha č. 2 k usnesení vlády ČR ze dne 29. července 1992 č. 510 zní:

"Osnova informace o privatizačních projektech doporučených ke schválení

Vzor č. 1

I N F O R M A C E

o projektu (projektech), kterými schvalovací komise MSNMP ČR doporučuje ke schválení

V Praze dne XX.XX.199X

IČO subjektu:

Název subjektu:

Zakladatel:

A) PRIVATIZAČNÍ PROJEKTY PŘEDLOŽENÉ NA DANÝ SUBJEKT DOPORUČENÉ KE SCHVÁLENÍ

X) Evidenční číslo projektu:

Stanovisko zakladatele:

Jméno /název/ předkladatele: ............................

Hodnota majetku nepotř. pro podnikatelské účely:

a) před vypořádáním: ...........................tis. Kčs

b) po vypořádání: ..............................tis. Kčs

Hodnota majetku privatizovaných jednotek:

(Za každý navrhovaný způsob privatizace se vypíše:

Forma Hodnota privat.

privatizace majetku

v tis. Kčs

M - "aukce v malé privatizaci"

A - "aukce ve velké privatizaci"

B - "veřejná soutěž"

C - "přímý prodej"

D - "transformace na a.s."

E - "privatizace majet. účasti státu"

F - "bezúplatný převod"

V případech D a E se vypíše

"privatizace akcií: "RIF = 3 %"

"NIF = 1 %"

"inv.kupóny = ...%"

"přímý prodej = ...%"

"prodej prostř.zprostředkovatele = ...%"

"bezúplatný převod = ...%"

"nároky opráv. osob = ...%"

"ponech. ve FNM, důvod ponech. = ...%"

"ponech. ve FNM, důvod ponech. =...%,..."

Provede se kontrolní součet, který musí dát hodnotu 100 %.)

Závěry schvalovací komise:

Uvede zejména

a) u přímých prodejů majetku či akcií

- nabyvatel,

- zda byla schválena SMLUVNÍ cena - v tom případě výši ceny, nebo zda byl schválen prodej za ÚČETNÍ cena k datu prodeje,

- u prodeje akcií cenu za 1 akcii a procentní podíl prodávaný jednotlivým nabyvatelům

- zda byly povoleny splátky a pokud ano, s jakým režimem splácení,

- jiné podmínky kupní smlouvy, než jsou podmínky stanovené vzorovými smlouvami FNM,

b) u veřejných soutěží

- jiná kriteria vyhodnocování soutěže, resp. jiné podmínky účasti než je cena, převzetí závazků a doložení platební schopnosti účastníka soutěže,

- pokud mají účastníci soutěže převzít některé zvláštní závazky, uvede se orgán, který má být FNM pověřen kontrolovat dodržování daných závazků,

- požadavky na jiné členy komise vyhodnocující soutěž, než jsou zástupci FNM, MSNMP ČR a okresní privatizační komise,

- pokud má být stanovena jiná minimální cena než je cena účetní, uvede se výše této ceny,

c) u veřejných dražeb

- požadované odchylky od postupu přiměřeného dražbám podle zákona č. 427/1990 Sb.,

d) u akciových společností

- požadované změny obsazení orgánů akciové společnosti vůči řešení navrženému v projektu,

e) skutečnost, zda má být projekt částečně nebo celý realizován pozemkovým fondem.

Odůvodnění schválení:

B) V SOUVISLOSTI S PROJEKTY DOPORUČENÝMI KE SCHVÁLENÍ KOMISE NAVRHUJE K ZAMÍTNUTÍ TYTO PROJEKTY PŘEDLOŽENÉ NA DANÝ SUBJEKT

X) Evidenční Jméno /název/ Navrhovaná Název privat.

č.projektu předkladatele forma privat. jednotky

XX XX analog. A) XX

C) KOMISE DOPORUČILA DÁLE PROJEDNAT TYTO PROJEKTY NA DANÝ SUBJEKT

X) Evidenční Jméno /název/ Navrhovaná Název privat.

č.projektu předkladatele forma privat. jednotky

XX XX analog. A) XX

Důvod doporučení:

Navržený další postup: (např. opětovné projednání v komisi po doplnění podkladů či vyjasnění některých okolností, projednání za účasti ministra, opětovné projednání po ukončení jednání se zahraničními investory atd.).

Doporučený termín (harmonogram) dalšího projednávání:

Vzor č. 2

I N F O R M A C E

o projektu (projektech), který schvalovací komise MSNMP ČR doporučuje k zamítnutí

IČO subjektu:

Název subjektu:

Zakladatel:

PRIVATIZAČNÍ PROJEKT (PROJEKTY) PŘEDLOŽENÉ NA DANÝ SUBJEKT DOPORUČENÉ K ZAMÍTNUTÍ

X) Evidenční Jméno /název/ Navrhovaná Název privat.

č.projektu předkladatele forma privat. jednotky

XX XX analog. vzor č. 1 A) XX

Důvod zamítnutí: (za každý zamítnutý projekt zvlášť, nebo souhrnně)

Navržený další postup: (např. nové zveřejnění subjektu a vyhlášení dvouměsíční lhůty pro předkládání projektů, zpracování projektu zakladatelem podle doporučení MSNMP ČR atd.)"

8. V příloze č. 3 k usnesení vlády ze dne 29. července 1992 č. 510 "Zásady pro provádění neveřejného výběrového řízení":

Bod 3, písm. a) zní:

"V určený den a hodinu převezme pověřený pracovník Ministerstva nabídky od účastníků řízení. (Pokud se některý z účastníků nedostaví do deseti minut po stanoveném čase, nabídka se nepřijímá)."

Bod 3, písm. b) druhá věta zní:

"Předkladatel nejvyšší nabídky předloží do 14ti dnů od termínu konání řízení potvrzení o finančním zabezpečení své nabídky. Pokud by předkladatel nejvyšší nabídky tuto podmínku nesplnil, nastupuje na jeho místo předkladatel další nabídky v pořadí a Ministerstvo jej vyzve k předložení potvrzení o finančním zabezpečení nabídky."

Bod 3, písm. c) zní:

"O průběhu a výsledcích řízení bude pořízen zápis, který bude obsahovat:

- jména (názvy) všech účastníků, kteří se ve stanovenou dobu dostavili,

- jména (názvy) účastníků, kteří se nedostavili,

- soupis všech nabídek zařazených do užšího výběrového řízení s uvedením nabízené kupní ceny (kupní cena musí být uvedena absolutní částkou v Kčs) v pořadí od nejvšší nabídky do nejnižší nabídky. Zápis podepíší všichni přítomní účastníci užšího výběrového řízení a pracovník Ministerstva".

Bod 5, Vzorová výzva k účasti v řízení:

Ve vzorové výzvě k účasti na užším výběrovém řízení se vypouštějí v pátém odstavci slova: "... za účasti notáře ...".


Příloha č. 2 k usnesení vlády ČR ze dne 23. září 1992 č. 562

ÚPLNÉ ZNĚNÍ PRAVIDEL VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY, KTERÝMI SE UPRAVUJE PROJEDNÁVÁNÍ A SCHVALOVÁNÍ PRIVATIZAČNÍCH PROJEKTŮ, JAK VYPLÝVÁ Z USNESENÍ VLÁDY Z 29. ČERVENCE 1992 Č. 510 A TOHOTO USNESENÍ Z 23. ZÁŘÍ 1992 Č. 562

Vláda České republiky se ve svém programovém prohlášení přihlásila k pokračování procesu privatizace tak, aby mohl být ukončen co nejrychleji a za co největší podpory veřejného mínění. Podporu zainteresované veřejnosti lze zajistit pouze průhledností rozhodovacího procesu a stanovením takových priorit, které upřednostní privatizační metody založené na principu veřejně kontrolované soutěže, jako jsou veřejné dražby, veřejné soutěže a kupónová privatizace. Tato pravidla, která upravují projednávání a schvalování privatizačních projektů, jsou prvním krokem na cestě k realizaci programového prohlášení vlády České republiky v oblasti privatizace.

I. SOUČASNÝ ZPŮSOB PŘEDKLÁDÁNÍ PRIVATIZAČNÍ PROJEKTŮ VLÁDĚ ČESKÉ REPUBLIKY

Působnost vlády České republiky /dále jen "vláda"/ při schvalování privatizačních projektů /dále jen "projektů"/ je zakotvena v § 10 odst. 2 a 3 zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby. Podle tohoto ustanovení vláda schvaluje projekty, jejichž schválení si přímo vyhradila (odst. 2) a dále všechny projekty, v nichž je metodou privatizace přímý prodej mimo veřejnou soutěž nebo veřejnou dražbu (odst. 3).

V minulosti byl v souladu se "Zásadami účasti vlády na dalším průběhu privatizace" schválenými Hospodářskou radou vlády dne 14.1.1992 stanoven pro výše uvedené případy následující postup:

1. Schvalovací komise ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR (dále jen "Ministerstvo") posoudí všechny projekty předložené na konkrétní privatizovaný majetek.

2. Na základě výsledku posouzení je vybrán ten projekt, který z hlediska charakteru privatizovaného majetku a navrhované privatizační metody nejlépe odpovídá záměrům privatizace.

3. Byl-li vybrán jako nejvhodnější projekt, jehož schválení je v působnosti vlády, vypracuje Ministerstvo materiál obsahující základní údaje o tomto projektu, popř. o projektech konkurenčních, který se předkládá Hospodářské radě vlády ČR jako jejímu poradnímu orgánu.

4. Projekty projednané a odsouhlasené Hospodářskou radou jsou předkládány vládě ČR ve formě seznamu, s tím že za schválené se považují tehdy, neuplatní-li k nim ve stanovené lhůtě žádný z členů vlády připomínky. Přílohou usnesení vlády o schválení projektu je zápis z jednání Hospodářské rady.

II. NÁVRH NOVÉHO POSTUPU POSUZOVÁNÍ A SCHVALOVÁNÍ PRIVATIZAČNÍCH PROJEKTŮ

Po zhodnocení dosavadního stavu schvalování privatizačních projektů Ministerstvo navrhuje, aby se při schvalování projektů nadále postupovalo takto:

1. Všechny projekty projedná a posoudí nejprve zakladatel privatizovaného podniku, a to tak, aby vždy posuzoval najednou všechny projekty předložené na stejný podnik a aby doporučil ke schválení vždy maximálně jeden předložený projekt.

2. U projektů, které nelze kvalifikovaně posoudit bez doplnění některých údajů, požádá zakladatel písemně o doplnění potřebných údajů. U těchto případů počká s posouzením ostatních projektů předložených na daný podnik, aby mohly být všechny předložené projekty posouzeny a vyhodnoceny navzájem.

3. Může-li doplnit chybějící údaje podnik, odpovídá za jejich doplnění zakladateli. Chybí-li v projektu údaje, které může doplnit jen předkladatel projektu, požádá zakladatel předkladatele. Pokud předkladatel nedoplní vyžádané údaje do 1 měsíce, nebude k projektu při projednávání ostatních projektů na daný podnik přihlíženo.

4. Projednané projekty předá zakladatel se svým stanoviskem Ministerstvu. Projekty, u nichž nedocházelo k vyžádání si doplňujících údajů podle bodu 3., předloží ve lhůtě stanovené vládou, tj.

- u podniků zařazených do druhé vlny privatizace do 16.8.1992,

- u zdravotnických zařízení jejichž zakladateli, resp. zřizovateli jsou ústřední orgány státní správy, okresní úřady a obce do 7.12.1992.

Pokud byly na daný podnik předložený některé projekty, které musely být doplněny podle bodu 3., projedná zakladatel tyto projekty tak, aby byly předloženy nejpozději do jednoho měsíce po uplynutí lhůty stanovené vládou.

5. Ministerstvo předložené projekty projedná a vypracuje informaci:

- o projektech, které doporučilo ministrovi pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR (dále jen "ministrovi privatizace"), resp. vládě ČR ke schválení a

- o projektech, které doporučilo ministrovi privatizace neschválit

Tyto informace poskytne ministerstvo zakladatelům privatiovaných subjektů, vedoucímu úřadu vlády ČR a následujícím ministrům:

- ministru financí

- ministru pro hospodářskou politiku a rozvoj

- ministru průmyslu, obchodu a cestovního ruchu

- ministru zemědělství

- ministru státní kontroly

Informace bude zpracována na základě osnovy uvedené v Příloze č. 2.

6. Zakladatel, předseda vlády a vyjmenovaní ministři mají právo do 10 dnů po obdržení informace požádat ministra privatizace o přehodnocení doporučení Ministerstva. Žádost musí mít písemnou formu a musí obsahovat zdůvodnění.

7. Pokud ani zakladatel ani vyjmenovaní členové vlády svého práva uvedeného v bodě 6 nevyužijí, pak:

- u projektů, jejichž schválení ze zákona přísluší vládě nebo jejichž schválení si vláda v minulosti vyžádala, zajistí ministr privatizace jejich projednání vládou. V souvislosti s tím předkládá vládě souhrnný materiál obsahující:

- návrh usnesení vlády,

- seznam projektů navržených ke schválení a závazné podmínky jejich realizace,

- důvodovou zprávu obsahující přehled o způsobu a výsledcích dosavadního projednávání projektů zařazených v seznamu.

- u ostatních projektů zajistí ministr privatizace jejich realizaci v intencích doporučení Ministerstva, tj. podepíše a odešle schvalovací dopisy a předá aktualizovaný projekt Fondu národního majetku.

8. Pokud zakladatel nebo některý z vyjmenovaných členů vlády požádal o přehodnocení doporučení Ministerstva podle bodu 6., zajistí ministr privatizace, aby s ním byla tato žádost nejpozději do 14 dnů projednána, a to na úrovni ministrů nebo jejich náměstků.

9. Pokud při tomto jednání dojde k vzájemnému vyjasnění stanovisek a všechny strany potvrdí doporučení Ministerstva, postupuje ministr privatizace podle bodu 7.

Pokud ministr privatizace uzná závažnost důvodů, kteé vedly k žádosti o přehodnocení doporučení Ministerstva, vrátí projekt k opakovanému posouzení Ministerstvem.

Pokud po projednání podle bodu 8. trvá rozdílný názor alespoň dvou členů vlády na doporučení Ministerstva stává se orgánem příslušným pro schválení daného privatizačního projektu vláda.

10. Sporná stanoviska členů vlády na některé privatizační projekty projedná vládní privatizační komise ve složení:

- ministr privatizace a jeho náměstci,

- ministr financí a jím pověřený náměstek,

- ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj a jím pověřený náměstek,

- ministr průmyslu, obchodu a cestovního ruchu a jím pověřený náměstek,

- ministr zemědělství a jím pověřený náměstek,

- ministr státní kontroly a jím pověřený náměstek,

- vedoucí ústředního orgánu státní správy, který je zakladatelem podniku, o jehož privatizaci komise jedná, a v případech, kdy zakladatelem je okresní úřad nebo obec, ministr vnitra,

- vedoucí úřadu vlády.

Komise je usnášeníschopná, pokud se jejího jednání účastní alespoň jeden zástupce každého z výše uvedených resortů. Komisi předsedá a zároveň její činnost zabezpečuje ministr privatizace. Pro jednání komise zajistí ministr privatizace zpracování samostatné informace o každém případu - tj. u každého případu informace o privatizovaném majetku, o předložených privatizačních projektech, o projektu, který byl Ministerstvem doporučen ke schválení a o příčině rozpornosti stanovisek Ministerstva a orgánu, který požádal o přehodnocení doporučení Ministerstva. Jednání komise je neveřejné.

11. O všech sporných stanoviscích orgánů státní správy na schvalované projekty, o dohodovacím řízení podle bodu 8. a 9. a o jednání komise je oprávněn informovat veřejnost ministr privatizace a ministr, který stojí v čele orgánu státní správy, který je zakladatelem podniku, jehož se sporné stanovisko týká.

12. Pokud jednání komise potvrdí doporučení Ministerstva, tj. žádný z členů komise se nepřikloní ke stanovisku orgánu, který požádal o přehodnocení doporučení Ministerstva, postupuje ministr privatizace podle bodu 7. části, týkající se podniků jejichž schválení přísluší vládě.

13. Pokud jednání komise rozhodnutí Ministerstva jednoznačně nepotvrdí, tj. pokud se alespoň jeden z členů komise připojí ke stanovisku orgánu žádajícího o přehodnocení doporučení Ministerstva a ministr privatizace se nerozhodl iniciovat nové posouzení projektu Ministerstvem, předloží ministr privatizace předmět sporu vládě. Podkladem pro rozhodnutí vlády bude samostatný materiál pro jednání vlády obsahující obecnou informaci o privatizovaném majetku, informaci o všech předložených privatizačních projektech, informaci o projektu doporučeném ke schválení Ministerstvem a předmět sporu, který má vláda rozhodnout.

14. Vláda na svém zasedání projedná souhrnný materiál připravený podle bodu 7. Pokud vůči navrženému způsobu privatizace některého z podniků, které jsou na seznam zařazeny, projeví opodstatněné výhrady některý z členů vlády, který do té doby neměl možnost se k danému projektu vyjádřit (tj. členové vlády nevyjmenovaní v bodě 5.), projedná daný projekt vládní privatizační komise (viz bod 10. - 13.) a on bude na její jednání přizván.

15. Samostatné materiály připravené vládní privatizační komisí pro jednání vlády vláda na svém zasedání projedná a rozhodne o nich. O těchto případech je oprávněn informovat veřejnost výhradně předseda vlády, ministr privatizace nebo tiskový mluvčí vlády.

III. STANOVENÍ NĚKTERÝCH ZÁSAD A PRIORIT PRO VĚCNÉ POSUZOVÁNÍ A SCHVALOVÁNÍ PROJEKTŮ

Vláda stanoví pro schvalování předložených projektů následující zásady a priority:

1. V případech, kdy je na privatizovaný projekt předloženo více projektů, z nichž jeden navrhuje privatizaci celého podniku a jiný privatizaci jeho části, bude zpravidla schválen projekt navrhující privatizaci části podniku, pokud tato část i zbytek podniku vytváří samostatný funkční celek a pokud oddělení neohrozí privatizovatelnost zbývající části.

2. V případech, kdy je na privatizovaný majetek předložen projekt navrhující přímý prodej formou veřejné dražby, veřejné soutěže nebo formou přímého prodeje předem vybranému zájemci, a privatizační projekt navrhující transformaci do formy akciové společnosti, bude zpravidla schválen projekt na veřejnou dražbu, veřejnou sosutěž nebo přímý prodej předem vybranému zájemci pokud je hodnota privatizovaného majetku menší než 50 mil. Kčs. Pokud je hodnota privatizovaného majetku větší přihlédne se k charakteru majetku a k předmětu podnikání.

3. V případech, kdy je na privatizovaný majetek předloženo více projektů na přímý prodej formou veřejné dražby, veřejné soutěže nebo formou přímého prodeje předem vybranému zájemci, má zpravidla přednost projekt na veřejnou dražbu resp. na veřejnou soutěž.

Přímému prodeji předem vybranému zájemci může být dána přednost, zejména tehdy, jestliže se jedná o:

- přímý prodej oprávněné osobě, která má zájem o dokoupení majetku souvisejícího s jejím restitučním nárokem, je-li výše restitučního nároku rovna alespoň deseti procentům nominální hodnoty privatizovaného majetku,

- přímý prodej subjektu, který má uzavřenu platnou smlouvu, z níž vyplývá předkupní právo na privatizovaný majetek,

- přímý prodej osobám, s jejichž jedinečností je spojen předmět činnosti privatizované jednotky.

4. V případech, kdy je na privatizovaný majetek předloženo více projektů, které navrhují přímý prodej předem vybranému vlastníkovi a obsahují srovnatelný podnikatelský záměr, bude zpravidla proveden mezi předkladateli všech projektů výběr na základě neveřejného výběrového řízení, jehož pravidla upravuje Příloha č. 3. Vláda bude výsledky tohoto neveřejného výběrového řízení respektovat, pokud proběhne v souladu s pravidly uvedenými v příloze č. 3.

5. V případech, kdy je na privatizovaný majetek předložen pouze jeden projekt navrhující přímý prodej předem vybranému vlastníkovi, může být tento projekt schválen, pokud není kupní cena menší než účetní hodnota majetku. Pokud je navržena kupní cena menší, bude projekt zpravidla zamítnut a bude uloženo zakladateli vypracování projektu navrhující veřejnou soutěž nebo veřejnou dražbu.

6. Při projednávání projektů na vytvoření akciové společnosti a při privatizaci majetkových účastí státu, u nichž není navrhováno stoprocentní odkoupení akcií, musí být zabezpečeno, že budou vyčleněna

- 3 % akcií pro restituční investiční fond

- 1 % akcií pro nadační investiční fond.

U těchto projektů nesmí překročit hodnota zaměstnaneckých akcií 10 % hodnoty základního kapitálu akciové společnosti a hodnota propočtená na jednoho zaměstnance nesmí překročit 20 000 Kčs.

7. V případech, kdy je v projektu se souhlasem obce navrhován bezúplatný převod majetku na obec, může být tento projekt schválen pouze ve výjimečných případech, kdy se převádí:

- majetek privatizovaného subjektu, který neslouží bezprostředně podnikatelským účelům,

- nezastavěný pozemek, o který obec adresně projevila zájem formou privatizačního projektu s konkrétním podnikatelským záměrem a u něhož se nejeví účelné ponechat jej ve vlastnictví jiného subjektu,

- akcie ve výši, která nepřekročí 5 % základního jmění navrhované akciové společnosti, pokud jde o společnost, jejíž činnost způsobuje obci ekologickou újmu,

- akcie ve výši větší než 5 % základního jmění navrhované společnosti, pokud činnost společnosti úzce souvisí se zabezpečováním veřejných funkcí obce,

- movitý příp. nemovitý majetek související s přechodem některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí ve smyslu zákona č. 172/91 Sb.

8. V případech, kdy je v majetku privatizovaného podniku budova nezbytná pro umístění orgánů státní správy, soudů a prokuratur, bude tato budova zpravidla vyčleněna z privatizace a ponechána ve vlastnictví státu.

9. Pokud je podán projekt oprávněnou osobou (restituentem), který navrhuje v projektu odkoupení souvisejícího majetku s majetkem vypořádávaným podle § 47 zák. č. 92/91 Sb., bude mu dána přednost, pokud má reálný odnikatelský záměr. Obdobně bude postupováno v případech oprávněných osob, kterým majetek byl nebo bude vydán mimo projekt podle platných restitučních předpisů.

10. Dočasné ponechání majetku nebo akcií ve Fondu národního majetku ČR může být v projektu schváleno jen v případech, kdy:

- je toto ponechání v zájmu státu,

- bude tento majetek nebo akcie převedeny na fondy nemocenského a sociálního pojištění,

- kdy je zabezpečen prodej prostřednictvím burzy, banky nebo jiné osoby oprávněné nakládat s cennými papíry.

11. V případech, kdy je v projektu navrženo vyčlenění části akcií pro kuponovou privatizaci, bude tento projekt schválen pouze pokud hodnota akcií navržených pro kuponovou privatizaci bude větší než 20 mil. Kčs.

12. Těmito "Zásadami" se ruší "Zásady účasti vlády ČR na dalším průběhu privatizace" schválené Hospodářskou radou ČR a vládou ČR dne 14.1.1992.

IV. STANOVENÍ PRAVIDEL POSTUPU V PŘÍPADECH, KDY NENÍ ŽÁDNÝ Z PROJEKTŮ VHODNÝ KE SCHVÁLENÍ

Pokud nelze mezi projekty vybrat žádný projekt, který je vhodný ke schválení, postupuje MInisterstvo následujícím způsobem:

1. Iniciuje Ministerstvo změnu, která umožní jeho schválení, pokud:

- nedochází ke změně v osobě nabyvatele privatizovaného majetku,

- nedochází ke změně privatizační metody,

- se změnou souhlasí předkladatel,

- je realizována s vědomím zakladatele.

2. O této změně bude proveden zápis ve formě doplňku k privatizačnímu projektu.

3. Pokud není žádný z předložených projektů vhodný ke schválení ani po provedení úprav podle bodu 1., neschválí MSNMP ČR, resp. vláda ČR žádný z předložených privatizačních projektů a zajistí:

- buď zpracování projektu zakladatelem podle pokynů orgánu, který rozhodl o neschválení předložených projektů,

- nebo vypsání a zveřejnění nové dvouměsíční lhůty pro předložení privatizačních projektů.

O tomto postupu informuje Ministerstvo zakladatele a privatizovaný subjekt.

4. Výše uvedený postup se týká i privatizovaného majetku a podniků, které byly zahrnuty do I. privatizační vlny, ale jejichž majetek nebyl beze zbytku privatizován a není řešen ani předkupním právem ve schváleném privatizačním projektu.


Příloha č. 2 k usnesení vlády ČR ze dne 29. července 1992 č. 510

Osnova informace o privatizačních projektech doporučených ke schválení

Vzor č. 1

I N F O R M A C E

o projektu (projektech), kterými schvalovací komise MSNMP ČR doporučuje ke schválení

V Praze dne XX.XX.199X

IČO subjektu:

Název subjektu:

Zakladatel:

A) PRIVATIZAČNÍ PROJEKTY PŘEDLOŽENÉ NA DANÝ SUBJEKT DOPORUČENÉ KE SCHVÁLENÍ

X) Evidenční číslo projektu:

Stanovisko zakladatele:

Jméno /název/ předkladatele: ............................

Hodnota majetku nepotř. pro podnikatelské účely:

a) před vypořádáním: ...........................tis. Kčs

b) po vypořádání: ..............................tis. Kčs

Hodnota majetku privatizovaných jednotek:

(Za každý navrhovaný způsob privatizace se vypíše:

Forma Hodnota privat.

privatizace majetku

v tis. Kčs

M - "aukce v malé privatizaci"

A - "aukce ve velké privatizaci"

B - "veřejná soutěž"

C - "přímý prodej"

D - "transformace na a.s."

E - "privatizace majet. účasti státu"

F - "bezúplatný převod"

V případech D a E se vypíše

"privatizace akcií: "RIF = 3 %"

"NIF = 1 %"

"inv.kupóny = ...%"

"přímý prodej = ...%"

"prodej prostř.zprostředkovatele = ...%"

"bezúplatný převod = ...%"

"nároky opráv. osob = ...%"

"ponech. ve FNM, důvod ponech. = ...%"

"ponech. ve FNM, důvod ponech. =...%,..."

Provede se kontrolní součet, který musí dát hodnotu 100 %.)

Závěry schvalovací komise:

Uvede zejména

a) u přímých prodejů majetku či akcií

- nabyvatel,

- zda byla schválena SMLUVNÍ cena - v tom případě výši ceny, nebo zda byl schválen prodej za ÚČETNÍ cena k datu prodeje,

- u prodeje akcií cenu za 1 akcii a procentní podíl prodávaný jednotlivým nabyvatelům

- zda byly povoleny splátky a pokud ano, s jakým režimem splácení,

- jiné podmínky kupní smlouvy, než jsou podmínky stanovené vzorovými smlouvami FNM,

b) u veřejných soutěží

- jiná kriteria vyhodnocování soutěže, resp. jiné podmínky účasti než je cena, převzetí závazků a doložení platební schopnosti účastníka soutěže,

- pokud mají účastníci soutěže převzít některé zvláštní závazky, uvede se orgán, který má být FNM pověřen kontrolovat dodržování daných závazků,

- požadavky na jiné členy komise vyhodnocující soutěž, než jsou zástupci FNM, MSNMP ČR a okresní privatizační komise,

- pokud má být stanovena jiná minimální cena než je cena účetní, uvede se výše této ceny,

c) u veřejných dražeb

- požadované odchylky od postupu přiměřeného dražbám podle zákona č. 427/1990 Sb.,

d) u akciových společností

- požadované změny obsazení orgánů akciové společnosti vůči řešení navrženému v projektu,

e) skutečnost, zda má být projekt částečně nebo celý realizován pozemkovým fondem.

Odůvodnění schválení:

B) V SOUVISLOSTI S PROJEKTY DOPORUČENÝMI KE SCHVÁLENÍ KOMISE NAVRHUJE K ZAMÍTNUTÍ TYTO PROJEKTY PŘEDLOŽENÉ NA DANÝ SUBJEKT

X) Evidenční Jméno /název/ Navrhovaná Název privat.

č.projektu předkladatele forma privat. jednotky

XX XX analog. A) XX

C) KOMISE DOPORUČILA DÁLE PROJEDNAT TYTO PROJEKTY NA DANÝ SUBJEKT

X) Evidenční Jméno /název/ Navrhovaná Název privat.

č.projektu předkladatele forma privat. jednotky

XX XX analog. A) XX

Důvod doporučení:

Navržený další postup: (např. opětovné projednání v komisi po doplnění podkladů či vyjasnění některých okolností, projednání za účasti ministra, opětovné projednání po ukončení jednání se zahraničními investory atd.).

Doporučený termín (harmonogram) dalšího projednávání:

Vzor č. 2

I N F O R M A C E

o projektu (projektech), který schvalovací komise MSNMP ČR doporučuje k zamítnutí

IČO subjektu:

Název subjektu:

Zakladatel:

PRIVATIZAČNÍ PROJEKT (PROJEKTY) PŘEDLOŽENÉ NA DANÝ SUBJEKT DOPORUČENÉ K ZAMÍTNUTÍ

X) Evidenční Jméno /název/ Navrhovaná Název privat.

č.projektu předkladatele forma privat. jednotky

XX XX analog. vzor č. 1 A) XX

Důvod zamítnutí: (za každý zamítnutý projekt zvlášť, nebo souhrnně)

Navržený další postup: (např. nové zveřejnění subjektu a vyhlášení dvouměsíční lhůty pro předkládání projektů, zpracování projektu zakladatelem podle doporučení MSNMP ČR atd.)


Příloha č. 3 k usnesení vlády ČR ze dne 29. července 1992 č. 510

ZÁSADY PRO PROVÁDĚNÍ NEVEŘEJNÉHO VÝBĚROVÉHO ŘÍZENÍ

V případech, kdy je na privatizovaný majetek předloženo několik vzájemně si konkurujících privatizačních projektů navrhujících přímý prodej předem určenému vlastníkovi může MSNMP ČR vybrat nejvhodnějšího zájemce formou neveřejného výběrového řízení (dále jen "řízení"). Této metody se použije zejména v případech, kdy předložené projekty mají obdobný podnikatelský záměr, nebo kdy pro výběr zájemce není podnikatelský záměr podstatný a hlavním kritériem výběru je výše kupní ceny.

Řízení provádí Ministerstvo a postupuje podle následujících zásad:

1. Účastníky řízení jsou všechny subjekty, které projevily formou projektu zájem o privatizovaný majetek.

2. Ministerstvo zašle všem účastníkům řízení doporučeným dopisem (na doručenku) výzvu k účasti na řízení a to nejméně čtyři týdny přede dnem jeho konání.

3. Vlastní průběh řízení bude organizován takto:

a) V určený den a hodinu převezme pověřený pracovník Ministerstva nabídky od účastníků řízení. (Pokud se některý z účastníků nedostaví do deseti minut po stanoveném čase, nabídka se nepřijímá).

b) Nabídky se přebírají za přítomnosti všech účastníků a to takovým způsobem, aby všichni účastníci měli možnost vidět všechny nabídky. Předkladatel nejvyšší nabídky předloží do 14ti dnů od termínu konání řízení potvrzení o finančním zabezpečení své nabídky. Pokud by předkladatel nejvyšší nabídky tuto podmínku nesplnil, nastupuje na jeho místo předkladatel další nabídky v pořadí a Ministerstvo jej vyzve k předložení potvrzení o finančním zabezpečení nabídky.

c) O průběhu a výsledcích řízení bude pořízen zápis, který bude obsahovat:

- jména (názvy) všech účastníků, kteří se ve stanovenou dobu dostavili,

- jména (názvy) účastníků, kteří se nedostavili,

- soupis všech nabídek zařazených do užšího výběrového řízení s uvedením nabízené kupní ceny (kupní cena musí být uvedena absolutní částkou v Kčs) v pořadí od nejvšší nabídky do nejnižší nabídky. Zápis podepíší všichni přítomní účastníci užšího výběrového řízení a pracovník ministerstva.

4. Na základě výsledků řízení doporučí ministerstvo ke schválení přímý prodej privatizovaného majetku tomu účastníkovi, který nabídl nejvyšší kupní cenu.

5. Vzorová výzva k účastí v řízení:

V Praze dne ....

Věc: Užší výběrové řízení

Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky projednalo a posoudilo privatizační projekty předložené na majetek státního podniku ... a předběžně rozhodlo8 doporučit vládě České republiky privatizaci tohoto subjektu metodou přímého prodeje předem určenému vlastníku.

Zájem o koupi privatizovaného majetku projevilo formou privatizačního projektu více předkladatelů a proto přistoupilo Ministerstvo privatizace v zájmu objektivního rozhodnutí k uspořádání neveřejného výběrového řízení, kterého se mohou zúčastnit všichni předkladatelé privatizačních projektů zahrnujících privatizovaný majetek, který je předmětem tohoto řízení.

V rámci tohoto řízení vyzývá ministerstvo předkladatele těchto privatizačních projektů, aby upřesnili svoji nabídku ceny, kterou jsou ochotni za privatiovaný majetek zaplatit:

- výše nabídky kupní ceny musí být uvedena absolutní částkou v Kčs (nikoliv procentním nárůstem nebo jinou relativní konstrukcí). Nabídku kupní ceny je nutno doložit potvrzením o jejím finančním zabezpečení např. úvěrový příslib, vinkulovaný vklad.

Máte-li zájem zúčastnit se výše uvedeného řízení dostavte se dne ...na ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR, Zborovská 11, Praha 5 k ..... v ....hod.

Vaše nabídka, kterou pouze ve výše uvedenou hodinu převezme pověřený pracovník ministerstva v zapečetěné obálce bude spolu s nabídkami ostatních účastníků řízení za Vaší účasti a za účasti ostatních účastníků řízení rozpečetěna a bude vyhotoven zápis.

Pokud se nedostavíte do stanovené doby na stanovené místo, nebude moci být Vaše nabídka akceptována.

Na základě posouzení všech upřesněných nabídek ministestvo doporučí vládě České republiky ke schválení tu z doručených a ověřených nabídek, jejíž nabídka kupní ceny bude nejvyšší.

------------------------------------

Za ministerstvo pro správu národního

majetku a jeho privatizaci


Příloha č. 4 k usnesení vlády ČR ze dne 29. července 1992 č. 510

Schéma průběhu schvalování privatizačních projektů

Z A K L A D A T E L

stanovisko

M S N M P Č R

doporučení pro rozhodnutí

Informace o doporučených a nedoporučených projektech

se předají příslušným členům vlády

a čeká se 10 dní na připomínky

1. Připomínky přijdou 2. Připomínky nepřijdou

Dohadovací řízení na Jde o podniky schvalo-

úrovni ministrů či není vané MSNMP ČR

náměstků rozpor

je rozpor

Ministr podepíše

schvalovací dopisy

VLÁDNÍ PRIVATIZAČNÍ není

KOMISE rozpor

je rozpor

Jde o podniky

schvalované vládou

Individuální materiál

pro jednání vlády

Souhrnný materiál pro jednání vlády

(seznam projektů na schválení)

JEDNÁNÍ VLÁDY

R O Z H O D N U T Í