Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1997 > 1997-06-18

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 18. června 1997 č. 361 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 424/1991 Sb.,
o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 203)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 203), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády



Předseda vlády
prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v.r.



P ř í l o h a k usnesení vlády ze dne 18. června 1997 č. 361
S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 424/1991 Sb.,
o sdružování v politických stranách a v politických hnutích,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 203)



Cílem předloženého návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů, je zlepšení transparentnosti hospodaření politických stran a politických hnutí. Vláda hodlá tuto problematiku v nejbližší době řešit a připraví v tomto smyslu vlastní návrh. Při jeho zpracování bude z předloženého návrhu vycházet.

Vzhledem k tomu, že však předmětný poslanecký návrh trpí některými závadami věcného a legislativního charakteru, je nutno jej v předložené podobě odmítnout. Jde o tyto nedostatky:

1. Návrh stanoví stranám a hnutím povinnost předkládat poslanecké sněmovně výroční finanční zprávu, která má nově zahrnovat též potvrzení správce daně o poslední známé daňové povinnosti v členění podle jednotlivých příjmových zdrojů k 1. lednu běžného roku. Uvedený návrh se u pojmu “potvrzení” odvolává na § 23 odst. 3 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.

To nelze realizovat, neboť:

a) § 23 odst. 3 tohoto zákona upravuje postup správce daně při pořizování potvrzení o skutečnostech obsažených ve spisovém materiálu, který se týká daňových povinností daňového subjektu, avšak spisový materiál správce daně neobsahuje daňovou povinnost v požadovaném členění, neboť ani daňové přiznání, popř. platební výměr, z níž je poslední známá daňová povinnost odvozována, toto členění nezná.

b) z bodu 1 novely vyplývá, že záměrem zřejmě je, aby součástí výroční finanční zprávy předkládané k 1. dubnu následujícího roku byla poslední známá daňová povinnost za týž kalendářní rok. Tohoto záměru však docílit nelze, neboť strany a hnutí jsou oprávněny jako daňové subjekty s povinným auditem předkládat daňové přiznání do 30. června následujícího roku; součástí výroční finanční zprávy by tedy mohla být pouze poslední známá daňová povinnost, která se týká roku, jenž předchází rok, za který je jinak výroční finanční zpráva vypracována.

2. Text “v členění podle jednotlivých příjmových zdrojů k 1. lednu běžného roku” je nepřesný, neboť z něj není zřejmé, jakého zdaňovacího období se tyto příjmy mají týkat.

3. Další nepřesnost navrženého textu spočívá v tom, že nestanoví, které konkrétní daně se má v textu zmíněná daňová povinnost týkat; nejasný je rovněž pojem “jednotlivý příjmový zdroj”.

4. Článek II. návrhu je formulován jako přechodné ustanovení a neměl by tedy být označen jako § 21c. Kromě toho ustanovení tohoto článku (předložení potvrzení za uplynulá léta) zakládá zpětnou působnost zákona.

5. Předložený návrh se vyznačuje rovněž množstvím legislativně technických nedostatků, k nimž zejména patří:

a) chybí nadpis zákona včetně jeho názvu,

b) je použita nesprávná formulace v úvodní větě čl. I., nepřesná citace novel zákona a nesprávné označení odkazů,

c) důvodová zpráva není členěna na část obecnou a část zvláštní.

6. V návrhu není dostatečným způsobem specifikován finanční dopad navrhované právní úpravy na státní rozpočet. S pouhým konstatováním bez bližšího vysvětlení, že navrhovaná právní úprava nemá “podstatných nároků” na státní rozpočet, se nelze spokojit.


Z uvedených důvodů vláda s předloženým návrhem zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 203), vyslovila nesouhlas.