Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1993 > 1993-05-05

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 5. května 1993 č. 222 + P

k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 427/1990 Sb.,
o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické
nebo fyzické osoby
(tisk č. 218)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o tomto stanovisku informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ČR ze dne 5. května 1993 č. 222

S t a n o v i s k o

vlády České republiky

k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, ve znění zákona č. 541/1990 Sb., zákona č. 429/1991 Sb., a zákona č. 561/1991 Sb.

/tisk č. 218/

Vláda České republiky na svém zasedání dne 5. května 1993 projednala a posoudila návrh poslance Tomáše Ježka na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, ve znění zákona č. 541/1990 Sb., zákona č. 429/1991 Sb., a zákona č. 561/1991 Sb.

Vláda České republiky nedoporučuje přijmout návrh tohoto zákona z těchto důvodů:

1. Předpokládaná účinnost navržené novely je den vyhlášení, t.j. květen - červen 1993. Z toho vyplývá, že novela by se vztahovala jen na početně malou skupinu vydražitelů s právem dvouletého nájmu, tj. z období květen až říjen 1991. Naskýtá se otázka, zda pro tuto skupinu osob je nezbytně nutné přijímat další novelu zákona o malé privatizaci, a to i vzhledem ke skutečnosti, že novela tohoto zákona č. 429/1991 Sb. /s účinností od 1.11.1991/, jež prodloužila nájemní vztah na 5 let, výslovně vyloučila prodloužení nájemní lhůty pro smlouvy uzavřené před nabytím její účinnosti.

2. Navržená úprava stanovením zániku užívacího práva vydražitelů dnem přechodu nemovitosti na Fond národního majetku ČR vtahuje do úpravy malé privatizace režim odst. 3 § 45 zákona o velké privatizaci. Navržená novela zákona o velké privatizaci však výslovně stanoví, že tato úprava se nedotýká nájemních smluv uzavřených podle zákona o malé privatizaci. Přijetím obou návrhů by došlo k nepřímé novelizaci jednoho či druhého zákona podle toho, který z návrhů by byl přijat dříve.

Nadto se tím nelogicky zkracuje pětiletá nájemní lhůta u smluv uzavřených po 1.11.1991 do dne účinnosti návrhu pro případy, kdy před jejím uplynutím dojde k přechodu nemovitosti na Fond národního majetku.

3. Návrh tak, jak je formulován, znevýhodňuje ty vydražitele, kteří uzavřou nájemní smlouvu po přijetí navržené novely, neboť jejich nájemní lhůta by činila pouze 5 let /§ 15 odst. 1/; u ostatních již uzavřených smluv byť i po účinnosti novely č. 429/1991 Sb., tj. prakticky od I. pololetí r. 1992 dosud, by se ve smyslu navrženého znění odst. 2 prodloužila na 10 let.

Tím předložený návrh svým dosahem jednak přesahjuje i cíl uvedený v důvodové zprávě přičemž potřeba takového řešení není zdůvoněna a jednak zavádí opět nerovnost podmínek pro podnikání.

4. Návrh výrazně překračuje vytčený cíl i zavedením předkupního práva podle odst. 3 pro případy, kdy půjde o majetek státu urřčený k privatizaci. Navržené řešení může vést ke kolizi zájmů vydražitele a zájmů v předložených privatizačních projektech. K tomu je třeba vzít v úvahu, že ty státní nemovitosti, v nichž by nájemci uplatnili své předkupní právo a odkoupili nebytové prostory, by se staly ve velké privatizaci obtížně prodejnými.

Kromě toho předložený návrh odkazuje na zákon, který je ve stadiu přípravy a je pravděpodobné, že z časového hlediska nebudou oba návrhy přijaty současně.

Z tohoto důvodu se odst. 3 návrhu novely zákona o malé privatizaci jeví jako předčasný; jeho myšlenka však může být event. využita při přípravě zákona o prodeji bytů a nebytových prostor /s výhradou výše uvedenou/.

5. Obsah navrženého odst. 4 je nadbytečný; regulaci cen a důsledky porušení cenových předpisů /sankce/ řeší zákon č. 526/1990 Sb., o cenách.