Úvodní stránka
>
Jednání vlády
>
Dokumenty vlády
>
2001
>
2001-07-25
VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY
USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne
25. července 2001
č.
758 + P
k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 148/1998 Sb.,
o utajovaných skutečnostech a o změně některých zákonů,
ve znění zákona č. 164/1999 Sb., zákona č. 18/2000 Sb.,
zákona č. 29/2000 Sb., zákona č. 30/2000 Sb., zákona č. 363/2000 Sb.
a zákona č. 60/2001 Sb.
(sněmovní tisk č. 1000)
Vazba na záznam z jednání vlády:
V l á d a
I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 148/1998 Sb., o utajovaných skutečnostech a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 164/1999 Sb., zákona č. 18/2000 Sb., zákona č. 29/2000 Sb., zákona č. 30/2000 Sb., zákona č. 363/2000 Sb. a zákona č. 60/2001 Sb. (sněmovní tisk č. 1000), stanovisko uvedené v příloze tohoto usn
esení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
Ing. Miloš Z e m a n
v z. JUDr. Pavel R y c h e t s k ý , v. r.
místopředseda vlády
P ř í l o h a
k usnesení vlády
ze dne 25. července 2001 č. 758
S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 148/1998 Sb.,
o utajovaných skutečnostech a o změně některých zákonů,
ve znění zákona č. 164/1999 Sb., zákona č. 18/2000 Sb., zákona č. 29/2000 Sb.,
zákona č. 30/2000 Sb., zákona č. 363/2000 Sb. a zákona č. 60/2001 Sb.
(sněmovní tisk č. 1000)
Vláda na jednání své schůze dne 25. července 2001 projednala a posoudila n
ávrh zákona, kter
ým se mění zákon č. 148/1998 Sb., o utajovaných skutečnostech a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 164/1999 Sb., zákona č. 18/2000 Sb., zákona č. 29/2000 Sb., zákona č. 30/2000 Sb., zákona č. 363/2000 Sb. a zákona č. 60/2001 Sb. (sněmovní tisk č. 1000) a upozorňuje na následující nedostatky:
- návrh zákona byl předložen před rozhodnutím Ústavního soudu o souladu některých ustanovení zákona č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností, ve znění pozdějších předpisů, s ústavním pořádkem České republiky; nálezem Ústavního soudu byl zejména zrušen jak samotný institut přezkumu stížnosti fyzické osoby proti nevydání osvědčení ředitelem Národního bezpečnostního úřadu o splnění podmínek pro seznamování se s utajovanými skutečnostmi, tak jeho oprávnění nesdělit stěžov
a
teli důvody, pro které nebylo toto osvědčení vydáno; ačkoliv tento nález nabude úči
n
nosti až v červnu 2002, je již v současné době při legislativních pracích nutno akce
pto
vat názor Ústavního soudu; předložený návrh zákona přitom uvedený institut a oprávnění ředitele zachov
ává,
- není odpovídajícím způsobem upraveno právní postavení Kolegia na úseku ochrany utajovaných skutečností (dále jen “Kolegium”) jako součásti Nejvyššího stá
t
ního zastupitelství; právní úprava zahrnutá v návrhu novely zákona o ochraně ut
ajova
ných skutečností by náležela do zákona č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, ve znění pozdějších předpisů; přitom není ani zřejmé, jaké právní postavení by mělo K
olegium v rámci struktury Nejvyššího státního zastupitelství,
- z návrhu zákona není zřejmé, jaký charakter má mít činnost státního zástupce, jmenovaného členem Kolegia, neboť podle čl. 80 Ústavy České republiky státní zastupitelství zastupuje veřejnou žalobu v trestním řízení a vykonává i další úkoly, st
a
noví-li tak zákon, přičemž však v činnosti tohoto kolegia o výkon působnosti stá
t
ního zastupitelství nepůjde, a tedy při této činnosti ani nemůže jít o výkon funkce státního zástupce; předložený návrh zákona je zároveň v rozporu se zákonem č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, ve znění pozdějších předpisů, který v souladu s Ústavou České republiky vymezuje působnost státního zastupitelství pouze jako z
á
stupce státu v oblasti trestního řízení a v oblasti dozoru v místech, kde je podle z
ákonného opráv
nění omezována osobní svoboda,
- návrh zákona není ani kompatibilní s vládním návrhem novely zákona o stát
ním zastupitelství, který v současné době Poslanecká sněmovna Parlamentu České r
e
publiky již projednává a který s takovou činností státních zástupců nepočítá, a dále s návrhem komplexní úpravy správního soudnictví, který vláda předloží ještě v tomto čtvrtletí a který bude upravovat postup soudního přezkumu správních rozhodnutí,
- návrh zákona zcela opomíjí skutečnost, že při přezkumu stížností proti nev
y
dání osvědčení o splnění podmínek pro seznamování se s utajovanými skutečnostmi má postavení ředitele Národního bezpečnostního úřadu také ministr obrany, ředitelé zpravodajských služeb a policejní prezident; tím předložený návrh zákona zakládá nerovné postavení stěžovatelů před zákonem,
- v návrhu zákona není stanoveno, podle jakého právního předpisu bude upr
a
veno řízení před Kolegiem.