Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1996 > 1996-01-12

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 12. ledna 1996 č. 43 + P

k poslaneckému návrhu zákona o České národní nadaci
(tisk č. 2015)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á

k návrhu zákona o České národní nadaci (tisk č. 2015) stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e

předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ze dne 10. ledna 1996 č. 43

S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona o České národní nadaci (tisk č. 2015)

Vláda na svém zasedání dne 10. ledna 1996 projednala a posoudila návrh zákona o České národní nadaci a s předloženým návrhem vyjádřila n e s o u h l a s především z těchto důvodů:

1. Vláda nepovažuje z koncepčního a systémového hlediska za vhodné a účelné zřízení nové instituce, jejímž posláním by mělo být trvale soustřeďovat a přerozdělovat prostředky pro podporu nadační činnosti.

Vláda je toho názoru, že má-li být podpora nadacím na rozvoj jejich činnosti z určitého zdroje poskytnuta, tak jen jednorázově. Další činnost nadací se pak již musí opírat o jejich konkrétní obecně prospěšné projekty, pro které nadace získají donátory ochotné tyto projekty podpořit.

Z těchto důvodů se vláda neztotožňuje s navrženým řešením zřídit zvláštní trvalou instituci veřejnoprávní povahy, jež by sama shromažďovala z rozličných zdrojů prostředky a poté je pomocí svého poměrně rozsáhlého byrokratického aparátu přerozdělovala podle podmínek tímto aparátem stanovených a rozhodovala tak z pozice státem zřízené instituce o jejich "žádoucím" užití.

2. Vláda nepovažuje zřízení navržené instituce se složitou strukturou orgánů vyžadujících značné náklady pro vlastní provoz ani za ekonomicky efektivní se zřetelem k objemu prostředků, o jejichž rozdělování by tato instituce rozhodovala.

Nadační jmění České národní nadace mají tvořit akcie, které jsou v rozhodnutích o privatizaci podle zákona č. 92/1991 Sb. určeny pro Nadační investiční fond. Výnos všech 493 společností, jejichž akcie jsou příslušnými rozhodnutími o privatizaci určeny ke vkladu do Nadačního investičního fondu, a.s., však za rok 1992 činil 257,1 tis. Kč a 855,8 tis. Kč za rok 1993. I za předpokladu, že tento výnos se v blízké době zvýší, lze důvodně předpokládat, že po odečtení nákladů na vytvoření a udržování orgánů České národní nadace a její režie, nebude mít případná podpora nadací tímto způsobem pro nadační sektor téměř žádný finanční přínos a význam.

3. Na ostatní příjmové zdroje, které jsou v návrhu uvedeny, nemá Česká národní nadace právní nárok, jsou dobrovolné; není však důvodu, proč by jejich adresáty nemohly být přímo konkrétní nadace a musela je přerozdělovat navržená instituce.

Vláda je přesvědčena, že stát i případní donátoři jsou schopni vlastního rozhodnutí o tom, v které nadaci budou jejich prostředky nejvhodněji využity, popřípadě mohou své příspěvky směřovat na Národní centrum nadací, některý ze státních fondů (fond kinematografie, fond kultury, fond zdraví, fond životního prostředí apod.), či na některou ze všeobecných nadací.

4. Předložený návrh není doložen právním a ekonomickým rozborem a některé zásadní otázky, relevantní pro naplnění smyslu a účelu jeho zřízení, v něm nejsou řešeny buď vůbec nebo nedostatečným způsobem. Zatímco o vnitřní organizační struktuře České národní nadace pojednává více než polovina ustanovení návrhu, není naproti tomu věnována žádná pozornost stanovení způsobu demokratické a veřejné kontroly rozdělování prostředků k podpoře nadační činnosti jako jediného "poslání" České národní nadace, ani stanovení konkrétních kriterií a podmínek pro poskytování těchto prostředků, jakož i kontroly užití účelově poskytnutých prostředků jednotlivým nadacím.

Pokud jde o podmínky poskytování prostředků České národní nadace jednotlivým nadacím, uvádí se v předloženém návrhu obecně, že správní rada schvaluje závazná pravidla výběru nadací a projektů navržená oborovými výbory a schvaluje návrhy oborových výborů na rozdělení disponibilních prostředků České národní nadace; návrh se však nevypořádává s platnou právní úpravou § 18 odst. 2 písm. a) bod 6 zákona č. 171/1991 Sb., podle něhož majetek Fondu národního majetku může být použit "k převodu na Nadační investiční fond pro účely podpory nadací určených P o s l a n e c k o us n ě m o v n o u Parlamentu a na n á v r h v l á d y .",nikoliv však pro účely podpory nadací určených jiným způsobem.

5. Vláda je připravena učinit opatření k naplnění původní koncepce, která je založena na jednorázové podpoře nadací, a na tom, že konkrétní postup určí na návrh vlády Poslanecká sněmovna.

6. Realizace podpory nadační činnosti má i své časové hledisko. V současné době vláda předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu k ústavnímu projednání návrh zákona o nadacích, který má nahradit dosavadní kusou a zcela obecnou úpravu nadací a precizovat podmínky jejich vzniku, činnosti a dalších souvisejících záležitostí.

Vláda nepokládá za účelné, aby před posouzením tohoto návrhu Parlamentem a vyjasněním otázek týkajících se zákonného vymezení povahy a působení nadací bylo přijato izolované rozhodnutí o budoucím využití majetku Nadačního investičního fondu, a.s.; příslušný návrh na jeho využití vláda předloží Poslanecké sněmovně po schválení navrženého zákona o nadacích.

Vláda upozorňuje, že na základě obdobných důvodů zaujala negativní stanovisko dne 17. května 1995 i k návrhu zásad zákona o Národním nadačním fondu.

S ohledem na výše uvedené připomínky zásadního charakteru se vláda již nevyjadřuje k jednotlivým ustanovením návrhu zákona, z nichž mnohá by si vyžadovala dopracování a upřesnění.