Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1997 > 1997-06-04

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 4. června 1997 č. 321 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 117/1995 Sb.,
o státní sociální podpoře, ve znění zákona č. 137/1996 Sb., a zákon České národní rady č. 482/1991 Sb., o sociální potřebnosti, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 187)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á
k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění zákona č. 137/1996 Sb., a zákon České národní rady č. 482/1991 Sb., o sociální potřebnosti, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 187), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;


II. p o v ě ř u j e
předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády
prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ze dne 4. června 1997 č. 321


S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 117/1995 Sb.,
o státní sociální podpoře, ve znění zákona č. 137/1996 Sb., a zákon České národní rady č. 482/1991 Sb., o sociální potřebnosti, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 187)



Vláda na jednání své schůze dne 4. června 1997 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění zákona č. 137/1996 Sb., a zákon České národní rady č. 482/1991 Sb., o sociální potřebnosti, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 187) a vyjádřila s tímto návrhem zákona n e s o u h l a s z dále uvedených důvodů.

I.
Obecně

1. Zapracování předloženého návrhu zákona do zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění zákona č. 137/1996 Sb., (dále jen “zákon o státní sociální podpoře”) je nevhodné. Ministerstvo práce a sociálních věcí připravuje návrh úpravy příspěvku poskytovaného z důvodu potřeby péče o osobu, jejíž zdravotní stav vyžaduje celodenní osobní péči, který bude řešit tuto dávku systémově. Z obdobných důvodů nebyly do zákona o státní sociální podpoře zahrnuty dávky řešící dopady zvyšování cen souvisejících s bydlením, které mají rovněž dočasný charakter.

2. Předložený návrh zákona znamená zcela zásadní věcnou změnu uvedené dávky. S postavením příspěvku v zásadě na roveň podmínkám pro poskytování rodičovského příspěvku s tím, že nárok na dávku nebude ovlivňovat výše příjmu, nelze souhlasit především z následujících důvodů. V souvislosti s nezbytností péče o zdravotně postiženého jsou poskytovány též další dávky, například právě rodičovský příspěvek při péči o dítě do sedmi let věku, které je dlouhodobě těžce zdravotně postižené a vyžaduje mimořádnou péči, a návrh s konkurencí takových dávek nepočítá. Nedořešena je v návrhu též situace osoby, o níž je pečováno, v době, kdy pečující osoba vykonává výdělečnou činnost, neboť na rozdíl od úpravy rodičovského příspěvku není pečující osoba povinna zajistit v takové době péči jinou osobou. Zcela se pomíjí účel dávky - tj. umožnit osobní péči o zdravotně postiženého. Zásadní odlišnost je též mezi péčí o dítě a péčí o osobu s některým se stupňů bezmocnosti, neboť ta je zpravidla poživatelem invalidního důchodu a zvýšení důchodu pro bezmocnost, a tak se i ona může podílet na příjmech pečující osoby.

3. Vláda hodlá v rámci novelizace zákona o státní sociální podpoře změnit podmínky pro konání výdělečné činnosti při pobírání rodičovského příspěvku, a to zejména u osob samostatně výdělečně činných, právě s cílem zachování smyslu dávky, tj.celodenní osobní a řádná péče.

4. Návrh postrádá analýzu finančních dopadů. Za tu nelze považovat konstatování, že právní úprava nebude spojena s finančními dopady, neboť zvýšení výdajů na dávky bude kompenzováno úsporami v ústavech sociální péče; jde o souvislost značně zprostředkovanou a chování osob v tomto ohledu nelze jednoznačně odhadnout.

II.
Připomínky legislativně technické povahy

1. V názvu zákona na titulní straně předloženého návrhu zákona je chybně uvedeno číslo zákona - místo textu “č. 177/1995 Sb.” je třeba uvést text “č. 117/1995 Sb.”.

2. V názvu zákona na první straně chybí před slovy “č.482/1991 Sb.” slova “České národní rady”.

3. V úvodní větě Čl.I by bylo třeba za slova “č.137/1996 Sb., se” vložit slova “mění a”.

4. V Čl.I bodu 2 § 48a odst.1 ve větě za středníkem chybí za slovy “při péči o jinou osobu” slova “příspěvek náleží”.

5. V Čl. I bodu 2 § 48b není vyřešena vzájemná konkurence splnění podmínek nároku na dávku a stanovení její výše; například osoba konající výdělečnou činnost rovněž splňuje podmínky podle § 48a odst.1 až 3. Nepřesná je rovněž formulace § 48b odst 3, neboť slova “mezi jeho příjmem” by musela být doplněna tak, aby bylo zřejmé, co se pro tyto účely považuje za příjem.

6. V zákoně České národní rady č.482/1991 Sb., o sociální potřebnosti, ve znění pozdějších předpisů, by musela být kromě § 7 vypuštěna též v § 7a slova “a 7”.