Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1993 > 1993-04-21

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 21. dubna 1993 č. 191 + P

o schválení statutu Grantové agentury České republiky

Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

s c h v a l u j e statut Grantové agentury uvedený v příloze tohoto usnesení.

Provede:

ministr školství mládeže a tělovýchovy

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ze dne 21. dubna 1993 č.191

STATUT GRANTOVÉ AGENTURY ČESKÉ REPUBLIKY

Část první

Základní ustanovení

Článek 1

Grantová agentura České republiky (dále jen "Grantová agentura") je zřízena vládou České republiky podle zákona České národní rady č. 300/1992 Sb., o státní podpoře vědecké činnosti a vývoje technologií, jako rozpočtová organizace. Sídlem Grantové agentury je Praha.

Článek 2

1. Grantová agentura poskytuje účelové finanční prostředky na základě výsledků veřejné soutěže na :

a) podporu projektů vědecké činnosti a vývoje technologií navržených fyzickými nebo právnickými osobami,

b) podporu vybraných projektů, které naplňují prioritní programy Grantové agentury, vycházející z politiky vlády České republiky v oblasti vědecké činnosti a vývoje technologií pro příslušné období.

2. Činností Grantové agentury zůstává nedotčena působnost a odpovědnost ústředních orgánů státní správy při podpoře vědecké činnosti ze státního rozpočtu České republiky institucionální a účelovou formou. Účelovým financováním vývoje technologií ze státního rozpočtu se pouze výběrovým způsobem doplňuje financování vývoje technologií z podnikových zdrojů, a to především na principu návratnosti rozpočtových prostředků.

Část druhá

Organizační struktura Grantové agentury

Článek 3

1. Orgány Grantové agentury jsou předseda, předsednictvo a dozorčí rada.

2. Stálými poradními orgány předsednictva jsou oborové komise, v rámci oborových komisí mohou být jako další poradní orgány ustanoveny podoborové komise.

3. Činnost Grantové agentury zajišťuje Kancelář Grantové agentury.

Článek 4

Předseda Grantové agentury

1. Statutárním orgánem Grantové agentury je předseda Grantové agentury (dále jen "předseda), který řídí její činnost.

2. Předsedu jmenuje a odvolává na návrh Rady vlády České republiky pro vědeckou činnost a vývoje technologií (dále jen "Rady vlády") vláda České republiky. Jeho funkční období je 4 roky.

3. Předsedu v době jeho nepřítomnosti zastupuje člen předsednictva Grantové agentury, pověřený předsedou.

Článek 5

Předsednictvo Grantové agentury

1. Výkonným orgánem Grantové agentury je předsednictvo Grantové agentury (dále jen "předsednictvo"), které má pět členů včetně předsedy a zastupuje pět základních oborů vědecké činnosti a vývoje technologií; technické vědy, přírodní vědy, lékařské vědy, společenské vědy a zemědělské vědy. Všemi obory prolíná problematika ochrany a tvorby životního prostředí.

2. Členy předsedictva jmenuje a odvolává na návrh Rady vlády vláda České republiky. Funkční období členů předsednictva je 4 roky. Výkon funkce předsedy a dalších členů předsednictva je možný nejvýše dvě po sobě jdoucí funkční období a je neslučitelný s činností v oborových komisích Grantové agentury.

3. Úkolem předsednictva je především :

a) stanovit metodické a organizační postupy spojené s poskytováním grantů na projekty vědecké činnosti a na projekty vývoje technologií;

b) schvalovat vyhlášení veřejné soutěže na poskytování grantů na projekty vědecké činnosti, navržené fyzickými nebo právnickými osobami;

c) schvalovat vyhlášení veřejné soutěže na poskytnutí grantů na projekty vývoje technologií, které naplňují prioritní programy vycházející z politiky vlády České republiky v oblasti vědecké činnosti a vývoje technologií pro příslušné období ;

d) uzavírat smlouvy o přidělení grantů na základě doporučení oborových komisí Grantové agentury;

e) předkládat Radě vlády a vládě České republiky ve stanovených termínech návrh rozpočtu Grantové agentury; f) předkládat vládě České republiky návrhy na změny statutu Grantové agentury;

g) schvalovat jednací řád Grantové agentury s výjimkou jednacího řádu dozorčí rady Grantové agentury a organizační řád Kanceláře Grantové agentury;

h) zřizovat, slučovat, rozdělovat a rušit podoborové komise Grantové agentury;

i) stanovit počty členů a náhradníků v jednotlivých oborových komisích Grantové agentury;

j) formulovat na základě doporučení oborových komisí návrhy na prioritní programy Grantové agentury a předkládat je Radě vlády k posouzení;

k) sledovat čerpání a využití přidělených účelových prostředků, hodnotit a kontrolovat plnění cílů jednotlivých udělených grantových projektů;

4. Jednání předsednictva se řídí jednacím řádem Grantové agentury.

Článek 6

Dozorčí rada Grantové agentury

1. Dozorčí rada Grantové agentury (dále jen "dozorčí rada") je kontrolním orgánem Grantové agentury.

2. Dozorčí rada má 10 členů, které volí a odvolává poslanecká sněmovna České republiky. Členství v dozorčí radě je nezastupitelné a neslučitelné s funkcí v jiných orgánech Grantové agentury. Funkční období členů dozorčí rady je 4 roky. Člen může funkci vykonávat nejdéle dvě po sobě jdoucí funkční období.

3. Dozorčí rada :

a) kontroluje využívání finančních prostředků Grantové agentury a provádí dohled nad činností Grantové agentury;

b) projednává zprávy pro vládu České republiky a návrh rozpočtu Grantové agentury, které předkládá předsednictvo, a vyjadřuje se k nim;

c) předkládá nejméně jednou ročně parlamentu České republiky zprávu o činnosti Grantové agentury;

d) předkládá stanoviska předsednictvu;

e) schvaluje jednací řád dozorčí rady.

4. Jednání dozorčí rady se řídí jednacím řádem dozorčí rady.

Článek 7

Oborové komise Grantové agentury

1. Oborová komise je stálým poradním orgánem předsednictva Grantové agentury, který se zabývá posouzením a zhodnocením návrhů projektů v jednotlivých oborech. Členy a náhradníky oborových komisí volí a odvolává společné zasedání Rady vlády a předsednictva na základě návrhů fakult vysokých škol, ústavů Akademie věd České republiky, resortních výzkumných ústavů a dalších právnických osob, zabývajících se vědeckou činností a vývojem technologií. Právnické osoby mohou navrhnout kandidáty do jedné nebo více oborových komisí, avšak počet kandidátů navržených každou právnickou osobou nesmí přesáhnout tři pro každou komisi.

2. Oborové komise se ustavují pro tyto obory :

a) technické vědy,

b) přírodní vědy,

c) lékařské vědy,

d) společenské vědy,

e) zemědělské vědy.

3. Oborová komise má 10 až 20 členů a 3 až 5 náhradníků, jejich počet určuje pro jednotlivé oborové komise předsednictvo. Funkční období člena oborové komise a náhradníka je 3 roky. Znovu může tuto funkci vykonávat po 3 letech od skončení funkčního období.

4. Členové oborové komise volí tajnou volbou ze svého středu předsedu oborové komise na jednoleté funkční období, které může být prodlouženo pouze o jeden rok.

5. V případě, že člen oborové komise nemůže vykonávat z vážných důvodů svou funkci, podává předseda oborové komise návrh předsednictvu na volbu náhradníka členem oborové komise.

6. Náhradník oborové komise se účastní její práce, při rozhodování má hlas poradní.

7. Členství v oborové komisi zaniká :

a) uplynutím funkčního období,

b) vzdáním se funkce,

c) odvoláním z funkce,

d) zbavením nebo omezením způsobilosti k právním úkonům.

8. Práce v oborových komisích není honorována.

9. Hlavní úkoly oborové komise jsou zejména :

a) organizovat posouzení návrhů projektů, pro každý z nich určit vhodné nezávislé posuzovatele z České republiky i ze zahraničí, jejichž počet je úměrný výši požadované finanční podpory;

b) vyhodnotit stanoviska posuzovatelů a zpracovat souhrnné hodnocení návrhu projektu;

c) seřadit návrhy projektů na základě výsledků souhrnného hodnocení a postoupit je s vlastním stanoviskem předsednictvu;

d) zpracovávat informace o vývoji v oboru na základě analýzy projektů a předkládat je prostřednictvím předsednictva Radě vlády;

e) vyhodnocovat výsledky práce na přijatých projektech ve svém oboru;

f) navrhovat předsednictvu zřízení nebo zrušení podoborových komisí příslušné oborové komise.

Článek 8

Kancelář Grantové agentury

1. Kancelář Grantové agentury (dále jen "Kancelář") zajišťuje činnost Grantové agentury po organizační a administrativní stránce. Činnost Kanceláře se řídí organizačním řádem, který schvaluje předsednictvo.

2. V čele Kanceláře je ředitel, kterého jmenuje na základě výsledku konkursního řízení a odvolává předseda. Ředitel odpovídá za realizaci všech prací pro orgány Grantové agentury.

3. Kancelář zejména :

a) shromažďuje návrhy projektů,

b) připravuje podklady pro jednání oborových a podoborových komisí,

c) vykonává veškeré administrativní práce plynoucí z činnosti Grantové agentury,

d) spravuje rozpočet Grantové agentury,

e) spravuje databáze projektů a posuzovatelů,

f) vydává bulletin informující o činnosti Grantové agentury.

4. a) Pracovníci Kanceláře jsou v pracovním poměru

ke Grantové agentuře.

b) Na pracovníky Kanceláře se vztahují právní předpisy

jako na pracovníky orgánu státní správy.

5. Náklady spojené s činností Kanceláře jsou hrazeny z rozpočtu Grantové agentury.

Část třetí

Způsob vyhlašování veřejné soutěže pro předkládání

návrhů projektů a jejich hodnocení a kontrola

Článek 9

1. Veřejnou soutěž pro předkládání návrhů projektů i na naplnění schválených prioritních programů vyhlašuje předseda Grantové agentury.

2. Předsednictvo stanovuje náležitosti pro předkládání návrhů projektů v souladu s občanským zákoníkem1), zejména :

a) vymezení předmětu soutěže a požadované náležitosti

návrhu,

b) lhůtu pro podání návrhů,

c) pravidla hodnocení návrhů,

d) termín a způsob oznámení výsledků veřejné soutěže.

3. Předsednictvo po schválení prioritních programů Grantové agentury schvaluje vyhlášení veřejné soutěže na jejich naplnění, kde je uvedeno i zaměření a cíle prioritních programů Grantové agentury, vycházejících z politiky vlády České republiky v oblasti vědecké činnosti a vývoje technologií pro příslušné období.

4. Předsednictvo posoudí splnění podmínek veřejné soutěže a provede její vyhodnocení.

Článek 10

1. Návrhy projektů jsou předány oborové komisi uvedené v návrhu projektu. Návrhy se předkládají v české a anglické verzi, pokud předsednictvo na návrh oborové komise nerozhodne jinak.

2. Návrh projektu podaný do několika oborových komisí se projednává v komisi oboru uvedeného v návrhu projektu na prvním místě. Tato oborová komise zajistí základní posouzení, ostatní oborové komise zajistí další posudky, které pak předají s vlastním stanoviskem k projednání v první oborové komisi.

3. Z veřejné soutěže jsou vyloučeny ty návrhy projektů, v nichž jsou řešiteli projektů členové předsednictva a dozorčí rady. Dále jsou z veřejné soutěže vyloučeny ty návrhy, u kterých nejsou jednoznačně uvedeny všechny zdroje financování a participace navrhovatelů na řešení daného problému v rámci jiných projektů. Důvodem k vyloučení návrhu z veřejné soutěže je i nesplnění předchozí smlouvy, uzavřené s Grantovou agenturou, ze strany řešitele projektu.

4. Hlavními kritérii uplatňovanými při posuzování návrhů projektů jsou :

a) odborná úroveň a aktuálnost řešení projektu,

b) odborná a věcná způsobilost navrhovatele a pracoviště

k řešení projektu,

c) přiměřenost finančních požadavků k věcnému obsahu

navrhovaného projektu a jeho rizikům.

5. V případě, že člen oborové komise je navrhovatelem projektu nebo jeho spoluřešitelem, je vyloučen z posuzování daného návrhu projektu.

6. O výsledku posouzení každého jednotlivého návrhu projektu přihlášeného do soutěže zpracuje oborová komise protokol, v němž jsou stanoveny důvody doporučení či zamítnutí posuzovaného návrhu projektu.

7. Odborné posudky projektů nejsou honorovány.

8. Oborová komise na základě výsledků posouzení jednotlivých předložených návrhů stanoví jejich pořadí pro udělení grantu a předloží ho předsednictvu.

9. Předsednictvo projedná návrhy na udělení grantů předložené jednotlivými oborovými komisemi a stanoví pořadí návrhů projektů a přidělené finanční prostředky.

10. Rozhodnutí o výsledku veřejné soutěže oznámí Grantová agentura ve stanoveném termínu všem navrhovatelům. Navrhovatele, jejichž projekty byly přijaty k řešení, vyzve k uzavření smlouvy o řešení projektu.

11. Smlouva o řešení projektu je smlouvou o dílo, na kterou se vztahují ustanovení občanského zákoníku2). Tato smlouva obsahuje zejména předmět řešení projektu, způsob a termíny předkládání výsledků řešení projektu, výši, způsob a termíny financování projektu (dotace, půjčka aj.), termíny zahájení, ukončení řešení projektu a způsob kontroly včetně sankcí za nedodržení stanovených podmínek a specifikaci práv k vlastnictví výsledků řešení. Řešitelům projektu bude ve smlouvě uloženo předkládat Grantové agentuře v předem stanovených termínech zprávu o postupu nebo výsledcích řešení projektu. Zpráva musí obsahovat údaje o aktuálním stavu projektu, včetně použitých finančních prostředků, údaje o osobách a institucích účastnících se řešení projektu, o otevřených problémech řešení projektu a uplatnění jeho výsledků.

12. Finanční prostředky jsou po uzavření smlouvy Grantovou agenturou přiděleny subjektu, s nímž byla smlouva uzavřena v dohodnutých termínech.

13. Grantová agentura si ve smlouvě vyhradí právo kontroly údajů obsažených v návrhu projektu nebo ve zprávách o průběhu řešení projektu. Finanční prostředky určené na pokračování projektu budou přiděleny na základě výsledku hodnocení předložených zpráv.

14. Na poskytnutí účelových prostředků není právní nárok, pokud jejich poskytnutí nebylo Grantovou agenturou navrhovateli přiznáno po uzavření veřejné soutěže.

15. Grantová agentura oznamuje po uzavření smluv s řešiteli projektů příslušným ústředním orgánům výsledky veřejné soutěže.

Část čtvrtá

Závěrečná ustanovení

Článek 11

1. Členství v orgánech Grantové agentury je veřejnou funkcí ve smyslu § 124 odst. 1 a 2 zákoníku práce. Odměny členům orgánů Grantové agentury na návrh Rady vlády schvaluje vláda České republiky.

Článek 12

Tento statut nabývá platnosti dnem schválení vládou České republiky.

--------

1) § 847 - 849 zákona č. 40/1964 Sb. ve znění pozdějích změn a doplňků (úplné znění zákon č. 47/1992 Sb., ve znění zákona č. 102/1992 Sb. a zákona č. 264/1992 Sb.

2) § 631 - 643 zákona č. 40/1964 Sb. ve znění pozdějších změn a doplňků (úplné znění zákon č. 47/1992 Sb., ve znění zákona č. 102/1991 Sb. a zákona č. 264/1992 Sb.