Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2000 > 2000-09-18

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 18. září 2000 č. 925 + P

k návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 2001

Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s c h v a l u j e

1. návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2001 obsažený v části C předloženého materiálu s úpravami podle připomínek vlády,

2. návrh státního rozpočtu České republiky na rok 2001 podle tabulek č. l až 20 obsažených v části F předloženého materiálu, upravených podle připomínek vlády,

3. způsob použití účelové rezervy finančních prostředků kapitoly Všeobecná pokladní správa na řešení krizových situací a odstraňování jejich následků, uvedený v příloze tohoto usnesení;

II. p r o d l u ž u j e platnost přílohy usnesení vlády z 20. září 1995 č. 530, o státním rozpočtu České republiky na rok 1996 - Postup výpočtu výdajů spojených s výběrem pojistného na důchodové pojištění a s výplatou dávek důchodového pojištění k 31. prosinci 1996 - ve znění usnesení vlády z 25. září 1997 č. 584, k návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 1998, a to i pro rok 2001;

III. m ě n í usnesení vlády ze dne 11. října 1999 č. 1063, ke Zprávě o stavu likvidace škod po povodních na Moravě a ve východních Čechách v letech 1997 a 1998 a o finančním a materiálním zajištění zbývajících prací a časovém harmonogramu dokončení všech potřebných úprav v povodích postižených povodněmi, a to tak, že v bodě VI/6 se na konci textu bodu doplňují slova „ a v roce 2001";

IV. z r u š u j e bod V/2 usnesení vlády ze dne 19. dubna 2000 č. 402, o státním závěrečném účtu České republiky za rok 1999; V. u k l á d á

1. místopředsedovi vlády a ministru financí

a) vypracovat konečné znění vládního návrhu zákona podle bodu I/1 tohoto usnesení,

b) oznámit do 7 dnů po obdržení usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky o schválení návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2001 Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky

ba) členům vlády, vedoucím ostatních ústředních orgánů a vedoucím organizačních složek státu, pro něž byly zřízeny kapitoly státního rozpočtu, primátorům měst Brna, Ostravy a Plzně, primátorovi hlavního města Prahy, hejtmanům krajů a přednostům okresních úřadů závazné ukazatele státního rozpočtu,

bb) členům vlády, vedoucím ostatních ústředních orgánů a vedoucím organizačních složek státu, pro něž byly zřízeny kapitoly státního rozpočtu, limit prostředků na platy a ostatní platby za provedenou práci, limit mzdových nákladů a počet zaměstnanců a přednostům okresních úřadů limit ostatních plateb za provedenou práci a limit mzdových nákladů, stanovené v tabulkách č. 9 - 16 části F předloženého materiálu,

bc) ministru vnitra závazné ukazatele „platy zaměstnanců, z toho platy zaměstnanců ve státní správě" kapitoly Okresní úřady,

c) předat nejpozději do 19. září 2000 ministru dopravy a spojů zpřesněné odhady daňových příjmů pro rok 2001,

2. členům vlády, vedoucím ostatních ústředních orgánů a přednostům okresních úřadů

a) rozpracovat neprodleně po schválení návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2001 vládou v dohodě s místopředsedou vlády a ministrem financí změny v rozpočtech kapitol (v rozpočtech okresních úřadů) přijaté vládou v rozsahu podseskupení položek a pododdílů rozpočtové skladby do tabulek pro znění návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 2001, který bude předložen Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky,

b) rozpracovat neprodleně po schválení návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2001 Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky v dohodě s místopředsedou vlády a ministrem financí změny v rozpočtech kapitol (v rozpočtech okresních úřadů), které schválila Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky, v rozsahu podseskupení položek a pododdílů rozpočtové skladby do tabulek předložených Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky,

c) zabezpečit, aby údaje uvedené v tabulkách v rozsahu podseskupení položek a pododdílů rozpočtové skladby předložených Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky včetně změn podle bodu V/2/b tohoto usnesení byly uvedeny jako schválený rozpočet v přehledu předloženém místopředsedovi vlády a ministru financí podle bodu V/2/e/ea tohoto usnesení a také ve finančních a účetních výkazech,

d) stanovit ze schválených ukazatelů státního rozpočtu objemy prostředků a další ukazatele pro organizační složky státu a příspěvkové organizace v jejich působnosti, a to do 15 dnů po obdržení ukazatelů podle bodu V/1/b tohoto usnesení, s výjimkou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a přednostů okresních úřadů, kterým se stanoví lhůta do 30 dnů,

e) předložit místopředsedovi vlády a ministru financí v předepsané formě do 31. března 2001

ea) přehled o rozdělení schváleného rozpočtu příjmů a kapitálových a běžných výdajů v členění podle paragrafů a položek rozpočtové skladby jednotlivých organizačních složek státu a přehled o rozpočtu nákladů a výnosů jednotlivých příspěvkových organizací (případně souhrnu organizací stejného typu),

eb) přehled prostředků na platy zaměstnanců a ostatní platby za provedenou práci u organizačních složek státu (případně souhrnu organizačních složek státu stejného typu) a mzdových nákladů u příspěvkových organizací (případně souhrnu organizací stejného typu) v členění podle jednotlivých složek platu a přehled o počtu zaměstnanců,

f) předkládat místopředsedovi vlády a ministru financí aktualizaci údajů Informačního systému financování reprodukce majetku (ISPROFIN) spolu s návrhy na provedení rozpočtových opatření. Aktualizace údajů informačního systému, jejichž změny nevyžadují souhlas Ministerstva financí, předkládat nejpozději do 15 dnů po ukončení kalendářního čtvrtletí,

g) předat požadované údaje Registru konečných příjemců všech účelově poskytnutých prostředků státního rozpočtu (dotací, návratných finančních výpomocí, účelových návratných či nenávratných příspěvků apod.) nezahrnutých v Informačním systému podle písmena f) místopředsedovi vlády a ministru financí za rok 2001 do termínu finančního vypořádání se státním rozpočtem za rok 2001 pro potřeby územních finančních orgánů spolu s případnými resortními zásadami pro poskytování dotací a ostatních výše uvedených prostředků; data budou předávána v elektronické podobě ve struktuře a v rozsahu stanoveném Ministerstvem financí,

h) zabezpečit, aby v pokynech, zásadách, směrnicích či jiných rezortních předpisech o poskytování prostředků ze státního rozpočtu bylo uváděno, že pro odvod sankcí za porušení rozpočtové kázně slouží výhradně účty příslušných finančních úřadů,

3. ministru vnitra, aby v souladu s § 34 odst. 2 písm. g) zákona č. 147/2000 Sb., o okresních úřadech, stanovil limity počtů zaměstnanců a prostředků na platy okresním úřadům a organizačním složkám státu, u nichž jsou okresní úřady zřizovateli, a to do výše závazných ukazatelů podle bodu V/1/bc,

4. ministru dopravy a spojů provést do 22. září 2000 v návaznosti na předané zpřesněné údaje podle bodu V/1/c odpovídající úpravu návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury,

5. přednostům okresních úřadů, aby zajistili převod zůstatků na bankovních účtech okresních úřadů vykázaný ke dni 31. prosince 2000 na účet Státních finančních aktiv nejpozději ke dni 15. února 2001 s tím, že ke stejnému datu sdělí místopředsedovi vlády a ministru financí výši prostředků, které byly okresním úřadům poskytnuty ze státního rozpočtu v letech 1997 až 2000 na řešení povodňových škod vzniklých v letech 1997 a 1998 a nebyly do 31. prosince 2000 vyčerpány;

VI. z m o c ň u j e místopředsedu vlády a ministra financí

1. upravovat v průběhu roku v odůvodněných případech limity schválené vládou v tabulkách č. 9 až 16 v části F předloženého materiálu,

2. uskutečňovat nezbytné výdaje nezabezpečené ve státním rozpočtu, zajistí-li úhradu úsporami na jiných výdajích státního rozpočtu, a to do výše v daném roce nepřesahující 5 % celkového objemu schváleného rozpočtu výdajů kapitoly, u které se úprava provádí, a nepřesahující 10 % celkového objemu závazného ukazatele v kapitole, u kterého se úprava provádí; místopředseda vlády a ministr financí může povolit snížení některého příjmu z činností, a to bez omezení, za předpokladu, že se nezmění saldo rozpočtu příjmů a výdajů kapitoly (v souladu s § 24 odst. 1 zákona č. 218/2000 Sb.),

3. uskutečňovat z vládní rozpočtové rezervy státního rozpočtu a z účelové rezervy finančních prostředků kapitoly Všeobecná pokladní správa na řešení krizových situací a odstraňování jejich následků (příloha tohoto usnesení) po projednání s příslušnými resorty nezbytné výdaje, které nejsou zajištěny v rozpočtech jednotlivých kapitol státního rozpočtu, a to až do výše 50 mil. Kč pro jednotlivé případy s tím, že při úhradách vyplývajících z realizace zákona č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů, může postupovat bez finančního omezení,

4. uhradit nad rozpočtovanou výši výdaje

a) na výplatu dávek důchodového pojištění, dávek nemocenského pojištění, dávek státní sociální podpory, dávek sociální péče, ostatních sociálních dávek a prostředků na hmotné zabezpečení uchazečů o zaměstnání,

b) na výplatu státního příspěvku na penzijní připojištění a státního příspěvku na stavební spoření,

c) na platby pojistného na všeobecné zdravotní pojištění v případech, kdy toto pojištění platí za pojištěnce stát;

VII. p o v ě ř u j e

1. předsedu vlády předložit vládní návrh zákona podle bodu I/1 a V/1/a tohoto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky k dalšímu projednání,

2. místopředsedu vlády a ministra financí, aby odůvodnil vládní návrh zákona v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky;

VIII. d o p o r u č u j e vedoucímu Kanceláře prezidenta republiky a předsedovi Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání postupovat podle bodu V/2 tohoto usnesení, předsedům Akademie věd České republiky a Grantové agentury České republiky postupovat podle bodu V/2/a až c a e až g tohoto usnesení a předsedům Svazu českých a moravských výrobních družstev a Svazu českých a moravských bytových družstev podle bodu V/2/d tohoto usnesení.


Provedou:
členové vlády,
vedoucí ostatních ústředních orgánů,
přednostové okresních úřadů


Na vědomí:
vedoucí Kanceláře prezidenta republiky,
předsedové Rady České republiky
pro rozhlasové a televizní vysílání,
Akademie věd České republiky,
Grantové agentury České republiky,
Svazu českých a moravských výrobních
družstev,
Svazu českých a moravských bytových
družstev,
hejtmani krajů,
primátoři měst Brna, Ostravy a Plzně,
primátor hlavního města Prahy






Způsob
použití finančních prostředků z účelové rezervy na řešení krizových situací
a odstraňování jejich následků z kapitoly Všeobecná pokladní správa
{podle § 25 písm. b) zákona č. 240 /2000 Sb.,
o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon)}

Čl. 1
Úvodní ustanovení

1. V zákoně o státním rozpočtu České republiky na rok 2001 se v kapitole Všeobecná pokladní správa rozpočtuje účelová rezerva finančních prostředků na řešení krizových situací a odstraňování jejich následků (dále jen "rezerva na řešení krizových situací").

2. Rezervu na řešení krizových situací lze použít na poskytování humanitární pomoci nebo sociální výpomoci pouze v souladu s § 37 krizového zákona.


Čl. 2
Předmět plnění

1. Předmětem nároku na plnění mohou být věci spotřebované, opotřebené, zničené, související a vyvolané při řešení krizové situace nebo předměty nezbytně nutné pro odstranění následků krizové situace, nutné pro uvedení do původního stavu.

2. Za věci, které lze financovat, je možné považovat zejména hmotný i nehmotný majetek,zásoby, nakoupené služby, spotřebovaný materiál a náklady na dopravu.

Čl. 3
Podmínky a způsob uvolňování prostředků

1. Ministerstva a jiné správní úřady ( dále jen "žadatel" ) mohou požádat o uvolnění prostředků na řešení krizových situací, a to po vyčerpání prostředků rozpočtovaných ve svém rozpočtu na krizové situace.

2. Žadatel předloží Ministerstvu vnitra písemnou žádost o přiznání peněžních prostředků podle odstavce 1.

Čl. 4
Náležitosti žádosti

1. Žádost musí obsahovat podrobné zdůvodnění a vyjádření, že rozpočtované prostředky kapitoly (správního úřadu) k řešení krizové situace již byly vyčerpány a že úhradu tohoto výdaje nelzezajistit přesunem prostředků uvnitř rozpočtu kapitoly.

2. Dále musí žádost obsahovat navrhovaný předmět plnění, propočet finančních nákladů a výši částky, která je požadována.
3. Žádost podepisuje ministr nebo náměstek ministra odpovědný za řízení útvaru krizového řízení, u jiných správních úřadů ten, kdo správní úřad zastupuje navenek.

Čl. 5

1. Ministerstvo vnitra posoudí žádost po formální, věcné a finanční stránce včetně oprávněnosti a přiměřenosti požadavku žadatele. Splňuje-li žádost podmínky pro přiznání peněžních prostředků, předloží žádost o jejich uvolnění rozpočtovým opatřením do příslušné kapitoly ( do rozpočtu správního úřadu) se svým stanoviskem Ministerstvu financí.

2. U žádostí, které po formální a věcné stránce vyhovují čl. 4, ale uplatněné požadavky související s řešením konkrétní krizové situace přesahují částku, k jejímuž uvolnění je zmocněn ministr financí tímto usnesením, připraví žadatel spolu s Ministerstvem vnitra dokument pro jednání k rozhodnutí a předloží ho jako samostatnou přílohu žádosti.

3. Ministerstvo financí sdělí žadateli provedení rozpočtového opatření a informuje o provedení rozpočtového opatření Ministerstvo vnitra.

4. Odpovědnost za použití prostředků v souladu s rozpočtovými pravidly má žadatel.

Čl. 6

Ministerstvo financí po vyčerpání rezervy na řešení krizových situací může k plnění schválených žádostí použít v souladu se zákonem o rozpočtových pravidlech i vládní rozpočtovou rezervu , a to do výše stanovené usnesením vlády, nebo jinéprostředky. Materiál pro jednání vlády připravuje Ministerstvo financí spolu s Ministerstvem vnitra a s žadatelem.

Čl. 7

V případech, kdy žadatel poskytuje peněžní prostředky z kapitoly, kterou spravuje, právnickým osobám v jeho působnosti, které nejsou příspěvkovou organizací, u níž plní zřizovatelskou funkci, poskytuje je formou dotace, a to v souladu s příslušnými ustanoveními zákona o rozpočtových pravidlech.