Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1999 > 1999-04-28

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 28. dubna 1999 č. 406 + P

k účetní závěrce a výroční zprávě Fondu dětí
a mládeže za rok 1998


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k účetní závěrce a výroční zprávě Fondu dětí a mládeže za rok 1998 stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.



Provede:

předseda vlády



Předseda vlády

Ing. Miloš Z e m a n , v. r.

P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 28. dubna 1999 č. 406


S t a n o v i s k o

vlády k účetní závěrce a výroční zprávě Fondu dětí a mládeže za rok 1998


V souladu s 5, odst. 3 zákona č.113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže, ve znění zákona č. 307/1997 Sb., Fond dětí a mládeže (dále jen “Fond”) zpracoval a předložil vládě k vyjádření svoji účetní závěrku a výroční zprávu za rok 1998, a to včetně auditu.

Přestože předložené podklady obsahují předepsané základní ekonomické údaje, jejich vypovídací hodnota je v mnoha směrech velmi nízká. Zřejmé skutečnosti pak vypovídají o ne zcela zvládnuté správě majetku státu.

I. Připomínky

Vláda se připojuje ke stanovisku dozorčí rady Fondu, zejména tak, jak je dále uvedeno.

1. Novela zákona č. 113/1993 Sb., o Fondu dětí a mládeže, zákon č. 307/1997 Sb., umožňuje úplné vypořádání majetku spravovaného Fondem a ukončení jeho činnosti v časovém horizontu tří let. V rozpočtu Fondu na rok 1998 byla rozpočtována položka - náklady na přípravné práce - ale z komentáře k účetní závěrce a z výroční zprávy Fondu za rok 1998 není jednoznačně zřejmé, zda a na jaké účely byly tyto náklady čerpány. Vláda doporučuje komentář k účetní závěrce a výroční zprávu v tomto směru doplnit.

2. Jako každoročně, i v roce 1998 ukončil Fond dětí a mládeže své hospodaření se ztrátou z hospodářské činnosti, i když v něm jsou zahrnuty tržby z prodeje investičního majetku ve výši + 14 756 tis. Kč, které tvořily významnou výnosovou položku, použitou na vlastní provoz Fondu. Podnikatelské a další aktivity Fondu nevedly k vytvoření zdrojů k zabezpečení provozu. Ztráta z hospodářského výsledku ve výši - 20 784 tis Kč je dokonce vyšší, než byla v roce 1997 (- 12 833 tis. Kč). Rozpočet na rok 1998 byl sestaven se ztrátou - 36 234 tis. Kč, nebyl však Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky schválen, takže Fond v roce 1998 hospodařil v rozpočtovém provizoriu.

3. Rozpočtovým provizoriem a tím i nutností minimalizace nákladů zdůvodňuje Fond i nesplnění tržeb z plánovaného prodeje (vypořádání) majetkových účastí Fondu v obchodních společnostech. Roční prodlení v prodeji může díky špatnému hospodaření dále snížit ceny majetkových účastí. Vláda se ztotožňuje s požadavkem dozorčí rady Fondu na doplnění přehledu příjmů za pronájem a pohledávek za nájemci, v analytickém členění zejména na neziskové subjekty, dceřinné společnosti AGM a.s., subjekty v majetku ve správě Fondu podnikajícími.

4. Stejně tak Fond zdůvodňuje redukci plánu oprav a investic. I v tomto případě je vláda přesvědčena, že šlo o zcela neprofesionální a nehospodárné rozhodnutí. Jako správce státního majetku je Fond povinen zabránit škodám na svěřeném majetku. Vláda doporučuje doplnit podklady o jmenovitý přehled uskutečněných a odložených oprav.

5. Přes neúspěšnou správu majetku bývalého Socialistického svazu mládeže došlo k nárůstu průměrné mzdy exekutivy Fondu o 3 % oproti roku 1997. Protože je Fond správce státního majetku, domnívá se vláda, že mzdy exekutivy by měly být regulovány a měly by se přiměřeně řídit nařízením vlády ke mzdám státních zaměstnanců. Skutečnost, že průměrná měsíční mzda pracovníka exekutivy Fondu dosáhla 18 455 tis. Kč a významně tedy přesahuje průměrnou mzdu v České republice, je varující. Tato částka byla vypočtena z průměrného počtu zaměstnanců uvedeného v komentáři k účetní závěrce (15,2). V textu Výroční zprávy Fondu je však uveden průměrný počet zaměstnanců 12,2. Potom by průměrná měsíční mzda pracovníka exekutivy dosahovala téměř 23 tis. Kč. Výsledkům práce Fondu neodpovídá ani výše odměn dalším orgánům Fondu.

6. Fond neplní svoji funkci podle zákona, tj. spravovat majetek bývalého Socialistického svazu mládeže ve prospěch dětí a mládeže. Na činnost dětí a mládeže byly poskytnuty finanční prostředky pouze ve výši 88 tis. Kč, ve velké většině sdružení Duha na realizaci projektu Tábory dobrovolné práce (81 tis. Kč). Tato částka je v celkovém rozpočtu Fond zanedbatelná a netvoří ani 0,2 % celkových nákladů Fondu. Z podkladu není zřejmá a není ani komentována činnost a hospodaření dceřinných společností ve prospěch dětí a mládeže. Vláda proto doporučuje požadovat dopracování podkladu o zpracování konsolidované závěrky Fondu a všech dceřinných společností a rozšíření rozboru hospodaření s důrazem na naplnění činnosti ve prospěch dětí a mládeže i v dceřinných společnostech. Současně doporučuje podklad rozšířit i o auditované účetní závěrky dceřinných společností.

7. Správu majetkových účastí, především akciové společnosti CKM a.s., nepovažuje vláda za akceptovatelnou. Fond reagoval na “vzniklou tíživou situaci” v uvedené společnosti pouze odvoláním představenstva a nerealizoval žádné další kroky vedoucí k záchraně alespoň části majetku. To že Fond neplní řádně svoji úlohu správce státního majetku dokazuje i skutečnost, že neseznámil vládu s touto tíživou situací již roce 1997 a nenavrhl urychleně kroky k řešení. Vláda doporučuje akceptovat požadavek dozorčí rady Fondu na doplnění o odhad snížení či zvýšení prodejních cen ve srovnání s odhadem roku 1998.

8. Z předložených podkladů není patrné, jak plní výbor Fondu své povinnosti, které mu ukládá § 13 odst. 2 zákona č. 113/1993 Sb. o Fondu dětí a mládeže, především jaká opatření učinil, aby se neprohlubovala a odstranila ztrátovost svěřeného majetku státu a jaké vyvodil důsledky ze ztrát již vzniklých. Vláda proto doporučuje podklad v tomto směru doplnit.

9. Roční účetní závěrka Fondu je předkládána v rozsahu splňujícím zákonné požadavky, vykazuje však formální nedostatky:

a) výkazy jsou bez data, údaje minulého roku jsou v rozvaze - pasiva nesprávně vyplněny,

b) příloha k účetní závěrce neodpovídá zejména v části Doplňující informace k rozvaze a výkazu zisků a ztrát obsahové náplni, obecně závazně stanovené opatřením Ministerstva financí, protože obsahuje pouze přepis údajů z výkazů a nikoli požadovaný komentář,

c) výrok auditora odpovídá formulací auditorským směrnicím Komory auditorů
České republiky, vlastní zpráva auditora, ze které by bylo možno čerpat adekvátní informace, však nebyla Fondem předložena.

Vláda proto doporučuje doplnit potřebné informace.

10. Výroční zpráva Fondu nevyhovuje jak z formálního, tak věcného hlediska, neboť

a) zveřejňovaná forma hlavních údajů neobsahuje údaj o správcovství dceřinných společností a jejich výčet, neobsahuje ani informaci o nahrazení základního jmění kapitálovými fondy z titulu správcovství,

b) srovnání hodnoty majetku spravovaného Fondem k 31. září 1993 a k 31. prosinci 1998 je zavádějící, neboť nejsou uvedeny celkové hodnoty majetku dohledaného po zřízení Fondu a majetku prodaného, zlikvidovaného, předaného v res-titucích apod. Tuto informaci považuje vláda za rozhodující, neboť od počátku exis-tence Fondu se výhrady auditorů týkaly inventarizací, resp. majetku Fondem spravovaného, ale v účetnictví neuvedeného. Analýza těchto pohybů majetku je však velmi důležitá, pro posouzení kvality správy majetku a proto vláda doporučuje požadovat dopracování podkladu Srovnání hodnoty majetku spravovaného Fondem k 31. září 1993 a k 31. prosinci 1998 o majetek dohledaný a vyřazený (prodej, převod, likvidace apod.) za roky 1993 až 1998.

II. Závěr

Vláda konstatuje, že účetní závěrka a výroční zpráva Fondu za rok 1998, stejně tak jako všechny ostatní podklady, doposud Fondem předkládané, jednoznačně prokazují, že Fond dětí a mládeže neplní svoji základní funkci, pro kterou byl zřízen, tj. nevyužívá svěřený státní majetek k podpoře činnosti dětí a mládeže.

Vypovídací hodnota předložených podkladů neumožňuje, podle názoru vlády, plně posoudit kvalitu správy svěřeného majetku a proto doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby účetní závěrku a výroční zprávu Fondu za rok 1998 neschválila a vrátila ji Fondu k přepracování a doplnění podle výše uvedených doporučení. Současně doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky zvážit, zda by za dané situace nebylo účelné uvažovat o změnách v personálním složení výboru Fondu.