Úvodní stránka
>
Jednání vlády
>
Dokumenty vlády
>
2003
>
2003-02-12
VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY
USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne
12. února 2003
č.
145
k poslaneckému návrhu ústavního zákona,
kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky,
ve znění ústavního zákona č. 347/1997 Sb., ústavního zákona č. 300/2000 Sb.,
ústavního zákona č. 395/2001 Sb. a ústavního zákona č. 448/2001 Sb.
(sněmovní tisk č. 172)
Vazba na záznam z jednání vlády:
V l á d a
I. p ř i j í m á k návrhu ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění ústavního zákona č. 347/1997 Sb., ústavního zákona č. 300/2000 Sb., ústavního zákona č. 395/2001 Sb. a ústavního zákona č. 448/2001 Sb. (sněmovní tisk č. 172), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České re- publiky.
Provede:
předseda vlády
P ř í l o h a
k usnesení vlády
ze dne 12. února 2003 č. 145
S t a n o v i s k o
vlády k návrhu ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění ústavního zákona č. 347/1997 Sb., ústavního zákona č. 300/2000 Sb., ústavního zákona č. 395/2001 Sb.
a ústavního zákona č. 448/2001 Sb.
(sněmovní tisk č. 172)
Vláda na své schůzi dne 12. února 2003 projednala a posoudila návrh ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění ústavního zákona č. 347/1997 Sb., ústavního zákona č. 300/2000 Sb., ústavního zákona č. 395/2001 Sb. a ústavního zákona č. 448/2001 Sb. (sněmovní tisk č. 172), a má k němu tyto připomínky:
1.Vzhledem k tomu, že přímá volba prezidenta republiky rozšíří možnost občanů rozhodovat přímo v konkrétních věcech veřejného zájmu a prezident republiky takto zvolený se stane více nezávislým na stranických dohodách a bude více samostatný, bude nutno zvážit proporci mezi oprávněním nejméně deseti poslanců nebo deseti senátorů navrhovat kandidáta na prezidenta republiky a vázáním takového oprávnění občanů na další podporu nejméně 10 000 občanů České republiky.
2.Zvážit návrh, podle něhož by v případě rovnosti hlasů ve druhém kole volby rozhodoval o volbě prezidenta los.
3.Do ustanovení čl. 56 věty druhé je nezbytné vložit novou lhůtu v délce nejméně 90 dnů.
4.Do ustanovení čl. 66 dopracovat přechod působností prezidenta republiky, (zejména podle ustanovení čl. 63 odst. 2 písm. f)).
5.Nový způsob volby prezidenta republiky přímo občany a s tím související jeho nezávislejší postavení by měly vést k vypuštění ustanovení čl. 54 odst. 3 a čl. 65 odst. 3, vylučující jeho odpovědnost z výkonu funkce a jeho trestní odpovědnost s tím, že bude současně v tomto smyslu upraveno i ustanovení čl. 27 upravující odpovědnost poslanců a senátorů.
6.Změna postavení prezidenta republiky v důsledku jeho přímé volby občany by měla vést rovněž k odstranění dosavadního principu kontrasignace jeho rozhodnutí podle ustanovení čl. 63 odst. 3 a 4. Podle povahy individuálního aktu prezidenta republiky pak toto jeho oprávnění vázat na návrhy předkládané podle povahy aktu vládou, nebo některou z komor Parlamentu anebo kombinací navrhovaných míst.