Úvodní stránka
>
Jednání vlády
>
Dokumenty vlády
>
2003
>
2003-06-18
VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY
USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne
18. června 2003
č.
593 + P
k poslaneckému návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb.,
o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 331)
Vazba na záznam z jednání vlády:
V l á d a
I. p ř i j í m á k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 331), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
PhDr. Vladimír Š p i d l a , v. r.
P ř í l o h a
k usnesení vlády
ze dne 18. června 2003 č. 593
S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 331)
Vláda na jednání své schůze dne 18. června 2003 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 331) a vyslovila s tímto návrhem
n e s o u h l a s
, a to zejména z těchto důvodů:
a) předložený návrh zákona klade značné nároky na výdajovou stránku státního rozpočtu a není proto v souladu se zásadami připravované reformy veřejných financí,
b) v předloženém návrhu zákona obsažené změny nepředstavují systémové a účinné řešení problémů v oblasti dostupnosti bydlení, porodnosti, dostupnosti zdravotní péče,
c) v podrobnostech k jednotlivým opatřením vláda uvádí:
k příspěvku na bydlení
- navrhované řešení by předpokládalo celou řadu dalších právních úprav týkajících se nájemného z bytů a ostatních nákladů na bydlení, bylo by značně administrativně náročné a ve svých důsledcích by řešilo dostupnost bydlení a náklady s ním spojené jen v sociální oblasti,
- návrh nemá přímou souvislost s náklady spojenými s bydlením, které konkrétní domácnost skutečně vydává (dávka by byla přiznána všem domácnostem, které mají příjem menší nebo rovný čtyřnásobku státem stanoveného normativu bez ohledu na to, kolik za bydlení skutečně vydají),
- návrh nemotivuje příjemce dávky zvýšit si příjmy vlastní prací,
ke zdravotnímu příplatku
- zavedení této dávky by vedlo k přenesení problémů veřejného zdravotního pojištění do sociální oblasti, přijetí návrhu by v podstatě znamenalo přesun části úhrady zdravotní péče ze zdravotního pojištění na státní rozpočet prostřednictvím státem vyplácených sociálních dávek,
- návrh není v obsahovém a terminologickém souladu se zákonem o veřejném zdravotním pojištění,
k přídavku na dítě
- zavedení tzv. plošného nároku na přídavek na dítě v navržené výši by znamenalo zvýšení výdajů na tuto dávku oproti současné právní úpravě na dvojnásobek, přičemž prospěch z takového opatření by měly především rodiny s vyššími příjmy, jejichž dětem dosud není přídavek na dítě poskytován,
- nelze předpokládat, že navržené zásadní zvýšení přídavku na dítě by vedlo ke zvýšení porodnosti,
- neobstojí ani argument, že přijetím návrhu dojde k výraznému snížení administrativní náročnosti, neboť ani současný systém poskytování přídavku na dítě není administrativně příliš náročný,
k rodičovskému příspěvku
- dosavadní omezení výdělečné činnosti rodiče a návštěvy dítěte v jeslích, mateřské školce nebo jiném obdobném zařízení souvisí se základní podmínkou nároku na rodičovský příspěvek, která spočívá v osobní, celodenní a řádné péči rodiče o dítě - umožnění výdělečné činnosti a pobyt dítěte mimo domov ve větším rozsahu, než s jakým počítá platná právní úprava, by znamenalo přehodnotit stávající koncepci tohoto příspěvku, neboť ve skutečnosti by již šlo o jiný druh dávky než dosud.