Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1999 > 1999-01-06

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 6. ledna 1999 č. 9 + P


k návrhu Směrnic pro zajišťování letecké přepravy
ústavních činitelů


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s c h v a l u j e Směrnice pro zajišťování letecké přepravy ústavních činitelů uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. u k l á d á ministru obrany, dopravy a spojů, vnitra a financí zajistit do- držování Směrnic uvedených v bodě I tohoto usnesení.


Provedou:

ministři obrany, dopravy
a spojů, vnitra, financí




Předseda vlády

Ing. Miloš Z e m a n , v. r.

P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 6. ledna 1999 č. 9

Směrnice pro zajišťování letecké přepravy ústavních činitelů

1 Účel

1.1 Tyto Směrnice se vydávají k zajištění bezpečnosti a plynulosti letecké přepravy prezidenta republiky, předsedy Poslanecké sněmovny, předsedy Senátu, předsedy vlády a jim na roveň postavených zahraničních činitelů.
1.2 Lety, kterými se uskutečňuje přeprava ústavních činitelů, se pro tyto Směrnice považují za lety státní důležitosti (dále jen lety SD).
1.3 Všechny pokyny a instrukce, které organizace jednotlivých rezortů Ministerstva obrany, Ministerstva dopravy a spojů a Ministerstva vnitra vydávají k podrobnější úpravě organizace, realizace a zabezpečení letů SD musí být v souladu s těmito Směrnicemi.
1.4 Lety SD označuje velitelství vzdušných sil AČR (VVzS AČR), stanovuje stupeň utajení a oznamuje je v co nejkratší době po rozhodnutí o provedení letu, včetně požadavku na opatření na letišti vzletu a přistání (ceremoniálu):
a) organizaci Řízení letového provozu ČR (ŘLP ČR) - stanovišti ACC Praha,
b) orgánům České správy letišť (ČSL) - pracovišti Řízení provozu letiště (ŘPL), pracovišti Řízení provozu odbavovací plochy TERMINÁL JIH (TEJ/ŘPOP) c) provozovateli letiště tehdy, koná-li se let na jiné letiště než letiště ČSL nebo letiště MO;
d) vojenskému středisku ŘLP Praha,
e) operačnímu středisku ochranné služby Policie ČR,
f) operačnímu centru generálního ředitelství cel
g) Ministerstvu zahraničních věcí ČR
1.5 Lety SD s nejvyššími ústavními činiteli ČR, kteří jsou uvedeni v odstavci 1.1 těchto
Směrnic, uskutečňuje VVzS AČR.

2 Zajištění letů

2.1 Letový plán
2.1.1 Při vyplňování letových plánů se lety SD označují v poli 18 (jiné informace) zkratkou - ve veřejné telefonní síti,
- neznámým osobám, které se neprokáží jako zástupce provozovatele nebo člen doprovodu přepravovaného činitele,
- sdělovacím prostředkům. 2.1.2 Oblastní středisko řízení nebo oblastní služba řízení (ACC) a Vojenská oblastní služba řízení letů (MACC) uvědomí letištní řídící věž nebo letištní službu řízení (TWR) řízeného letiště vzletu a přistání na území ČR o plánovaném letu SD. TWR letišť, s výjimkou TWR letiště Praha, uvědomí o plánovaném letu SD provozovatele letiště.
2.2 Řízení
2.2.1 Velitelství vzdušných sil AČR z hlediska úkolů Ministerstva obrany má v nezbytných případech právo vyžadovat u orgánu, který let řídí i jiná opatření, jež se týkají průběhu letů SD (např. zdržení při příletu, vyčkání před odbavovací plochou) pro dodržení časů přijetí delegace apod., která byla dohodnuta v protokolu. Nemůže-li orgán, který řídí let SD, zajistit realizaci vyžádaného opatření v souladu s platnými předpisy, má právo odmítnout požadavek, který se týká změny průběhu letu.
2.2.2 Pro lety SD do výšky 1000 stop (300 m) nad úrovní země, které se konají vrtulníky podle pravidel letu za viditelnosti, je nutno vždy podat letový plán.
2.3 Na základě žádosti VVzS AČR zabezpečí Ministerstvo zahraničních věcí ČR diplomatické povolení pro tranzitní a cílové státy a bude informovat zastupitelský úřad v zemi určení letu.


3 Příprava letadla

3.1 Pro lety SD se mohou používat pouze vícemotorová letadla vybavená plně pro lety podle přístrojů (IFR), která nemají vyčerpána povolená rozpětí dále uvedených provozních zásob (prostředků, zdrojů), a která jsou k letu SD podle těchto Směrnic řádně připravena. Za dodržení těchto ustanovení odpovídá Ministerstvo obrany.
3.2 Povolená rozpětí provozních zásob (prostředků, zdrojů) se stanovuje takto:
a) nové letadlo převzaté od výrobce musí mít nalétáno minimálně 25 hodin před zahájením letu SD,
b) letadlo převzaté z generální opravy musí mít nalétáno minimálně 20 hodin před zahájením letu SD,
c) u letadla, u kterého byla vyměněna jedna nebo více pohonných jednotek, se musí uskutečnit zkušební let k ověření činnosti pohonné jednotky.
3.3 Letadlo určené k letu SD se musí před letem podrobit mimořádné technické kontrole. Podle výsledku této kontroly se stanoví rozsah technické přípravy letadla pro let.
3.4 Základem technické přípravy letedla pro let SD je provedení předepsaného ošetření podle technického předpisu, který vydal provozovatel pro použitý typ letadla. 3.5 U letů SD, které se uskutečňují z mateřského letiště, je součástí technické přípravy zkušební let. Tento let se koná vždy, jestliže připravené letadlo nelétalo před přistavením k letu SD po dobu delší než 72 hodin.
3.6 Technická příprava letadla pro lety SD obsahuje:
a) mimořádnou technickou kontrolu na zemi,
b) zvláštní ošetření a provedení prací uložených na základě mimořádné technické kontroly na zemi,
c) zkušební let ve smyslu ustanovení odstavce 3.5,
d) přistavení plně vystrojeného letadla 1 hodinu 30 minut před stanovenou dobou odletu.

3.7 Za dodržení předepsané kvality paliva a maziv pro určitý typ letadla odpovídá VVzS AČR. Odebrané vzorky paliva musí být uloženy minimálně do skončení letu a jeho vyhodnocení.
3.8 Policie ČR zabezpečí preventivní pyrotechnickou prohlídku letadla, pokud je přepravována chráněná osoba.

4 Příprava osádek

4.1 Za přípravu osádky k letu SD odpovídá velitel VVzS AČR. Pro každý let zabezpečí určený funkcionář VVzS AČR přípravu, o které pořídí záznam.
4.2 Odbornou kvalifikaci osádek, které uskutečňují lety SD, stanovuje Ministerstvo obrany ve vnitřních předpisech.

5 Opatření na letišti vzletu a přistání

5.1 Pro lety SD vydává Ministerstvo obrany na letištích ve své působnosti podklady prostřednictvím letecké informační služby (LIS). Česká správa letišť vydává na letištích ve své působnosti podklady pro vydání notamu o případném omezení provozu nebo ve výjimečných případech o uzavření letiště. Na ostatních letištích si toto opatření zajistí provozovatel.
5.2 Postupy na řízeném letišti při příletech. Vedoucí směny TWR respektive APP nebo pověřený řídící letového provozu příslušného letiště po obdržení předpokládaného času příletu letadla oznámí odpovědnému pracovníkovi provozovatele letiště předpokládaný čas příletu letadla, které uskutečňuje let SD.
5.2.1 Příslušný funkcionář provozovatele letiště v případě požadavku VVzS AČR:
a) zajistí na základě vypočítaného času příletu hlášeného z letištní řídicí věže u příslušných složek letiště motorový klid pro část nebo celé letiště 5 minut před předpokládaným časem přistání letadla, které uskutečňuje let SD;
b) po ukončení odbavení cestujících (ceremoniálu) oznámí letištní řídicí věži obnovení provozu a zruší motorový klid pro příslušné složky na letišti.
5.3 Postupy na řízeném letišti při odletech s ceremoniálem.
5.3.1 Policie ČR oznámí okamžitě po obdržení informace předpokládaný čas příjezdu chráněné osoby, jejíž let je označen jako státně důležitý , do areálu letiště provozovateli letiště.
5.3.2 Letištní řídicí věž:
a) nevydá takové letové povolení pro spuštění motorů nebo přistání, které by zasahovalo do vyhlášeného motorového klidu,
b) obnoví provoz na letišti ihned po spuštění motorů letadla, které uskutečňuje let SD.
5.3.3 Příslušný funkcionář provozovatele letiště na základě hlášení předpokládaného času příjezdu osoby podle odst.1.1 do areálu letiště zajistí u příslušných složek letiště motorový klid pro část nebo celý prostor letiště.
5.4 Doplňující postupy pro letiště Praha-Ruzyně.
5.4.1 Při odbavování letu SD na odbavovací ploše ”Jih” (i s ceremoniálem) se neomezuje provoz na RWY 06/24, odbavovací ploše ”Sever” a heliportu 3.






5.4.2 Není-li možno provozně využít RWY 06/24, povolí se letový provoz na RWY 13/31 při odbavení letu SD bez ceremoniálu. Koná-li se před letem ceremoniál, MO požádá o vydání notamu cestou LIS o možném zdržení letového provozu v souladu s postupy, které jsou uvedeny v aktuálních Směrnicích.
5.4.3 Odpovědným orgánem pro koordinaci činností k zabezpečení letů SD za ČSL je pracovník útvaru řízení provozu letiště ČSL (ŘPL ČSL).
5.4.4 Požadavky na umístění letadel na odbavovací ploše JIH, eventuálně na odstavných plochách, navazujících na plochu JIH je třeba v dostatečném předstihu projednat s pracovištěm TEJ/ŘPOP tak, aby byla zajištěna koordinace mezi letadly v režimu SD letů a ostatním civilním provozem předmětné lokality. Zároveň je třeba projednat i dodatečné požadavky, týkající se provozu SD letadel jako je např. odstavení letadla na odstavných plochách LKPR, osvětlení letadla apod.
5.5 Doplňující postupy pro letiště Praha-Kbely.
5.5.1 Při odbavování letu SD se ve všech případech vyhlašuje motorový klid pro celý prostor letiště.
5.5.2 Přistání na RWY 06/24 se povoluje pouze v případě nouze.
5.6 Opatření na letišti vzletu a přistání, která se vztahují k motorovému klidu, se netýkají policejního vrtulníku, který zajišťuje bezpečnost letu SD.

6 Prohlídka letištních pohybových ploch

6.1 Na základě požadavku Policie ČR se v rámci bezpečnostních opatření provede bezprostředně před letem nebo přistáním letadla, které uskutečňuje let státní důležitosti, prohlídka letištních pohybových ploch. Prohlídku provede společně Policie ČR a pracovník provozovatele letiště.
6.2 Letištní řídicí věž zajistí, aby v době příletu nebo odletu letadla, které uskutečňuje let SD, byla záchranná požární služba letiště (ZPSL) uvedena do pohotovosti stupně ”Místní pohotovost”. Pro tento případ se příletem myslí doba od přeletu prahu RWY do vypnutí motorů, odletem se myslí doba od spuštění motorů do vzletu.

7 Součinnost mezi rezorty

7.1 Koordinační činnost odpovědných pracovníků organizací jednotlivých rezortů provádí:
a) na civilních dopravních letištích provozovatel letiště,
b) na vojenském letišti velitel letecké základny (velitel letištní správy).
7.2 Organizace rezortů Ministerstva dopravy a spojů a Ministerstva obrany vybaví odpovědné pracovníky na svých letištích potřebnou pravomocí disponovat technickými prostředky a personálem pro zabezpečení letů SD.
7.3 Koordinace mezi příslušnými bezpečnostními složkami Ministerstva obrany a Policie České republiky, které zabezpečují lety SD, se provádí na základě součinnostní dohody.

8 Účinnost Směrnic