Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2000 > 2000-03-15

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 15. března 2000 č. 274 + P

k Návrhu systému upravujícího vztahy mezi předstrukturálními a
strukturálními fondy, veřejnými rozpočty a popřípadě
jinými finančními zdroji


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. b e r e n a v ě d o m í Návrh systému upravujícího vztahy mezi předstrukturálními a strukturálními fondy, veřejnými rozpočty a popřípadě jinými finančními zdroji obsažený v části III předloženého materiálu s úpravami podle připomínek vlády;

II. s c h v a l u j e Pokyny pro hospodaření s finančními prostředky při realizaci programů předvstupní pomoci Evropských společenství (PHARE, ISPA, SAPARD) v České republice obsažené v příloze tohoto usnesení (dále jen “Pokyny”);

III. j m e n u j e Ministerstvo financí kompetentním orgánem pro akreditaci agentur zabezpečujících realizaci programů předvstupní pomoci Evropských společenství (PHARE, ISPA, SAPARD) v České republice;

IV. p o v ě ř u j e místopředsedu vlády a ministra financí k disponování s prostředky Evropských společenství vedenými na účtech Ministerstva financí v souladu s Pokyny;

V. u k l á d á

1. členům vlády a vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy

a) zabezpečit, aby jimi řízené orgány a organizace v jejich působnosti postupovaly při hospodaření s finančními prostředky při realizaci programů předvstupní pomoci Evropských společenství v České republice podle Pokynů,

b) zajistit při přípravě rozpočtů rozpočtových kapitol svých resortů prostředky na spolufinancování programů předvstupní pomoci Evropských společenství podle očekávané realizace uvedených programů,

2. místopředsedovi vlády a ministru financí informovat k 31. lednu 2001 vládu o způsobu organizačního zajištění činnosti kompetentního orgánu (Ministerstva financí) pro akreditaci agentur zabezpečujících realizaci programů předvstupní pomoci Evropských společenství v České republice,

3. místopředsedovi vlády a ministru financí a místopředsedovi vlády a předsedovi Legislativní rady vlády zabezpečit zveřejnění tohoto usnesení.


Provedou:

členové vlády,
vedoucí ostatních ústředních
orgánů státní správy

Na vědomí:

přednostové okresních úřadů





Pokyny pro hospodaření s finančními prostředky při realizaci
programů předvstupní pomoci Evropských společenství
(Phare, Ispa, Sapard) v České republice


ČÁST PRVNÍ
Základní ustanovení

Čl. 1
Předmět úpravy

Tyto pokyny upravují pravidla hospodaření s finančními prostředky při realizaci programů předvstupní pomoci (Phare, Ispa, Sapard) v České republice, a to počínaje programy Phare 1998.

Čl. 2
Základní pojmy

Pro účely těchto pokynů se rozumí:
a) programem předvstupní pomoci programy Phare, Ispa a Sapard pro Českou republiku počínaje programy Phare 1998;
b) Národním koordinátorem pomoci (National Aid Co-ordinator - NAC) náměstek ministra financí pověřený koordinací příprav programů předvstupní pomoci a programováním předvstupní pomoci poskytované Evropskými společenstvími České republice. Národní koordinátor pomoci také zajišťuje úzkou vazbu mezi procesem přistoupení České republiky k Evropským společenstvím a využíváním finanční pomoci společenství a odpovídá za sledování a vyhodnocování programů předvstupní pomoci;
c) Národním schvalujícím úředníkem (National Authorising Officer - NAO) náměstek ministra financí, který má celkovou odpovědnost za hospodaření s finančními prostředky poskytnutými Evropskými společenstvími České republice na realizaci programů předvstupní pomoci;
d) Společným monitorovacím výborem (Joint Monitoring Committee - JMC) výbor sestávající z Národního koordinátora pomoci, Národního schvalujícího úředníka, předsedy Národního programovacího výboru a Monitorovacího výboru pro oblast hospodářské a sociální soudržnosti a zástupců Evropské komise pověřených monitorováním realizace programů předvstupní pomoci a schvalováním doporučení Národního koordinátora pomoci a zástupců Ministerstva zahraničních věcí;
e) Monitorovacím podvýborem podvýbor Společného monitorovacího výboru sestávající z Národního koordinátora pomoci, Národního schvalujícího úředníka, schvalujících úředníků programů, vybraných členů Monitorovacího výboru pro oblast hospodářské a sociální soudržnosti a zástupců Evropské komise;
f) Národním fondem (National Fund - NF) souhrn peněžních prostředků, které poskytly k realizaci programů předvstupní pomoci Evropská společenství a jiné zahraniční zdroje, státní rozpočet, rozpočty územních samosprávných celků a další veřejné a soukromé zdroje;
g) útvarem Národního fondu oddělení Ministerstva financí zajišťující správu Národního fondu a vykonávající podporu činností Národního schvalujícího úředníka;
h) implementační agenturou (Implementing Agency - IA) realizační orgán, který zabezpečuje a odpovídá za vedení výběrových řízení, uzavírání smluv, provádění úhrad a technickou realizaci projektů v rámci příslušných programů Phare a Ispa. Pokud je implementační agenturou Centrální finanční a kontraktační jednotka, provádí technickou realizaci projektů vedoucí úředník programu;
i) vedoucím úředníkem programu (Senior Programme Officer - SPO) úředník státní správy na příslušném ústředním orgánu státní správy, který zabezpečuje technickou realizaci projektu v těch případech, kdy za administrativní a finanční realizaci projektu odpovídá Centrální finanční a kontraktační jednotka;
j) platební agenturou (Paying Agency - PA) realizační orgán, který zabezpečuje a odpovídá za provádění úhrad projektů v rámci programu Sapard;
k) schvalujícím úředníkem programu (Programme Authorising Officer - PAO) úředník státní správy, který odpovídá za řádné hospodaření s finančními prostředky při realizaci příslušných programů Phare a Ispa;
l) ředitelem platební agentury úředník státní správy, který odpovídá za řádné hospodaření s finančními prostředky při realizaci programu Sapard;
m) finančním memorandem smlouva mezi Evropskou komisí a Ministerstvem financí poskytnutí finančních prostředků na realizaci konkrétního programu předvstupní pomoci;
n) dohodou o financování smlouva mezi Evropskou komisí, Ministerstvem financí a implementační nebo platební agenturou, ve které se specifikují metody řízení finančního hospodaření příslušného programu předvstupní pomoci přijatého schváleným finančním memorandem;
o) finančním a administrativním řízením zadávání výběrových řízení, uzavírání smluv, vedení účetnictví, ověřování, schvalování a provádění plateb, zajišťování finančního výkaznictví a předkládání dokumentů příslušným subjektům;
p) technickým řízením řízení implementace programu předvstupní pomoci a jejího monitorování, provádění a poskytování zpráv o programech, ověřování a schvalování plateb;
q) následnou finanční kontrolou kontrola dodržování účelnosti a efektivnosti hospodaření s finančními prostředky programů předvstupní pomoci a účinnosti provedených předběžných a průběžných kontrol realizace těchto programů;
r) schvalováním (autorizací) platby stanovení a odsouhlasení částky, která bude vyplacena příjemci pomoci v souladu s podmínkami uzavřených smluv;
s) prováděním platby vydání pokynu bance k vyplacení schválené částky příjemci pomoci;
t) účtováním platby zaznamenání platby do účetnictví a zpracovávání pravidelných souhrnných přehledů výdajů, včetně týdenních, měsíčních a ročních výkazů předávaných Evropské komisi.


Čl. 3
Závaznost

1) Členové vlády a vedoucí ostatních ústředních orgánů státní správy zabezpečí v jimi řízených orgánech a organizacích v jejich působnosti při uzavírání smluvních vztahů s orgány a organizacemi, pro které není usnesení vlády závazné, dodržování těchto pokynů pomocí smluv s nimi uzavřených.
2) Subjektům, které nepřistoupí na dodržování ustanovení těchto pokynů nebudou poskytovány finanční prostředky na realizaci programů předvstupní pomoci.


ČÁST DRUHÁ
Finanční toky

Čl. 4
Dohoda o financování
1) Dohoda o financování je uzavírána v souladu se schváleným finančním memorandem k příslušnému programu předvstupní pomoci, a to s každou implementační nebo platební agenturou, která se podílí na realizaci tohoto programu.
2) Útvar Národního fondu vypracovává návrh dohody o financování a tento návrh projedná se schvalujícím úředníkem programu, příslušnou implementační nebo platební agenturou a popřípadě i s vedoucím úředníkem programu. Po té projedná dohodu o financování s Evropskou komisí.
3) Dohodu o financování podepisují Národní schvalující úředník, zástupce Evropské komise a schvalující úředník programu nebo ředitel platební agentury a popřípadě i ředitel implementační agentury.


Čl. 5
Paralelní dohoda

1) Paralelní dohoda je uzavírána ke schválené dohodě o financování a obsahuje národní specifika zajištění plnění dohody o financování.
2) Útvar Národního fondu vypracovává návrh paralelní dohody a tento návrh projedná s příslušným ústředním orgánem státní správy, schvalujícím úředníkem programu a implementační nebo platební agenturou.
3) Paralelní dohodu podepisují Národní schvalující úředník, příslušný vedoucí ústředního orgánu státní správy a schvalující úředník programu nebo ředitel platební agentury a popřípadě i ředitel implementační agentury.

Čl. 6
Dohoda o spolufinancování

1) Dohodu o spolufinancování uzavírají subjekty podílející se na spolufinancování programů předvstupní pomoci na dobu realizace konkrétních programů, popřípadě projektů. Tato dohoda musí obsahovat podíly jednotlivých spolufinancujících subjektů, harmonogram a způsob úhrady podílů, závazek spolufinancujících subjektů zajistit úhradu svých podílů po dobu realizace programu, popřípadě projektu.
2) Návrh dohody o spolufinancování vypracovává implementační nebo platební agentura a tento návrh projedná se všemi spolufinancujícími subjekty.
3) Dohodu o spolufinancování podepisují Národní schvalující úředník, vedoucí ústředního orgánu státní správy odpovědný za rozpočtovou kapitolu státního rozpočtu, ve které je rozpočtován podíl na spolufinancování, schvalující úředník programu nebo ředitel platební agentury a statutární zástupci ostatních spolufinancujících subjektů.

Čl. 7
Jmenování schvalujícího úředníka programu a ředitele platební agentury

1) Příslušný vedoucí ústředního orgánu státní správy předkládá Národnímu schvalujícímu úředníkovi návrh na jmenování a odvolání schvalujícího úředníka programu a jeho zástupců.
2) Útvar Národního fondu, po projednání s příslušným ústředním orgánem státní správy, vypracuje návrh jmenovací listiny schvalujícího úředníka programu.
3) Při podání návrhu na odvolání schvalujícího úředníka programu je povinen příslušný vedoucí ústředního orgánu státní správy projednat s Národním schvalujícím úředníkem způsob zajištění plnění úkolů schvalujícího úředníka programu do doby jmenování jeho nástupce. Národní schvalující úředník v návaznosti na to odvolá schvalujícího úředníka programu.
4) Návrh jmenovací listiny schvalujícího úředníka programu po projednání s Národním koordinátorem pomoci schvaluje Národní schvalující úředník.
5) Schvalující úředník programu je odpovědný za technické, finanční a administrativní řízení realizace programu a dosažení jeho cílů a dodržování pravidel uvedených v předpisech Evropské komise a právních normách České republiky.
6) Schvalující úředník programu může jmenovat maximálně dva své zástupce. Tím však není dotčena jeho konečná odpovědnost podle bodu 5).
7) Ředitele platební agentury jmenuje a odvolává příslušný vedoucí ústředního orgánu státní správy.
8) Odvolá-li vedoucí ústředního orgánu státní správy ředitele platební agentury, je povinen o tom informovat Národního schvalujícího úředníka a projednat s ním způsob zajištění plnění úkolů ředitele platební agentury do doby jmenování jeho nástupce.

Čl. 8
Účty útvaru Národního fondu, implementačních a platebních agentur

1) Ministerstvo financí zakládá všechny účty pro útvar Národního fondu (dále jen "účty útvaru Národního fondu") a všechny účty pro implementační a platební agentury (dále jen "účty platební agentury" nebo "účty implementační agentury"), pokud toto ministerstvo nerozhodne jinak.
2) Účty podle bodu 1) jsou vedeny u České národní banky, pokud Ministerstvo financí v dohodě s Evropskou komisí nerozhodne jinak.
3) Podmínky vedení účtů podle bodu 1) projednává s bankou útvar Národního fondu.
4) Útvar Národního fondu stanoví podmínky pro disponování implementačních a platebních agentur s prostředky na účtech.
5) Implementační a platební agentury musí vést všechny finanční prostředky na realizaci programů předvstupní pomoci pouze na účtech, jejichž majitelem je Ministerstvo financí, pokud toto ministerstvo nerozhodne písemně jinak.
6) V případě, že implementační nebo platební agentura vede se souhlasem Ministerstva financí prostředky Evropských společenství a dalších zdrojů spolufinancování programů předvstupní pomoci na účtu u jiné banky než je banka podle bodu 2 tohoto článku, posílá útvaru Národního fondu kopie všech výpisů z účtu.
7) Osobami oprávněnými disponovat s prostředky jsou:
Čl. 9
Žádosti předkládané Národním schvalujícím úředníkem Evropské komisi

1) V rámci hospodaření s finančními prostředky na realizaci programů předvstupní pomoci používá útvar Národního fondu tyto základní typy žádostí: 2) Další typy žádostí v oblasti hospodaření s finančními prostředky na realizaci programů předvstupní pomoci může stanovit Evropská komise a Národní schvalující úředník.
3) Žádost o převod prostředků z Evropských společenství do České republiky vypracovává útvar Národního fondu a schvaluje ji Národní schvalující úředník. Žádost předkládá útvar Národního fondu Evropské komisi. K náležitostem žádosti patří doklady uvedené v bodu 4 nebo 5 tohoto článku.
4) K náležitostem žádosti o převod první zálohy prostředků z Evropských společenství do České republiky k novému programu předvstupní pomoci patří tyto doklady: 5) K náležitostem žádosti o převod dalších tranší prostředků z Evropských společenství do České republiky k programu podle bodu 4) patří tyto doklady: 6) Žádost o investování úroků z účtů, na kterých jsou uloženy prostředky Evropských společenství do realizace programu vypracovává útvar Národního fondu a schvaluje ji Národní schvalující úředník po dohodě s Národním koordinátorem pomoci a projednání ve Společném monitorovacím výboru. Žádost předkládá Národní schvalující úředník Evropské komisi, popř. Delegaci Evropské komise v České republice. K náležitostem žádosti patří tyto doklady: 7) Žádost o převod prostředků z jednoho podprogramu na jiný v rámci stejného finančního memoranda (změna programu) vypracovává útvar Národního fondu a schvaluje ji Národní schvalující úředník po dohodě s Národním koordinátorem pomoci a projednání ve Společném monitorovacím výboru. Žádost předkládá Národní schvalující úředník Evropské komisi, popř. Delegaci Evropské komise v České republice. K náležitostem žádosti patří tyto doklady: 8) Žádost o převod prostředků z jednoho podprojektu na jiný v rámci stejného projektu (změna projektu) vypracovává útvar Národního fondu a schvaluje ji Národní schvalující úředník po dohodě s Národním koordinátorem pomoci a projednání ve Společném monitorovacím výboru. Žádost předkládá Národní schvalující úředník Evropské komisi, popř. Delegaci Evropské komise v České republice. K náležitostem žádosti patří tyto doklady:
Čl. 10
Žádosti předkládané implementační agenturou útvaru Národního fondu

1) V rámci hospodaření s finančními prostředky na realizaci programů předvstupní pomoci používá implementační agentura tyto základní typy žádostí: 2) Další typy žádostí v oblasti hospodaření s finančními prostředky na realizaci programů předvstupní pomoci může stanovit Národní schvalující úředník.
3) Žádost o převod prostředků z účtů útvaru Národního fondu na účty implementační agentury vypracovává implementační agentura a schvaluje ji schvalující úředník programu, který ji předkládá útvaru Národního fondu. K náležitostem žádosti patří doklady uvedené v bodu 4 nebo 5 tohoto článku.
4) K náležitostem žádosti o převod první zálohy prostředků z účtů útvaru Národního fondu na účty implementační agentury k novému programu patří tyto doklady: 5) K náležitostem žádosti o převod dalších tranší prostředků z účtů útvaru Národního fondu na účty implementační agentury patří tyto doklady: 6) Žádost o investování úroků z účtů, na kterých jsou uloženy prostředky Evropských společenství do realizace programu vypracovává implementační agentura a schvaluje ji schvalující úředník programu, který ji předkládá útvaru Národního fondu. K náležitostem žádosti patří tyto doklady: 7) Žádost o převod prostředků z jednoho podprogramu na jiný v rámci stejného finančního memoranda (změna programu) vypracovává implementační agentura a schvaluje ji schvalující úředník programu, který ji předkládá útvaru Národního fondu. K náležitostem žádosti patří tyto doklady: 8) Žádost o převod prostředků z jednoho podprojektu na jiný v rámci stejného projektu (změna projektu) vypracovává implementační agentura a schvaluje ji schvalující úředník programu, který ji předkládá útvaru Národního fondu. K náležitostem žádosti patří tyto doklady:
Čl. 11
Žádosti předkládané platební agenturou útvaru Národního fondu

1) V rámci hospodaření s finančními prostředky na realizaci programu předvstupní pomoci Sapard používá platební agentura žádost o převod prostředků z účtů útvaru Národního fondu na účty platební agentury. Další typy žádostí v oblasti hospodaření s finančními prostředky na realizaci tohoto programu předvstupní pomoci může stanovit Národní schvalující úředník.
2) Žádost o převod prostředků z účtů útvaru Národního fondu na účty platební agentury vypracovává platební agentura a schvaluje ji ředitel platební agentury, který ji předkládá útvaru Národního fondu. K náležitostem žádosti patří doklady uvedené v bodu 3 nebo 4 tohoto článku.
3) K náležitostem žádosti o první převod prostředků z účtů útvaru Národního fondu na účty platební agentury patří tyto doklady: 4) K náležitostem žádosti o další převody prostředků z účtů útvaru Národního fondu na účty platební agentury patří tyto doklady:
Čl. 12
Ověření žádosti útvarem Národního fondu

1) Útvar Národního fondu ověří žádost implementační agentury a úroveň vyplácení prostředků z předchozí tranše. Na tomto základě vypracuje žádost podle článku 9.
2) Útvar Národního fondu ověří žádost platební agentury a na jejím základě vypracuje žádost podle článku 9.

Čl. 13
Platby

1) Implementační a platební agentura před platbou ověří, zda je ve shodě se smlouvou, ke které se vztahuje a v souladu s pravidly Evropské komise pro příslušný program předvstupní pomoci a českými právními normami.
2) Platební dokumenty k převodu prostředků z účtů útvaru Národního fondu, implementačních a platebních agentur musí být vždy podepsány jednou osobou ze skupiny A a jednou osobou ze skupiny B.


Čl. 14
Vrácení prostředků

1) Nesplnění kterékoliv povinnosti stanovené ve smluvních vztazích a v těchto pokynech je důvodem k vrácení finančních prostředků subjektem, který porušil své povinnosti.
2) Subjekt uvedený v bodu 1 tohoto článku vrací finanční prostředky subjektu, který mu je poskytl.


Čl. 15
Ukončení programu

1) Implementační agentura vypracuje a pošle útvaru Národního fondu po skončení výplatního období programu stanoveného ve finančním memorandu závěrečné písemné prohlášení schvalujícího úředníka programu, ve kterém uvede celkovou alokovanou a vyplacenou částku z prostředků Evropských společenství na realizaci programu. Přílohou prohlášení jsou: 2) Útvar Národního fondu vypracuje a pošle Evropské komisi po skončení výplatního období programu stanoveného ve finančním memorandu závěrečné písemné prohlášení Národního schvalujícího úředníka, ve kterém uvede celkovou alokovanou a vyplacenou částku z prostředků Evropských společenství na realizaci programu. Přílohou prohlášení jsou: 3) Prostředky nevyužité při ukončení programu předvstupní pomoci vrací implementační a platební agentura jednotlivým subjektům podílejícím se na spolufinancování programu, a to včetně úrokových výnosů z účtů, na kterých byly prostředky vedeny. Národní schvalující úředník informuje ministra financí a ten vládu o vrácení prostředků Evropských společenství.

ČÁST TŘETÍ
Spolufinancování programů

Čl. 16
Příprava spolufinancování

1) Pokud program předvstupní pomoci bude spolufinancován ze zdrojů Evropských společenství, veřejných rozpočtů České republiky a jiných finančních zdrojů musí Centrum pro zahraniční pomoc Ministerstva financí ve spolupráci s příslušným ústředním orgánem státní správy zabezpečit v etapě programování, aby spolufinancující subjekty poskytly prostředky v etapě realizace programu. Závazky spolufinancujících subjektů musí být zapracovány do dohody o spolufinancování podle článku 6.
2) Ústřední orgán státní správy rozpočtuje finanční prostředky na spolufinancování programů předvstupní pomoci jako závazný ukazatel ve své rozpočtové kapitole státního rozpočtu pro příslušné roky. Ústřední orgán státní správy musí při přípravě návrhu rozpočtu pro příslušný rok předložit Ministerstvu financí kvantifikaci potřeby finančních prostředků na zajištění spolufinancování programů předvstupní pomoci na rok pro který je rozpočet připravován a pro dva následující roky.
3) Částku pro spolufinancování evidují ústřední orgány a ostatní orgány státní správy pro příslušný rozpočtový rok na příslušné položce rozpočtové skladby pro spolufinancování programů předvstupní pomoci.
4) Orgány neuvedené v bodu 2) a ostatní subjekty spolufinancující realizaci programů předvstupní pomoci rozpočtují finanční prostředky ve svém rozpočtu pro příslušné roky.
5) Na konci kalendářního roku se prostředky vedené na účtech útvaru Národního fondu a implementačních a platebních agentur převádějí do následujícího roku.

Čl. 17
Realizace spolufinancování

1) Při spolufinancování programů předvstupní pomoci převedou subjekty podílející se na financování programů svůj podíl na účet příslušné implementační nebo platební agentury vedený samostatně pro každý subjekt podílející se na spolufinancování u banky podle článku 8 bodu 2 v termínu podle dohody o spolufinancování, pokud subjekt podílející se na spolufinancování se nedohodne s útvarem Národního fondu na implementační nebo platební agenturou na jiném způsobu zajištění úhrady svého podílu na spolufinancování.
2) Na účty příslušné implementační nebo platební agentury vedené u banky podle článku 8 bodu 2 převede útvar Národního fondu prostředky Evropských společenství a ústřední orgán státní správy prostředky státního rozpočtu podle výše jejich podílů na spolufinancování až po převedení podílů ostatních účastníků spolufinancování nebo až po prokázání jiného způsobu úhrady příslušného podílu na spolufinancování podle bodu 1).
3) Prostředky ve výši stanovených podílů na spolufinancování poskytují spolufinancující subjekty podle dohody o spolufinancování.
4) Ústřední orgány použijí ke spolufinancování prostředky ze své rozpočtové kapitoly státního rozpočtu pro příslušný rok.
5) V případě, že ke schválení tohoto programu dojde po sestavení státního rozpočtu a potřeba spolufinancování programu nebyla známa v období přípravy státního rozpočtu a v případě mimořádných a zdůvodněných potřeb rozpočtových kapitol státního rozpočtu vzniklých v průběhu fiskálního roku použijí se k úhradě podílů ústředních orgánů státní správy na spolufinancování programu předvstupní pomoci prostředky z kapitoly Všeobecná pokladní správa.


ČÁST ČTVRTÁ
Monitorování prostředků a informačního systému

Čl. 18
Monitorování čerpání a využívání prostředků
1) Útvar Národního fondu, implementační a platební agentury monitorují minimálně jednou týdně stavy a obraty na účtech a platby podle jednotlivých programů, podprogramů, projektů a podprojektů, popř. další oblasti stanovené Evropskou komisí a Národním fondem.
2) Útvar Národního fondu monitoruje: 3) Implementační agentury a pokud je implementační agenturou Centrální finanční a kontraktační jednotka pak vedoucí úředníci programu monitorují průběžně ve spolupráci s příjemci pomoci věcné využívání prostředků ve vazbě na plnění a zajištění cílů programů, podprogramů, projektů a podprojektů, a to zejména jejich předmět a harmonogram a podle požadavků Národního koordinátora pomoci.
4) Platební agentury monitorují průběžně věcné využívání prostředků ve vazbě na plnění a zajištění cílů priorit, opatření, podopatření a projektu, a to zejména jejich předmět a harmonogram a podle požadavků Národního koordinátora pomoci.
5) Útvar Národního fondu monitoruje pololetně finanční plnění realizace programů předvstupní pomoci implementačními a platebními agenturami a o výsledcích informuje Centrum pro zahraniční pomoc Ministerstva financí.
6) Centrum pro zahraniční pomoc Ministerstva financí monitoruje věcné plnění realizace programů předvstupní pomoci a vypracovává zprávy o stavu implementace programů, které předkládá k projednání Společnému monitorovacímu výboru.

Čl. 19
Monitorování informačního systému

Útvar Národního fondu monitoruje měsíčně funkčnost systému finančního výkaznictví implementačních a platebních agentur.

ČÁST PÁTÁ
Účetnictví a finanční výkaznictví

Čl. 20
Účetnictví Národního fondu

Ministerstvo financí vede podvojné účetnictví a analytickou evidenci zachycující všechny finanční operace v Národním fondu.
Čl. 21
Účetnictví implementační a platební agentury

1) Implementační agentura zajistí vedení podvojného účetnictví a analytické evidence zachycující všechny finanční operace týkající se programů, podprogramů, projektů a podprojektů a jednotlivých subjektů podílejících se na jejich spolufinancování.
2) Platební agentura zajistí vedení podvojného účetnictví a analytické evidence zachycující všechny finanční operace týkající se priorit, opatření, podopatření a projektů a jednotlivých subjektů podílejících se na jejich spolufinancování.
3) V účetním systému musí být záznamy všech plateb rozlišeny podle programu, podprogramu, projektu, podprojektu a kontraktu pro programy předvstupní pomoci Phare a Ispa a podle priorit, opatření, podopatření a projektu pro program Sapard.
4) Osoba pověřená vedením účetnictvím nesmí vykonávat činnosti schvalujícího úředníka programu nebo ředitele platební agentury.

Čl. 22
Finanční výkaznictví útvaru Národního fondu

1) Ve finančním výkazu musí být postihnuty všechny změny, ke kterým došlo v uplynulém období v souvislosti s realizací programů předvstupní pomoci. V případech kdy změny vyžadují souhlas Delegace Evropské komise v České republice musí být k výkazu přiložena kopie jejího souhlasu.
2) Útvar Národního fondu sestavuje finanční výkazy programů předvstupní pomoci a tyto posílá Evropské komisi.
3) Útvar Národního fondu zabezpečuje soulad údajů ve finančních výkazech programů předvstupní pomoci na účetnictví a dokumentaci finančního hospodaření vedené v útvaru Národního fondu.


Čl. 23
Finanční výkaznictví implementační a platební agentury

1) Implementační agentura sestavuje měsíčně finanční výkazy programů předvstupní pomoci a tento posílá Evropské komisi a útvaru Národního fondu.
2) Platební agentura sestavuje měsíčně přehled o provedených platbách a tento posílá útvaru Národního fondu.
3) Implementační a platební agentura zajistí vazbu údajů ve finančních výkazech na účetnictví a dokumentaci finančního hospodaření programů předvstupní pomoci, kterou vede.

ČÁST ŠESTÁ
Následná finanční kontrola
Čl. 24
Pravidla a subjekty kontroly

1) Následná finanční kontrola hospodaření s finančními prostředky při realizaci programů předvstupní pomoci se řídí ustanoveními zákona o rozpočtových pravidlech, zákona o finanční kontrole a souvisejících zákonů.
2) Následnou finanční kontrolu hospodaření s finančními prostředky při realizaci programů předvstupní pomoci v České republice provádí:
Čl. 25
Předmět kontroly

Předmětem následné finanční kontroly je:
a) systém vedení účetnictví a jeho organizačního zajištění;
b) účty, na kterých se vedou prostředky Evropských společenství a další zdroje spolufinancování programů předvstupní pomoci a operace na těchto účtech;
c) namátkové ověření, zda: d) soulad údajů ve finančních výkazech, účetnictví a dokumentaci finančního hospodaření programů předvstupní pomoci;
e) promítání plateb a dalších skutečností do finančního výkaznictví programů předvstupní pomoci;
f) funkčnost systému finančního a technického výkaznictví;
g) dodržování pravidel a postupů výběrových řízení a zadávání zakázek stanovených v normách Evropských společenství a České republiky;
h) ověřování metodických postupů implementační a platební agentury a jejich dodržování;
i) ověřování systému organizace a řízení činnosti všech realizačních struktur programů předvstupní pomoci a jejich informačních a účetních systémů;
j) organizace, metodika a provádění vnitřních kontrol;
k) ověřování technických skutečností, na nichž jsou založeny platby ve prospěch příjemců pomoci (kvalita a charakteristika produktu, data dodání a další kontroly a inspekce technického charakteru na místě);
l) další předměty stanovené kontrolními orgány uvedenými v článku 24.

ČÁST SEDMÁ
Certifikace a akreditace agentury

Čl. 26
Certifikace účtů a pracovních postupů

1) Ústřední orgán státní správy zřizující implementační nebo platební agenturu žádá Národního schvalujícího úředníka o provedení certifikace účtů a pracovních postupů agentury.
2) Certifikaci zabezpečuje útvar Národního fondu, který je oprávněn zadat provedení certifikace a vypracování protokolu o certifikaci externí auditorské firmě.
3) Při výběru externí auditorské firmy musí útvar Národního fondu respektovat ustanovení zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek ve znění pozdějších předpisů, přílohu nařízení Evropské komise č. 1663/1995 a dále tato kritéria výběru: 4) Předmětem certifikace implementační a platební agentury jsou: 5) Při certifikaci účtů a pracovních postupů implementačních a platebních agentur se hodnotí tato kritéria: 6) Útvar Národního fondu po provedené certifikaci účtů a pracovních postupů implementační a platební agentury vypracuje návrh protokolu o této certifikaci. Tento návrh schvaluje Národní schvalující úředník a protokol posílá ústřednímu orgánu státní správy, který požádal o provedení certifikace účtů a pracovních postupů agentury.

Čl. 27
Akreditace agentury

1) Na základě protokolu o certifikaci podle článku 26 bodu 6) žádá ústřední orgán státní správy Národního schvalující úředníka o vydání akreditace.
2) Národní schvalující úředník vydává a ruší akreditaci implementační a platební agentury a stanoví maximální počet akreditovaných implementačních a platebních agentur. Akreditace agentury je vydávána jako plná nebo dočasná, a to formou protokolu a je poslána žádajícímu ústřednímu orgánu státní správy.
3) Dočasná akreditace je implementační a platební agentuře udělena při nesplnění všech podmínek uvedených v článku 26 bodu 5. Vydává se na období, které bude stanoveno s přihlédnutím k vážnosti problému vyžadujícího zavedení požadovaných změn.
4) Národní schvalující úředník pozastaví nebo zruší akreditaci implementační a platební agentury v případě, že agentura nesplňuje nebo nesplní jedno nebo více kriterií uvedených v článku 26 bodu 5 nebo neučiní nápravná opatření stanovená jí Národním schvalujícím úředníkem ve stanovené lhůtě.
5) Útvar Národního fondu nebo jím vybraná externí auditorská firma podle článku 26 bodu 3 ověří jednou ročně akreditaci platební agentury a jednou za dva roky implementační agentury. V závěrečné zprávě uvede: 6) Národní schvalující úředník informuje Evropskou komisi o implementační nebo platební agentuře, a to o:
Čl. 28
Koordinační orgán

1) Národní schvalující úředník zřídí Koordinační orgán platebních agentur v případě, že bude akreditace vydána dvěma a více platebním agenturám.
2) Národní schvalující úředník může rozhodnout, že jím stanovená platební agentura bude vykonávat funkce Koordinačního orgánu pokud odpovědnosti platební agentury a Koordinačního orgánu budou ve stanovené platební agentuře odděleny a toto oddělení bude udržováno.
3) Koordinační orgán platebních agentur působí jako zástupce platebních agentur ve vztahu k Evropské komisi v těchto oblastech činnosti: 4) Při vykonávání svých úkolů se může Koordinační orgán, v souladu s postupy a předpisy platnými v České republice, obracet i na správní orgány, především na ty, které zajišťují účetní nebo technické odborné posudky.


ČÁST OSMÁ
Systém zpráv

Čl. 29
Zprávy o finanční situaci programu

1) Útvar Národního fondu vypracovává čtvrtletní zprávy o hospodaření s finančními prostředky Evropských společenství a dalších zdrojů spolufinancování programů předvstupní pomoci. Tyto zprávy posílá Evropské komisi a příslušným odborům Ministerstva financí.
2) Útvar Národního fondu vypracovává a posílá Evropské komisi zprávy o účtech, na kterých jsou vedeny prostředky Evropských společenství obsahující zejména název a sídlo banky, číslo účtu, jméno majitele účtu, úrokové sazby a další informace vyžádané Evropskou komisí.
3) Útvar Národního fondu vypracovává zprávy o účtech, na kterých jsou vedeny prostředky Evropských společenství a dalších zdrojů spolufinancování programů předvstupní pomoci obsahující zejména název a sídlo banky, číslo účtu, jméno majitele účtu, úrokové sazby a další informace vyžádané Evropskou komisí, a tyto poskytuje příslušným odborům Ministerstva financí, popř. subjektům kontroly uvedených v článku 24.
4) Implementační agentura vypracovává měsíční zprávy o finanční situaci programu, projektu a podprojektu, o termínech budoucích nabídkových řízení, o hodnocení nabídek, o uzavřených smlouvách, o realizovaných programech, podprogramech, projektech a podprojektech, o očekávané realizaci a dalších oblastech hospodaření s finančními prostředky Evropských společenství a České republiky a tyto posílá Centru pro zahraniční pomoc Ministerstva financí a útvaru Národního fondu.

Čl. 30
Zprávy o kontrolní činnosti

Kontrolní útvary jednotlivých ústředních orgánů státní správy předávají Ministerstvu financí roční souhrnné zprávy o výsledcích finančních kontrol v termínu pro předložení podkladů do Státního závěrečného účtu. Součástí roční souhrnné zprávy je i hodnocení účinnosti systému finanční kontroly podle ustanovení zákona o finanční kontrole. V případě závažných zjištění při provádění kontrol předávají průběžné zprávy nejpozději do jednoho měsíce od tohoto zjištění.

Čl. 31
Ostatní zprávy

1) Implementační a platební agentury informují útvar Národního fondu o změnách skutečností uvedených v článku 27 bodu 6 písm. c) až f).
2) Útvar Národního fondu vypracovává a předkládá Evropské komisi roční zprávu o platebních agenturách a Koordinačním orgánu platebních agentur.
3) Platební agentury a Koordinační orgán platebních agentur předkládají útvaru Národního fondu po skončení finančního roku (rozumí se finanční rok Evropských společenství, tj. od 16.10. běžného roku do 15.10. následujícího roku) a kalendářního roku:


ČÁST DEVÁTÁ
Společná ustanovení

Čl. 32
Dokumentace finančního hospodaření

1) Útvar Národního fondu vede evidenci všech převodů záloh a tranší finančních prostředků provedených ve prospěch realizace jednotlivých programů, podprogramů, projektů a podprojektů programů Phare a Ispa a priorit, opatření, podopatření a projektů programu Sapard financovaných nebo spolufinancovaných z prostředků Evropských společenství.
2) Subjekty zapojené do hospodaření s finančními prostředky na realizaci programů předvstupní pomoci v České republice jsou povinny přípravu a realizaci těchto programů a jejich výsledky průběžně dokumentovat tak, aby pro odborně znalou osobu byly srozumitelné a kontrolovatelné.
3) Rozsah, formu a úroveň podrobnosti dokumentace stanoví schvalující úředník programu nebo ředitel platební agentury v souladu s ustanoveními těchto pokynů a podle charakteru a rozsahu programů tak, aby nebyla narušena srozumitelnost a průkaznost dokumentace.
4) Dokumentace může být vedena i v elektronické podobě za podmínky zajištění její obnovitelnosti v případě poruchy nebo havárie elektronického informačního systému.
5) Dokumenty předkládané Evropské komisi se vyhotovují v anglické, popřípadě české verzi. Ostatní dokumentace se vede v jazyce českém pokud není útvarem Národního fondu stanoveno jinak.

Čl. 33
Způsob předávání výkazů, zpráv a další dokumentace
mezi útvarem Národního fondu a implementačními a platebními agenturami

Implementační a platební agentury předávají útvaru Národního fondu výkazy, zprávy a další dokumentaci v jednom písemném vyhotovení podepsaném schvalujícím úředníkem programu nebo ředitelem platební agentury nebo jím delegovanými zástupci a v elektronické formě ve formátu stanoveném útvarem Národního fondu.

Čl. 34
Archivace dokumentů

Dokumenty k hospodaření s finančními prostředky na realizaci programů předvstupní pomoci a o průběhu výběrových řízení a zadávání a uzavírání smluv se uchovávají po dobu pěti let od uzavření programu, popř. déle pokud tak stanoví české právní normy.


ČÁST DESÁTÁ
Závěrečná ustanovení

Čl. 35
Závěrečná ustanovení

1) Subjekty hospodařící s finančními prostředky poskytnutými Evropskými společenstvími na realizaci programů Phare musí při hospodaření postupovat v souladu s manuálem Decentralizovaný implementační systém (Decentralised Implementation System).
2) Subjekty hospodařící s finančními prostředky poskytnutými Evropskými společenstvími na realizaci programů Ispa a Sapard musí při hospodaření postupovat podle dokumentů vydaných pro tyto programy Evropskou komisí.
3) Ministerstvo financí použije prostředky z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa: 4) Útvar Národního fondu zabezpečí provedení certifikace a akreditace implementačních agentur vzniklých před účinností těchto pokynů podle článku 27 bodu 5 postupně po nabytí účinnosti těchto pokynů.

Čl. 36
Účinnost

Tyto pokyny nabývají účinnosti dnem 16. března 2000.

O B S A H

ČÁST PRVNÍ - Základní ustanovení
Čl. 1 - Předmět úpravy
Čl. 2 - Základní pojmy
Čl. 3 - Závaznost
ČÁST DRUHÁ - Finanční toky
Čl. 4 - Dohoda o financování
Čl. 5 - Paralelní dohoda
Čl. 6 - Dohoda o spolufinancování
Čl. 7 - Jmenování schvalujícího úředníka programu a ředitele platební agentury
Čl. 8 - Účty útvaru Národního fondu, implementačních a platebních agentur
Čl. 9 - Žádosti předkládané Národním schvalujícím úředníkem Evropské komisi
Čl. 10 - Žádosti předkládané implementační agenturou útvaru Národního fondu
Čl. 11 - Žádosti předkládané platební agenturou útvaru Národního fondu
Čl. 12 - Ověření žádosti útvarem Národního fondu
Čl. 13 - Platby
Čl. 14 - Vrácení prostředků
Čl. 15 - Ukončení programu
ČÁST TŘETÍ - Spolufinancování programů
Čl. 16 - Příprava spolufinancování
Čl. 17 – Realizace spolufinancování
ČÁST ČTVRTÁ - Monitorování prostředků a informačního systému
Čl. 18 - Monitorování čerpání a využívání prostředků
Čl. 19 - Monitorování informačního systému
ČÁST PÁTÁ - Účetnictví a finanční výkaznictví
Čl. 20 - Účetnictví Národního fondu
Čl. 21 - Účetnictví implementační a platební agentury
Čl. 22 - Finanční výkaznictví útvaru Národního fondu
Čl. 23 - Finanční výkaznictví implementační a platební agentury
ČÁST ŠESTÁ - Následná finanční kontrola
Čl. 24 - Pravidla a subjekty kontroly
Čl. 25 - Předmět kontroly
ČÁST SEDMÁ - Certifikace a akreditace agentury
Čl. 26 - Certifikace účtů a pracovních postupů
Čl. 27 - Akreditace agentury
Čl. 28 - Koordinační orgán
ČÁST OSMÁ - Systém zpráv
Čl. 29 - Zprávy o finanční situaci programu
Čl. 30 - Zprávy o kontrolní činnosti
Čl. 31 - Ostatní zprávy
ČÁST DEVÁTÁ - Společná ustanovení
Čl. 32 - Dokumentace finančního hospodaření
Čl. 33 - Způsob předávání výkazů, zpráv a další dokumentace mezi útvarem Národního fondu a implementačními a platebními agenturami
Čl. 34 - Archivace dokumentů
ČÁST DESÁTÁ - Závěrečná ustanovení
Čl. 35 - Závěrečná ustanovení
Čl. 36 - Účinnost