Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1997 > 1997-11-26

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 26. listopadu 1997 č. 743 + P

k poslaneckému návrhu zákona o podpoře bydlení
(sněmovní tisk č. 311)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona o podpoře bydlení (sněmovní tisk č. 311), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády



Předseda vlády
prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.



V L Á D A Č E S K É R E P U B L I K Y

P ř í l o h a

k usnesení vlády
ze dne 26. listopadu 1997 č. 743


S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona o podpoře bydlení
(sněmovní tisk č. 311)


Vláda na jednání své schůze dne 26. listopadu 1997 projednala a posoudila návrh zákona o podpoře bydlení (sněmovní tisk č. 311) a vyjádřila s tímto návrhem n e -s o u h l a s z dále uvedených důvodů.

Předložený návrh zákona je jako celek v rozporu s koncepcí podpory bytové výstavby obsažené v Záměrech a opatřeních vlády v oblasti bydlení, které byly schváleny vládou dne 12. března 1997 usnesením č. 155 a akceptovány Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky v listopadu 1997. V oblasti výstavby nájemního bydlení a infrastruktury by se měla podporovat investiční aktivita obcí a současně vytvářet podmínky pro zvyšování podílu soukromého kapitálu. Těžiště investiční aktivity obcí, kterým jsou poskytovány přímé dotace na výstavbu bytů, by se mělo přesunout z obcí na soukromé neziskové bytové společnosti. Postupně by se mělo přejít od přímých dotací k tržně konformnějším nástrojům podpory výstavby nájemního bydlení. Tento úkol nemůže být realizován navrhovanou formou podpory bytových družstev, která jsou založena na principu podnikání a možnosti rozdělení zisku. Naopak je nutno umožnit využití neziskového principu v investicích do bytové výstavby a údržby bytového fondu. Neziskové společnosti by měly mít přístup k dotacím státu a měly by být nepřímo podporovány v daňové oblasti. Výstavba nájemního bydlení touto formou bude určena především pro střední a nižší střední příjmové skupiny obyvatel. Věcný záměr zákona o těchto neziskových bytových společnostech bude projednán vládou ještě v letošním roce. Návrat k dosavadní jednostranné formě podpory družstevní bytové výstavby včetně značně komplikovaného a pojmově nevyjasněného způsobu obsaženém v předloženém návrhu zákona, je nesystémový a není proto přijatelný.

Pokud jde o navrhované půjčky družstvům na výstavbu nájemních bytů, jde v podstatě o návrat k již překonané formě státní finanční pomoci družstevní bytové výstavbě. Na rozdíl od dřívější úpravy podmínek státní finanční pomoci družstevní bytové výstavbě není řešena otázka zdrojů a podmínek financování družstevní bytové výstavby, tj. státní půjčka, členské podíly, účelové vázání prostředků na financování nákladů spojených s pořízením bytu.

Převod pozemků z majetku státu do vlastnictví obcí pro potřebu bytové výstavby je již řešen v návrhu zákona o podmínkách převodu zemědělských a některých lesních pozemků ve vlastnictví státu, který vláda schválila svým usnesením ze dne 8. října 1997 č. 619. Podle tohoto zákona mají být pozemky určené schváleným územním plánem nebo rozhodnutím o umístění stavby pro bytovou výstavbu převedeny za určitých podmínek do vlastnictví obcí. Direktivní ustanovení o tom, že obce jsou povinny převést pozemky do vlastnictví jiných osob, by bylo protiústavní a představovalo by narušení principu samostatnosti obcí při nakládání s majetkem.

Současně nelze souhlasit s navrhovanou novelizací zákona České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, podle které by obce měly přímo “zajišťovat bytové potřeby občanů obce”. Obce i stát mají vytvářet vhodné podmínky k tomu, aby občané řešili svou bytovou potřebu podle svých možností a vlastním přičiněním, nikoliv však nést odpovědnost za její řešení.