Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2002 > 2002-06-26

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 26. června 2002 č. 684 + 3P

o Prováděcím pokynu k systému akreditací vzdělávacích programů,
bloků nebo modulů povinného vzdělávání zaměstnanců ve správních úřadech,
Statutu Akreditační komise Generálního ředitelství státní služby a o
Jednacím řádu Akreditační komise Generálního ředitelství státní služby


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s c h v a l u j e

1. Prováděcí pokyn k systému akreditací vzdělávacích programů, bloků nebo modulů povinného vzdělávání zaměstnanců ve správních úřadech, uvedený v příloze č. 1 tohoto usnesení (dále jen „Pokyn“),

2. Statut Akreditační komise Generálního ředitelství státní služby, uvedený v příloze č. 2 tohoto usnesení (dále jen „Statut“),

3. Jednací řád Akreditační komise Generálního ředitelství státní služby, uvedený v příloze č. 3 tohoto usnesení (dále jen „Jednací řád“);

II. u k l á d á

1. ministru a vedoucímu Úřadu vlády vydat Pokyn, Statut a Jednací řád,

2. členům vlády a vedoucím ostatních ústředních správních úřadů řídit se Pokynem ve správních úřadech ve své působnosti.


Provedou:

členové vlády a
vedoucí ostatních ústředních
správních úřadů




P r o v á d ě c í p o k y n

k systému akreditací vzdělávacích programů, bloků nebo modulů povinného
vzdělávání zaměstnanců ve správních úřadech

Čl. 1
Úvodní ustanovení


Čl. 2
Žádost o akreditaci

2.1. Žádost o akreditaci předkládá žadatel Akreditační komisi Generálního ředitelství státní služby (dále jen „Komise“). Žadatelem o akreditaci (dále jen „žadatel“) může být správní úřad, Institut státní správy nebo samostatné vzdělávací zařízení (právnická nebo fyzická osoba) na základě získané veřejné zakázky. V zadání veřejné zakázky musí být obsažen požadavek souhlasu uchazečů o veřejnou zakázku s povinností toho uchazeče, jehož nabídka byla vybrána jako nejvhodnější, požádat o akreditaci podle tohoto pokynu, s prováděním hospitací při realizaci vzdělávacích programů, bloků nebo modulů, s informační povinností o změnách ve struktuře projektu v průběhu jeho realizace podle bodu 2.3 tohoto pokynu a s odebráním akreditace v případě neplnění podmínek na základě kterých byla akreditace udělena.

2.2. Žádost o akreditaci obsahuje tyto náležitosti : 2.2.1. Označení žadatele: - adresa (je-li žadatelem fyzická osoba: adresa trvalého bydliště),
2.2.2. Oprávnění ke vzdělávací činnosti (netýká se správních úřadů, Institutu státní správy a rezortních organizací k tomuto účelu zřízených):
- výpis z rejstříku trestů (ne starší 3 měsíců) - je-li žadatelem fyzická a osoba, 2.2.3. Doklad o zavedeném certifikovaném systému řízení jakosti (pokud má žadatel takový systém zaveden).

2.2.4. Projekt vzdělávacího programu, bloku nebo modulu, který musí obsahovat :

a) název projektu,

b) profil absolventa,

c) cílovou skupinu,

d) jméno odborného garanta včetně jeho odborné kvalifikace,

e) učební osnovy a časové dotace (minimální časová dotace 25 hodin),

f) formu studia, vzdělávací metody,

g) způsob ukončení studia,

h) učební pomůcky, studijní literaturu a didaktickou techniku,

i) jmenný seznam lektorů včetně kopií dokladů o jejich odborné a pedagogické kvalifikaci,

· prezenční listinu, pokud tomu nebrání okolnosti vhodné zvláštního zřetele (například zveřejnění jmen účastníků podléhá zvláštnímu předpisu),
· hodnocení účastníky,
· hodnocení lektory,
· hodnocení odborným garantem,
· hodnocení organizačním garantem,
· stanovisko žadatele o akreditaci k průběhu a výsledkům včetně eventuálních návrhů na opatření vedoucí ke zkvalitnění vzdělávacího programu, bloku nebo modulu v dalších bězích, - název subjektu, který osvědčení vydává,
- osvědčení je vydáno v souladu s Pravidly,
- evidenční (případně pořadové) číslo vydaného osvědčení,
- číslo jednací, pod kterým byla udělena akreditace,
- jméno, příjmení a titul absolventa,
- datum narození,
- přesný název vzdělávacího programu, bloku nebo modulu,
- časová dotace vzdělávacího programu, bloku nebo modulu,
- datum a místo vydání,
- podpis a razítko subjektu, který osvědčení vydává,
n) čestné prohlášení žadatele o pravdivosti uvedených údajů. 2.3. Ve struktuře projektu mohou doznat dílčích změn v průběhu realizace akreditovaného programu, bloku nebo modulu pouze údaje uvedené pod písmeny i) - m). V takovém případě je žadatel povinen neprodleně o změnách informovat Komisi.

2.4. Žádost o akreditaci se zasílá doporučeně v písemné podobě ve dvou vyhotoveních a zároveň v elektronické podobě (minimálně údaje pod body 2.2.1. a 2.2.4. písmeno a/- i/ ) k rukám tajemníka Komise.

Čl. 3
Lhůta k projednání žádosti o akreditaci

3.1. Komise žádost o akreditaci posoudí ve lhůtě do 60ti dnů ode dne jejího přijetí a postoupí stanovisko generálnímu řediteli státní služby (dále jen „generální ředitel“). Generální ředitel do 15ti dnů po obdržení stanoviska akreditaci udělí nebo ji zamítne.

3.2. Pokud má žádost o akreditaci formální nedostatky, tajemník Komise ji nejpozději do 15ti dnů od jejího přijetí vrátí žadateli k doplnění.V tomto případě začíná lhůta k projednání žádosti o akreditaci dnem přijetí doplněné žádosti.

Čl. 4
Rozhodnutí o udělení, zamítnutí nebo odebrání akreditace

4.1. O akreditaci rozhoduje generální ředitel na základě stanoviska Komise.

4.2. Případné námitky k zamítnutí nebo odebrání akreditace lze podat do 15ti dnů od obdržení rozhodnutí generálnímu řediteli, který do 30ti dnů od jejich příjetí vydá konečné rozhodnutí, proti kterému se nelze odvolat.

4.3. O odebrání akreditace rozhoduje generální ředitel na návrh:
Čl. 5
Vedení povinné dokumentace

5.1. Rozsah povinné dokumentace, kterou vedou správní úřady k akreditacím je uveden v bodě 4.4.7. Pravidel.

5.2. Rozsah povinné elektronické dokumentace vzdělávání zaměstnanců ve správních úřadech je uveden v části 3.1. Metodického pokynu vedoucího Úřadu vlády č. 1/2001, verze 1.00, kterým se stanoví obsahová náplň, závazné číselníky, klasifikace a postupy pro vedení a provozování personálních informačních systémů ve správních úřadech.

Čl. 6
Závěrečné ustanovení


6.1. Tento Pokyn nabývá účinnosti dne 26. června 2002 a pozbývá platnosti dne 1. ledna 2004.



S t a t u t

Akreditační komise Generálního ředitelství státní služby

Čl. 1
Úvodní ustanovení

1.1. Akreditační komise Generálního ředitelství státní služby (dále jen „Komise“) posuzuje kvalitu vzdělávacích programů, bloků nebo modulů povinného vzdělávání zaměstnanců ve správních úřadech s cílem dosáhnout srovnatelné úrovně vzdělávání zaměstnanců ve správních úřadech.

1.2. Komise jako poradní orgán generálního ředitele státní služby (dále jen „generální ředitel“) posuzuje žádosti o akreditaci vzdělávacího programu, bloku nebo modulu (dále jen „akreditace“) a předkládá generálnímu řediteli věcně zdůvodněné návrhy na udělení, zamítnutí nebo odebrání akreditace.

Čl. 2
Činnost Komise

2.1. Činnost Komise administrativně, materiálně a finančně zabezpečuje Úřad vlády.

2.2. Komisi k jednání svolává předseda Komise na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu:

2.3. Jednání Komise se konají podle potřeby v souladu s dodržováním předepsaných lhůt k posuzování žádostí o akreditaci, a to nejméně 4krát ročně a jsou neveřejná.

2.4. Komise zveřejňuje informace o své činnosti podle čl. 9, odst. 9.1. prostřednictvím internetových stránek Úřadu vlády, případně k tomuto účelu využívá i jiných prostředků.

2.5. Součástí činnosti Komise v souvislosti s hodnocením vzdělávacích programů, bloků nebo modulů je i hospitační činnost prováděná v souladu s bodem 2.1. Prováděcího pokynu k systému akreditací vzdělávacích programů, bloků nebo modulů povinného vzdělávání zaměstnanců ve správních úřadech. Je-li vedoucí správního úřadu požádán o součinnost (umožnění vstupu do objektu, poskytnutí informací týkajících se výuky, poskytnutí pedagogické dokumentace apod.) při zajištění průběhu hospitace, umožní ji na základě této žádosti provést.




Čl. 3
Posuzování žádostí o akreditaci


3.1. Při posuzování žádosti o akreditaci se Komise zaměřuje na kvalitu vzdělávacích programů, bloků nebo modulů a žádost hodnotí z hlediska metodologické a obsahové správnosti. Přitom přihlíží k předloženým odborným posudkům.

3.2. V případě, že Komise dospěla k závěrečnému stanovisku k žádosti o akreditaci, navrhne generálnímu řediteli akreditaci udělit nebo zamítnout.

3.3. V případě závažných nedostatků akreditovaného vzdělávacího programu, bloku nebo modulu, zjištěných hospitací (podle odstavce 2.5.) nebo jiným způsobem, podá Komise návrh generálnímu řediteli na odebrání akreditace.


Čl. 4
Složení Komise


4.1. Komise má 7 členů, odborníků zaměřených na problematiku státní správy a vzdělávání dospělých - předsedu Komise, místopředsedu Komise a členy Komise. Komise je usnášeníschopná, je-li přítomna nadpoloviční většina jejích členů.

4.2. Funkční období Komise je vymezeno dobou platnosti tohoto statutu podle čl. 10, odst. 10.1.

4.3. Předsedu Komise, místopředsedu Komise a další členy Komise jmenuje a odvolává generální ředitel.


Čl. 5
Působnost předsedy Komise

Předseda Komise:

5.1. je odpovědný za činnost Komise,

5.2. odpovídá za výkon činností nezbytných pro plynulý chod Komise v období mezi jejími jednáními,

5.3. na návrh kteréhokoliv člena Komise rozhoduje o vyžádání odborných stanovisek, posudků nebo konzultací k žádostem o akreditaci,

5.4. svolává a řídí jednání Komise a stanovuje program jejího jednání,

5.5. předkládá generálnímu řediteli výsledky činnosti Komise, včetně návrhů na udělení, zamítnutí nebo odebrání akreditace,

5.6. předkládá generálnímu řediteli: - výroční zprávu Komise podle čl. 9, odst. 9.2.,

5.7. vykonává činnosti podle čl. 7 s tím, že při rovnosti hlasování má rozhodující hlas.

Čl. 6
Působnost místopředsedy Komise

Místopředseda Komise:

6.1. zastupuje předsedu Komise v době jeho nepřítomnosti,

6.2. vykonává činnosti podle čl. 7.

Čl. 7
Působnost člena Komise

Člen Komise:

7.1. se zúčastňuje jednání Komise s právem hlasovat,

7.2. hodnotí žádosti o akreditaci z hlediska kvality, obsahové úrovně a efektivity,

7.3. vykonává i širší hodnotící činnost, jejíž součástí může být pověření k provedení hospitace v souladu s čl. 2, odst. 2.5.,

7.4. je při výkonu své funkce nezastupitelný.

Čl. 8
Působnost tajemníka Komise

Tajemník Komise:

8.1. odpovídá za administrativní a technicko-organizační oblast činnosti Komise,

8.2. má právo účastnit se jednání Komise bez práva hlasovat,

8.3. tajemníka Komise jmenuje a odvolává generální ředitel.


Čl. 9
Výroční zpráva Komise

9.1. Výsledky činnosti Komise v kalendářním roce jsou obsahem výroční zprávy Komise, která je každoročně zveřejňována, a to nejpozději do 31. března následujícího roku.

9.2. Výroční zpráva Komise je předkládána v souladu s čl. 5.6. generálnímu řediteli.


Čl. 10
Závěrečné ustanovení

10.1. Tento statut nabývá účinnosti dne 26. června 2002 a pozbývá platnosti dne 1. ledna 2004.



J e d n a c í ř á d

Akreditační komise Generálního ředitelství státní služby


Čl. 1
Jednání Akreditační komise Generálního ředitelství státní služby

1.1. Jednání Akreditační komise Generálního ředitelství státní služby (dále jen„Komise“) jsou svolávána k posuzování žádostí o akreditaci vzdělávacího programu, bloku nebo modulu (dále jen „akreditace“) ve lhůtách stanovených Prováděcím pokynem k systému akreditací vzdělávacích programů, bloků nebo modulů povinného vzdělávání zaměstnanců ve správních úřadech.

1.2. Program jednání navrhuje předseda Komise; o návrhu jsou členové Komise informováni předem, nejpozději pozvánkou na jednání. Program je schvalován nadpoloviční většinou přítomných členů Komise při zahájení jednání po projednání případných návrhů na jeho změny. Návrhy na změny jsou oprávněni předkládat všichni členové Komise.

1.3. Komise může na své jednání přizvat hosty (například žadatele o akreditaci, externí konzultanty apod.).

1.4. Před projednáváním žádosti o akreditaci na jednání Komise mohou její členové zasílat svá stanoviska tajemníkovi Komise, a to i v elektronické podobě. Komise projednává žádost o akreditaci na základě stanovisek svých členů, případně přihlédne k dalším posudkům vyžádaným od externích odborníků.

1.5. O závěrech z jednání k jednotlivým bodům programu rozhoduje Komise hlasováním. Ke schválení závěrečného stanoviska k předloženým žádostem o akreditaci se vyžaduje souhlas nadpoloviční většiny všech členů Komise (při rovnosti hlasování má předseda Komise rozhodující hlas). Závěrečným stanoviskem Komise se rozumí návrh na udělení, zamítnutí nebo odebrání akreditace generálním ředitelem státní služby.

1.6. Předseda Komise může pověřit některého z členů Komise svým zastupováním, jestliže nemůže být zastupován místopředsedou Komise. K tomuto pověření uvede důvody a dobu, po kterou má být zastupován.

1.7. Po dobu zastupování předsedy Komise plní pověřený člen Komise povinnosti podle čl. 5 Statutu Komise.

Čl. 2
Závěrečné ustanovení

2.1. Tento jednací řád nabývá účinnosti dnem 26. června 2002 a pozbývá platnosti dne 1. ledna 2004.