Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1997 > 1997-01-08

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 8. ledna 1997 č. 2 + P

k poslaneckému návrhu zákona, kterým se doplňuje zákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 103)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á
k návrhu zákona, kterým se doplňuje zákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 103), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;


II. p o v ě ř u j e
předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády

Předseda vlády
prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.

Příloha k usnesení vlády ze dne 8. ledna 1997 č. 2

S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se doplňuje zákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 103)


Vláda na své schůzi dne 8. ledna 1997 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se doplňuje zákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, a vyjádřila s tímto návrhem zákona n e s o u h l a s .

Negativní stanovisko k návrhu této novely zákona o Ústavním soudu vláda zaujala proto, že tato novela bezprostředně navazuje na návrh ústavního zákona o referendu (sněmovní tisk č. 104), k němuž vláda na téže schůzi zaujala rovněž negativní stanovisko.

Nehledě k tomuto vláda pro úplnost upozorňuje například na tyto nedostatky předloženého návrhu zákona:

a) některá navržená ustanovení jsou nadbytečná, a sice

- § 71c, podle něhož se řízení zastaví, jestliže prezident republiky podá návrh v jiné než třicetidenní lhůtě. Na případ, kdy je návrh podán po lhůtě, je však již pamatováno v § 43 odst. 1 písm. b) zákona, a to tak, že návrh podaný po lhůtě odmítne usnesením soudce - zpravodaj;

- § 71e, podle něhož účastníkem řízení je prezident republiky. Jako navrhovatel je prezident republiky účastníkem řízení již podle stávajícího § 28 odst. 1 zákona;

b) některá navržená ustanovení jsou nejasně formulována, a sice

- podle § 71d Ústavní soud posuzuje, zda obsah rozhodnutí přijatého v referendu je v souladu s Ústavou České republiky a ústavním zákonem o referendu, zatímco podle návrhu ústavního zákona o referendu Ústavní soud posuzuje, zda referendum bylo provedeno v souladu s Ústavou České republiky a s ústavním zákonem o referendu. Není tedy zřejmé, v jakém rozsahu by Ústavní soud měl referendum, resp. rozhodnutí přijaté v referendu, přezkoumat;

- podle § 71f Ústavní soud nálezem rozhodne, že rozhodnutí přijaté v referendu nenabylo platnosti, zatímco podle § 11 odst. 2 písm. c) Ústavní soud rozhoduje o zrušení rozhodnutí přijatého v referendu.