Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2000 > 2000-08-30

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 30. srpna 2000 č. 845 + P

k poslaneckému návrhu zákona o poskytnutí
jednorázové peněžní částky účastníkům
národního boje za osvobození
(sněmovní tisk č. 683)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona o poskytnutí jednorázové peněžní částky účastníkům národního boje za osvobození (sněmovní tisk č. 683), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Provede:
předseda vlády





S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona o poskytnutí jednorázové peněžní částky
účastníkům národního boje za osvobození
(sněmovní tisk č. 683)


Vláda na jednání své schůze dne 30. srpna 2000 projednala a posoudila návrh zákona o poskytnutí jednorázové peněžní částky účastníkům národního boje za osvobození (sněmovní tisk č. 683) a vyslovila k němu dále uvedené stanovisko.

Vláda si je vědoma nutnosti alespoň částečně odškodnit některé oběti nacistické persekuce, což vyjádřila schválením návrhů zákonů č. 217/1994 Sb., o poskytnutí jednorázové peněžní částky některým obětem nacistické persekuce a č. 39/2000 Sb., o poskytnutí jednorázové peněžní částky příslušníkům československých zahraničních armád a spojeneckých armád v letech 1939 až 1945, a jejich předložením Parlamentu České republiky. Podle těchto zákonů jsou již peněžní částky oprávněným osobám přiznávány a vypláceny. S předloženým návrhem zákona však vláda nesouhlasí z dále uvedených důvodů.

1. Z navrhovaného znění není zřejmé, zda invalidita či částečná invalidita při stanovení povinnosti oprávněných osob předložit rozhodnutí o přiznání plného nebo částečného invalidního důchodu má trvat ke dni uplatnění nároku, případně zda mohlo dojít kdykoliv v průběhu doby k jejímu zániku. Po skončení druhé světové války byly zaopatřovací požitky invalidů přiznávány podle zákona č. 164/1946 Sb., o péči o vojenské a válečné poškozence a oběti války a fašistické persekuce; tyto dávky se staly od 1. ledna 1957 invalidními důchody z důchodového zabezpečení, nebo s ním byly sloučeny. Částečný invalidní důchod byl do systému sociálního zabezpečení zaveden až v roce 1952, a to nařízením vlády č. 46/1952 Sb., o úpravě národního důchodového pojištění členů jednotných zemědělských družstev, osob samostatně výdělečně činných a spolupracujících členů rodin, pro zaměstnance pak až zákonem č. 55/1956 Sb., o sociálním zabezpečení. Znění uvedené v § 3 a § 4 předloženého návrhu zákona by proto přinášelo značné výkladové problémy a v praxi by v podstatě nebylo aplikovatelné.

2. Navrhovaná právní úprava užívá formulaci „zemřel na následky utrpěného zranění či nemoci způsobených v době účasti v odboji". Prokázat tuto skutečnost by bylo v praxi nemožné, pokud k úmrtí nedošlo bezprostředně nebo v krátké době po skončení okupace. Podobné ustanovení proto nemá ani obdobná právní úprava podle výše uvedených zákonů č. 217/1994 Sb. a č. 39/2000 Sb.

3. Předložený návrh zákona trpí celou řadou legislativně technických vad a nejednotností pojmů. Pro stejnou věc užívá například pojmy „národní boj za osvobození" a „odboj", „občané" a „osoby", „jednorázová peněžní částka", „jednorázová finanční částka" a „jednorázová částka".

4. Podle předloženého návrhu zákona by orgánem příslušným k rozhodování o poskytnutí jednorázové peněžní částky měla být Česká správa sociálního zabezpečení; nárok na tuto dávku bude přitom třeba uplatnit nejpozději do 30. června 2002.

Vládě je v současné době předložen k projednání návrh zákona o Sociální pojišťovně a o provádění sociálního pojištění, který by měl nabýt účinnosti dnem 1. ledna 2001. Tato připravovaná právní úprava předpokládá, že v případě jejího schválení bude dosavadní Česká správa sociálního zabezpečení nahrazena Sociální pojišťovnou, která nebude mít charakter státního orgánu, nýbrž veřejnoprávní instituce s působností jen v oblasti sociálního zabezpečení, bez oprávnění rozhodovat podle jiných právních předpisů. Podle připravované právní úpravy by financování Sociální pojišťovny mělo být odděleno od státního rozpočtu s tím, že jejími příjmy se stanou pojistné a platby státu na úhradu některých započitatelných dob, základní výměry důchodu a zvýšení důchodu pro bezmocnost. Pokud bude tento zákon přijat, Sociální pojišťovna nebude po 31. prosinci 2001 oprávněna o nárocích na poskytování jednorázové peněžní částky účastníkům boje za osvobození rozhodovat.

5. Předložený návrh zákona neobsahuje vyčíslení předpokládaného hospodářského a finančního dosahu, zejména nároky na státní rozpočet z hlediska nárůstu rozpočtových výdajů České správy sociálního zabezpečení spojených s posuzováním nároků žadatelů o jednorázovou peněžní částku, s rozhodováním o těchto nárocích a s realizací výplaty přiznané jednorázové částky.