Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1991 > 1991-04-03

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 3. dubna 1991 č. 95 + P

k návrhu na řešení odbytové a finanční krize podnikatelské sféry v České republice

Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s c h v a l u j e návrhy na řešení odbytové a finanční krize podnikatelské sféry v České republice;

II. u k l á d á příslušným členům vlády a předsedovi Českého statistického úřadu realizovat opatření uvedená v příloze tohoto usnesení;

III. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby zprávu předložil k projednání vládě ČSFR;

IV. d o p o r u č u j e generálnímu řediteli hlavního ústavu SBČS pro Českou republiku vycházet v měnové a úvěrové politice z opatření uvedených v příloze tohoto usnesení a o přijatých opatřeních vlády informovat představitele obchodních bank.

Provedou:

členové vlády

předseda Českého statistického úřadu

Na vědomí:

generální ředitel hlavního ústavu pro ČR SBČS

Předseda vlády

JUDr. Petr Pithart v.r.



Příloha k usnesení vlády ČR ze dne 3. dubna 1991 č. 95

OPATŘENÍ K ŘEŠENÍ ODBYTOVÉ A FINANČNÍ KRIZE PODNIKATELSKÉ SFÉRY

K překonání narůstajících odbytových a finančních problémů podnikatelské sféry se navrhuje realizovat opatření jak ve sféře podniku, tak v úrovni bankovní soustavy, federálních orgánů a vlády České republiky.

A. Podniky

od podnikatelské sféry česká vláda očekává, že

1. podniky zpracují vlastní podnikatelský program, jenž bude

vycházet:

a) z nezbytnosti řešit odbytové problémy snížením cen výrobků a zboží a racionalizací nákladů;

b) ze zastavení odbytově nezajištěné výroby a z orientace na produkci, která má zabezpečeno domácí nebo zahraniční užití u solventních odběratelů;

c) z úvěruschopných projektů předložených tuzemským, případně zahraničním komerčním bankám;

d) z postupného snižování platební neschopnosti a zadluženosti včetně využití urychleného odprodeje nepotřebných zásob a slev cen u málo prodejného zboží v obchodě;

e) z účasti zahraničního kapitálu na podnikatelských záměrech;

f) z podnikových projektů zaměstnanosti;

2. při řešení finančních potíží využijí podniky kromě jiného

a) akreditivů;

b) směnek;

c) akcií a obligací;

d) obilních listů;

3. bude se obracet na příslušné resorty nebo na meziresortní komise zřízené při Hospodářské radě vlády České republiky, a to

v těch případech, když:

a) má vytypovány zahraniční partnery a ve spolupráci se zakladatelem chce uskutečnit přípravu a dokončení smlouvy o vstupu zahraničního kapitálu do podniku v souladu

s privatizačním projektem;

b) navrhované projekty splňují podmínky pro poskytnutí určité půjčky nebo dotace ze státních prostředků (například dotace z fondu cenových garancí u zemědělských podniků, dotace z fondu strukturálních změn průmyslových podniků

státních i soukromých).

B. Banky

Od bankovní soustavy vláda očekává, že

1. a) bude provádět pružnou a selektivní úvěrovou politiku;

b) bude v alokaci úvěrů vycházet z podpory těch podniků, které předloží úvěruschopné projekty, mají ujasněnou strategii dalšího rozvoje a zahájily přípravu privatizace;

c) bude poskytovat obchodní úvěry při exportu zboží a umožňovat využití laesingových operací;

2. podpoří zejména ty podnikové projekty, které zvýší exportní

schopnost české ekonomiky ve vztahu k zemím s konvertibilní

měnou;

3. bude ve 14 denních a měsíčních cyklech provádět vzájemné zápočty podnikových pohledávek a závazků;

4. bude se podílet na programu oddlužení podnikové sféry, tj. například na přeměně zamrzlých úvěrů v obchodovatelné akcie,

jejichž vlastníkem bude příslušná banka;

5. v přechodném období privatizace umožní racionální úvěrování obchodních organizací tak, aby se vytvářely podmínky pro

aktivní nabídku zboží na trhu s tím i pro odbyt žádané domácí produkce.

C. Federace

od federálních orgánů vláda očekává, že

1. mezi vládami ČSFR a České republiky dojde ke sjednocení názorů na realizaci navrženého postupu řešení finanční a odbytové krize podnikatelské sféry;

2. Státní banka

a) bude refinanční úvěr poskytovaný komerčním bankám pružně přizpůsobovat - v rámci celkové úvěrové emise stanovené

měnovým projektem - míře inflace, vývoji produkce a cílům platební bilance;

b) otevře prostor pro zahraniční konkurenci;

3. a) posoudí možnost, aby se příslušná část fondu strukturálních změn převedla z rozpočtu federace do rozpočtů národních republik. Znamenalo by to posílení fondu strukturálních změn České republiky a převedení kompetencí v uvolňování těchto prostředků na příslušná republiková ministerstva;

b) zváží vytvoření komise složené ze zástupců republikových ministerstev a Federálního ministerstva hospodářství,

která by rozhodovala o realizaci programu strukturálních změn;

4. alikvótní část finančních prostředků k zajištění regulace tepla bude převedena do rozpočtů národních republik, aby o jejich využití rozhodovala příslušná ministerstva republikových vlád;

5. působnost ve věcech schvalování vstupu zahraničního kapitálu do podniků bude přesunuta na orgány národních republik (přenesení schvalovacího řízení podniků se zahraniční majetkovou účastí z FMF na MF ČR);

6. dojde k novému projednání Generální dohody s cílem zachovat sociální smír, omezit inflační tlaky a nivelizaci mezd;

7. urychleně dokončí přípravu návrhu zákona o vyrovnávacím a konkursním řízení (o úpadku);

8. prostřednictvím obchodních zastupitelství na velvyslanectvích v jednotlivých zemích dojde k vytváření podmínek pro větší

obchodní aktivitu ČSFR;

9. bude vypracována koncepce institucionální a finanční podpory vývozu;

10. bude řešena ekonomická stabilizace ČSD z hlediska neplnění uzavřených závazků této organizace vůči dodavatelům kolejových vozidel a lokomotiv v ČR a SR a budou vyjasněny požadavky na tuto produkci v dalším období;

11. v rámci daných závazků a možností bude využito licencí, dovozních kvót, ekonomického využívání cel a vyrovnávacích

poplatků k dočasné ochraně vnitřního trhu v přechodném období;

12. bude dořešena cena energetického a koksovatelného uhlí a cena elektrické energie tak, aby se tyto ceny přiblížily ceně paliv a energie na světovém trhu a současně tak působily na snížení energetické náročnosti československé výroby.

D. Vláda České republiky

1. Bude ve spolupráci s bankami provádět výběr podniků určených k likvidaci

Vláda vychází z toho, že má již dnes dostatek informací, aby na jejich základě spolehlivě vybrala podniky, u nichž není žádná naděje na jejich ozdravění a rozhodla o jejich likvidaci. Tím se uvolní zdroje nezbytné pro podporu perspektivních podniků. Resortní ministři předloží návrh seznamu těchto podniků včetně časového plánu likvidace. Podniky uvedené na seznamu nebudou vypracovávat privatizační projekt.

Zodpovídá: příslušné resorty

Termín zahájení: duben 1991

2. Stabilizace významných podniků české ekonomiky

Vláda bude věnovat prioritní pozornost stabilizaci a rozvoji podniků, které jsou významné a perspektivní pro fungování české ekonomiky. Těmto podnikům bude vláda pomáhat zejména při uzavírání dohod o vstupu zahraničního kapitálu a při zprostředkování a financování činnosti zahraničních poradenských firem.

Zodpovídá: MP, MHPR a MNSM

Termín: průběžně

3. Založení rozvojových impulsů na podporu investičních

aktivit

Vláda předloží v nejbližší době orientační přehled rozhodujících investičních aktivit, jejich realizaci a financování z domácích i zahraničních zdrojů považuje za důležité pro založení rozvojových impulsů v české ekonomice. Jedná se především o investice směřující do infrastruktury, ekologie a dalších oblastí (telekomunikace, výstavba letiště Praha - Ruzyně, dálniční tahy a hotelové komplexy, obnova historických částí měst, rekonstrukce elektráren, rozvoj peněžního sektoru). Při vypisování tendrů je nutno zabezpečit maximální využití vlastních tuzemských kapacit.

Zodpovídá: MHPR, MP, MOCR, MŽP

Termín: 30.4.1991

4. Udržení sovětského trhu

K udržení sovětského trhu vláda doporučuje:

a) předložit ucelenou koncepci obchodní politiky vůči SSSR;

b) ve vzájemné výměně zboží používat platby v národních měnách. K tomu účelu zřídit tradingovou společnost se sídlem v Praze a v Moskvě;

c) připravit návrh na rozšíření stávajícího indikativního seznamu zboží o položky, které vyplývají z předcházejících dohod a jsou ve stádiu značné rozpracovanosti;

d) pokračovat v jednání s tuzemským a dalšími regiony za účasti ministerstva zahraničního obchodu a Vládního výboru pro materiálové zabezpečení RSFSR.

Zodpovídá: MP, MHPR, MZe a MF

Termín: 30.4.1991

5. Získání nových trhů

Vláda bude vytvářet podmínky pro získávání nových trhů a v případě ztráty sovětského strhu pro konverzi odbytu do jiných teritorií. K tomu využije různé nástroje, například podpoří vstup zahraničního kapitálu do ekonomiky nebo převezme garance za poskytnuté bankovní úvěry.

Zodpovídá: MP, MF a MOCR

Termín: průběžně

6. Zreálnění poptávky veřejného sektoru

Vláda vyhodnotí míru inflace a vývoj příjmů a výdajů státního rozpočtu a podle výsledků přehodnotí výdaje pro věřejný sektor.

Zodpovídá: MP

Termín: 30.6.1991

7. Manažerské smlouvy a motivace podnikových ředitelů

Zakladatelé uzavřou s řediteli podniků manažerské smlouvy, jejichž obsahem bude výrazná hmotná zainteresovanost na růstu odbytu produkce a na řešení finanční situace podniků, zejména platební neschopnosti. V nutných případech budou využiti pro tyto funkce i zahraniční manažeři.

Zodpovídá: všechny resorty

Termín: duben 1991

8. Cenová politika v palivoenergetickém komplexu

Vláda považuje za nezbytné zvýšit velkoobchodní ceny energetického a koksovatelného uhlí a elektrické energie. Přiblížení cen paliv a energie ke světové úrovni by mělo působit na snížení energetické náročnosti výroby. Současně se tím posílí finanční zdroje pro řešení ekologických dopadů činnosti palivoenergetického komplexu a pro financování investiční aktivity v příslušných podnicích.

Zodpovídá: MF a MHPR

Termín: podle výsledku

jednání s FMF

9. Agrárně-potravinářský komplex a trh potravin

Vedle opatření, která se týkají průmyslových i zemědělských

podniků, považuje vláda za nezbytné provést v agrárně potravinářském komplexu další kroky:

a) předložit ve spolupráci ministerstva zemědělství s ministerstvem financí a Agrobankou návrh na financování, resp. úvěrování tzv. "sezónních zásob" (krmné obilí, osiva, sádě, olejnatá semena, len, chmel, cukr a jiné);

Zodpovídá: MZe a MF

Termín: duben 1991

b) zabezpečit objektivní sledování cen vstupů do agrárně-potravinářského komplexu a jako součást protiinflačních opatření uplatnit přiměřené intervenční opatření u nákladově rozhodujících položek (zelená nafta, bílkovinné komponenty, ekologicky čisté agrochemikálie);

Zodpovídá: MZe, ČSÚ a MF

Termín: průběžně

c) časově rozložit uvolňování finančních prostředků ze státního rozpočtu na dotace v agrokomplexu tak, aby jejich zálohová úhrada za 1. pololetí odpovídala sezónnímu charakteru zemědělské výroby;

Zodpovídá: MF a MZe

Termín: průběžně

d) neprodleně uvolnit finanční prostředky na regulaci trhu ve druhém čtvrtletí 1991 a v návaznosti na zásadní změny ekonomických podmínek (kursu čs. koruny, cen vstupů) řešit úpravu objemu prostředků pro regulaci trhu s vybranými zemědělskými výrobky;

Zodpovídá: MZe

Termín: průběžně

e) jednat s RSFSR a ostatními sovětskými republikami o vývozu přebytků masa a mléčných výrobků a tohoto vývozu využít ke krytí dovozu energie, surovin a dalších potřeb pro zemědělství;

Zodpovídá: MZe

Termín: průběžně

f) v rámci daných závazků a možností využít licence, dovozní kvóty, cla a vyrovnávací příplatky na dočasnou ochranu vnitřního trhu v přechodném období;

Zodpovídá: MZe

Termín: průběžně

g) založit komoditní agrární burzu;

Zodpovídá: MZe a MF

K.T.: 30.9.1991

h) dořešit legislativní a rozpočtové otázky a ustavit Fond tržní regulace;

Zodpovídá: MZe a MF

K.T.: 30.9.1991

10. Využití státních prostředků na podporu strukturální politiky

Hospodářská rada vlády České republiky projednala a schválila

zásady strukturální politiky v České republice. V průběhu roku 1991 budou postupně připravovány a vyhlašovány jednotlivé programy. V měsíci březnu vyhlásil ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj program na podporu zvýšení exportní výkonnosti podniků. Podle schválených principů budou ministři pro hospodářskou politiku a rozvoj a financí uvolňovat prostředky na finanční krytí programů strukturální politiky.

Zodpovídá: MHPR a MF

Termín: průběžně

11. Pravidla pro vypořádání závazků podniků

Vláda připraví návrh pravidel pro vypořádání neúměrných podnikových závazků a to:

a) návrh kritérií pro kvantifikaci únosné míry zadluženosti s využitím kriteria likvidity, podílu cizího kapitálu atd.;

b) návrh na řešení neúměrného zadlužení těch podniků, které jsou schopny existence v podmínkách tržní ekonomiky.

Zodpovídá: MSMH, MHPR, MP a SBČS

Termín: duben 1991

12. Podpora rekvalifikačních programů

Česká vláda vypracuje společně s federální vládou celostátní projekt vládní podpory rekvalifikačních programů. Projekt bude obsahovat návrh postupu při vytváření legislativních a ekonomických podmínek státní podpory při realizaci podnikových a oborových programů rekvalifikace a rekvalifikačních programů zaměřených na přípravu uchazečů o zaměstnání k samostatné podnikatelské činnosti.

Zodpovídá: MPSV společně s resorty

Termín: květen 1991

13. Zvláštní režim v podnicích

Vláda připraví návrh na uplatnění zvláštního (zkráceného) pracovního režimu v podnicích s přechodnými odbytovými potížemi, který by zabránil rozpadu pracovních kolektivů.

Zodpovídá: MPSV,MHPR, MP, MF

Termín: květen 1991

14. Využití zahraničních zdrojů

V souvislosti s přípravou privatizačních projektů podniků vláda zváží využití zdrojů zahraničních institucí, které nabízejí penzijní a jiné fondy.

Zodpovídá: MSMN a resorty

Termín: průběžně