Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1996 > 1996-05-15

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 15. května 1996 č. 299 + P

k metodice kontroly hospodaření zdravotnických příspěvkových organizací


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s c h v a l u j e
metodický pokyn pro zřizovatele ke kontrole hospodaření zdravotnických příspěvkových organizací financovaných z prostředků všeobecného zdravotního pojištění, uvedený v příloze tohoto usnesení,


II. u k l á d á
ministrům zdravotnictví, obrany, vnitra, přednostům okresních úřadů a primátorům měst Brna, Ostravy a Plzně a primátorovi hlavního města Prahy postupovat při kontrolách hospodaření zdravotnických příspěvkových organizací v souladu s metodickým pokynem uvedeným v bodě I tohoto usnesení.



Provedou:

ministři zdravotnictví, obrany, vnitra,
přednostové okresních úřadů,
primátoři měst Brna, Ostravy a Plzně,
primátor hlavního města Prahy



Předseda vlády
prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.

Příloha k usnesení vlády ze dne 15. května 1996 č. 299


Metodický pokyn pro zřizovatele ke kontrole hospodaření

zdravotnických příspěvkových organizací

financovaných z prostředků všeobecného zdravotního pojištění


I. Působnost:

Kontrolu provádějí zřizovatelé v rámci své řídící činnosti stanovené zvláštními zákony. Jedná se zejména o:

Zákon č. 20/1966 Sb. o péči o zdraví lidu ve znění pozdějších předpisů. Podle §33 zařízení a organizace zdravotnické soustavy zřízené ministerstvem zdravotnictví, okresními úřady nebo obcemi jsou řízeny svými zřizovateli.

Zákon č. 425/1990 Sb. o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů. Podle §5 odst.1 písm.j), okresní úřady v souladu s právními předpisy a směrnicemi ústředních orgánů státní správy řídí příspěvkové organizace

Zákon č. 2/l969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů. Dle §20 a §22 plní ministerstva v okruhu své působnosti úkoly stanovené v zákonech a jiných obecně závazných právních předpisech. Zkoumají společenskou problematiku v okruhu své působnosti, analyzují dosahované výsledky a činí opatření k řešení aktuálních otázek.

Zákon č. 576/l990 Sb., (rozpočtová pravidla republiky), ve znění pozdějších předpisů. Z ustanovení §l0 odst. 2 vyplývá pro ministry odpovědnost za plnění státního rozpočtu v oboru své působnosti.

Obce, které jsou zřizovateli zdravotnických organizací ve smyslu §14 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, mohou v rámci své působnosti postupovat při kontrole hospodaření s prostředky a majetkem obcí obdobně.

II. Formy a metody kontroly:

V zájmu zajištění jednotného postupu a kvality kontrol je třeba používat stejný procesní předpis, tzn. zákon č. 552/l99l Sb., o státní kontrole ve znění zákona č. 166/1993 Sb. zejména v těchto ustanoveních:

- §ll - l2 práva a povinnosti kontrolních pracovníků, včetně mlčenlivosti

- §l3 zbavení povinnosti mlčenlivosti

- §l4 povinnosti kontrolovaných osob

- §l5 - l6 protokol o kontrolním zjištění

- §l7 - l8 námitky kontrolovaných osob a řízení o námitkách

- §23 předání výsledků kontroly ústředním orgánům státní správy

Složitost a náročnost komplexních kontrol hospodaření vyžaduje, aby zřizovatelé zapojili do kontrolních skupin především kvalifikované pracovníky z příslušných odborných útvarů, případně auditory specializované na příspěvkové organizace.

Doporučuje se provést kontroly ve 2. etapách s cílem prověřit maximální počet organizací v krátkém časovém úseku. V 1. etapě provést finanční analýzu vybraných ukazatelů a prověřit základní účetní výkazy. Ve 2. etapě provést kontrolu na místě.

III. Věcný obsah kontroly:

1. FINANČNÍ ROZBOR HOSPODAŘENÍ

Pro zjištění celkové úrovně hospodaření je třeba provést finanční rozbor na základě podkladů předložených organizací. Doporučuje se sledování těchto ukazatelů:

a) ZÁKLADNÍ UKAZATELE:

Rozbor se provede na základě účetních výkazů "Rozvaha Úč ROPO 3-02" a "Výsledovka Úč ROPO 4-02".

Při hodnocení rozvahy se hodnotí vývoj stálých aktiv, investičního majetku, finančních investic, oběžných aktiv, zásob, pohledávek, peněžních prostředků, vlastního jmění, cizích zdrojů, dlouhodobých závazků z obchodních vztahů, závazků vůči bankám.

Při hodnocení výkazu zisku a ztráty se hodnotí vývoj provozních nákladů a výnosů, mimořádných nákladů a výnosů, hospodářského výsledku.

Tento rozbor je vhodný pro porovnání výkazů v časovém horizontu v rámci jedné organizace, ale i pro porovnání výsledků s jinými organizacemi.

Doporučuje se provést analýzu trendů (srovnání jednotlivých položek účetních výkazů alespoň za dvě časová období, přičemž je vyčíslen rozdíl mezi těmito položkami v absolutní částce částce a v %) a procentní rozbor (analýza společné základny), tj. převedení ukazatelů v absolutních hodnotách na relativní procentní vyjádření.

Ukazatele lze sledovat za celé zařízení. Pro detailnější rozbor nákladů a výnosů je nutno u nemocnic vycházet z členění na lůžkovou a ambulantní část, doporučuje se sledování v členění dle odbornosti.

b) DOPLŇUJÍCÍ UKAZATELE:

Při sestavování doplňujících ukazatelů je nutno počítat jen s náklady a výnosy, které se týkají poskytování zdravotní péče a zabezpečení chodu zdravotnického zařízení, tj. bez nákladů a výnosů hospodářské činnosti.

ba) Oblast nákladů

Jde o

- Podíl nákladů dle účelu na celkových nákladech, zejména o:

náklady na léčiva, speciální zdravotní materiál, na krev a krevní výrobky, na potraviny pro pacienty, na energie, na opravu a údržbu, na leasing, mzdové náklady

- Podíl celk. nákladů na 1 zaměstnance a 1 lékaře

(vychází se vždy z přepočtených průměrných stavů)

- Podíl mzdových nákladů na 1 zaměstnance

dle kategorií (lékaři, odborní pracovníci ve zdravotnictví VŠ, SZP, NZP, THP)

Dále u lůžkové části zařízení:

- Podíl celkových nákladů na

1 ošetřovací den, 1 hospitalizovaného pacienta, 1 lůžko

- průměrná ošetřovací doba ve dnech na 1 hospitalizovaného pacienta

- využití lůžek, tj. počet ošetřovacích dnů na skutečnou lůžkovou kapacitu

bb) Oblast výnosů

Zejména jde o:

- Podíl jednotlivých druhů tržeb od zdravotních pojištoven na tržbách od zdravotních pojištoven celkem

- tržby za body

- tržby za zvlášť účtovaný materiál (ZUM) + zvl. účt. léčebné prostředky (ZULP) + krev

- tržby za přímo spotřebovaný materiál při výkonech (Pmat)

- tržby za paušály za léčiva

- tržby za dopravu od zdravotních pojišťoven

- Podíl celkových výnosů na 1 zaměstnance, 1 lékaře, 1 lůžko, 1 ošetřovací den, 1 hospitalizovaného pacienta

- Podíl tržeb od zdravotních pojištoven na 1 lékaře, 1 lůžko, 1 ošetřovací den a 1 hospitalizovaného pacienta

- Podíl výnosů od zdravotních pojištoven za poskytnutou zdravotní péči na výnosech celkem

bc) Náklady na bod

Se stanoví takto: Od celkových nákladů se odečtou tržby za zvlášť účtovaný materiál, léčebné prostředky a krev, materiál přímo spotřebovaný při výkonu, paušály za léčiva a tržby za dopravu od zdravotních pojišťoven a tato částka se vydělí počtem bodů uhrazených pojištovnami.

Tento ukazatel je významný zejména pro průkaznost skutečných nákladů na bod v příslušném zařízení nebo jeho části.

Výše uvedené ukazatele budou základním podkladem pro posuzování příčin ztrátovosti jednotlivých zdravotnických zařízení a případně pro systémové změny financování zdravotnictví. Ukazatele je možno rozšířit a použít i další metody finanční analýzy. V zájmu srovnatelnosti jednotlivých zdravotnických zařízení se zřizovatelům doporučuje, aby stanovili metodiku jednotného členění a obsahu analytických účtů, s gescí Ministerstva zdravotnictví.

2. KONTROLA NA MÍSTĚ (v organizaci):

Na základě vyhodnocení základních a doplňujících ukazatelů vybrat organizace, v nichž se ukazatele výrazně odchylují od trendu. Na místě prověřit dokladovou kontrolou objektivnost údajů a jejich opodstatněnost. V organizacích prověřit vedení účetnictví, čerpání prostředků ze státního rozpočtu a hospodaření se svěřeným majetkem v doporučených problematických úsecích:

a) VEDENÍ ÚČETNICTVÍ

V rámci schvalování účetní závěrky dle §21 odst.3 vyhl.205/1991 Sb. prověřit správnost vedení účetnictví, konkrétně

- dodržování zákona o účetnictví č. 563/1991 Sb. (správnost vedení a průkaznost účetnictví, náležitosti účetních dokladů, inventarizace, úschova účetních písemností)

- dodržování účtové osnovy a postupů účtování čj. V/20530/1992 ve znění pozdějších změn (účtový rozvrh, vypovídací schopnost analytických účtů, časové rozlišení)

- kvalita a dodržování vnitropodnikových směrnic (oběh účetních dokladů, účinnost vnitřního kontrolního systému)

b) ČERPÁNÍ PROSTŘEDKŮ STÁTNÍHO ROZPOČTU

Dle §11 zákona č.576/1990 Sb. (rozpočtová pravidla) rozpočtové prostředky mohou být použity pouze k účelům, na které byly státním rozpočtem republiky určeny. Vyhl. 205/1991 Sb. provádí §11 a stanoví podrobnosti hospodaření příspěvkových organizací. Ministerstva kontrolují hospodaření s rozpočtovými prostředky v rámci kapitoly ve smyslu §3 odst. 2 cit. vyhl. Kontrola hospodaření s prostředky státního rozpočtu se zaměří na dodržování účelu použití prostředků a na jejich hospodárné využití, zejména na:

- investice

- prostředky na činnosti financované z rozpočtu zřizovatele

- účelové financování projektů výzkumu a vývoje (granty)

- sdružování prostředků jen na činnosti, pro které byla org. zřízena (§27 vyhl. 205/1991 Sb.)

- příděly do fondů

- financování hospodářské činnost (zda není financována z prostředků státního rozpočtu nebo zdravotního pojištění a zda je odděleně účtováno o nákladech a výnosech hosp.činnosti)

- vliv pořizování přístrojové techniky na výši provozních nákladů

c) HOSPODAŘENÍ SE SVĚŘENÝM MAJETKEM

Zkontrolovat řádné plnění povinností vyplývajících z práva hospodaření se svěřeným majetkem, které upravuje vyhláška federálního ministerstva financí č. 119/1988 Sb.o hospodaření s národním majetkem. Kontrolu zaměřit zejména na:

- systém evidence a správnost ocenění majetku

- využívání majetku k plnění úkolů zdravotnické organizace

- včasné zařazování investic do používání (zůstatky účtů 041,042)

- ochranu majetku před ztrátou a zničením

- uplatňování práva na náhradu škody

- vyřazování majetku (zda byl majetek skutečně přebytečný nebo neupotřebitelný)

- stanovení zůstatkové ceny a výše příjmů z prodeje vyřazeného majetku

- vymáhání pohledávek a úroků z prodlení

- dodržování §45 odst. 1, 2 a 6 zákona č. 92/1991 Sb.o převodu majetku státu na jiné osoby ve znění pozd. předpisů

d) KONTROLA ÚČINNOSTI OPATŘENÍ K ŘEŠENÍ DEFICITU VŠEOBECNÉHO ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ

Plnění úkolů stanovených v příloze k usn. vlády č.162/1996:

- vykazování objemu zdravotní péče zdravotním pojišťovnám

- výše osobního příplatku a odměn ředitelů zdravotnických zařízení

a dalších úkolů stanovených zřizovatelem k řešení problémů ve zdravotnictví.

IV. Výsledky kontrol:

Závěry z analýz a jednotlivá zjištění budou sloužit jako podklad pro hodnocení úrovně hospodaření organizací. Na základě výsledků kontrol budou vytypovány příčiny zjištěného stavu.

Dále budou podkladem k přijetí opatření systémových (na úrovni zřizovatele) a operativních (na úrovni vedení organizace), která mohou být realizována již v průběhu kontrol.