ministři zdravotnictví, obrany, vnitra, přednostové okresních úřadů, primátoři měst Brna, Ostravy a Plzně, primátor hlavního města Prahy Předseda vlády prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.
Příloha k usnesení vlády ze dne 15. května 1996 č. 299
zdravotnických příspěvkových organizací
financovaných z prostředků všeobecného zdravotního pojištění
I. Působnost:
Kontrolu provádějí zřizovatelé v rámci své řídící činnosti stanovené zvláštními zákony. Jedná se zejména o:
Zákon č. 20/1966 Sb. o péči o zdraví lidu ve znění pozdějších předpisů. Podle §33 zařízení a organizace zdravotnické soustavy zřízené ministerstvem zdravotnictví, okresními úřady nebo obcemi jsou řízeny svými zřizovateli.
Zákon č. 425/1990 Sb. o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů. Podle §5 odst.1 písm.j), okresní úřady v souladu s právními předpisy a směrnicemi ústředních orgánů státní správy řídí příspěvkové organizace
Zákon č. 2/l969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů. Dle §20 a §22 plní ministerstva v okruhu své působnosti úkoly stanovené v zákonech a jiných obecně závazných právních předpisech. Zkoumají společenskou problematiku v okruhu své působnosti, analyzují dosahované výsledky a činí opatření k řešení aktuálních otázek.
Zákon č. 576/l990 Sb., (rozpočtová pravidla republiky), ve znění pozdějších předpisů. Z ustanovení §l0 odst. 2 vyplývá pro ministry odpovědnost za plnění státního rozpočtu v oboru své působnosti.
Obce, které jsou zřizovateli zdravotnických organizací ve smyslu §14 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, mohou v rámci své působnosti postupovat při kontrole hospodaření s prostředky a majetkem obcí obdobně.
II. Formy a metody kontroly:
V zájmu zajištění jednotného postupu a kvality kontrol je třeba používat stejný procesní předpis, tzn. zákon č. 552/l99l Sb., o státní kontrole ve znění zákona č. 166/1993 Sb. zejména v těchto ustanoveních:
- §ll - l2 práva a povinnosti kontrolních pracovníků, včetně mlčenlivosti
- §l3 zbavení povinnosti mlčenlivosti
- §l4 povinnosti kontrolovaných osob
- §l5 - l6 protokol o kontrolním zjištění
- §l7 - l8 námitky kontrolovaných osob a řízení o námitkách
- §23 předání výsledků kontroly ústředním orgánům státní správy
Složitost a náročnost komplexních kontrol hospodaření vyžaduje, aby zřizovatelé zapojili do kontrolních skupin především kvalifikované pracovníky z příslušných odborných útvarů, případně auditory specializované na příspěvkové organizace.
Doporučuje se provést kontroly ve 2. etapách s cílem prověřit maximální počet organizací v krátkém časovém úseku. V 1. etapě provést finanční analýzu vybraných ukazatelů a prověřit základní účetní výkazy. Ve 2. etapě provést kontrolu na místě.
III. Věcný obsah kontroly:
1. FINANČNÍ ROZBOR HOSPODAŘENÍ
Pro zjištění celkové úrovně hospodaření je třeba provést finanční rozbor na základě podkladů předložených organizací. Doporučuje se sledování těchto ukazatelů:
a) ZÁKLADNÍ UKAZATELE:
Rozbor se provede na základě účetních výkazů "Rozvaha Úč ROPO 3-02" a "Výsledovka Úč ROPO 4-02".
Při hodnocení rozvahy se hodnotí vývoj stálých aktiv, investičního majetku, finančních investic, oběžných aktiv, zásob, pohledávek, peněžních prostředků, vlastního jmění, cizích zdrojů, dlouhodobých závazků z obchodních vztahů, závazků vůči bankám.
Při hodnocení výkazu zisku a ztráty se hodnotí vývoj provozních nákladů a výnosů, mimořádných nákladů a výnosů, hospodářského výsledku.
Tento rozbor je vhodný pro porovnání výkazů v časovém horizontu v rámci jedné organizace, ale i pro porovnání výsledků s jinými organizacemi.
Doporučuje se provést analýzu trendů (srovnání jednotlivých položek účetních výkazů alespoň za dvě časová období, přičemž je vyčíslen rozdíl mezi těmito položkami v absolutní částce částce a v %) a procentní rozbor (analýza společné základny), tj. převedení ukazatelů v absolutních hodnotách na relativní procentní vyjádření.
Ukazatele lze sledovat za celé zařízení. Pro detailnější rozbor nákladů a výnosů je nutno u nemocnic vycházet z členění na lůžkovou a ambulantní část, doporučuje se sledování v členění dle odbornosti.
b) DOPLŇUJÍCÍ UKAZATELE:
Při sestavování doplňujících ukazatelů je nutno počítat jen s náklady a výnosy, které se týkají poskytování zdravotní péče a zabezpečení chodu zdravotnického zařízení, tj. bez nákladů a výnosů hospodářské činnosti.
ba) Oblast nákladů
Jde o
- Podíl nákladů dle účelu na celkových nákladech, zejména o:
náklady na léčiva, speciální zdravotní materiál, na krev a krevní výrobky, na potraviny pro pacienty, na energie, na opravu a údržbu, na leasing, mzdové náklady
- Podíl celk. nákladů na 1 zaměstnance a 1 lékaře
(vychází se vždy z přepočtených průměrných stavů)
- Podíl mzdových nákladů na 1 zaměstnance
dle kategorií (lékaři, odborní pracovníci ve zdravotnictví VŠ, SZP, NZP, THP)
Dále u lůžkové části zařízení:
- Podíl celkových nákladů na
1 ošetřovací den, 1 hospitalizovaného pacienta, 1 lůžko
- průměrná ošetřovací doba ve dnech na 1 hospitalizovaného pacienta
- využití lůžek, tj. počet ošetřovacích dnů na skutečnou lůžkovou kapacitu
bb) Oblast výnosů
Zejména jde o:
- Podíl jednotlivých druhů tržeb od zdravotních pojištoven na tržbách od zdravotních pojištoven celkem
- tržby za body
- tržby za zvlášť účtovaný materiál (ZUM) + zvl. účt. léčebné prostředky (ZULP) + krev
- tržby za přímo spotřebovaný materiál při výkonech (Pmat)
- tržby za paušály za léčiva
- tržby za dopravu od zdravotních pojišťoven
- Podíl celkových výnosů na 1 zaměstnance, 1 lékaře, 1 lůžko, 1 ošetřovací den, 1 hospitalizovaného pacienta
- Podíl tržeb od zdravotních pojištoven na 1 lékaře, 1 lůžko, 1 ošetřovací den a 1 hospitalizovaného pacienta
- Podíl výnosů od zdravotních pojištoven za poskytnutou zdravotní péči na výnosech celkem
bc) Náklady na bod
Se stanoví takto: Od celkových nákladů se odečtou tržby za zvlášť účtovaný materiál, léčebné prostředky a krev, materiál přímo spotřebovaný při výkonu, paušály za léčiva a tržby za dopravu od zdravotních pojišťoven a tato částka se vydělí počtem bodů uhrazených pojištovnami.
Tento ukazatel je významný zejména pro průkaznost skutečných nákladů na bod v příslušném zařízení nebo jeho části.
Výše uvedené ukazatele budou základním podkladem pro posuzování příčin ztrátovosti jednotlivých zdravotnických zařízení a případně pro systémové změny financování zdravotnictví. Ukazatele je možno rozšířit a použít i další metody finanční analýzy. V zájmu srovnatelnosti jednotlivých zdravotnických zařízení se zřizovatelům doporučuje, aby stanovili metodiku jednotného členění a obsahu analytických účtů, s gescí Ministerstva zdravotnictví.
2. KONTROLA NA MÍSTĚ (v organizaci):
Na základě vyhodnocení základních a doplňujících ukazatelů vybrat organizace, v nichž se ukazatele výrazně odchylují od trendu. Na místě prověřit dokladovou kontrolou objektivnost údajů a jejich opodstatněnost. V organizacích prověřit vedení účetnictví, čerpání prostředků ze státního rozpočtu a hospodaření se svěřeným majetkem v doporučených problematických úsecích:
a) VEDENÍ ÚČETNICTVÍ
V rámci schvalování účetní závěrky dle §21 odst.3 vyhl.205/1991 Sb. prověřit správnost vedení účetnictví, konkrétně
- dodržování zákona o účetnictví č. 563/1991 Sb. (správnost vedení a průkaznost účetnictví, náležitosti účetních dokladů, inventarizace, úschova účetních písemností)
- dodržování účtové osnovy a postupů účtování čj. V/20530/1992 ve znění pozdějších změn (účtový rozvrh, vypovídací schopnost analytických účtů, časové rozlišení)
- kvalita a dodržování vnitropodnikových směrnic (oběh účetních dokladů, účinnost vnitřního kontrolního systému)
b) ČERPÁNÍ PROSTŘEDKŮ STÁTNÍHO ROZPOČTU
Dle §11 zákona č.576/1990 Sb. (rozpočtová pravidla) rozpočtové prostředky mohou být použity pouze k účelům, na které byly státním rozpočtem republiky určeny. Vyhl. 205/1991 Sb. provádí §11 a stanoví podrobnosti hospodaření příspěvkových organizací. Ministerstva kontrolují hospodaření s rozpočtovými prostředky v rámci kapitoly ve smyslu §3 odst. 2 cit. vyhl. Kontrola hospodaření s prostředky státního rozpočtu se zaměří na dodržování účelu použití prostředků a na jejich hospodárné využití, zejména na:
- investice
- prostředky na činnosti financované z rozpočtu zřizovatele
- účelové financování projektů výzkumu a vývoje (granty)
- sdružování prostředků jen na činnosti, pro které byla org. zřízena (§27 vyhl. 205/1991 Sb.)
- příděly do fondů
- financování hospodářské činnost (zda není financována z prostředků státního rozpočtu nebo zdravotního pojištění a zda je odděleně účtováno o nákladech a výnosech hosp.činnosti)
- vliv pořizování přístrojové techniky na výši provozních nákladů
c) HOSPODAŘENÍ SE SVĚŘENÝM MAJETKEM
Zkontrolovat řádné plnění povinností vyplývajících z práva hospodaření se svěřeným majetkem, které upravuje vyhláška federálního ministerstva financí č. 119/1988 Sb.o hospodaření s národním majetkem. Kontrolu zaměřit zejména na:
- systém evidence a správnost ocenění majetku
- využívání majetku k plnění úkolů zdravotnické organizace
- včasné zařazování investic do používání (zůstatky účtů 041,042)
- ochranu majetku před ztrátou a zničením
- uplatňování práva na náhradu škody
- vyřazování majetku (zda byl majetek skutečně přebytečný nebo neupotřebitelný)
- stanovení zůstatkové ceny a výše příjmů z prodeje vyřazeného majetku
- vymáhání pohledávek a úroků z prodlení
- dodržování §45 odst. 1, 2 a 6 zákona č. 92/1991 Sb.o převodu majetku státu na jiné osoby ve znění pozd. předpisů
d) KONTROLA ÚČINNOSTI OPATŘENÍ K ŘEŠENÍ DEFICITU VŠEOBECNÉHO ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ
Plnění úkolů stanovených v příloze k usn. vlády č.162/1996:
- vykazování objemu zdravotní péče zdravotním pojišťovnám
- výše osobního příplatku a odměn ředitelů zdravotnických zařízení
a dalších úkolů stanovených zřizovatelem k řešení problémů ve zdravotnictví.
IV. Výsledky kontrol:
Závěry z analýz a jednotlivá zjištění budou sloužit jako podklad pro hodnocení úrovně hospodaření organizací. Na základě výsledků kontrol budou vytypovány příčiny zjištěného stavu.
Dále budou podkladem k přijetí opatření systémových (na úrovni zřizovatele) a operativních (na úrovni vedení organizace), která mohou být realizována již v průběhu kontrol.