Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1992 > 1992-12-09

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 9. prosince 1992 č. 697 + P

k návrhu zákona České národní rady o některých opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního vysílání (tisk ČNR č. 190)

Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á stanovisko k návrhu zákona České národní rady o některých opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního vysílání, uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o tomto stanovisku informoval předsedu České národní rady.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ČR ze dne 9. prosince 1992 č. 697

S t a n o v i s k o

vlády České republiky k návrhu zákona České národní rady o některých opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního vysílání

Vláda České republiky na svém zasedání dne 9. prosince 1992 projednala a posoudila návrh zákona České národní rady o některých opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního vysílání a přijala k němu toto stanovisko:

A. Obecně

Z hlediska formálního se jako praktičtější jeví předložený návrh zákona členit na jednotlivé části, nikoliv články.

K jednotlivým ustanovením

K čl. I

1. Z hlediska systematického se navrhuje přesunout § 1 za dosavadní § 3 návrhu.

2. Doplnit § 1 o odstavec 2, který zní:

"2) Rada České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání rozhodne nejpozději do 30. dubna 1993 o udělení licence pro vysílání na druhém celoplošném vysílacím okruhu.".

3. K § 2

Vláda České republiky nepovažuje za vhodné, aby majetek, který před účinností zákona ze dne 2. prosince 1992 o zrušené Československé rozhlasu, Československé televize a Československé tiskové kanceláře byl spravován Československou televizí a má přejít na Českou republiku, byl svěřován do vlastnictví České televize. Navrhuje se, aby tento majetek byl ponechán ve vlastnictví České republiky, jak to předpokládá ustanovení § 2 odstavec 1 výše uvedeného federálního zákona. Tento majetek by měl být svěřen České televizi pouze do dočasného užívání s předpokladem jeho budoucí privatizace.

4. § 3 formulovat takto:

"§ 3

(1) Právním nástupcem Československé televize, pokud jde o práva získaná k předmětům ochrany podle zákona č. 35/1965 Sb., o dílech literárních, vědeckých a uměleckých /autorský zákon/ je Česká televize.

(2) Ustanovení odstavce 1 se vztahuje na díla vyrobená ve studiích Československé televize na území České republiky.

(3) Česká televize zajistí držitelům licencí k televiznímu vysílání rovné podmínky užití záznamů jejích vlastních televizních pořadů v rozsahu získaných práv podle autorského zákona. Práva oprávněných osob podle autorského zákona zůstávají nedotčena.

(4) Plnění povinností podle odstavce 3 kontroluje Rada České televize.".

5. § 5 formulovat takto:

"§ 5

(1) Právním nástupcem Československého rozhlasu, pokud jde o práva získaná k předmětům ochrany podle autorského zákona je Český rozhlas.

(2) Ustanovení odstavce 1 se vztahuje na záznamy pořízené ve studiích Československého rozhlasu na území České republiky.

(3) Český rozhlas zajistí držitelům licencí k rozhlasovému vysílání rovné podmínky užití jeho vlastních záznamů v rozsahu získaných práv podle autorského zákona. Práva oprávněných osob podle autorského zákona zůstávají nedotčena.

(4) Plnění povinností podle odstavce 3 kontroluje Rada Českého rozhlasu.".

6. § 6 formulovat takto:

"§ 6

(1) Zřizuje se organizace Orbis se sídlem v Praze jako informační a propagační organizace České republiky.

(2) Organizaci Orbis řídí její ředitel, kterého jmenuje a odvolává vláda České republiky.

(3) Orbis je příspěvkovou organizací, která hospodaří s vlastním majetkem a může vlastními úkony nabývat práv a zavazovat se.

(4) Na Orbis přechází nemovitý a movitý majetek, který dnem zániku Československého rozhlasu přešel na Českou republiku, s výjimkou majetku uvedeného v § 4; ostatní práva a povinnosti přecházejí na Orbis, pokud jsou spojena s plněním jeho úkolů.

(5) Orbis plní funkci informačního prostředků České republiky zejména tím, že provozuje rozhlasové vysílání zpravodajsko publicistických pořadů a pořadů do zahraničí.

(6) K plnění úkolů podle odstavce 5 se organizaci Orbis vyhrazují přenosové cesty (část kmitočtového spektra) a síť vysílačů, umožňujících pokrytí území České republiky jedním vysílacím okruhem v pásmu velmi krátkých vln a vysílačů v pásmu krátkých vln.

(7) Orbis dále zajišťuje státní propagaci České republiky. Za tím účelem je oprávněna zejména provádět nakladatelskou a vydavatelskou činnost, vytvářet, vyrábět a šířit audiovizuální pořady, zajišťovat a zprostředkovávat tlumočnické, překladatelské, reklamní a propagační služby a zajišťovat výstavní činnost.

(8) Orbis je oprávněna provádět podnikatelskou činnost pouze k plnění svých úkolů.

(9) Podrobnosti o činnosti orgnanizace Orbis stanoví statut, který schvaluje vláda České republiky."

K čl. II bod 1

§ 9 odstavec 4 formulovat takto:

"4) Provozovatelům rozhlasového vysílání ze zákona se vyhrazují přenosové cesty /část kmitočtového spektra/ a síť vysílačů umožňujících pokrytí území České republiky jedním vysílacím okruhem v pásmu středních vln a třemi vysílacími okruhy v pásmu velmi krátkých vln."

K čl. II bod 3

V textu je třeba doplnit, že dosavadní odstavce 3 až 7 se označují jako odstavce 2 až 6.

K čl. II bod 4

Vzhledem k tomu, že provozování dalších dvou vysílacích okruhů se prozatimně svěřuje České televizi, měly by být vypuštěny odstavce 2 a 3 a § 23, které upravují provozování třetího programu.

K čl. III bod 1

1. Navrhuje se čl. III doplnit o nový bod 1, v němž by byla provedena novelizace § 2 odstavec 1 zákona ČNR č. 103/1992 Sb., který upravuje působnost Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání. Tuto působnost je třeba aktualizovat v návaznosti na zánik Federální rady pro rozhlasové a televizní vysílání.

2. § 3 odstavec 1 zní:

"1/ Rada má devět členů. Členem rady je i pověřený zástupce vlády České republiky. Zbývající členy volí a odvolává Českánárodní rada, a to tak, aby v Radě byly zastoupeny různé názorové proudy."

K čl. IV body 2 a 3

Z hlediska systematického je třeba dosavadní bod 2 označit jako bod 3 a dosavadní bod 3 jako bod 2.

K čl. IV bod 4

Povinnost stanovenou v nově navrhovaném znění § 9 odstavec 2 se navrhuje přesunout do § 8 zákona ČNR č. 483/1991 Sb., kde je vymezena působnost Rady České televize; navrhuje se proto následující znění bodu 4:

"4. V § 8 se doplňuje písmeno f/, které zní:

"f/ udělovat souhlas ke zcizení nebo zatížení nemovitostí ve vlastnictví České televize".".

K čl. IV bod 5

1. Z hlediska systematického se doporučuje bod 5 vypustit z novely zákona ČNR č. 483/1991 Sb. a nově navrhovaná ustanovení přesunout jako samostatné paragrafy za dosavadní § 1 návrhu.

2. V § 14b odstavec 1 se doporučuje místo "na návrh ředitele" uvést "po dohodě s vládou."

3. V § 14b odstavec 3 se doporučuje za slova "doporučuje ředitel" vložit slova "Česká televize."

K čl. V

S poukazem na připomínku k čl. IV bod 4 návrhu se navrhuje toto znění novely zákona ČNR č. 484/1991 Sb.:

"V § 8 se doplňuje písmeno f/, které zní:

"f/ udělovat souhlas ke zcizení nebo zatížení nemovitosti ve vlastnictví Českého rozlasu.".".