Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2000 > 2000-09-18

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 18. září 2000 č. 931 + P

k výročním zprávám a účetním závěrkám
zdravotních pojišťoven za rok 1999


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. s c h v a l u j e výroční zprávu a účetní závěrku za rok 1999 těchto zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven:

201- Vojenská zdravotní pojišťovna ČR,

205- Hutnická zaměstnanecká pojišťovna,

207- Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank a pojišťoven,

209- Zaměstnanecká pojišťovna ŠKODA,

211- Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra ČR,

212- Stavební zdravotní pojišťovna STAZPO,

213- Revírní bratrská pokladna,

217- Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE,

222- Česká národní zdravotní pojišťovna;

II. p ř i j í m á k výroční zprávě a účetní závěrce Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky za rok 1999 vyjádření uvedené v příloze tohoto usnesení;

III. p o v ě ř u j e předsedu vlády

1. předložit výroční zprávu a účetní závěrku za rok 1999 Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, spolu s vyjádřením vlády uvedeném v bodě II tohoto usnesení,

2. informovat předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky o schválených výročních zprávách uvedených v bodě I tohoto usnesení.


Provede:
předseda vlády






V y j á d ř e n í v l á d y
k výroční zprávě a účetní závěrce Všeobecné zdravotní pojišťovny
České republiky za rok 1999


Vláda na svém zasedání dne 18. září 2000 projednala společné stanovisko Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva financí k výroční zprávě a účetní závěrce Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR za rok 1999 a zaujala následující stanovisko:

Celkové hospodaření VZP ČR za rok 1999 (vyjádřené v příloze V tabulce č. 6 a) saldem celkových příjmů a celkových výdajů ) dosáhlo, poprvé za poslední tři roky, aktivního salda ve výši 210 mil. Kč.
V oblasti přijatých komerčních úvěrů (uzavřených bez účasti státu) činil nesplacený zůstatek k 31.12.1999 celkem 146 mil. Kč. Tyto komerční úvěry použila VZP ČR v souvislosti s rozhodnutím SR pro posílení fondu reprodukce investičního majetku na úhradu investičních akcí v souladu se ZPP 1999 (při současném omezení přídělu maximálního limitu nákladů na činnost VZP ČR) .

Příjmy inkasované z vlastního výběru pojistného (od zaměstnavatelů, osob samostatně výdělečně činných a osob bez zdanitelných příjmů) dosáhly 55 928 mil. Kč , což činilo 67,1% z celkového objemu vybraného pojistného. Oproti roku 1998 zaznamenaly tyto příjmy pouze 3,7% nárůst oproti 4,16% nárůstu v celém systému. Nižší příjmy z výběru pojistného jsou nejen odrazem portfolia plátců a jejich platební morálky, ale i důsledkem přechodu části pojištěnců k zaměstnaneckým zdravotním pojišťovnám.

Vlivem přerozdělení celkové platby státu ve výši 27 437 mil. Kč došlo v saldu k celkovému odvodu z příjmů ZZP ve prospěch VZP ČR ve výši - 1 062 mil. Kč . VZP ČR tedy z účtu přerozdělení získala objem finančních prostředků odpovídající celkové platbě státu , povýšený o saldo odvodu od ZZP tj. částku ve výši 28 499 mil. Kč.

Celkové příjmy VZP ČR z pojistného po přerozdělování dosáhly 84 427 mil. Kč, což z celkového objemu těchto příjmů v systému veřejného zdravotního pojištění (dále jen „v.z.p.") představovalo 76,2 %.V porovnání s podílem 73,9% z celkového počtu pojištěnců je možno konstatovat, že hospodaření VZP ČR výrazně negativně ovlivňuje především zvýšený podíl výdajů na zdravotní péči ovlivněný skladbou portfolia pojištěnců.

Kromě zajišťování číselníků léčiv, prostředků zdravotnické techniky, metodiky úhrad zdravotních výkonů apod. provozovala v r. 1999 VZP ČR i smluvní zdravotní pojištění pro pojištěnce na území ČR, na které se nevztahuje v. z. p. a připojištění na cesty do zahraničí. Lze však konstatovat , že z celkového objemu příjmů VZP ČR ve výši 85 718 mil. Kč činily příjmy z v. z. p. 99,6% a pouze zbývající část příjmů ve výši 0,4 % se týkala všech uvedených komerčních aktivit.

Systém v. z. p. získal ve srovnání s rokem 1998 přírůstek finančních zdrojů ve výši 6,37 mld. Kč, z toho podíl VZP ČR činil 5,7 mld.Kč (cca 90%). Meziroční nárůst výdajů za zdravotní péči činil v systému 4,9 mld. Kč , z toho u VZP 3,2 mld. Kč ( 65,3%) . Je možno konstatovat, že pro nárůst výdajů na zdravotní péči věnovala navíc VZP ČR i 350 mil. Kč z prostředků rezervního fondu. Vyšší tempo příjmů nad výdaji se v roce 1999 kladně odrazilo v hospodaření VZP ČR .

Celkové výdaje na zdravotní péči z v. z. p. dosáhly 106 351 mil. Kč. Z toho VZP ČR vynaložila 82 807 mil. Kč a ostatní ZZP 23 544 mil. Kč. S ohledem na to, že došlo k přelivu pojištěnců od VZP ČR k některým ZZP, je nárůst výdajů na zdravotní péči v obou sledovaných skupinách ZP nutno hodnotit s vazbou na dosažené výdaje na jednoho pojištěnce ročně v Kč. Jak vyplývá z přílohy V tabulky 1 str. 10, vynaložila VZP ČR průměrně na jednoho pojištěnce z prostředků ZFZP i Fprev celkem 10 761 Kč ( nárůst 5,6%) na rozdíl od průměru dosaženého za ostatní ZZP ve výši 8 654 Kč (nárůst 6,%).Z propočtu je tedy zřejmé, že výdaje u ZZP se zvyšovaly rychleji než u VZP ČR, přesto však v roce 1999 uhradily v průměru na každého svého pojištěnce o 2 107 Kč méně než VZP ČR . V roce 1998 činil tento rozdíl 2 025 Kč. Zvýšení rozdílu je způsobeno , kromě rostoucích výdajů na zdravotní péči i vlivem změny účetní metodiky, neboť v roce 1998 byly hodnoceny zaúčtované předpisy (tj. náklady fakturované zdravotnickými zařízeními) a v r. 1999 statistika vychází ze skutečně proplacené zdravotní péče zdravotnickým zařízením.

Nižší tempo růstu celkového množství finančních prostředků získaných z výběru a přerozdělování pojistného na v. z. p. a použitelných k úhradě a zachování dostupné péče a pokud možno i kvalitní zdravotní péče pro pojištěnce VZP ČR ve všech okresech České republiky spolu s nutností udržet náklady na zdravotní péči v mezích daných množstvím dosažitelných disponibilních zdrojů určovaly v roce 1999 hlavní strategii VZP ČR v oblasti zdravotní politiky.

Nad rámec zdravotní péče hrazené z prostředků v. z. p. v roce 1999 proběhla realizace projektů prevence, které byly zálohově zaplaceny z účelového fondu v roce 1998. Jednalo se o akce "Mořský koník", ozdravné pobyty v Řecku a v Chorvatsku.

V oblasti smluvní politiky pokračovala výběrová řízení na začleňování lůžkových zařízení do sítě smluvních ZZ. VZP ČR se rovněž podílela na činnosti komise MZ pro rozmisťování investičně nákladné vybrané zdravotnické techniky a na pilotních projektech DRG.

V soustavě smluvních ZZ bylo k 31.12.1999 v evidenci celkem 23 782 smluvních ZZ, což v porovnání s předchozím rokem znamenalo nepatrný nárůst těchto zařízení, a to o 1 %. Čerpání limitu nákladů na vlastní činnost ovlivnila svým rozhodnutím SR, která již v ZPP 1999 stanovila, že do PF nebude převedena částka maximálního limitu ve výši 2 996 mil. Kč ( dle vyhlášky č. 227/ 1998 Sb.,), ale pouze 2 618 mil. Kč. Z odnocení výroční zprávy vyplývá, že úsporu 378 mil. Kč použila VZP ČR na posílení základního fondu zdravotního pojištění.

Objem závazků celkem u VZP ČR vzrostl meziročně z 11,39 mld. Kč na 12,52 mld. Kč tj. o 10%. Nárůst se projevil především v oblasti závazků ve lhůtě splatnosti , což je především odrazem rostoucích cen a objemu zdravotní péče.

Závazky po lhůtě splatnosti vzrostly meziročně pouze z 3,85 mld. Kč na 3,87 mld. Kč tj. o 0,5%. Stagnace výše těchto závazků bylo však dosaženo pouze za použití mimořádných finančních zdrojů (např. zdrojů rezervního fondu ve výši 350 mil. Kč a odkladem splátky zvýhodněného úvěru ve výši 200 mil. Kč na rok 2000) .

Součástí materiálu MZ pro jednání vlády č.736/99, zaměřeného na obnovení rovnováhy finanční bilance VZP ČR, byla žádost o poskytnutí návratné finanční výpomoci ve výši 3 mld. Kč. Při projednání bylo konstatováno, že důvody uváděné v materiálu nesplňují podmínky stanovené zákonem č. 551/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Nemohlo být vyhověno ani variantní žádosti o poskytnutí garantovaného úvěru z prostředků FNM ve výši 3 mld. Kč. Na základě usnesení vlády č. 641/1999 bylo však rozhodnuto o posunutí části splátky zvýhodněného úvěru ( usnesení vlády č. 352/1997) ve výši 200 mil. Kč do 30. 6. 2000.
S ohledem na časový průběh výdajů na zdravotní péči se v průběhu 3. čtvrtletí 2000 očekává pokles těchto závazků. Vzhledem k tomu, že však ve 4. čtvrtletí 2000 dojde k vrácení předsunuté platby (formou krácení plateb státu), je nutno očekávat opětné zvýšení závazků po lhůtě splatnosti. Otázka použití komerčního úvěru je tedy stále aktuální.

Stav pohledávek celkem k 31.12.1999 dosáhl v systému v.z.p. 20,9 mld. Kč, z toho u VZP ČR 15,9 mld. Kč. Meziroční nárůst celkových pohledávek v systému v.z. p. dosáhl 9,4 %, u VZP ČR pouze 4,4% . Meziroční zvýšení bylo odrazem nejen aktuální finanční situace plátců pojistného, ale především odrazem zpřesnění evidence pohledávek ve lhůtě splatnosti od hlavní kategorie plátců , které je možno automaticky v reálném čase vyhodnocovat s došlými platbami pojistného ( metodické změny v důsledku působení zákona č. 127/1998 Sb.).

U VZP ČR se na celkových pohledávkách podílely pohledávky po lhůtě splatnosti 59% (v roce 1998 pouze 44,5%). Zákon č.127/1998 Sb., vymezil podmínky pro odpis těchto pohledávek. S ohledem na to, že systém v.z.p. nepodléhá zdanění, neznamená však tento odpis pro ZP daňovou úlevu. Dochází pouze ke "zreálnění" hodnoty zůstatku základního fondu (ve kterém jsou do doby odpisu tyto nedobytné pohledávky zaúčtovány). V roce 1999 bylo u VZP ČR odepsáno 28,4 mil. Kč těchto nedobytných pohledávek. Zákonem č. 127/1998 Sb., byla stanovena pevná struktura fondů v oblasti v. z. p. shodná pro VZP ČR i ostatní zaměstnanecké pojišťovny. V citaci některých ustanovení došlo však k odlišné tvorbě obsahové náplně u fondu prevence pro VZP ČR, která nemohla v roce 1999 pro tento fond používat prostředky ze základního fondu vytvořené z pokut, penále, přirážek a úroků a to ani v případě, že by dosáhla kladné bilance základního fondu zdravotního pojištění ( tuto skutečnost pro rok 1999 vyřešila tím, že ještě v roce 1998 poskytla zálohy ve výši cca 200 mil. Kč svým smluvním partnerům – podrobně viz ekonomické hodnocení VZP ČR). Otázka naplnění Fprev u VZP ČR převodem ze ZFZP byla pro rok 2000 vyřešena zákonem č. 69/2000 Sb., který na rozdíl od stávající úpravy pro ZZP umožňuje provádět příděl ze ZFZP vždy (do zákonem stanovené výše) tj. i při záporném saldu hospodaření. Jednotné řešení ke všem ZP má přinést až návrh nového zákona o veřejném zdravotním pojištění a úprava souvisejících předpisů s účinností od 1.1. 2001.

Objem rezervního fondu VZP ČR se meziročně dále snížil a k 31.12.1999 představoval pouhých 237 mil. Kč, což představuje pouze 10,6% z minimálního (zákonem č. 551/1991 Sb.,) stanoveného limitu ve výši 2 233 mil. Kč (3% průměrných výdajů základního fondu za uplynulé 3 roky). Důvodem nenaplněnosti RF je především dlouhodobý převis výdajů na zdravotní péči nad příjmy z pojistného po přerozdělování (v přepočtu na jednoho průměrného pojištěnce VZP ČR). Z hodnocení příjmů z pojistného a výdajů na zdravotní péči v r. 1999 v průměru jednoho pojištěnce ( v přepočtu na celkový průměrný počet pojištěnců VZP ČR ) vyplývá, že negativní rozdíl , od dosaženého průměrného salda příjmů z pojistného celkem a výdajů na zdravotní péči ( včetně z fondu prevence ) za všechny ZP dosáhl u VZP ČR v roce 1999 hodnoty 1 670 mil. Kč. K nerovnováze mezi VZP ČR a ZZP v hodnoceném období r. 1999 přispěl "historicky překonaný systém přerozdělování pojistného", který nedokázal plnit spravedlivě danou funkci. Změna systému přerozdělování je součástí návrhu zákona o veřejném zdravotním pojištění a souvisejících právních předpisů, která by měla vstoupit v platnost od 1.1.2001. Z á v ě r :

Vláda souhlasí se závěry hodnocení výroční zprávy a účetní závěrky VZP ČR.