Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2004 > 2004-05-05

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 5. května 2004 č. 426 + P

k poslaneckému návrhu zákona o příspěvku na nájemné a o změně některých
zákonů (zákon o příspěvku na nájemné)
(sněmovní tisk č. 631)


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona o příspěvku na nájemné a o změně některých zákonů (zákon o příspěvku na nájemné) (sněmovní tisk č. 631), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:

předseda vlády





S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona o příspěvku na nájemné a o změně některých zákonů
(zákon o příspěvku na nájemné)
(sněmovní tisk č. 631)


Vláda na své schůzi dne 5. května 2004 projednala a posoudila návrh zákona o příspěvku na nájemné a o změně některých zákonů (zákon o příspěvku na nájemné) (sněmovní tisk č. 631), a vyslovila s tímto návrhem n e s o u h l a s , a to zejména z těchto důvodů :

1. návrh zákona předpokládá, že nárok na příspěvek na nájemné vznikne až po dosažení výdajů na čisté nájemné na úrovni 15% příjmu domácnosti; předkladatel přitom v důvodové zprávě (str. 38) uvádí údaje, z nichž vyplývá, že u většiny nájemců by to znamenalo zvýšení nájmu v průměru o 100%; toto stoprocentní zvýšení by musel plně hradit nájemce ze svých příjmů bez jakéhokoli přispění státu,

2. předkladateli deklarovaná ochrana nájemce použitím příspěvku na nájemné je v podstatě dotací k jejich nedostatečné kupní síle ve prospěch požadavků pronajímatelů,

3. realizace návrhu by znamenala potlačení sjednání ceny jako tržní kategorie, která by měla odpovídat skutečné kupní síle obyvatelstva, vztahu k nabídce, kvalitě pronajímaných bytů a podobně; cena by přestala být výsledkem dohody pronajímatele a nájemce, neboť od určité výše by už nájemce ztratil motivaci usilovat o co nejvýhodnější nájemné (stát mu vše uhradí) a naopak pronajímatel by bez problémů prosadil všechny své požadavky,

4. návrh zákona, respektive realizace v návrhu zákona navržených opatření, klade vysoké nároky na státní rozpočet, jež lze v současnosti i v budoucnu jen obtížně uspokojit,

5. návrh přispívá k neprůhlednosti sociální podpory státu v oblasti bydlení zavedením dvoukolejnosti, a to jednak příspěvku k čistému nájemnému a jednak ponecháním příspěvku na bydlení, přitom příspěvek k čistému nájemnému podle návrhu zákona je téměř bez omezení, zatímco příspěvek na bydlení je stanoven ve vazbě na životní minimum,

6. návrh zákona vykazuje i nedostatky charakteru legislativně-technického, například rozhodování o příspěvku na nájemné má být podle návrhu zákona svěřeno obecním úřadům obcí s rozšířenou působností, jakožto orgánům příslušným rozhodovat o dávkách státní sociální podpory - agenda státní sociální podpory je však v současné době svěřena úřadům práce,

7. návrh zákona nemůže být považován za slučitelný s právem Evropských společenství, protože omezuje nárok na příspěvek na osoby, které mají trvalý pobyt na území České republiky. Tím vylučuje většinu příslušníků členských států Evropské unie (popř. členů jejich rodin), kteří budou na území ČR vykonávat výdělečnou činnost a kteří nebudou mít trvalý pobyt na území ČR, což zakládá rozpor s právem Evropských společenství.