Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 1992 > 1992-11-18

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 18. listopadu 1992 č. 651 + P

k návrhu zákona České národní rady o rezervách pro zjištění
základu daně z příjmů


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu poslance České národní rady Tomáše Ježka na vydání zákona České národní rady o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů (tisk ČNR č. 158) stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o tomto stanovisku vlády informoval předsedu České národní rady.

Provede:

předseda vlády

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.


Příloha k usnesení vlády ČR ze dne 18. listopadu 1992 č. 651

S t a n o v i s k o

vlády České republiky k návrhu zákona České národní rady o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů

Vláda České republiky na svém zasedání dne 18. listopadu 1992 posoudila poslanecký návrh zákona České národní rady o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů (tisk č. 158) a vyslovila souhlas s přijetím tohoto návrhu ve formě zákona České národní rady v případě, že ještě před zánikem ČSFR Federální shromáždění nepřijme návrh zákona o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, který Federálnímu shromáždění předložila vláda ČSFR.

Vláda České republiky doporučuje, aby při dalším projednávání návrhu zákona České národní rady o rezervách pro zjištění základu daně z příjmu bylo přihlédnuto k těmto připomínkám:

K jednotlivým ustanovením

K § 3

Dosavadní druhou větu se doporučuje v navrženém § 3 uvést jako větu první. Slovo "prokazatelné" se doporučuje nahradit slovem "průkazné" a sjednotit tak terminologii s ustanovením § 7 odst. 1 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví.

K § 4

1. V navrženém ustanovení odstavce 1 slova "úhrada" a "uhradit" se doporučuje nahradit slovy "krytí", resp. "krýt", neboť tvorba a rozpuštění rezerv představuje pouze operace v účetnictví organizace, kterými se úhrady neprovádí; úhrady se provádějí zpravidla bezhotovostním způsobem z účtů u banky.

2. V navrženém ustanovení odstavce 3 se doporučuje za slovo "období" vložit slova "upravený o případné rozdíly zjištěné při inventarizaci". Upozorňuje se, že bez tohoto navrhovaného doplnění odstavce 3 by ustanovení § 3, podle něhož se při inventarizaci posuzuje výše a odůvodněnost rezerv, zůstalo samoúčelné.

K § 5

Na konci navrženého odstavce 2 se navrhuje připojit tento text: "Prokáže-li banka na základě údajů obchodní dokumentace a účetnictví odůvodněnost tvorby dalších nezbytných rezerv, než těch, které jsou uvedeny v odstavci 1, může finanční úřad uznat i tyto rezervy.

K § 8

Ustanovení navržené v odstavci 1 se doporučuje v zájmu jeho srozumitelnosti přeformulovat, neboť není jednoznačně zřejmé, zda text "rozhodli se tak ve stanovené lhůtě učinit" se vztahuje k tvorbě rezervy nebo k přihlášení pohledávky a pokud se vztahuje k přihlášení pohledávky, není zcela zřejmé, zda lze rezervu tvořit již od okamžiku obdržení výzvy, nebo od rozhodnutí pohledávku přihlásit anebo až do skutečného přihlášení pohledávky.

K § 9

V odstavci 1 slovo "lesích" se požaduje nahradit slovem "trvalých" a v odkazu pod čarou č. 14 vložit na začátek textu slovo "Například" a připojit další předpisy, např. zákon ČNR č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.

K § 10

Text "rezervy, u nichž zvláštní zákon uvede, že jde o výdaj (náklad) na dosažení, zajištění a udržení příjmů" s odkazem č. 1 na § 24 odst. 2 písm. i) zákona č. 286/1992 Sb., o daních z příjmů, podle něhož výdaji jsou také rezervy, jejichž způsob tvorby a výši pro daňové účely stanoví zvláštní zákon, nevymezuje konkrétní okruh rezerv, resp. obsahuje "definici kruhem". Při doslovném výkladu tohoto textu lze pouze dovodit, že se předpokládá existence i v jiných zákonů upravujících rezervy a pokud u těchto rezerv bude v jiných zákonech zároveň stanoveno, že jsou výdajem na dosažení, zajištění a udržení příjmů a budou uznány při výpočtu základu daní z příjmů.

Tento předpoklad je z legislativního hlediska nepřijatelný, neboť zákonem, který má rezervy pro účely výpočtu základu daně z příjmů vymezit, je právě navrhovaný zákon a ne zákon jiný; vznikne-li v budoucnu potřeba zohlednit při výpočtu základu daně z příjmů i jiné konkrétní rezervy, než které jsou uvedeny v předchozích paragrafech navrhovaného zákona, je třeba tento zákon novelovat. Je proto třeba cit. ustanovení § 10 buď vypustit anebo konkretizovat.

III.

Předseda Legislativní rady vlády ČR doporučuje vládě ČR přijmout k poslaneckému návrhu zákona České národní rady o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů usnesení, jehož návrh je v materiálu přiložen.