členové vlády a vedoucí státních ústředních orgánů státní správy, předsedové Akademie věd České republiky a Grantové agentury České republiky
k usnesení vlády ze dne 10. května 2000 č. 460
ab) přípravu národní politiky výzkumu a vývoje a kontrolu její realizace,
ac) přípravu priorit orientovaného výzkumu a vývoje formou národního programu orientovaného výzkumu a vývoje a kontrolu jeho realizace,
ad) zpracování střednědobého výhledu státní podpory výzkumu a vývoje a návrhu státního rozpočtu za oblast výzkumu a vývoje na daný rok (zahrnujícího zejména návrh rozdělení státní podpory výzkumu a vývoje mezi jednotlivé rozpočtové kapitoly), včetně vzájemných vazeb a kontroly,
ae) poskytování informací o státní podpoře výzkumu a vývoje a jeho výsledcích,
af) přípravu právních předpisů a jejich vazby na legislativu České republiky a Evropské unie,
ag) mezinárodní spolupráci ve výzkumu a vývoji, včetně jednání s Evropskou unií a jejími orgány, s výjimkou mezinárodní spolupráce v obranném výzkumu a vývoji, za kterou odpovídá Ministerstvo obrany,
________________ 1) Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů b) ústřední a další orgány státní správy odpovědné za výzkum a vývoj, zejména za: ba) přípravu resortní koncepce výzkumu a vývoje a její realizaci,
bb) přípravu a realizaci resortních programů a dalších aktivit výzkumu a vývoje (nezahrnutých do národního programu orientovaného výzkumu a vývoje),
bc) realizaci priorit orientovaného výzkumu formou zabezpečení částí národního programu orientovaného výzkumu a vývoje,
bd) veřejnou soutěž na rozdělení účelových prostředků na podporu výzkumu a vývoje ze své rozpočtové kapitoly,
be) využití účelových a institucionálních prostředků na podporu výzkumu a vývoje ze své rozpočtové kapitoly a informace o nich. 2. Návrh nového zákona o výzkumu a vývoji vymezí postavení a úkoly Rady České republiky pro výzkum a vývoj (dále jen “Rada”): a) jako poradního orgánu vlády, zajišťujícího zejména: aa) stanovení dlouhodobých základních směrů a proporcí rozvoje výzkumu a vývoje v České republice jako podkladu pro přípravu národní politiky výzkumu a vývoje, priorit orientovaného výzkumu a vývoje, střednědobého výhledu státní podpory výzkumu a vývoje, návrhu státního rozpočtu za oblast výzkumu a vývoje a dalších dokumentů schvalovaných vládou,
ab) stanoviska k materiálům pro jednání vlády, které se týkají se výzkumu a vývoje,
ac) projednání a návrh způsobu řešení problémů výzkumu a vývoje na úrovni vlády jednáním mezi ústředními a dalšími orgány státní správy, reprezentací veřejných výzkumných institucí a veřejných vysokých škol a podnikatelského výzkumu a vývoje a s veřejností,
ad) jednání s radami a ostatními poradními orgány Evropské unie a států Evropské unie, b) jako orgánu, který bude: ba) jmenován vládou tak, aby třetina členů zastupovala hlavní ústřední orgány, třetina zastupovala instituce, které se budou podílet na výzkumu a vývoji (zejména veřejné výzkumné instituce, veřejné vysoké školy a podnikatelský výzkum a vývoj) a třetinu tvořili špičkoví odborníci navržení odbornou veřejností (právnickými osobami výzkumu a vývoje), bb) řídit činnost odborných komisí pro jednotlivé směry výzkumu a vývoje (podle odst. 222 Národní politiky výzkumu a vývoje České republiky). 3. Návrh nového zákona o výzkumu a vývoji stanoví způsob přípravy návrhu státního rozpočtu za oblast výzkumu a vývoje tak, aby zejména: a) svým obsahem: aa) vycházel z dlouhodobých směrů a proporcí rozvoje výzkumu a vývoje v České republice, národní politiky výzkumu a vývoje, priorit orientovaného výzkumu a vývoje, střednědobého výhledu státní podpory výzkumu a vývoje a dalších dokumentů schvalovaných vládou a zajišťoval jejich realizaci,
ab) zahrnoval rozdělení účelových a institucionálních prostředků na výzkum a vývoj mezi rozpočtové kapitoly a dále je specifikoval v členění na programy a aktivity ve výzkumu a vývoji,
ac) uváděl členění výdajů na výzkum a vývoj mezi vysoké školy, Akademii věd České republiky, Grantovou agenturu České republiky, mezinárodní spolupráci ve výzkumu a vývoji, národní program orientovaného výzkumu a vývoje a resortní programy a aktivity ve výzkumu a vývoji, b) při jeho přípravě: ba) směrnici pro přípravu návrhu státního rozpočtu za oblast výzkumu a vývoje zajišťující bod I/3a této přílohy připravil ústřední orgán odpovědný za výzkum a vývoj a projednal ji s Radou, bb) návrhy státního rozpočtu za oblast výzkumu a vývoje zpracovali správci jednotlivých rozpočtových kapitol, ze kterých je výzkum a vývoj podporován, a předložili je ústřednímu orgánu odpovědnému za výzkum a vývoj, bc) rozdělení účelových a institucionálních prostředků na výzkum a vývoj mezi rozpočtové kapitoly, vycházející z návrhů správců rozpočtových kapitol, s nimi projednal ústřední orgán odpovědný za výzkum a vývoj v dohodovacím řízení, bd) výsledný návrh státního rozpočtu za oblast výzkumu a vývoje před předložením vládě projednala Rada a ve svém stanovisku se, mimo jiné, jednoznačně vyjádřila k rozporům. 4. Návrh nového zákona a výzkumu a vývoji vymezí postavení Grantové agentury České republiky tak, aby jako samostatná instituce financovaná na základě zákona prostřednictvím rozpočtové kapitoly ústředního orgánu odpovědného za výzkum a vývoj, rozhodovala o podpoře neorientovaného výzkumu stejným způsobem jako analogické instituce ve státech Evropské unie. 5. Ostatní otázky související se zajištěním výkonu státní správy výzkumu a vývoje budou návrhem zákona řešeny v souladu s Národní politikou výzkumu a vývoje České republiky, schválenou usnesením vlády z 5. ledna 2000 č. 16, o Národní politice výzkumu a vývoje České republiky, ve znění usnesení vlády z 2. února 2000 č. 145 a usnesení vlády z 10. května 2000 č. 460. II. Postup přípravy návrhů nových zákonů týkajících se výzkumu a vývoje 1. Oblast úpravy nových návrhů zákonů týkajících se výzkumu a vývoje a) Nový zákon o výzkumu a vývoji by měl nahradit zákon č. 300/1992 Sb., o státní podpoře výzkumu a vývoje, a upravit práva a povinnosti při poskytování státní podpory tak, aby byly v souladu s legislativou a požadavky Evropské unie, zejména: aa) oblast úpravy Vymezit předmět úpravy a pojmy zákona (problematika první části zákona č. 300/1992 Sb., doplněná podle legislativy Evropské unie a norem Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj),
ab) systém státní podpory výzkumu a vývoje a podmínky jeho účelové a institucionální podpory Právně zakotvit systém státní podpory výzkumu a vývoje a podmínky jeho účelové a institucionální podpory (problematika části druhé zákona č. 300/1992 Sb., rozšířená o práva a povinnosti ze současných podzákonných předpisů /například usnesení vlády z 3. ledna 1996 č. 27, o Pravidlech pro poskytování účelových finančních prostředků ze státního rozpočtu na podporu výzkumu a vývoje a usnesení vlády z 22. dubna 1998 č. 281, o Pravidlech hodnocení výzkumných záměrů a výsledků organizací pro poskytování institucionální podpory výzkumu a vývoje/, provázaná na další právní normy České republiky /například zákon č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice /rozpočtová pravidla republiky/ a doplněná podle legislativy Evropské unie), ac) veřejná soutěž ve výzkumu a vývoji Stanovit podmínky a pravidla veřejné soutěže ve výzkumu a vývoji (problematika části druhé zákona č. 300/1992 Sb., včetně současných podzákonných předpisů /například usnesení vlády z 3. ledna 1996 č. 27/, provázaná na další právní normy České republiky /například zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek a zákon č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře/ a doplněná podle legislativy Evropské unie).
ad) informace o výzkumu a vývoji Stanovit práva a povinnosti související s poskytováním informací o státní podpoře výzkumu a vývoje a jeho výsledcích, realizovaných národními databázemi výzkumu a vývoje (problematika zákona č. 300/1992 Sb., včetně současných podzákonných předpisů /například usnesení vlády z 3. ledna 1996 č. 27 a usnesení vlády z 22. dubna 1998 č. 281/, provázaná na další právní normy České republiky /například zákon č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím/ a doplněná podle legislativy Evropské unie).
ae) působnosti orgánů výzkumu a vývoje V souladu s bodem I této přílohy vymezit funkce ústředního orgánu odpovědného za výzkum a vývoj (v souladu s jeho povinnostmi v Evropské unii) a úlohu dalších orgánů ve výzkumu a vývoji (problematika části třetí a čtvrtá zákona č. 300/1992 Sb. - stávající Rada a Grantová agentura České republiky, provázaná na další právní normy České republiky /například zákon č. 2/1969 Sb./). b) Problematika postavení, právních poměrů a transformace výzkumných organizací na veřejné výzkumné instituce (včetně transformace ústavů Akademie věd České republiky a návazné vymezení postavení Akademie věd České republiky jako celku) by měla být řešena samostatným zákonem o veřejných výzkumných institucích, který, mimo jiné, navrhuje novelizaci zákona č. 283/1992 Sb., o Akademii věd České republiky, a měl by zejména upravit: ba) oblast úpravy Vymezit předmět úpravy a pojmy zákona (v souladu s legislativou Evropské unie a normami Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj).
bb) veřejné výzkumné instituce Stanovit postavení a právní poměry veřejných výzkumných institucí jako obecný předpis umožňující vznik a zánik nových výzkumných organizací tak, aby pro každou oblast výzkumu nemusel být přijímán samostatný zákon (obecný předpis provázaný na návrh zákona o majetku podle usnesení vlády z 15. listopadu 1999 č. 1189, k návrhu zákona o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích a k návrhu zákona o změnách některých zákonů v souvislosti s přijetím zákona o majetku České republiky a jejím vystupování o právních vztazích a na návrh zákona o rozpočtových pravidlech podle usnesení vlády z 15. listopadu 1999 č. 1186, k návrhu zákona o rozpočtových pravidlech. bc) transformace rozpočtových a příspěvkových organizací Stanovit postup transformace rozpočtových a příspěvkových organizací na veřejné výzkumné instituce, zahrnující i transformaci ústavů Akademie věd České republiky a návazné vymezení postavení Akademie věd České republiky jako celku (novelizující zákon č. 283/1992 Sb., o Akademii věd České republiky tak, aby její postavení bylo analogické veřejným vysokým školám podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách.
bd) vědecké hodnosti Stanovit postup, práva a povinnosti při udělování vědeckých hodností (problematika zákona č. 53/1964 Sb., o udělování vědeckých hodností a o Státní komisi pro vědecké hodnosti a vyhlášky č. 64/1977 Sb., o řízení při udělování vědeckých hodností, provázaná se zákonem č. 111/1998 Sb., který od 31. prosince 2001 bez náhrady tyto předpisy zrušuje). 2. Způsob přepravy nových návrhů zákonů týkajících se výzkumu a vývoje Způsob přípravy nových návrhů zákonů týkajících se výzkumu a vývoje stanoví jeho předkladatelé tak, aby se na jejich přípravě aktivně podíleli zástupci spolupracujících orgánů.