Úvodní stránka > Jednání vlády > Dokumenty vlády > 2000 > 2000-05-10

   

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 10. května 2000 č. 460 + 2P

o organizačním zajištění výkonu státní správy ve výzkumu a vývoji
v návrhu zákona o výzkumu a vývoji a v návrhu zákona o veřejných výzkumných
institucích a o postupu přípravy těchto návrhů zákonů


Vazba na záznam z jednání vlády:

V l á d a

I. m ě n í usnesení vlády z 5. ledna 2000 č. 16, o Národní politice výzkumu a vývoji České republiky, ve znění usnesení vlády z 2. února 2000 č. 145, tak, že se vypouští bod III/1 uvedeného usnesení;

II. u k l á d á

1. ministru školství, mládeže a tělovýchovy a místopředsedovi vlády a ministru financí a předsedovi Rady vlády České republiky pro výzkum a vývoj zpracovat ve spolupráci s ostatními členy vlády, vedoucími ostatních ústředních orgánů státní správy a s předsedy Akademie věd České republiky a Grantové agentury České republiky podle Rámcového zadání k zajištění výkonu státní správy a postupu přípravy návrhu nového zákona o výzkumu a vývoji a návrhu nového zákona o veřejných výzkumných institucích uvedeného v příloze č. 1 tohoto usnesení a vládě předložit

a) do 31. října 2000 návrh věcného záměru zákona o výzkumu a vývoji,

b) do 31. března 2001 návrh zákona o výzkumu a vývoji

nahrazujícího zákon č. 300/1992 Sb., o státní podpoře výzkumu a vývoje,

2. ministru školství, mládeže a tělovýchovy a místopředsedovi vlády a ministru financí a předsedovi Rady vlády České republiky pro výzkum a vývoj zpracovat ve spolupráci s ostatními členy vlády, vedoucími ostatních ústředních orgánů státní správy a předsedou Akademie věd České republiky podle rámcového zadání uvedeného v bodě II/1 tohoto usnesení a vládě předložit

a) do 30. června 2001 návrh věcného záměru zákona o veřejných výzkumných institucích,

b) do 31. října 2001 návrh zákona o veřejných výzkumných institucích

novelizující též zákon č. 283/1992 Sb., o Akademii věd České republiky;

III. s c h v a l u j e Stanovisko vlády k žádosti Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky o předložení návrhu novely zákona č. 300/1992 Sb., o státní podpoře výzkumu a vývoje uvedené v příloze č. 2 tohoto usnesení;

IV. p o v ě ř u j e předsedu vlády seznámit předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky se stanoviskem vlády uvedeným v bodě III tohoto usnesení.


Provedou:

členové vlády a
vedoucí státních ústředních
orgánů státní správy,
předsedové Akademie věd
České republiky a
Grantové agentury
České republiky





Rámcové zadání k zajištění výkonu státní správy a postupu
ípravy návrhu nového zákona o výzkumu a vývoji
a návrhu nového zákona o veřejných výzkumných institucích
I. Zajištění výkonu státní správy ve výzkumu a vývoji


1. Návrh nového zákona o výzkumu a vývoji vymezí odpovědnost státní správy v oblasti výzkumu a vývoje ve stejném rozsahu jako ve státech Evropské unie. Výkon státní správy ve výzkumu a vývoji budou zajišťovat:

a) ústřední orgán státní správy (ministerstvo) odpovědný podle zvláštního předpisu1) za výzkum a vývoj v České republice, zejména za:

aa) pravidelné hodnocení stavu výzkumu a vývoje v České republice a jeho srovnání se zahraničím,

ab) přípravu národní politiky výzkumu a vývoje a kontrolu její realizace,

ac) přípravu priorit orientovaného výzkumu a vývoje formou národního programu orientovaného výzkumu a vývoje a kontrolu jeho realizace,

ad) zpracování střednědobého výhledu státní podpory výzkumu a vývoje a návrhu státního rozpočtu za oblast výzkumu a vývoje na daný rok (zahrnujícího zejména návrh rozdělení státní podpory výzkumu a vývoje mezi jednotlivé rozpočtové kapitoly), včetně vzájemných vazeb a kontroly,

ae) poskytování informací o státní podpoře výzkumu a vývoje a jeho výsledcích,

af) přípravu právních předpisů a jejich vazby na legislativu České republiky a Evropské unie,

ag) mezinárodní spolupráci ve výzkumu a vývoji, včetně jednání s Evropskou unií a jejími orgány, s výjimkou mezinárodní spolupráce v obranném výzkumu a vývoji, za kterou odpovídá Ministerstvo obrany,

________________
1) Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů

b) ústřední a další orgány státní správy odpovědné za výzkum a vývoj, zejména za:

ba) přípravu resortní koncepce výzkumu a vývoje a její realizaci,

bb) přípravu a realizaci resortních programů a dalších aktivit výzkumu a vývoje (nezahrnutých do národního programu orientovaného výzkumu a vývoje),

bc) realizaci priorit orientovaného výzkumu formou zabezpečení částí národního programu orientovaného výzkumu a vývoje,

bd) veřejnou soutěž na rozdělení účelových prostředků na podporu výzkumu a vývoje ze své rozpočtové kapitoly,

be) využití účelových a institucionálních prostředků na podporu výzkumu a vývoje ze své rozpočtové kapitoly a informace o nich.

2. Návrh nového zákona o výzkumu a vývoji vymezí postavení a úkoly Rady České republiky pro výzkum a vývoj (dále jen “Rada”):

a) jako poradního orgánu vlády, zajišťujícího zejména:

aa) stanovení dlouhodobých základních směrů a proporcí rozvoje výzkumu a vývoje v České republice jako podkladu pro přípravu národní politiky výzkumu a vývoje, priorit orientovaného výzkumu a vývoje, střednědobého výhledu státní podpory výzkumu a vývoje, návrhu státního rozpočtu za oblast výzkumu a vývoje a dalších dokumentů schvalovaných vládou,

ab) stanoviska k materiálům pro jednání vlády, které se týkají se výzkumu a vývoje,

ac) projednání a návrh způsobu řešení problémů výzkumu a vývoje na úrovni vlády jednáním mezi ústředními a dalšími orgány státní správy, reprezentací veřejných výzkumných institucí a veřejných vysokých škol a podnikatelského výzkumu a vývoje a s veřejností,

ad) jednání s radami a ostatními poradními orgány Evropské unie a států Evropské unie,

b) jako orgánu, který bude:

ba) jmenován vládou tak, aby třetina členů zastupovala hlavní ústřední orgány, třetina zastupovala instituce, které se budou podílet na výzkumu a vývoji (zejména veřejné výzkumné instituce, veřejné vysoké školy a podnikatelský výzkum a vývoj) a třetinu tvořili špičkoví odborníci navržení odbornou veřejností (právnickými osobami výzkumu a vývoje),

bb) řídit činnost odborných komisí pro jednotlivé směry výzkumu a vývoje (podle odst. 222 Národní politiky výzkumu a vývoje České republiky).

3. Návrh nového zákona o výzkumu a vývoji stanoví způsob přípravy návrhu státního rozpočtu za oblast výzkumu a vývoje tak, aby zejména:

a) svým obsahem:

aa) vycházel z dlouhodobých směrů a proporcí rozvoje výzkumu a vývoje v České republice, národní politiky výzkumu a vývoje, priorit orientovaného výzkumu a vývoje, střednědobého výhledu státní podpory výzkumu a vývoje a dalších dokumentů schvalovaných vládou a zajišťoval jejich realizaci,

ab) zahrnoval rozdělení účelových a institucionálních prostředků na výzkum a vývoj mezi rozpočtové kapitoly a dále je specifikoval v členění na programy a aktivity ve výzkumu a vývoji,

ac) uváděl členění výdajů na výzkum a vývoj mezi vysoké školy, Akademii věd České republiky, Grantovou agenturu České republiky, mezinárodní spolupráci ve výzkumu a vývoji, národní program orientovaného výzkumu a vývoje a resortní programy a aktivity ve výzkumu a vývoji,

b) při jeho přípravě:

ba) směrnici pro přípravu návrhu státního rozpočtu za oblast výzkumu a vývoje zajišťující bod I/3a této přílohy připravil ústřední orgán odpovědný za výzkum a vývoj a projednal ji s Radou,

bb) návrhy státního rozpočtu za oblast výzkumu a vývoje zpracovali správci jednotlivých rozpočtových kapitol, ze kterých je výzkum a vývoj podporován, a předložili je ústřednímu orgánu odpovědnému za výzkum a vývoj,

bc) rozdělení účelových a institucionálních prostředků na výzkum a vývoj mezi rozpočtové kapitoly, vycházející z návrhů správců rozpočtových kapitol, s nimi projednal ústřední orgán odpovědný za výzkum a vývoj v dohodovacím řízení,

bd) výsledný návrh státního rozpočtu za oblast výzkumu a vývoje před předložením vládě projednala Rada a ve svém stanovisku se, mimo jiné, jednoznačně vyjádřila k rozporům.

4. Návrh nového zákona a výzkumu a vývoji vymezí postavení Grantové agentury České republiky tak, aby jako samostatná instituce financovaná na základě zákona prostřednictvím rozpočtové kapitoly ústředního orgánu odpovědného za výzkum a vývoj, rozhodovala o podpoře neorientovaného výzkumu stejným způsobem jako analogické instituce ve státech Evropské unie.

5. Ostatní otázky související se zajištěním výkonu státní správy výzkumu a vývoje budou návrhem zákona řešeny v souladu s Národní politikou výzkumu a vývoje České republiky, schválenou usnesením vlády z 5. ledna 2000 č. 16, o Národní politice výzkumu a vývoje České republiky, ve znění usnesení vlády z 2. února 2000 č. 145 a usnesení vlády z 10. května 2000 č. 460.


II. Postup přípravy návrhů nových zákonů týkajících se výzkumu a vývoje

1. Oblast úpravy nových návrhů zákonů týkajících se výzkumu a vývoje

a) Nový zákon o výzkumu a vývoji by měl nahradit zákon č. 300/1992 Sb., o státní podpoře výzkumu a vývoje, a upravit práva a povinnosti při poskytování státní podpory tak, aby byly v souladu s legislativou a požadavky Evropské unie, zejména:

aa) oblast úpravy
Vymezit předmět úpravy a pojmy zákona (problematika první části zákona č. 300/1992 Sb., doplněná podle legislativy Evropské unie a norem Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj),

ab) systém státní podpory výzkumu a vývoje a podmínky jeho účelové a institucionální podpory
Právně zakotvit systém státní podpory výzkumu a vývoje a podmínky jeho účelové a institucionální podpory (problematika části druhé zákona č. 300/1992 Sb., rozšířená o práva a povinnosti ze současných podzákonných předpisů /například usnesení vlády z 3. ledna 1996 č. 27, o Pravidlech pro poskytování účelových finančních prostředků ze státního rozpočtu na podporu výzkumu a vývoje a usnesení vlády z 22. dubna 1998 č. 281, o Pravidlech hodnocení výzkumných záměrů a výsledků organizací pro poskytování institucionální podpory výzkumu a vývoje/, provázaná na další právní normy České republiky /například zákon č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice /rozpočtová pravidla republiky/ a doplněná podle legislativy Evropské unie),

ac) veřejná soutěž ve výzkumu a vývoji
Stanovit podmínky a pravidla veřejné soutěže ve výzkumu a vývoji (problematika části druhé zákona č. 300/1992 Sb., včetně současných podzákonných předpisů /například usnesení vlády z 3. ledna 1996 č. 27/, provázaná na další právní normy České republiky /například zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek a zákon č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře/ a doplněná podle legislativy Evropské unie).

ad) informace o výzkumu a vývoji
Stanovit práva a povinnosti související s poskytováním informací o státní podpoře výzkumu a vývoje a jeho výsledcích, realizovaných národními databázemi výzkumu a vývoje (problematika zákona č. 300/1992 Sb., včetně současných podzákonných předpisů /například usnesení vlády z 3. ledna 1996 č. 27 a usnesení vlády z 22. dubna 1998 č. 281/, provázaná na další právní normy České republiky /například zákon č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím/ a doplněná podle legislativy Evropské unie).

ae) působnosti orgánů výzkumu a vývoje
V souladu s bodem I této přílohy vymezit funkce ústředního orgánu odpovědného za výzkum a vývoj (v souladu s jeho povinnostmi v Evropské unii) a úlohu dalších orgánů ve výzkumu a vývoji (problematika části třetí a čtvrtá zákona č. 300/1992 Sb. - stávající Rada a Grantová agentura České republiky, provázaná na další právní normy České republiky /například zákon č. 2/1969 Sb./).

b) Problematika postavení, právních poměrů a transformace výzkumných organizací na veřejné výzkumné instituce (včetně transformace ústavů Akademie věd České republiky a návazné vymezení postavení Akademie věd České republiky jako celku) by měla být řešena samostatným zákonem o veřejných výzkumných institucích, který, mimo jiné, navrhuje novelizaci zákona č. 283/1992 Sb., o Akademii věd České republiky, a měl by zejména upravit:

ba) oblast úpravy
Vymezit předmět úpravy a pojmy zákona (v souladu s legislativou Evropské unie a normami Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj).

bb) veřejné výzkumné instituce
Stanovit postavení a právní poměry veřejných výzkumných institucí jako obecný předpis umožňující vznik a zánik nových výzkumných organizací tak, aby pro každou oblast výzkumu nemusel být přijímán samostatný zákon (obecný předpis provázaný na návrh zákona o majetku podle usnesení vlády z 15. listopadu 1999 č. 1189, k návrhu zákona o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích a k návrhu zákona o změnách některých zákonů v souvislosti s přijetím zákona o majetku České republiky a jejím vystupování o právních vztazích a na návrh zákona o rozpočtových pravidlech podle usnesení vlády z 15. listopadu 1999 č. 1186, k návrhu zákona o rozpočtových pravidlech.

bc) transformace rozpočtových a příspěvkových organizací
Stanovit postup transformace rozpočtových a příspěvkových organizací na veřejné výzkumné instituce, zahrnující i transformaci ústavů Akademie věd České republiky a návazné vymezení postavení Akademie věd České republiky jako celku (novelizující zákon č. 283/1992 Sb., o Akademii věd České republiky tak, aby její postavení bylo analogické veřejným vysokým školám podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách.

bd) vědecké hodnosti
Stanovit postup, práva a povinnosti při udělování vědeckých hodností (problematika zákona č. 53/1964 Sb., o udělování vědeckých hodností a o Státní komisi pro vědecké hodnosti a vyhlášky č. 64/1977 Sb., o řízení při udělování vědeckých hodností, provázaná se zákonem č. 111/1998 Sb., který od 31. prosince 2001 bez náhrady tyto předpisy zrušuje).

2. Způsob přepravy nových návrhů zákonů týkajících se výzkumu a vývoje

Způsob přípravy nových návrhů zákonů týkajících se výzkumu a vývoje stanoví jeho předkladatelé tak, aby se na jejich přípravě aktivně podíleli zástupci spolupracujících orgánů.



Stanovisko vlády

k žádosti Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
o předložení návrhu novely zákona č. 300/1992 Sb.,
o státní podpoře výzkumu a vývoje


Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky svým usnesením z 19. schůze z 9. prosince 1999 č. 673, k Výroční zprávě Dozorčí rady Grantové agentury České republiky za rok 1998 (2. verze) (sněmovní tisk č. 353) požádala vládu o předložení návrhu novely zákona č. 300/1992 Sb., o státní podpoře výzkumu a vývoje, a to do 30. června 2000.

Při přípravě Národní politiky výzkumu a vývoje České republiky (která je podle hlavy XV Smlouvy o založení Evropského hospodářského společenství z 25. března 1957, ve znění Smlouvy o Evropské unii ze 7. února 1992, nezbytným krokem pro přijetí České republiky) rozbor právních dokumentů Evropských společenství ukázal, že současný zákon upravující státní podporu výzkumu a vývoje bude nezbytné výrazně změnit tak, aby byl, mimo jiné, kompatibilní s legislativou Evropských společenství a zároveň aby vymezil práva a povinnosti související s poskytováním státní podpory této oblasti.

Vláda svým usnesením z 5. ledna 2000 č. 16, o Národní politice výzkumu a vývoje České republiky, ve znění usnesení vlády z 2. února 2000 č. 145a usnesení vlády z 10. května 2000 č. 460, schválila Národní politiku výzkumu a vývoje České republiky a zároveň uložila místopředsedovi vlády a ministru financí a předsedovi Rady vlády České republiky pro výzkum a vývoj ve spolupráci s ostatními členy vlády a vedoucími ostatních ústředních orgánů a s předsedy Akademie věd České republiky a Grantové agentury České republiky předložit vládě do 29. února 2000 návrh na organizační zajištění výkonu státní správy ve výzkumu a vývoji v návrhu nového zákona o výzkumu a vývoji v souladu s Národní politikou výzkumu a vývoje České republiky a návrh postupu přípravy tohoto návrhu zákona.

Následně vláda svým usnesením z 10. května 2000 č. 460, o organizačním zajištění výkonu státní správy ve výzkumu a vývoji v návrhu zákona o výzkumu a vývoji a v návrhu zákona o veřejných výzkumných institucích a o postupu přípravy těchto návrhů zákonů, schválila rámcové zadání zajištění výkonu státní správy a postup přípravy návrhů nových zákonů týkajících se výzkumu a vývoje a uložila ministru školství, mládeže a tělovýchovy a místopředsedovi vlády a ministru financí a předsedovi Rady vlády České republiky pro výzkum a vývoj ve spolupráci s ostatními členy vlády a vedoucími ostatních ústředních orgánů a s předsedy Akademie věd České republiky a Grantové agentury České republiky zpracovat podle rámcového zadání a vládě do 31. října 2000 předložit návrh věcného záměru zákona o výzkumu a vývoji a do 31. března 2001 návrh tohoto zákona a do 30. června 2001 návrh věcného záměru zákona o veřejných výzkumných institucích a do 31. října 2001 návrh tohoto zákona.